Pár tény:
Több, mint 30 éven át a Mountain Bike 26"-os volt. Miért 26"?
Mert az első montisok a nagy kerekű országútikat, túragépeket sorba törték szét, 8-asokat raktak a kerekekbe, törtek a felnik, küllők, mert a nagyobb kerék nem olyan merev, mint a kisebb.
A Schwinn Cruisernek volt ha jól tudom 26"-os kereke. Azt a vázat kezdték átalakítani.
Gary Fisher bácsi, aki mindig is önfejű, különc figura volt és csomó faszságot hozott be a MTB piacra, 2003 körül kitalálta, hogy csinál 29"-os kerekű "montit".
Treknél Gary Fisher kollekció néven futott.
Aztán csend.
Pár éve megint elővette valami barom a 29" méretet.
Mi az előnye a 29"-nak a felhasználó számára?
Jobban gördül át akadályon. Tovább tartja a tempót talán.
Hátrány: nehezebb, ormótlanabb, több helyet foglal, gyengébb a kerék, nagy tömeg miatt nehéz gyorsítani, hosszú tengelytáv miatt nehezebb ösvényeken manőverezni (és így kapásból el is ment a montizás egyik lényege, a szűk ösvényeken tekerés), ha ugyanolyan a tengelytáv, akkor beleér a lábad a kerékbe, rosszabb tárolni, mert több hely kell, nehezebb szállítani.
Látni, hogy jó pár negatívuma van.
Újabb nagyon okos szakértő márketingesek, akik valószínűleg csak hétvégi montisok enyhe köves úton, kitalálták a 27,5", más néven 650B méretű kerekeket.
Ennek az volt a lényege, hogy a 29-eseknél könnyebb, de a 29-esekhez képest jobban irányítható "montikat" csináltak és még pár gyökéren is át tudtak hajtani orraesés nélkül.
Ugyanakkor a 26"-os monti a legjobban irányítható, legkönnyebb azonos specifikációkkal, a legjobban gyorsítható, a legmerevebb kerekű, az igazi Mountain Bike!
Miért van mégis 27,5" és 29" mindenhol?
Mert a MTB ipar csöppet megállt a fejlődésben.
Igazából szerintem már a 90-es évek végén megállt.
Ugyanazok a felfüggesztések, rendszerek jönnek vissza. A váz merevségét, könnyítését a végletekig kihasználták.
Össztelósok pogóztalanítási kísérletei rendre csődöt mondtak, pár nagyon drága megoldástól eltekintve, mint pl. a Specialized Brain-je, de talán még az sem tökéletes megoldás, hiszen extra súly, és hülyén néz ki.
A telók útját maximalizálták, súlyukat minimalizálták.
Telített a gumipiac, telített a MTB piac.
Fejlődési lehetőségek:
1. Elektromos teleszkópok, amik maguktól alkalmazkodnak a terepviszonyokhoz. Ezt már kb. 2000 körül kigondoltam, pár éve van túrakategóriában főleg. Sok pénz, drága, nehezen hoz hasznot.
2. Design - de telített már itt is a piac, nem tudtak sok újdonságot kitalálni.
3. Elektromos váltás - folyamatban, de nem radikális változtatás.
Mivel lehetne lendíteni az eladásokon, mivel lehetne divatot csinálni?
Hozuznk be új kerékméreteket.
Tüntessük el a 26-ost.
Ennyi.
Remélhetőleg megunják hamar ezt a szarságot és mihamarabb gyártanak a gyártók 26" csúcs gépeket is.
Mert a Mountain Bike 26"-os.
https://www.facebook.com/pages/Real-Mountain-Bikes-are-26/541486889306994?ref_type=bookmark