3x8-as hajtás csere 1x8-ra?

1-23 (23 hozzászólás)

3x8-as hajtás csere 1x8-ra?

Elküldve: 2019.01.02. 12:04 felhasználó ikon   verespeter 

  • verespeter avatar
  • sima XC-s
  • Hozzászólások: 29
Témaindító hozzászólás:

Sziasztok! Ahogy a címben is említem, 3x8-as hajtásomat cserélném 1x8-ra. Mivel az első lánctányéron csak a középső tányért használom (28T), így felesleges a másik kettő és szeretném megoldani, hogy a másik kettő lekerüljön, de azért ez nem olyan egyszerű, ahogy nézem. A 3 lánctányér össze van szegecselve, szóval első körben vennem kell egy olyan lánctányért, aminek 28-as a fogszáma, esetleg 32 még belefér. A hajtókaron sincs 4 felfogatási pont, szóval annak is menni kell. Kérdéseim: -mikre kell figyelnem kompatibilitás szempontjából? -lyukkör átmérő? -láncvonal vajon maradni fog? ezek a hajtókarok szabvány "távtartóval" rendelkeznek? -hátul 8 fogasom van, ez a hajtóműnél fontos szempont? (gondolom értelemszerűen ne nézzek olyan hajtóművet, ami hátul 9 vagy 10 sebességre van :) ) Bármi másra figyelnem kell még?

Szívesebben vennék üresen hajtókarokat, de szinte mindegyik tartalmaz már egy vagy több lánctányért. Ilyen esetben le kell szerelnem a már rajta levő lánctányérokat és rá rakni az általam külön vásárolt lánctányért? A tengely négyszögtengelyes, gondolom hajtómű/hajtókar vásárlásnál ez fontos szempont. Köszi a válaszokat, sajnos ilyet még sose csináltam és magam szeretném megoldani, nem szerelővel.

Továbbá mindenféle pozitív és negatív hatás érdekelne attól, aki 1x8-as rendszert használ, tapasztalatok, szerelési szarakodások egyaránt érdekelnek! :) Köszi előre is!


Elküldve: 2019.01.03. 23:48 felhasználó ikon   azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hozzászólások: 28

@szekelyk: Akkor lehet, hogy azzal kevertem, mint amilyen a te 7-es kazetta tested. Bocs.


Elküldve: 2019.01.03. 18:22 felhasználó ikon   szekelyk 

  • szekelyk avatar
  • Hozzászólások: 9

@azaki71: Nézd csak meg ezt. https://bike.bikegremlin.com/1259/bicycle-rear-hub-compatibility/ A 8-9-10 speed freehub részt. A 8-as a választóvonal erre rámegy, a 7-es hézagolóval, a8-9-10-es kazetta, illetve a 10-es-ből van spéci keskenyebb amihez hézagoló kell szintén. Nekem 7-es sor van olyan agyon amin keskenyebb a kazettatest azért nincs is rajta hézagoló ezért erre nem lehet nagyobb kazettát rakni. Sajnos. Agyat kell cserélni. A kérdezőnek viszont 8-as van már.


Elküldve: 2019.01.03. 16:33 felhasználó ikon   Suller Zsolt 

  • Suller Zsolt avatar
  • sima XC-s
  • Hozzászólások: 10

hehe. A vicces az, hogy én 1x1 re konvertálással se nyertem sokatm, ami a tömeget illeti. =D WTF? Tényleg szinte csak 200-300gr ment minuszba. Jó mondjuk lett más véve rá, mint ballonosabb gumik, meg egyebek.

Ezt csak érdekességképpen írtam. Amúgy én is kb így kezdtem. 3x9-ről 1x9-re. Most meg 1x1.


Elküldve: 2019.01.03. 15:42 felhasználó ikon   rcs2003 

  • rcs2003 avatar
  • sima XC-s
  • Hozzászólások: 126

@Makky: az almát nagyon gyakran csomagolják egybe a körtével :) Egyébként majdnem az összes versenyző cserélgeti a lánctányért a magasabb szinteken, majdnem minden verseny előtt. Mert igazodnak a pályához. Montisoknál a leginkább. :) Kényelem vagy praktikum? Nem mindig jár egyótt a kettő. Az én esetemben mivel alföldi vagyok, az év legnagyobb részében tök laposon terekek. Ha eljutnék a Mátrába vagy egyéb dombos-hegyes vidékre, nem lennék rest feltenni egy kisebb tányért előre arra a néhány alkalomra. 5 perc sincs a csere... Azért díszelegjen hátul egy nagy tepsi hogy az alsó négy kereket lekoptassam aztán mehet a kukába az egész? Na ne. Ja hát nyilván lehetne venni karbonvázat is meg angyalszárnyakat de itt most nagyon nem erről van szó. :)


Elküldve: 2019.01.03. 13:04 felhasználó ikon   verespeter 

  • verespeter avatar
  • sima XC-s
  • Hozzászólások: 29

@verespeter: Természetesen a kategória marad, 14 kiló jelenleg a gép. Habár nem elsődleges cél a könnyítés, azért tisztában vagyok vele, hogy ezzel a módosítással könnyebb lenne a cucc, engem mégis inkább a letisztultság, könnyebb takarítás, minimalista vonal vonz.


Elküldve: 2019.01.03. 12:59 felhasználó ikon   Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • Hozzászólások: 407

@rcs2003: Almát hasonlítasz körtéhez! Szerintem, ha a vázat karbonra cseréli, akkor meg min. 1,5kg-t nyerne! :)

(Egy kategóriában maradva gondoltam természetesen. De nem az volt a mondanivalóm lényege, hogy 423, vagy netán 519g-ot lehet-e nyerni vele.)


Elküldve: 2019.01.03. 12:20 felhasználó ikon   rcs2003 

  • rcs2003 avatar
  • sima XC-s
  • Hozzászólások: 126

@Makky: ha egy szegecselt kőnehéz hajtóművet ledobsz és egy egytányérost(alu tányérral) felraksz, már kapásból többszáz grammot nyertél. Váltókar, bovdenek, első váltó le, újabb 300-400 gramm. Ezek az alkatrészek elég nehezek a belépő kategóriában és igenis rengeteget le lehet faragni a tömegből. Plusz még a láncrövidítés. Felteszem nem országútiról és nem komolyabb sportcélról van szó, így egy mezei 11-34 nagyon elég tud lenni, megfelelő első tányér függvényében. Lehet kapni 11-40-es fogaskoszorút is, akár 8-as rendszerhez(!)is, adaptert is a váltóhoz. Mondjuk itt már tényleg vannak nagy ugrások és legalább fél kg-os egy ilyen kazetta, de ismétlem, kezdetnek, tapasztalatnak tökéletes.


Elküldve: 2019.01.03. 10:29 felhasználó ikon   verespeter 

  • verespeter avatar
  • sima XC-s
  • Hozzászólások: 29

@Makky: igen, mindenképp egy minőségibb egy tányéros megoldáson gondolkodok, nekem az elég lenne. a cserélgetős verzió nem szimpatikus.


Elküldve: 2019.01.03. 10:14 felhasználó ikon   Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • Hozzászólások: 407

Szerintem az "olcsóbb" 1 tányéros rendszerek mindegyike egy nagy kompromisszum (kivéve, ha hátul 12 fokozatod van), ugyanis: - vagy a felső tartományban "kevés" - vagy az alsóban - vagy/és túl nagyok az ugrások a fokozatok között (Bár, ha valaki az Alföldön lakik, akkor jó lehet.)

Mit nyersz vele? Egy kis tömeget. Ami azért nincs fél kg. Az alapján cserélgetni az első lánctányért, hogy ma éppen merre megyek!??? Hát én inkább váltok egyet. :)

Persze ízlések és pofonok! :)


Elküldve: 2019.01.03. 00:39 felhasználó ikon   azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hozzászólások: 28

Nem annyira bonyolult ezt megvalósítani, mint amennyire mi itt felvázoltuk :-) Azért a sok variáció, látatlanban nem tudni mivel van most szerelve a kerékpárod. Szerszám azért mindenképp kell hozzá.

De van aki simán leflexeli a nagytányér fogait körkörösre, így az lesz a láncvédő. Ha az alsó lánctányér meg külön van szegecselve a középsőtől, akkor annak a szegecseit leflexelve az alsótól is megszabadul, így csak a középső marad és máris egytányéros.


Elküldve: 2019.01.02. 23:16 felhasználó ikon   verespeter 

  • verespeter avatar
  • sima XC-s
  • Hozzászólások: 29

@rcs2003: köszi neked is a tippeket! (megnéztem az erről szóló albumodat, baromira bejött, szép munka!)


Elküldve: 2019.01.02. 22:52 felhasználó ikon   rcs2003 

  • rcs2003 avatar
  • sima XC-s
  • Hozzászólások: 126

Ja még annyit hogy ezzel az átalakítással lazán ledob a bringa legalább(!) fél kg-ot az össztömegéből. Akár hegyre mész, akár síkon tekersz olyan lánctányért dobsz fel amilyet csak szeretnél. Igazán nem ördöngősség a csere. Ha nem érzed magad erősnek akkor veszel egy előre 32-est vagy 30-ast a dombokon tekeréshez, esetleg mellé egy 36-ost vagy 38-ast síkra amivel még mindig jól kihajthatod a 40km/h-t ha van lábad hozzá. Csodát viszont ne várj ettől az átalakítástól, mert gyorsabb nem leszel. Ahhoz erősebb láb kell, az áttétel nem segít. Nemrég találtam egy videót a neten, arról volt szó hogy hogyan alakítsuk át a 26-os bringát 275.-re, idézem: " hogy gyorsabbak legyünk". :) Hát nagyon nem ezen múlik a gyorsaság, legalábbis ilyen léptékekben..


Elküldve: 2019.01.02. 22:44 felhasználó ikon   rcs2003 

  • rcs2003 avatar
  • sima XC-s
  • Hozzászólások: 126

Nagyon túlbonyolítjátok az ügyet srácok.

Verespeter: Haver 1x8-as bringát épített egy hónapja (3x8-ból). A felállás ugyanez volt, elöl egy gagyi egybeszegecselt hajtómű. Annyit csinált hogy kukázta az "egybehajtóművet" a bicikliről, rátett egy akármilyen bontható lánctányéros 3-as hajtóművet(halálosan tökmindegy hogy 8-as, 9-es, 10-es, a láncnak édesmindegy, csak ne boostos legyen), vásárolt rá ebayről 2000Ft-ért egy narrow wide lánctányért(nem kell hozzá semmiféle hézagolás a lánctányér csavarok alá mert az alu narrow wide lánctányér kétszer vastagabb mint egy acél), feltette a középső helyére, aztán lerövidítette a láncot hogy ne nagyon csapkolódjon és kész is volt az átalakítás. A láncvonal az nem kardinális kérdés, amennyiben kb középen van, illetve ott egyenes ahol a legtöbbet használt fogasok vannak. Arra kel még ügyelni hogy hátratekeréskor se a legalsóról, se a legfelsőről ne akarjon leugrani a lánc. Csak akkor kell belenyúlni, semmilyen más esetben nem. Nem fog a lánc, sem a hajtás jobban kopni, nem leszel kevésbé gyors. Persze ha szerszám és hozzáértés hiányában vagy, akkor inkább vázold fel az elképzelésedet egy szimpatikus szervízben és ők mindent meg fognak cisnálni, neked csak perkálni kell az alkatrészeket és a munkadíjat. Ne sajnáld, ebből élnek és ezért dolgoznak hogy neked ne fájjon a fejed ha valami elbarmolsz vagy nincs a művelethez speciális szerszámod. :)


Elküldve: 2019.01.02. 21:07 felhasználó ikon   azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hozzászólások: 28

@szekelyk: De neki 8as van, mire nem biztos hogy rátehető a 10es, mert ugye vannak kazetták amikre ráment a 7es sor hézagolóval és ráment a 8as hézagoló nélkül, de a 9es sor már nem.


Elküldve: 2019.01.02. 20:03 felhasználó ikon   szekelyk 

  • szekelyk avatar
  • Hozzászólások: 9

@azaki71: Ez tévedés, ha kazettás a hátsóagy, akkor arra rámegy a 9-es és 10-es sor is. Azonos a kazetta mérete a sorok mérete is, a több fogaskereket tartalmazók közelebb vannak egymáshoz, ezért keskenyebbek a láncok is, ahogy megyünk felfelé 8-9-10-es sorokra. A sor leszedéséhez is kell szerszám, egyrészt egy láncos kulcs, meg egy kazettás lánckeréksor leszedő szerszám, amivel a zárógyűrűt tudod oldani. Felrakásnál pedig meghúzni.


Elküldve: 2019.01.02. 16:54 felhasználó ikon   azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hozzászólások: 28

@Makky: "Abból rögtön vehetsz 32-est. Akkor pedig csak a régi középrész kiszedését és az új berakását kell megoldanod." És még: Meg egy 10 rendszerhez való váltókart + egy komplett hátsó kereket, ha a jelenlegin a kazetta nem fogad 10est.


Elküldve: 2019.01.02. 16:51 felhasználó ikon   azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hozzászólások: 28

@verespeter: Egy szervizben ezt nem bonyolult megvalósítani, de otthon már más. Ráadásul egy szervizben addig lehet játszani a tengely mérettel amíg jó nem lesz a láncvonal.

Hátul a 8as helyett 10es sort tenni sem lehet egy az egyben, mert más kazetta méret kell hozzá.


Elküldve: 2019.01.02. 15:51 felhasználó ikon   verespeter 

  • verespeter avatar
  • sima XC-s
  • Hozzászólások: 29

@Makky: igen, ettől féltem. alap szereléseket elvégzek a bicón, de ez nekem már nagyon komplex, pláne szerszámok hiányában. köszi a tippeket, még nézelődök!


Elküldve: 2019.01.02. 15:47 felhasználó ikon   Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • Hozzászólások: 407

@verespeter: Hajtóműből vehetsz 9-es, vagy akár 10-es rendszerhez valót is. Amiatt nem lesz probléma, hogy neked csak 8 van hátul (azok se szélesebbek, csak közelebb vannak egymáshoz)! A legkevesebb szívás, ha veszel egy integrált 1x10-es rendszerhez valót. Persze akkor a középrészt is cserélni kell (de azt lehet, hogy így is). Annak már eleve jó lesz a láncvonala. A négyszöges megoldásnál már lehet szívni a láncvonallal. Az csak akkor maradhat, ha a középső lánckereket hagyod csak meg (középen!). Ha ezt kívülre teszed a nagy lánckerék helyére, akkor már beljebb is kell vinned, vagyis rövidebb tengely kell, amivel mint korábban is írták, lehet szívás. (Nem is biztos, hogy kapni már olyat.) Ráadásul egy lánckereket csak úgy nem is tudsz föltenni, mert a csavarok kettőhöz vannak kitalálva! Szóval alátétezni is kell a csavart, hogy egyáltalán föl tudd tenni! Az integrált középrészhez megint másik szerszám kell! Illetve a lánckerék csavarhoz is kell általában spéci szerszám, amivel ellentartod. Én biztos, hogy integrált 1x10-es hajtóművel próbálkoznék! Drágább, de sokkal merevebb is lesz! Abból rögtön vehetsz 32-est. Akkor pedig csak a régi középrész kiszedését és az új berakását kell megoldanod. (Két szerszám.) De, ha nem szerelsz gyakran ilyet, akkor a szerszámok árából szervízben is kicserélik neked szerintem.


Elküldve: 2019.01.02. 14:52 felhasználó ikon   verespeter 

  • verespeter avatar
  • sima XC-s
  • Hozzászólások: 29

@azaki71: ejjha, ez tényleg nem lesz egyszerű :D köszönöm a választ!


Elküldve: 2019.01.02. 14:29 felhasználó ikon   azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hozzászólások: 28

Hajóművedhez való, hajtómű leszedő mindenképp kelleni fog, ahogy ha monoblokkos akkor ahhoz is kell külön szerszám. De ha hagyományos golyós csészés, akkor ott is vannak variációk. (fölég, ha bele van rohadva a csésze). Azt se feledd, hogy (angol szabványú váz) a lánctányér felőli rész az bal menetes. Ha még sima csészés és golyoskosaras, akkor mindenképp monoblokkosra alakítanám át, persze megfelelő méretűt kell bele tenni.


Elküldve: 2019.01.02. 14:21 felhasználó ikon   azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hozzászólások: 28

-Ha a jelenlegi négyszögtengelyes hajtóművet, lecseréled egy egysebességes négyszög-tengelyesre, akkor nagyon valószínű, hogy cserélned kell a tengelyt (blokkot) a láncvonal miatt és esetenként azért is, hogy a láncvillába ne érjen bele a hajtókar (mert pld más az íve). -Ha integrált (32T) hajtóműre tudod cserélni, akkor ott egyszerűbb a helyzet. (gondolom angol szabvány a vázad menetezése és nem olasz.) -Ha racsnisort cserélsz, akkor váltókart is kell, mert a 8as váltókar nem tud 9et - 10et váltani. (kivéve ha tológótos, nem pozicionált a váltókarod)


Új hozzászólás:
Az "Elküld" gombra kattintva elfogadod a felhasználási feltételeket!
(formázási lehetőségek)
Csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá! Lépj be vagy regisztálj!