Sajnos az a helyzet, hogy 26"-ban csúcs merev gépet nem fogtok találni.
29" és 27,5" van ott, ahol a 26"-nak is lennie kellene.
A gyártók elfelejtették, hogy mountain bike alatt 26"-os terepbringákat értünk, 28"-ban pedig van vékonykerekű országúti és vastagabb kerekű trekking.
Na de miért kellett ennek így alakulnia?
Sosem volt még ilyen sok cég a piacon. A MTB technológia a 90-es években élte a fénykorát.
Mindent megvalósítottak már, amit a 00-s években újra hoztak.
Már 94-ben volt hidraulikus tárcsafék (Sachs), integrált középrész 90-ben (Klein), túlméretes fejcső (Cannondale kb. 96 körül), aktív és passzív felfüggesztés (Mongoose Amplifier, Manitou HS, Mantis, GT RTS, stb.), upside down villa (Marzocchi RAC és tsai.).
2000-es évek első felében bementem a Nellaba, látom Gary Fisher bicók. Áá, Gary Fisher, az egyik bácsi, aki feltalálta a montit Ritchey bácsi és tsaival együtt.
Na nézzük milyen a gép. Mi? 29" kerék? De szar. Ez a bácsi sok füvet rágott esések közben.
Ez 2002-3 körül volt!
NEM terjedt el akkoriban, 2004-ben némi fellendülés volt a single speed mtb-k megjelenése miatt (ez is egy nagy hülyeség).
Aztán hirtelen 2009 körül jobban elterjedt minden valamiért.
Miért is?
Hova fejlődhetne még a monti, ha nem lenne 29"?
Maradna 26".
A karbon vázak minimális tömegűek.
Össztelós gépek is kb.
Nem tudnak tovább súlyt csökkenteni.
Terepgumik is.
Össztelósoknál szemmel láthatóan a magától nem pogózó, mégis csillapító rugóstagok, felfüggesztések fejlesztése megállt. Már 94-ben a Manitou, Mongoose és Mantist jól pedálozható, tekerési energiát kevésbé elnyelő vázaknak tartották. Jött it mindenféle hülyeség, hogy lockout, pop-up stb.
Montizunk, vagy állítgatunk hülyeségeket és elfelejtjük visszaállítani aztán csak nézzük, miért nem rugózik?
Nem volt jelentős fejlesztési lehetőség, amivel fellendíthetnék a piacot.
Kellett nekik a 29", az új baromság.
Előnyök:
könnyebben átmegy a kerék az akadályon.
(Nos, aki annyira balfasz, hogy átesik egy kavicson, vagy idegesíti a rázás, az ne montizzon, trekkingezzen. A montizás a rázkódásról és az egyensúlyról szól)
jobban tartja a kerék a perdületet, tovább tartja a tempót (tök jó, de be is kell ám gyorsítani azt a kereket)
nagyobb a stabilitása, tapadása a gépnek (ismételten csak, aki nem tud menni terepen, ne montizzon)
nagyobb futófelület. De jó, akkor ezek szerint több sarat vesz fel és nehezebb tisztítani, könnyebben elakad a kerék. Hurrá
Hátrányok:
magasabb tömeg, holott a montinál mindig is az volt a lényeg, minél könnyebb legyen minden
ortopéd vázforma, hiszen el kell férnie a nagy keréknek.
Nézzük csak, nagy kerék, magasabb súlypont (rosszabb irányíthatóság), azonos vázméretnél a láb beleérhet kanyarodáskor a kerékbe. Ha meg hosszabb a váz, hogy elférjen a láb, akkor nehezebben lehet fordulni vele adott szűk ösvényen.
sokkal nehezebben gyorsítható a nagy tömeg miatt.
több helyet foglal a gép, autóban szállításkor nem elhanyagolható
több időbe telik felfújni a kereket
Úgy látszik a 29" még nem volt elég, nem lendült fel olyan nagyon a kereslet, kellett még valami, nagy volt az ellenző tábor.
Legyen 27,5" de jó ötlet.
Ami hivatalosan átmenet a 26" és 29" közt. Két kategória jó tulajdonságait egyesíti.
Persze. De még mindig magasabb a tömeg és még mindig több helyet foglal és még mindig aki balfasz átugrani egy akadályt, átmenni egy buckán, az ne montizzon.
Engem nem érdekel, ki mivel teker. Meg vagyok győződve arról, hogy a 29er csak egy hülye divat.
A 27,5" már más tészta. Az se tetszik, ellenzem, de annyira felkapták és kiírtották a 26"-osokat, hogy jó pár éven át, ha nem végleg, nem lesz 26"-os csúcs gép a gyártóknál.
A leépülés szerintem megdöbbentő lesz.
Hogy fogjuk fejleszteni a 26-os gépeket új telóval, külsőkkel, stb.?
Az lenne a jó, ha a gyártók belátnák végre, hogy vannak hagyományörző montisok, akiknek még mindig a 26" az igazi MTB és nem a trekking méret.
Kíváncsi lennék mi lenne, ha országútiban kihoznák a 30"-t, mekkora felháborodást vált majd ki a még jobban hagyományörző országútisok körében.
A legújabb trendek amúgy:
"okos méretezés" barmok. Kis embernek 26", közepesnek 27,5, nagynak 29. De jó...
Vagy a másik.
Elől 29", hátul 27,5. Húha. Hordhat magánál az ember rögtön kettő pótbelsőt.
Ez az egész egy nagy rohadt üzlet.
újabb bőrt akarnak lerántani a bicós társadalomról.
Egy módon védekezhetünk.
Ha nem hagyjuk magunkat.
Továbbra is 26"-t keresünk csúcs gépekben és akkor talán meggyőzzük az aktakukac marketinges köcsögöket, hogy nem a hozzá hasonló fajtáknak való a monti, akik megijednek, ha elakad kicsit a kerék.
https://www.facebook.com/pages/Real-Mountain-Bikes-are-26/541486889306994?ref=bookmarks
Gyarapítsátok a tábort.
Aláírásgyűjtésbe kéne kezdeni, hogy vissza a 26"-osokkal, de k. gyorsan.
És akkor még meg sem írtam, mennyire idegesít a sram 1x11, 2x11 stb idióta rendszere. Na meg a 11-42 stb fogaskoszorúk.
11-32-esem van a montin és az országútin is lecserélem majd 11-23 vagy 25-re ha kapok végre.
Ja és némi fejlesztési ötlet a gyáraknak:
Hidraulikus váltó, ha már nagyon akarnak valamit, bár hülyeség.
Elektromos váltó már van, fejlesszék tovább.
Magától beállítódó teló és rugóstag (már 2000 körül kitaláltam)
Önmagát felfúvó kerék, menet közben.
És egyáltalán.
Próbáljanak már meg kitalálni valami értelmes színt, mert a sok fekete és fehér bicóból elegem van.
Na meg hozzák vissza a fékváltókarokat is!