Az alapok (kerékpárkezelési alapismeretek). Kinek van kérdése?

1-49 (49 hozzászólás)

Elküldve: 2015.02.25. 13:10 ArtWolf 

  • ArtWolf avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Csapassuk a Pilisben csapat
  • Csapassuk a Pilisben csapat
  • hozzászólások: 478
Témaindító hozzászólás:

Egy másik témában felvetődött, hogy lehetne itt is cikkeket írni. Szerintem kezdjük az alapoktól, magyarázzuk el a bicikli használatát olyanoknak, akik még kiskorukban megtanultak ugyan egyensúlyozni két keréken, de aztán felnőttkorukig semmi kapcsolatuk nem volt a biciklikkel. Ez alatt azt értem, hogy nem félmondatokban odabökünk valamit, hanem érthetően megfogalmazunk mindent, ugyanis akárhány ilyen cikket olvastam a különböző bringás újságokban, mindig éreztem némi hiányosságot. Hajrá!

Elküldve: 2017.02.15. 21:27 Zodiacus 

  • Zodiacus avatar
  • virsli gumis/oútis
  • hozzászólások: 10

Campagnolo Centaur váltó illetve fékváltókar melyik Shimano-val van egy szinten? Nem ismerem a Campa minőségi sorrendjét azt is leírhatná egy hozzáértő spori.

Elküldve: 2017.01.11. 09:37 Knight_ 

  • Knight_ avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 220

@Zodiacus: Szerintem általában csak annyit, hogy ugyan olyan a kerékpár fényezése, mint amilyen a márka csapatának a versenygépeié.

Elküldve: 2017.01.10. 19:32 Zodiacus 

  • Zodiacus avatar
  • virsli gumis/oútis
  • hozzászólások: 10

Mit jelent egy országúti bringánál a "team" jelölés? Több márkánál is láttam.

Elküldve: 2016.07.21. 21:26 Procolus 

  • Procolus avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 98

@ArtWolf: Szia. kipróbálom majd akkor azt,hogy a pedálon ugyan úgy legyen a talpam.

Elküldve: 2016.07.21. 11:23 ArtWolf 

  • ArtWolf avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Csapassuk a Pilisben csapat
  • Csapassuk a Pilisben csapat
  • hozzászólások: 478

@Procolus: akkor szerintem pont ez a baj. nem tesz jót, ha talpadnak mindig másik részével nyomod a pedált...

Elküldve: 2016.07.20. 13:32 Procolus 

  • Procolus avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 98

@balmesz001: Szia. Szuper a markolt,köszi szépen.

Figyi nekem taposó pedálom van,nekem be jön mert menet közben különböző talp helyzetekben tudom nyomni. Olyan túra jellegű kéne. Tóth János és sandorp9 itt a fórumon ajánlották a shimano MT cipőket. Nagyon jónak találom őket.Már csak a legjobb forrást kell felkutatni ahonnan beszerzem jó áron.

A muddyfox cipőket is megnéztem a tanácsodra és ezt találtam http://www.monkey-sports.hu/biciklis-cipo-muddyfox-tour-100-fer az ára nagyon vonzó....

Elküldve: 2016.07.20. 12:27 balmesz001 

  • balmesz001 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Cross trekking csapat
  • Cross trekking csapat
  • hozzászólások: 139

@Procolus: Örülök, hogy bejött a markolat. :) Fura a lábujj zsibbadás, én soha nem találkoztam vele. Egy SPD pedál és pl egy Mavic Alpine MTB szerű cipő lehet segít, de ez nem 100%. Itt már lehet kiváltó ok a túlterhelés, ami csak idővel fog múlni. Én MuddyFox cipőt használok, ami olcsó, nem csúcskategória, de nálam 3 éve jól szolgál. A bicón pedig hibrid pedál van, egyik fele sima taposó, a másik SPD.

Elküldve: 2016.07.19. 23:45 aradebil 

  • aradebil avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 110

nem akarom elvenni a lelkes oktatók kedvét, de szerintem a Bicajoskönyvek tökélets alapot biztosítanak mindenkinek: http://nagysandor.eu/miegymas/bikebooks.htm

Elküldve: 2016.07.19. 20:32 Procolus 

  • Procolus avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 98

Az kéz ujj zsibbadás a múlté a komfort markolat segített. De most meg a lábujjaim durrantakbe.Húzósabb emelkedőn. Valami jó kis cipőt tudnátok ajánlani ? Jelenleg Merrell Chameleon 3 Ventilator amibe tekerek nem bingás cipő a lábujjaim bedurrantak tekerés közben. Valami túra jellegű bringás cipőt tudnátok ajánlani?

Elküldve: 2016.06.30. 13:05 Procolus 

  • Procolus avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 98

@balmesz001: Várom nagyon.

Elküldve: 2016.06.30. 13:02 balmesz001 

  • balmesz001 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Cross trekking csapat
  • Cross trekking csapat
  • hozzászólások: 139

@Procolus: Remélem be fog válni, nálunk a bandában nagy kedvenc, nem csak nálam van az első helyen.

Elküldve: 2016.06.30. 12:59 Procolus 

  • Procolus avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 98

Most rendeltem meg a gepida comfort markolatot. Szerintem a héten már nem jön meg.Addig nincs mese a meglévőt kell kell használnom. köszi szépen a segítséget. Majd beszámolok ,hogy milyen vele menni.

Elküldve: 2016.06.30. 12:17 Procolus 

  • Procolus avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 98

@balmesz001: Rendben. Beszerzem ,köszi szépen.

Elküldve: 2016.06.30. 12:16 balmesz001 

  • balmesz001 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Cross trekking csapat
  • Cross trekking csapat
  • hozzászólások: 139

@Procolus: Természetesen.

Elküldve: 2016.06.30. 11:53 Procolus 

  • Procolus avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 98

@balmesz001: Szia. Az ára az 2db-ra vonatkozik ?

Elküldve: 2016.06.30. 11:51 Procolus 

  • Procolus avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 98

Lett állítva de csak a markolaton.Felfelé lett fordítva gyors próba után kb20km után jónak tűnik. De amit balmesz001 linkelt képen látható markolat jobbnak tűnik.

Elküldve: 2016.06.30. 11:49 balmesz001 

  • balmesz001 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Cross trekking csapat
  • Cross trekking csapat
  • hozzászólások: 139

@Procolus: Szia, Én mindenképpen ajánlanám a beszerzését, még jobbal soha nem találkoztam. Ahol van Gepida bicó, ott szerintem ezt is forgalmazzák. Igaz, úgy néz ki mintha bakancsot húznál a kormányra, de nagyon kényelmes. Pl itt is kapni: http://ebike.hu/termekek/kormany/kormanymarkolat/mtb-bilincses/107933_gepida-comfort-lock-kormanymarkolat/

Elküldve: 2016.06.30. 11:45 Procolus 

  • Procolus avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 98

@balmesz001: Szia sajnos nem.

Elküldve: 2016.06.30. 10:37 balmesz001 

  • balmesz001 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Cross trekking csapat
  • Cross trekking csapat
  • hozzászólások: 139

Elküldve: 2016.06.30. 10:16 Procolus 

  • Procolus avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 98

@kpityu79: Szia. Megpróbálok állítani rajta.Köszi szépen az infót.

Elküldve: 2016.06.30. 10:14 Procolus 

  • Procolus avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 98

@balmesz001: Figyi gyárilag szerelt a markolatom. Gepida albion 500. Remélem nem az erekkel lesz valami....

Elküldve: 2016.06.30. 10:12 Procolus 

  • Procolus avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 98

@balmesz001: Szia. Köszi szépen az infót.Akkor többnyire zárva lesz mert aszfalton használom a bringát.

Elküldve: 2016.06.29. 17:57 kpityu79 

  • kpityu79 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 223

@Procolus: Szia. Nekem is volt hasonló problémám. Nagyon előre volt döntve a kormány. Mióta visszább lett állítva, nincs zsibbadás. Próbálj állítgatni a kormány dőlésszögén.

Elküldve: 2016.06.29. 15:53 balmesz001 

  • balmesz001 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Cross trekking csapat
  • Cross trekking csapat
  • hozzászólások: 139

@Procolus: Rossz alátámasztás a tenyérnél. Milyen markolatod van? Én Gepida Comfortot használok, azzal nem történik meg, de más, pl BBB ergonomikus markolatnál vagy a sima egyenes markolatnál nálam is ez történik. Rosszabb esetben az erekkel van gond, egy ismerősömet műtötték, nála motorozásnál jelentkezett ez.

Elküldve: 2016.06.29. 15:50 balmesz001 

  • balmesz001 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Cross trekking csapat
  • Cross trekking csapat
  • hozzászólások: 139

@Procolus: Mivel energiát nyel el, olyan esetekben kell zárni, amikor ez a tekerés kárára történik: egyenes vagy emelkedő aszfalt. Emelkedőnek pl nyitott állásban nekiáll rugózni, billegni, ami felesleges és kényelmetlen. Nyitni meg akkor kell, mikor a terep indokolja, hogy elnyelje az úthibákat.

Elküldve: 2016.06.29. 15:08 Procolus 

  • Procolus avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 98

Még lenne kérdésem. A villám lockolható.Még nem volt ilyenem. Túrázgatáshoz használom a bringát.Mikor célszerű lezárni a telót? Illetve mikor célszerű kinyitni?

Elküldve: 2016.06.29. 14:43 Procolus 

  • Procolus avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 98

Sziasztok. Nekem lenne pár kérdésem ha lehetne. Az új bringa jónak tűnik.De hosszabb úton az elején még nem de kb 20 km után nagyon elzsibbad az mind két kezemen az összes ujjam de olyan szinten,hogy szinte váltani se tudok.Se a lábam se fenekem se a derekam csak az ujjaim. Nem értem miért. Mi lehet a baj ?

Elküldve: 2015.08.10. 17:00 OKdoki 

  • OKdoki avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Cross trekking csapat
  • Cross trekking csapat
  • hozzászólások: 683

@Csööpi: Szia! Én csak ilyen "fotel" bicikli rajongó vagyok. Ha esetleg még nem figyelmeztettelek volna. Azért persze van elképzelésem a dologról. Ha kikapod a középső tányért akkor a legnagyobb a helyére fog kerülni. Ha jól feltételezem, neked 3x8-as Sora van. Láncvonal marad. Talán az 50-es tányér 3x4 vagy 3x5-ben lesz egyenes láncvonalon. Bár ez nem is számít. Ha most a középső tányéron végig tudsz úgy váltani a soron, hogy nem dörzsölődik sehol az első válton, akkor nagy valószínűséggel ez sikerülni fog a nagy tányérral is. De itt elfogyott a "tudományom". Kérdés az, hogy az első 3-as váltókar, kellően nagyot tud-e húzni egy lépésben, hogy átdobja a legkisebbről a legnagyobb tányérra a láncot? Valószínűleg beállítható így, de remélem valaki majd megerősít.

Elküldve: 2015.08.10. 14:25 Csööpi 

  • Csööpi avatar
  • virsli gumis/oútis
  • hozzászólások: 42

@Csööpi: bal-t*

Elküldve: 2015.08.10. 14:24 Csööpi 

  • Csööpi avatar
  • virsli gumis/oútis
  • hozzászólások: 42

@OKdoki: Köszi szépen, nyereg be lett állítva, stucni project meg alakulóban.

Még annyi, h elől 3 tányéros rendszerem van. Így mikor a nagytányéron vagyok, nem tudom kihasználni a hátsó részen a könnyebb fokozatokat, mert hát keresztbeváltás történik, és darálódik a lánc. A középső tányért elől nem szoktam használni, ha azt levenném, akkor tudnék "keresztben" váltani? HIszen kevesebb lenne a távolság az első váltóznál. Vagy ez nem így működik? Butaságot beszélek? (tudom, h a jobb FVK-t is cserélni kéne.. )

Elküldve: 2015.08.07. 10:11 OKdoki 

  • OKdoki avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Cross trekking csapat
  • Cross trekking csapat
  • hozzászólások: 683

@OKdoki: Még annyit akartam hozzátenni, hogy 4-5 centi felsőcső hosszabbítás minimum két méret ugrás ezen a vonalon. Sajnos a Scott hivatalos oldala nem ad meg pontos geometriai méreteket (not fund?). Testtartásban biztosan erősebben érezhető, bicikli kezelésben lesz kicsi a változás. A hivatalos oldalt elnézve eredetileg is egy 100 mm hosszú stucni van a gépen (kb. 6 fokos), így akár a 120-as sem lóg ki jelentősen az alapkoncepcióból. Én biztosan kipróbálnám. Van egy mérettáblájuk és ott némileg átfedés is van az ajánlott magasságokhoz passzoló vázméretek esetében. https://dfp2hfrf3mn0u.cloudfront.net/952/95215_original_1.jpg

Elküldve: 2015.08.06. 23:17 OKdoki 

  • OKdoki avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Cross trekking csapat
  • Cross trekking csapat
  • hozzászólások: 683

@Csööpi: erre nem tudom a választ. Kis változást fogsz tapasztalni, de ha valoban egy fél számmal nagyobb bicikli kell neked, akkor ebbe az irányba kéne elindulni, hogy egy picit kényelmesebb, testhezállóbb legyen.

Elküldve: 2015.08.06. 23:10 Csööpi 

  • Csööpi avatar
  • virsli gumis/oútis
  • hozzászólások: 42

@OKdoki: Bocs, elírtam, tehát NEM eredeti a most fent lévő balance stucni :D

Ha nem lesz nagy változás, megéri váltani?

Elküldve: 2015.08.06. 21:41 OKdoki 

  • OKdoki avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Cross trekking csapat
  • Cross trekking csapat
  • hozzászólások: 683

@Csööpi: Jó lesz, és nem lesz nagy a vàltozás. Elméletileg tompább érzes lesz a kormányzás de nem tartom valószínűnek, hogy sokat fogsz belőle érezni.

Elküldve: 2015.08.06. 21:11 Csööpi 

  • Csööpi avatar
  • virsli gumis/oútis
  • hozzászólások: 42

@OKdoki: Köszönöm a mindenre kiterjedő választ, akkor inkább nem tolom nagyon hátra az ülést. Max a nyeregtáskával kell bajlódnom akkor :S..

A stucni meg eredeti, valami balance nevezetű cucc van rata, 80mm-t mértem. Az oldalon találtam egy eladó szintén Scott 120ast, az vajon jó lenne? Nagyon nagy lenne a változás érzése?

Elküldve: 2015.08.06. 18:21 OKdoki 

  • OKdoki avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Cross trekking csapat
  • Cross trekking csapat
  • hozzászólások: 683

@Csööpi: Megnéztem a képeid. Egyértelműen rövid a stucnid. Az S50-et kb. 100-as stucnival szerelik a közepes méretkategóriában (53-56). Neked nem a gyári van rajta. Talán 60-70 millis.

Elküldve: 2015.08.06. 18:18 OKdoki 

  • OKdoki avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Cross trekking csapat
  • Cross trekking csapat
  • hozzászólások: 683

@OKdoki: Valószínűleg a stucni hossza alig fog javítani a kiállásnál előre hajolok érzésen. Valamivel jobban tudsz majd előre dőlni, de a súlypontod továbbra is közel, sőt közelebb lesz a fejcső tengelyéhez. Ezzel az lehet a baj, hogy instabilabbnak fogod érezni a biciklit. Ennek ellenére kíváncsi lennék az eredményre. Kibicnek semmi sem drága alapon, biztatlak egy hosszabb stucnira. Már ha a mostani nem 130 mm hosszú, mert akkor már nem igen van hosszabb. 1-2 centitől azért ne várj csodát, de ha a mostani csak 80-as. :-)

Elküldve: 2015.08.06. 18:10 OKdoki 

  • OKdoki avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Cross trekking csapat
  • Cross trekking csapat
  • hozzászólások: 683

@Csööpi: Feltételezem a stucni hosszát a befogók mértani közepe között mérjük. Azaz a két "lyuk" közepe között. Nekem ki is jött az enyémen a 100 mm. Hosszabb stucnival nyerhetsz egy méretet. Ennél többet nemigen, mivel más geometriai hatásokat már nem ilyen könnyű változtatni. A nyerget hátrébb tolhatod a pálcán, ameddig ajánlott, vagy ha nincs jel akkor szinte a hajlatig. Ennek a hatása több mindentől függ. Legelőször a hajtókar hosszától, bár itt tulajdonképpen 1 centiről szokott szó lenni. Fontos tudni, hogy egy határig (ezt nehéz elérni, mert erősebben kényelmetlen) az előretolt nyereg teljesítmény fokozást, nyerést jelent. A versenybíróságok meg szokták határozni, mennyire lehet maximum elöl, amit nyilván a vízszintes combhossz a függőlegesen álló lábszár és a térd pedál vonal alapján határoznak meg. Ergo, ha hátrafelé tolod a nyerget valószínűleg picit rontod a teljesítmény leadásod képességét. De ahogy mondtam, a hajtókar hossz bejátszhat. Itt lehet jelentősége annak a kb. 1 centinek. Porbálád ki! Ha lehet told hátrább 2-3 centit.

Elküldve: 2015.08.06. 16:57 Csööpi 

  • Csööpi avatar
  • virsli gumis/oútis
  • hozzászólások: 42

Nem igazán találtam ennek megfelelő topic-ot így ide teszem fel a kérdésemet. Az mit befolyásol ha az ülésemet hátrébb tolom a nyeregszáron? Messzebb lesz a pedál, ez egyértelmű, de amúgy? :)

Illetve kipróbáltam a barátom bringáját, amin tudatosult bennem h kicsi a vázam hossza. Az övé valamivel nagyobb, és sokkal jobban tudok rajta tekerni, illetve sokkal bátrabban kimerek hajolni kiállásnál a kormány elé. Hosszabb stucnival ez javítható? Tekintve, h a váznak nem tudom tápot adni, h megnőjön? :D Utolsó kérdés. Honnan, meddig mérjük a stucnit? Összerakott állapotban az elejétől a végéig, vagy a csavar közepéig?

Elküldve: 2015.07.04. 20:15 Testbike2 

  • Testbike2 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 10

@ArtWolf: Szia,nagyon szeretném,de sajna nem igazén tudom ott feltenni a kérdésem,mert már próbáltam a leírtak alapján követni az utasításokat,de így sem ment biztos béna vagyok,bocs de szerintem eléggé gáz az oldal,nem egyértelmű,hogy hogy lehet kérdést feltenni!!!!!!!!!!!Szerintem túl van bonyolítva,többet nem is próbálom mert már meguntam,és semmi segítség nyújtás sincs-így jártam,de ha tudsz érdemben segíteni,megköszönném!-ha kilinkelnéd a kérdésem,és a "megfelelő helyre tennéd,megköszönném!!!!!!!!

Elküldve: 2015.07.04. 15:53 ArtWolf 

  • ArtWolf avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Csapassuk a Pilisben csapat
  • Csapassuk a Pilisben csapat
  • hozzászólások: 478

@Testbike2: kérlek, keresd meg a megfelelő topikot!

Elküldve: 2015.07.04. 12:15 Testbike2 

  • Testbike2 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 10

Sziasztok,a feleségemnek szeretnék vásárolni egy bringát,Nekem egy KTM cross trekingem/leggero van,neki egy olcsóbb,de jó bringát keresek aszfaltra,és esetenként olyat,ami terepen/földes úton is elmegy.Mindenképp egy trekkingben gondolkodom,28-as nagy kerekekkel ami jól és könnyen gurúl. Tudtok-e ajánlani egy jó vételt? Feleségem 162 magas! http://www.jofogas.hu/csongrad/Noi_kerekpar_31308864.htm?first=1 http://www.jofogas.hu/csongrad/Aluminium_trekking_kerekpar___olcson_31296218.htm http://www.jofogas.hu/csongrad/Elado_Ariston_noi_kerekpar_31059329.htm http://www.jofogas.hu/pest/KTM_noi_trekking_kerekpar_elado_29358500.htm http://www.jofogas.hu/tolna/Ktm_formula_ts_28_as_ujszeru_noi_kerekpar_31183486.htm http://www.jofogas.hu/csongrad/Elado_Hanseatic_noi_kerekpar_26569682.htm?last=1

Ezek közül,melyiket lenne érdemes megvenni? Köszönettel várom válaszaitok!

Elküldve: 2015.07.03. 08:20 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1487

@Testbike2: Agyváltós kerékpárhoz egyfokozatú lánc illik, pl. KMC Z410, SRAM PC-1.

Ha nem megfelelően feszes a lánc, az is baj. Ha az alsó szakaszt középtájon felfelé mozdítod, csupán 10-15 milliméternyi játéka lehet.

Elküldve: 2015.07.03. 08:13 ArtWolf 

  • ArtWolf avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Csapassuk a Pilisben csapat
  • Csapassuk a Pilisben csapat
  • hozzászólások: 478

@Testbike2: Szia! Ha jó a láncvonal (az első és a hátsó lánckerék egy vonalban van), akkor kopott a lánc és a lánckerekek, cserélni kell mindet. Bringaboltba ha bemész, és elmondod, mire kell, akkor jót fognak adni, hossznál pedig nyugodtan használd a régit, csak ne centiben, hanem láncszemben mérd a hosszúságát!

Elküldve: 2015.07.03. 07:53 Testbike2 

  • Testbike2 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 10

Sziasztok,nem tudom jó helyen írok-e kérdésem lenne a lánccal kapcsolatban! Fiamnak van egy Bocas 7fokozatú agyváltós kerékpárja,de mindig leesik a lánc!-valószínűleg megvan már nyúlva,és régebbi is lehet. Kérdésem,milyen láncot,és mi alapján kell hozzá másikat vásárolni?-Gondolom a régi rossz már méretileg sem nem lehet mérvadó... Köszönöm,és várom segítőkész válaszaitokat!

Elküldve: 2015.05.15. 16:13 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1487

Mit érdemes tudni a kerékpárláncról?

Előbeszéd – Szkíta őseink még lovon jártak, késői leszármazottaik azonban, az ezernyolcszázas évek vége felé, már ismerték a kétkerekű járművet és a kerékpárláncot is.

Anyagok – Az olcsóbb kerékpárláncok közönséges szénacélból, a drágábbak ötvözött acélból készülnek. A csapok és a görgők anyaga jobb minőségű, mint az összekötő lapoké (avagy hevedereké), és jellemzőiket rendszerint felületkezeléssel is javítják. A legdrágább láncok anyaga titánötvözet.

Felépítés – Manapság kétféle láncot gyártanak: egyiket az egyfokozatú, másikat a többfokozatú rendszerekhez. Mindkettő görgős hajtólánc, felépítésük azonban eltérő. A kettő közötti különbség a láncok belső lapjait összekötő görgőgyűrű (persely) meglétében, illetve hiányában mutatkozik. Az 1980-as években még a többfokozatú rendszerekhez gyártott láncokat is jobbára persellyel szerelték.

A görgőgyűrű nélküli lánc olcsóbb, oldalirányban valamivel hajlékonyabb, kevésbé van kitéve a törés veszélyének, továbbá szerkezete révén a kenőanyag is könnyebben jut el a csapokhoz. Hátrányaként róható fel, hogy jobban kopik, és valamivel kisebb a működési hatásfoka (a legjobb láncoké 98,6% körül van).

Általában egy belső- és egy külső szem alkot egy lánctagot. A belső szem lapjait egy-egy görgőgyűrű köti össze, s ezeken egy-egy görgő foglal helyet. Többfokozatú láncok esetében görgőgyűrű nincs, a görgők a belső lapok megfelelően kiképzett részén ülnek. A belső és külső szemeket a csapok fogják össze.

A csapokat legtöbbször fényesítik (újmagyarul: polírozzák). Végeiket sajtolással zömítik, peremezik, esetleg gombafej alakúra formálják stb. Részben a csapvégek kialakítása dönti el, mekkora erő kell a csap kipréseléséhez: általában 800 N (egy fokozat), 2500 N (egy fokozat, megerősített csapvégek), illetve 1000–2000 N (több fokozat).

A tömeg csökkentése végett a láncot könnyűfémből (titán) is gyártják, az ilyen alkatrész ára azonban elviselhetetlenül magas. A hétköznapi acél láncok esetében üreges csapokat alkalmaznak, illetve a lánc összekötő lapjait kivágással látják el.

BMX kerékpárokhoz hajlított hevederű hajtóláncot (félszemes láncot) is kínálnak. Az ilyen alkatrész jobban bírja a változó terhelést.

A lapok kialakításán élik ki a mérnökök alkotókészségüket. Többfokozatú láncok esetében a belső lapok belső élét lesarkítják, a külsőket gyakorta sajátos alakúra hajlítják, sajtolják stb., illetve olykor ezek éleit is sarkítják. Mindezen finomságok a lánc jobb illeszkedését szolgálják, illetve a váltást vannak hivatva könnyíteni. A 10–11 fokozatú láncok a felsőbb osztályokban még ezen is túltesznek, a lapok sajátos kiképzése miatt például nem lehet őket tetszőleges helyzetben felszerelni.

Nevesebb gyártók – Campagnolo, KMC Chain, Shimano, SRAM, Sunrace, Wippermann.

Méretek – A kerékpárlánc méreteit szabványok rögzítik. A csapok távolsága minden esetben ½ hüvelyk (12,7 mm). A görgők külső átmérője rendesen 7,75–7,77 mm, nagy ritkán kisebb valamivel (7,66–7,70 mm). A legfontosabb méret számunkra a csapszélesség. Szélességről beszélünk, s maradjunk is ennél, jóllehet a csapok hosszúságáról van e helyt szó. Különböző csapszélességű láncokat gyártanak. A szokásos csapszélességek a sebességfokozatok szerint:

  • 1 s: általában 7,8–9,45 mm;
  • 6 s: általában 7,8 mm;
  • 7 s: általában 7,3 mm;
  • 8 s: általában 7,1 mm;
  • 9 s: általában 6,6–6,8 mm;
  • 10 s: 6,2 mm (Campagnolo, Shimano);
  • 10 s (narrow): 5,88 mm (Campagnolo, KMC);
  • 10 s (narrow, direction): 5,88 mm (Shimano CN–5700, CN–6700, CN–7900);
  • 11 s: 5,5 mm (Campagnolo, KMC, Shimano CN–9000).

Akadnak kivételek is jócskán. A SRAM például 6,9 mm csapszélességű láncot is kínál hétfokozatú rendszerhez (PC–10). A Wippermann nyolcfokozatú láncainak csapszélessége 7,2 mm és így tovább, míg bele nem zöldülünk. Az eltérés, mint látható, rendszerint csak egy-két tized milliméter.

Hat-, hét- és nyolcfokozatú rendszerek láncai különösebb következmény nélkül felcserélhetők egymással. Az egyfokozatú láncok közül általában a szélesebbek egyúttal erősebbek is.

Tömeg – Egyfokozatú láncok tömege (96 szem) jellemzően 400–600 g, a többfokozatúaké (110 szem) 300–350 g. Legkönnyebbek a tizenegy fokozatú, könnyített kivitelű láncok, tömegük jellemzően 230–250 g körüli.

Váltást könnyítő rendszerek – Különböző gyártók eltérő megoldásokat alkalmaznak: IG, HG (Shimano), PG (Sram), Exa-Drive (Campagnolo) stb. A rendszerre utaló jelzés szerencsés esetben az alkatrészeken vagy a csomagoláson szerepel. Ennek híján keresgélni kell. A legjobb teljesítményt nyilván az azonos osztályba tartozó alkatrészek együttese nyújtja. A láncok többsége, szerencsénkre, valamennyi rendszerrel csereszabatos. A HG jelzésű lánc és a csak IG rendszerrel csereszabatos lánctányér azonban nem szereti egymást (a lánc gyakran leesik).

Bevonatok – Majdnem minden láncot ellátnak rozsda elleni védelemmel. Legolcsóbb megoldás a vegyszeres fürdő: feketítés, barnítás, foszfátozás. A fémbevonatok – nikkel, króm, cink-alumínium, réz-cink – drágábbak, de valamivel hatásosabban védenek a rozsda ellen. Ráadásul a súrlódást is csökkentik valamelyest. A kenőanyag ellenben kevésbé jól tapad hozzájuk.

A felületkezelő eljárások a kopásállóságot vannak hivatva növelni. Az acél felületét először nemesítik, s azután sófürdőben vagy gázban nitrid-, karbid-, illetve karbonitrid réteget alakítanak ki rajta. A titán láncok aranysárga titán-nitrid bevonata különösen vonzó. Acél láncokon az aranyszínű bevonat ellenben réz-cink ötvözet (sárgaréz).

Az egyfokozatú láncok lapjait olykor befestik. Festés helyett vagy azzal együtt néha teflonbevonatot is alkalmaznak. Utóbbit többfokozatú láncok esetében is. A teflon nem csupán védi a felületeket, hanem a súrlódást is nagy mértékben csökkenti. A különböző tetszetős bevonatok viszonylag hamar elhasználódnak.

Lánchosszúság – A lánc, dobozba vagy zacskóba csomagolva, általában 96 (egy fokozat), illetve 110–116 szemből áll (egy vagy több fokozat). Az új láncot többnyire – egy vagy több tag kiszerelésével – meg kell rövidíteni. (A félszemes láncok szemenként bonthatók.) A szereléshez láncbontó szerszám ajánlott, illetve a 10–11 fokozatú láncokhoz mindenképpen ilyenre, sőt egyedi készülékre van szükség.

Milyen hosszúra szabjam a láncot? – A legegyszerűbb megoldás, feltéve, hogy a régi lánc megfelelően volt méretezve: hozzámérni a régihez az újat (a láncszemek számát kell figyelembe venni). Egyébként kísérletezéssel vagy valamilyen útmutató alapján, esetleg számítással vagy megfelelő alkalmazással kell megállapítani a megfelelő hosszúságot. Ha valaki csak magyarul tud, ne keseredjen el, minden bajra akad gyógyír.

Láncszakadás – Erős János, tudjuk, megbír a medvével, láncot szakítani azonban ő sem képes. Láncaink hosszanti irányban 9000–10000 N húzóerőt képesek károsodás nélkül elviselni. Az oldalirányban ható erőknek jóval kevésbé képesek ellenállni. Valamelyik heveder, rendszerint egy külső szokott eltörni, legtöbbször váltás közben, ha túlságosan igénybe vesszük a láncot. Vagy ami majdnem ugyanaz: a külső lap egyik vége leugrik a csapról, s a lánc szétnyílik.

Kopás, avagy láncnyúlás – Bár a lapok is nyúlnak valamelyest a terhelés hatására, a lánc hosszának megváltozását (hanyagul fogalmazva: nyúlását) mindenekelőtt a csapok, görgőgyűrűk és görgők kopása okozza. (A görgőgyűrű nélküli láncoknál a belső lapok görgőket tartó válla kopik.)

Milyen időközönként cseréljünk – Szabály szerint akkor, ha a nyúlás mértéke elérte a 0,75–1,0 százalékot. Ez akkor is igaz, ha vetésforgóban használjuk a láncokat. Egyesek, mint tudni való, két vagy három láncot fognak munkába: cserélgetik őket néhány száz kilométer hajtás után. Az ilyen eljárás talán jobban kíméli a láncot, illetve a lánctányérokat és lánckerekeket.

Hogyan lehet megállapítani a lánc nyúlásának mértékét? A kerékpárosokat, szokásaik alapján, a következők szerint csoportosíthatjuk:

Méricskélők – Mérőszalaggal, vonalzóval is lehet méricskélni, de nemigen érdemes ezekkel vesződni. Rövidebb szakaszon nincs esély a kellően pontos mérésre. A tolómérős módszer leírása megtalálható itt, s ugyanott a mérősablon használatának leírása is.

Bölcselők – A kerékpárral megtett távolságot veszik figyelembe. Egy olcsóbb lánc (kíméletes használatot és megfelelő karbantartást feltételezve) 2500–3500 kilométer hajtás után érik meg a cserére. Másként fogalmazva, a lánc durván számítva annyi kilométert bír, amennyi az ára. Ez korunkban még nagyjában-egészében igaz. Fiaink és unokáink idejében talán már az olcsó, egyszer használatos lánc (és kerékpár) lesz divatos.

Látnokok – A lánctányérnál mutató- és hüvelykujjuk közé csippentik a láncot, s próbálják (a kerékpár hossztengelye irányában) elhúzni a fogaktól. Ha ez láthatóan könnyen megy, akkor vélhetően eljött a lánccsere ideje.

Szabadkőművesek – Nagyapám nem cserélt láncot, mégis megélt nyolcvanegy évet. Kövessük az ő példáját, és vélhetően hosszú életűek leszünk e földön.

Karbantartás – A lánc karbantartása a titkos tudományok körébe tartozik. Avagy: nincsen olyan módszer, illetve tisztítószer, kenőanyag, aminél ne tudna valaki jobbat.

Tisztogatás – Jót tesz a láncnak ha időnként letörölgetjük, eltávolítjuk róla az olajsarat stb. A tisztogatáshoz csupán eszközökre, pl. rongyra, erős kefére, esetleg némi leleményességre van szükség.

A lánc alaposabb tisztogatása szerves oldószerekkel, pl. petróleummal, zsírtalanítóval vagy mosószerekkel történik. Az erősen lúgos mosószerekkel vigyázzunk: megbonthatják a lánc vegyi védőrétegét. Levesszük a láncot, megfürdetjük, visszatesszük. Kényelmeseknek – nem kell a láncot leszerelni – láncfürdető készüléket is kínálnak, pl. ilyet. Ezekbe ne tegyünk szerves oldószereket.

Mivel kenjünk? – Ásványi eredetű vagy inkább mesterségesen kotyvasztott, esetleg növényi eredetű? Adalék nélküli vagy különböző anyagokkal dúsított? Majdnem mindegy. Fontosabb ennél a kenőanyag minősége és sűrűsége (viszkozitása).

A könnyű olajok hamarabb kifolynak a kenési helyről, és a porral szövetkezve a víz is könnyen elbánik velük. Használatuk következésképpen tavasztól őszig, száraz környezetben ajánlott. A könnyű olajokat képviseli például a műszerolaj, valamint az oldószerekkel hígított olajos permetek többsége.

Nehezebb (sűrűbb) a paraffinolaj, a gépolajok, hajtóműolajok, illetve az oldószerekkel hígított olajos permetek egy része. Még ennél is sűrűbbek lehetnek a szappannal, viasszal stb. dúsított lánckenő olajok. A kifejezetten nyúlós, ragadós kencék inkább télen, illetve nedves környezetben használandók.

A zsírpermet könnyen illanó oldószerekkel hígított petromargarin, azaz hidrogénezett petróleum vagy nehézbenzin. Az ilyen kenőanyag eleinte folyós, az oldószer elpárolgása után azonban zsírrá merevedik. Általában nagy terhelésnek kitett láncokhoz javasolják.

Az olajhoz kevert adalékok kétségtelenül hasznosak, ámde a dúsított kencék árát gyakorta az aranyéhoz igazítják. A finoman eloszlatott szilárd részecskék – grafit, molibdén-diszulfid, teflon, kerámia (bór-nitrid) – jelentősen csökkentik a súrlódást. Az első kettő mellékhatása miatt nem javallott: összekormozza a kerékpáros fülét-farkát is. A foszforsav-észter adalék a rozsda ellenében véd valamelyest.

Hajdanában szokás volt a láncot méhviasz vagy paraffin olvadékában megfüröszteni. A művelet büdös és tűzveszélyes. Ha a lánc nem forrósodik át kellőképpen, viaszból, illetve paraffinból túlságosan sok ragad rajta, s ennek következtében hajlékonyságát elveszíti. Ha valaki mégis hasonló bevonatra vágyna, kísérletezzen viaszos lánckenő permettel.

Csak érdekességképpen említem a száraz teflon permetet (nehézbenzinben eloszlatott nagyon finom teflon por). Permetezés után a benzin elpárolog, s olajmentes, fehéres színű teflon bevonat marad vissza. Ez a kence alig koszolódik, ellenben tartós kenést sem biztosít (60–80 kilométerenként meg kell újítani a bevonatot), és ehhez mérten igen drága.

Hogyan kenjünk? – Lehet a kenőanyagot cseppenként adagolni, olajozó palack, fecskendő, szemcseppentő, ecset, pálcika stb. közbenjárásával: minden görgőre egy-egy csöppet. E jól bevált módszer permetező palackok esetén sajnos nem működik. Hiába az igyekezet, a permet jó része kárba vész, illetve olyan helyre jut, ahova nem kellene. Tegyünk rongyot stb. a lánc „mögé”, s az megfogja a fölösleget.

Én elszabtam, te elszabtad… utólag már kenhetjük! – Disznózsír, étolaj, faggyú, kocsikenőcs, lenolajkence, margarin, vaj és hasonlók – ezekkel csak a legnagyobb szükségben próbálkozzunk. (Jobb őket kenyérre kenni, mint a láncra. Bár így is, úgy is élvezhetetlenek.) Nevezettek nem eléggé tiszták, vegyileg nem eléggé állékonyak (a növényi olajok többsége például a levegőn hamar kikeményedik, az állati zsiradékok pedig avasodnak), ráadásul annyi port gyűjtenek, mint a földön vonszolt szalonna. Nagyobb mennyiségben alighanem a kutyák érdeklődését is felkeltik. Csavarlazító, rozsdaoldó és a hasonló olajos permetek éppenséggel megfelelnének, ámde túlságosan híg a levük. Kenőképességük gyenge, és néhány tucat kilométer után eltűnnek a láncról.

Kapocs vagy csap – Többnyire minden fajta lánchoz kapható patentszem, némelyik lánc pedig (a gyártó ajánlása szerint) összekötő csappal szerelendő. A kapocs lényegesen jobb anyagokból készül, mint a lánc. Lapjait például bóracél lemezből vágják ki. Az összekötő csap, hasonlóképpen, különleges anyagból készül.

Vannak egyszer- és többször használatos kapcsok. Az összekötő csapok, kialakításuktól függetlenül, egyszer használatosak. Nem mellékesen, agyongyötört kapcsot sem tanácsos, még ha a szabályzat engedi is, többször felhasználni.

Egyfokozatú láncokhoz rugós biztosítóval szerelhető kapocs jár, többfokozatúakhoz furatos vagy hornyos. A legtöbb gyártó általában jelzi, láncaihoz milyen kapocs használható. Útmutató híján érvényes szabály: a kapocs csapszélessége legyen legalább 0,2 milliméterrel több, mint a láncé. (Néhány tizedmilliméter eltérés a nagyobb értékek irányába nem számít.) A kapcsok fel- és leszerelése nem ördöngösség, általában azonban próbára teszik a kerékpáros türelmét. A szereléshez kapható segédeszköz (küllőből hasonlót magunk is készíthetünk), illetve célszerszám is. Utóbbi jobbára nélkülözhető. Félszemes lánchoz – amint a rend kívánja, tudniillik ezek szemenként bonthatók – félpatentszem kell. Ez nem más, mint egy hajlított hevederű láncszem, amit sajnos csak láncbontó szerszámmal lehet rendesen kezelni.

Bizonyos láncokat, mint említettem, a gyártó által ajánlott összekötő csappal kell szerelni, és hozzá még egyedi szerszám is szükségeltetik. Mindenben a gyártó útmutatásához kell igazodni, különben könnyű melléfogni. Nem mindegy például, milyen irányban préseljük be a csapot stb.

Milyen láncot vegyek? – Egysebességes vagy agyváltós kerékpárhoz egyfokozatú lánc való. Ha a rendszerben láncváltó is van, akkor többfokozatú lánc a megfelelő. A fokozatokat illetően irányadó a fogaskoszorú lánckerekeinek száma, illetve a gyártó ajánlása. Hat-, hét- és nyolcfokozatú rendszerek láncai, mint mondottuk, különösebb következmény nélkül felcserélhetők egymással. A kilenc, és még inkább a 10–11 fokozatú rendszerek kényesebbek: velük kapcsolatban a kerékpár-, illetve az alkatrészgyártók ajánlását is figyelembe kell venni.

Hétköznapi feladatokra (rövidebb kirándulás, helyi közlekedés) megfelel az olcsóbb lánc is, különösen, ha a tulajdonos nincs nyereghez enyvezve. Jó esetben a Gazdaságos is legalább egy évig szolgál (2500–3500 km). Fémbevonattal ellátott láncot általában nem kifizetődő vásárolni. Jószerével egyetlen előnye a fényes külső. Megfelelő karbantartás híján ugyanúgy rozsdásodhat, mint közrendű testvére. Jó pénzért természetesen akad erre is orvosság. A gyártók egyike-másika rozsdának nagy mértékben ellenálló láncokat is kínál. (Mellékesen jegyzem meg: az ilyesfajta láncnak is jót tesz a tisztogatás, kenés.)

Nem hétköznapi felhasználók általában a drágább alkatrészek felé kacsintgatnak. A jobb minőségű láncok erősebbek, rendszerint csendesebben, némileg kisebb ellenállással futnak, valamivel határozottabban váltanak. Ellenállóbbak kopással, rozsdával szemben, ennélfogva (általában) tovább bírják a szolgálatot. BMX kerékpárok tulajdonosainak különlegesen megerősített, illetve hajlított hevederű láncokat is kínálnak.

Elküldve: 2015.03.13. 09:30 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1487

@ArtWolf: Nevezzük az alábbiakat inkább műszaki-, semmint kezelési ismereteknek.

Mit érdemes tudni az abroncsfékekhez való fékpofákról?

Rögzítésük módja szerint lehetnek csaposak vagy menetesek. Utóbbiak felszerelése és beállítása talán valamivel egyszerűbb. A felemás (aszimmetrikus) fékpofákon olykor jelölik a felszerelés módját: nyilacska hegye mutatja a menetirányt. Ha ilyen jelölés nincsen, akkor a rövidebb szakasznak kell elöl, azaz menetirányban helyet foglalnia.

A féktuskó acélból készül, némelykor (országúti kerékpárokhoz való alkatrészen) sajátos függelékkel egészítik ki, állítólag a hatékonyabb hűtés végett. A fékbetétet többnyire a féktuskóra vulkanizálják, léteznek azonban cserélhető betétes fékpofák is. Ki arra, ki erre esküszik; legtöbben mégis az egyszerűbbet választják.

A gyártók a legritkább esetben közölnek adatokat pl. a fékbetétek anyagáról, keménységéről, és gyakorta még a javasolt felhasználási területről sem tájékoztatnak. Utóbbi alapján (ha sikerül adatot felkutatni) következtethetünk a fékbetét tulajdonságaira. Ami a lényeget illeti, a következőket érdemes erről a kérdéskörről elmondani.

A fékbetétek súrlódó felületéről a vizet, port stb. harántos csatornákkal vezetik el. Az olcsóbb fékpofák betétjét 2–4 csatorna díszíti, a drágábbak betétje viszont gyakorta úgy fel van szabdalva, mint a Mars felszíne. Az ilyen előkelőségek gyakorlati haszna alighanem kétséges. A többszínű fékbetét, furcsa mintázat elsősorban a vevők csalogatását szolgálja.

A fékbetétek döntő többsége műgumiból készül. A gumi tulajdonságait adalékokkal, töltőanyagokkal – korom, szilikát (finom homok), vas-oxid – javítják. A gumi rugalmasságát lágyítószerekkel (pl. petróleum, paraffin, ftalát-észterek) növelik. A betétek színének legtöbbször nincsen jelentősége, s ha mégis, azt a gyártók nem mulasztják el hangsúlyozni. A betétek készülhetnek két- vagy háromféle (rendszerint különböző színű) gumiból is.

A fékpofák hosszúsága a betét tartósságára van kihatással. A hosszabb fékpofák betétjének súrlódó felülete nagyobb, következésképpen (azonos körülményeket feltételezve) lassabban kopik. A felemás kialakítás (a rögzítő csap nem a fékpofa felezővonalában foglal helyet) a rezgési, nyafogási hajlamot van hivatva csökkenteni.

Különleges alkalmazások (pl. triál, BMX) esetében a betétek anyaga szilikongumi. A szilikon legfontosabb előnye a közönséges gumival szemben, hogy akár 200 Celsius fokig felmelegedhet anélkül, hogy jellemző tulajdonságai lényegesen megváltoznának. Tartós fékezésnél a fékhatás alig csökken. Huzamosan terhelve a fékbetét súrlódó felülete kissé opálossá válik, finom, fehéres porrá csiszolódik, de nem nyúlósodik. Hátránya, hogy gyakorta, és sajátos módon nyekereg, illetve érzékenyebb a kerékabroncs zsíros szennyeződéseire.

Felhasználási terület szerint háromféle fékbetétet különböztetnek meg: nedves, általános, valamint száraz időjárási, illetve terepviszonyokhoz ajánlottat. A fékbetétek anyaga lényegesen keményebb, mint például a gumiköpenyeké. Utóbbiak keménysége a 100 fokos Shore_A skálán 60–70 fok, míg az általános célú, közepesen kemény fékbetéteké 89–91 fok. A puha betétek (85–87) nedves körülmények között, illetve homokon teljesítenek jól, míg a keményeket (93–95), nevükhöz méltóan, katonásabb feladatokra szánják, illetve száraz időjárási viszonyokhoz javasolják. A puhább gumi érzékenyebb a túlmelegedésre, hamarabb elhasználódik, ellenben kevésbé koptatja a kerékabroncsot. A kemény gumi jobban bírja a hőt, lassabban kopik, cserébe valamivel jobban csiszolja az abroncsot. A kemény betétek rendszerint nyafogósabbak.

A fékbetétek túlmelegedését mindenképpen el kell kerülni. Hosszú lejtőn lefelé tanácsos szünetekkel fékezni, vagy ha van rá mód, felváltva az első és a hátsó fékkel dolgozni, különben a gumi nyúlósodni kezd, és elfogy a fékerő. Tartós terhelés hatására a gumibetét anyaga károsodik; hosszabb használat után tömörödik, megkeményedik, veszít rugalmasságából. Különösebb figyelmet e jelenség nem érdemel. Mire a mellékhatások zavaró mértéket öltenének, rendesen a betétek is elkopnak.

Eső kezdetén, néhány fordulat erejéig, amíg a kerékabroncsról a maszatok le nem mosódnak, a fékhatás gyengébb. A puha betétek könnyebben összenyomhatók, számítani kell rá, hogy (függetlenül az időjárástól) előbb radíroznak kicsit, míg kialakul a nagyobb fékerő.

Fékpofát általában akkor érdemes cserélni, ha a betét felületén a vízelvezető csatornák elenyésztek.

A megfelelő fékpofa kiválasztása némileg hasonlít a házassághoz. A legkörültekintőbb kerékpáros is befürödhet. Hiába olvassa a véleményeket, s választ olyan alkatrészt, ami másnak bevált, megtörténhet, hogy nála nem a leírtak szerint működik. Ráadásul a fékpofa használati értékét legritkább esetben dönti el a neve vagy az ára. A hatezer aranyért ránk sózott Almighty lehet ugyanolyan vacak, mint a hatszázért kínált Trash. Ha pedig mégis megtaláljuk az igazit, a következő alkalommal már nem lehet hozzájutni, nincs a boltokban, mert a kínálat időről időre változik.

Elküldve: 2015.02.25. 13:16 ArtWolf 

  • ArtWolf avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Csapassuk a Pilisben csapat
  • Csapassuk a Pilisben csapat
  • hozzászólások: 478

Kezdjük a váltóhasználattal, azon belül is a láncváltóval! Fontos megjegyeznem, hogy amit leírok, az viszonylag kevés kerékpár (öt darab), viszonylag hosszú távú (elmúlt két évben összesen kb 10 ezer km) használati tapasztalatán alapszik, azonban többé kevésbé egybevág az általam erről olvasott szakirodalommal. Először is, ki kell tapasztalnod, mi az optimiális pedálfordulatod (egy perc alatt hányszor fordul körbe a pedál - nem az a lényeg, h szám szerint mennyi, hanem hogy tudnod, érezned kell, h az aktuális pedálfordulat túl alacsony vagy túl magas a neked kényelmeshez képest), és körülbelül ezt kell tartanod, egyébként ahogy egyre jobban edzésben vagy, ez a szám módosul (nekem pl felfelé, tehát lehet, hogy ami egy hónappal ezelőtt kényelmes volt, az most túl lassú vagy túl gyors lesz). A te szempontból ennyi, amire figyelni kell. A bicikli szempontból pedig arra kell, hogy a lánc minél egyenesebben fusson, magyarul a bicikli hossztengelyével lehetőleg teljesen párhuzamosan. Ez természetesen soha nem fog megvalósulni egy váltós biciklin (vagy nagyon ritkán), de törekedni kell rá, h minél kisebb szöget zárjon be egymással a lánc két lánckerék közötti egyenes része a bicikli hossztengelyével. magyarul, lehetőleg ne váltsunk kereszbe (újabb rendszerek elvileg engedik, azonban úgyis van átfedés a fokozatok között, teljesen fölöslegesnek tartom). Ennek oka, hogy keresztbeváltáskor jobban kopik a lánc, rövidebb lesz az élettartama, szélsőséges esetben láncleesés is történhet. A másik, amire figyelni kell, hogy terhelés alatt ne váltsunk, ez azt jelenti, hogy a váltókar megmozdításától a váltás teljes befejeztéig (amikor a lánc már teljesen a kiválasztott lánckeréken van) nem szabad erőteljesen tekerni, csak, úgymond, körbeforgatni a pedált. Természetesen vannak váltórendszerek, amik kisebb nagyobb terhelést el tudnak viselni váltás közben, ezt neked kell kitapasztalnod, hogy a tiéd milyen. (ha túl nagy erővel tekered váltás közben, szélsőséges esetben egyáltalán nem történik váltás, valamint ha mégis, hosszú távon gyorsabban elhasználódnak az alkatrészek) Ez után már csak ki kell választani a megfelelő sebességi fokozatot, ami a következőképpen tudod megvalósítani, az előzőeket figyelembe véve: minél gyorsabban akarsz menni (pl lejtő), annál nagyobb áttételi arányt kell választani. Ez azt jelenti, hogy az első és hátsó lánckerék átmérőjének aránya minél nagyobb legyen, azaz elöl minél nagyobb, hátul minél kisebb lánckerékre kell kapcsolni. Illetve minél lassabban akarsz (vagy tudsz) menni (pl emelkedő), annál kisebb áttételi arányt kell választanod, ez azt jelenti, hogy az első és hátsó lánckerék átmérőjének az aránya minél kisebb legyen, azaz elől a legkisebb, hátul a legnagyobb lánckerék felé kell váltani. Azt hiszem, hirtelen ennyi, amivel segíteni tudok egy teljesen kezdőnek, illetve aki nem érti, hogy hogy és miért úgy működik, ahogy...

 
Új hozzászólás:
(formázási lehetőségek)
kód eredmény
*dőlt* dőlt
**félkövér** félkövér
> idézet

szöveg
idézet
szöveg
\* *
* lista első elem
* lista második elem
* lista harmadik elem
  • lista első elem
  • lista második elem
  • lista harmadik elem
1. számozott lista első elem
1. számozott lista második elem
1. számozott lista harmadik elem
  1. számozott lista első elem
  2. számozott lista második elem
  3. számozott lista harmadik elem
[TestBike](https://www.testbike.hu) TestBike
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
Csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá! Lépj be vagy regisztálj!