Áramgenerátor bicajra EMI-s.

1-23 (23 hozzászólás)

Elküldve: 2011.07.15. 19:10 mematyi 

  • mematyi avatar
  • sima XC-s
  • Nyíregyházi bringások csapat
  • Nyíregyházi bringások csapat
  • hozzászólások: 298
Témaindító hozzászólás:

Áramtermelő Eszembe jutott egy okos megoldás, hogyan lehetne bicajon áramot termelni. A megoldás egy tekercs a v-fék tüskére rögzítve, és neodymium mágnesek a felnin szabályosan elrendezve a fékfelületen. Elméletben működik, és a mágnesek számának növelésével egyre erősebb áramot, a tekercsszám variálásával feszültséget lehetne nyerni. Ha jól gondolom a teljes rendszer tömege kb ugyanannyi, mint egy dinamóé, viszont a hatásfoka szerintem 85%+ és nem fékezi a biciklit.

Érdeklődnék, hogy valaki próbálkozott ezzel?

Elküldve: 2011.08.01. 16:39 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1489

@Sz. Balázs: Már most is lenne kínálat, ha volna megfelelő kereslet. Egyelőre a többséget visszariasztja a viszonylag magas ár. Az új szabvány már csak USB csatlakozót enged, ha ez elterjed, leomlik minden akadály. Két-három évnél több ehhez nemigen kell. Addig marad a házi barkácsolás. Valamit konyítok az elektronikához, meg tudnám oldani, mégsem veszek bringás töltőt, mert nincs generátor a járgányon. Tartalék akkut viszek a telefonhoz, így 2-6 napig is kihúzom. Persze, ha állandóan megy a GPS, ez sem elég.

Elküldve: 2011.08.01. 13:25 Sz. Balázs 

  • Sz. Balázs avatar
  • virsli gumis/oútis
  • hozzászólások: 75

@XCode: Köszi a gyors választ! Egyébként nagy üzlet lenne, ha okostelefonokhoz is lehetne kapni ilyet, tekintve, hogy az ilyen készülékek többnyire USB interfésszel rendelkeznek a töltéshez/adatátvitelhez. Bringásból meg amúgy is sok van errefelé, szóval lenne benne némi logika. Szerintem idő kérdése és lesz itt minden. Legalább is remélem.. :)

Elküldve: 2011.08.01. 09:10 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1489

@Sz. Balázs: Nálunk csak a Nokia árul bicajos töltőt. Ez elvben jó volna az összes létező telefonhoz, a csatlakozója azonban csak a Nokia egyes gyártmányaihoz illeszkedik. Létezik "univerzális" töltő [http://www.ikonglobal.com/], külföldről rendelhető: az elektronika kb. ugyanaz, de többféle csatlakozót adnak hozzá a különböző típusú telefonokhoz. (Lehet, hogy ZTE nincs a listán.) A leadott feszültség és a töltőáram ingadozása nem számít, a telefonba épített töltőelektronika ugyanis gondoskodik a bemenet szabályozásáról. A csatlakozó és a polaritás az egyetlen akadály. Ha sikerül adaptert, átalakítót találni, máris megy a verkli bármilyen készülékkel. Vájt fülű telefonos biztosan tud megoldást. (Le is lehet vágni a nem megfelelő csatlakozót, és újat forrasztani a helyére - a megfelelő polaritásra kell csak vigyázni -, de ez barbár munka.)

Elküldve: 2011.08.01. 02:21 Sz. Balázs 

  • Sz. Balázs avatar
  • virsli gumis/oútis
  • hozzászólások: 75

@XCode: Köszi! Pontosan ilyenre gondoltam! ZTE teleóhoz nem tudsz véletlenül? Kerestem, de nem igazán talált a Google.

Elküldve: 2011.07.31. 15:40 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1489

@Sz. Balázs: A telefon töltésére a Nokia (és más gyártó is) kínál kerékpáros töltőt [http://www.nokia.hu/termekek/tartozekok/osszes-tartozek/toltes/toltok/nokia-bicycle-charger-kit]. Létezik kurblis, elemes/akkumulátoros, sőt vegyi töltő is, pl. [http://www.extremepoint.hu/a111778/elemes_tolto_nokia_6101_6300_1200_6280_dc-8].

Elküldve: 2011.07.31. 15:18 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1489

Az ötlet megvalósítható. Megszorítások természetesen vannak. Az átlagos transzformátor hatásfokát (75-85%) aligha lehet elérni: eltérő a felépítés, nagyobbak a veszteségek stb. A tekercs és a mágnes távolsága a szerkezet biztonsága érdekében nem lehet tetszőlegesen kicsi. A tekercset házi eszközökkel nehéz lesz megfelelően összehozni. Szükség lesz a kimeneti feszültség korlátozására, simítására, szűrésére, esetleg egyenirányítására is. Ez további veszteségeket jelent. Álló helyzetben lőn sötétség, tehát tárolóegység is kell. A leadott teljesítmény izzók működtetéséhez (≈ 3 W) várhatóan nem, világító diódákhoz (< 1 W) azonban bizonyosan elegendő lesz. (Komolyabb teljesítményhez bazi nagy tekercs kellene.) A legfontosabb azonban a szerkezet megfelelő védelme. Ki kell bírnia, mégpedig megbízhatóan, minden viszontagságot, rázkódást, esőt, sarat, különben megmarad a szoba falai között, nem lesz belőle gyakorlatban is hasznosítható gép.

Elküldve: 2011.07.31. 14:51 Sz. Balázs 

  • Sz. Balázs avatar
  • virsli gumis/oútis
  • hozzászólások: 75

@mematyi: én is gondolkodtam a témán, de úgy képzelem el a dolgot, hogy egy dinamó feszültséget állít elő, ami végső soron a telefonomat töltené [amiből akár gps-t is nézhetek], de úgy, hogy először egy akksin megy keresztül, ami stabil áramforrásként funkcionál.

Elküldve: 2011.07.31. 14:18 ikarus266 

  • ikarus266 avatar
  • sima XC-s
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 196

Ha csak világítani szeretnél, ajánlom figyelmedbe Reelight SL100 Flash Compact terméket.

Elküldve: 2011.07.17. 17:30 mematyi 

  • mematyi avatar
  • sima XC-s
  • Nyíregyházi bringások csapat
  • Nyíregyházi bringások csapat
  • hozzászólások: 298

Persze, nyilván.

Meg nem is az áramtermelés miatt kellene. csak egy próba, mondjuk 5-6 mágnessel. Hogy műkszik-e

Köszi a visszajelzéseket.

Elküldve: 2011.07.17. 12:41 Krupcheck 

  • Krupcheck avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 1019

@mematyi: Annyiból pont kapsz egy biztosan működő agydinamót. Becsülöm én az alkotást, meg ha valaki nem követi mereven a megszokottat, de ha valami van, és működik, akkor szerintem kár kókányolni, de ti tudjátok.

Elküldve: 2011.07.17. 11:47 mematyi 

  • mematyi avatar
  • sima XC-s
  • Nyíregyházi bringások csapat
  • Nyíregyházi bringások csapat
  • hozzászólások: 298

Nemtudom pontosan, hogy merre kell állnia, csak azt, hogy nem kell a tekercsben mozognia a mágnesnek.

Ha elég erős neod. mgneseket használunk, meg mondjuk 36db-ot a küllők mentén felrakva, még lehet belőle áram.

Mágnes kb. 6-7000Ft, meg kell hozzá egy felesleges alufelni v-fékes.

Elküldve: 2011.07.17. 09:01 Krupcheck 

  • Krupcheck avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 1019

@mematyi: A mágneses erővonalakra merőlegesen kell mozogni, nem?

Egyébként lehetne a teleszkópba is építeni áramindukáló berendezést. Két amcsi diák megcsinálta pár éve, egy hummer lengéscsillapítójába (kicsit nagyobb az egyetemi költségvetés...) szereltekbe tekercseket, és megkapták az év találmánya díjat -.-

A teleszkóp mozgása viszont ígyis-úgyis van, nem kell hozzá plusz erőkifejtés, csak a csillapítást kell egy fokkal gyengébbre állítani, hisz a mágnes is csillapít (:

Azon kívül ki lehetne használni az ülés és a markolat felületén általunk átadott hőt, a napenergiát- akár a hőjét, akár napelem által, csak ha már kreativitásról van szó (:

Egyébként dinamós pedál is van, gyárilag. Beépített villogóval. Csak mint érdekesség.

@airborne: ebből a videóból sokat nem tudtam kinézni, de alatta a leírás... ingyen energia nincs. Legalábbis nem ember által felfogható, fizikai törvények alapján előállított formában.

Elküldve: 2011.07.17. 06:34 fifi 

  • fifi avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • BÉKÉS MEGYEI KERÉKPÁROSOK CLUBJA csapat
  • BÉKÉS MEGYEI KERÉKPÁROSOK CLUBJA csapat
  • hozzászólások: 52

@Takács Balázs: nekem meg nem dinamó, csak sima hajtás rémlik... a kulacsban volt az akksi, és nem termeltek áramot vele,csak rásegítettek a hajtásra...

Elküldve: 2011.07.17. 05:46 airborne 

  • airborne avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Debreceniek csapat
  • Debreceniek csapat
  • hozzászólások: 168

Lehet, nem szorosan ide tartozik, de akár biciklin is lehetne alkalmazni, engem lenyűgözött, bár lehet, hogy kamu: http://www.youtube.com/watch?v=AAHKkuNAuJA&feature=related

Elküldve: 2011.07.16. 22:51 spoon 

  • spoon avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 1

Nem fontos a tekercsen belül mozognia lásd a youtubon vannak fenn mágnesmotorok és müködnek sok türelem kell hozzájuk az biztos mire beállitod

Elküldve: 2011.07.16. 12:30 mematyi 

  • mematyi avatar
  • sima XC-s
  • Nyíregyházi bringások csapat
  • Nyíregyházi bringások csapat
  • hozzászólások: 298

Értem, elismerem, hogy lehet nem jól tudtam mindent.

De nem kell a tekercsben mozognia a mágnesnek, hanem rá merőlegesen. Vagyis lehet nem így kell, de működik így is. És ezt nálam hozzáértőbb mondta, nem én találtam ki.

Elküldve: 2011.07.15. 21:47 Takács Balázs 

  • Takács Balázs avatar
  • sima XC-s
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 345

@fifi: középcsapágynál is lehet dinamó, anno elterjedt módja volt a versenyeken való csalásnak az ilyen elektromos hajtás rásegítés. A nyeregcsőben volt egy motor, ami a mono tengelyére csatlakozott.

Elküldve: 2011.07.15. 21:34 Simple...Boy... 

  • Simple...Boy... avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 13

és ha teleszkópról van szó? a mozgása nem lenne zavaró tényező?

Elküldve: 2011.07.15. 21:31 fifi 

  • fifi avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • BÉKÉS MEGYEI KERÉKPÁROSOK CLUBJA csapat
  • BÉKÉS MEGYEI KERÉKPÁROSOK CLUBJA csapat
  • hozzászólások: 52
  1. hatásfok +85% hogy jött ki?
  2. de ; fékezi a biciklit...
  3. tekercsen belül kell mozgatni a mágneseket ahhoz, hogy áramot indukálj

hidd, el dinamón, agydinamón kívül nem nagyon van értelmes módja a bicajos áramtermelésnek, bár tény, egy kis kreativitás sosem árt...

Elküldve: 2011.07.15. 20:51 mematyi 

  • mematyi avatar
  • sima XC-s
  • Nyíregyházi bringások csapat
  • Nyíregyházi bringások csapat
  • hozzászólások: 298

JJó, értem.

Mi már a mágneseket várjuk, elkészült egy régi bicajkerékből, meg egy elektromotorból egy tesztmodell, majd leírom milyen lett.

Egyébként szerintem elő lehetne állítani kis hézagot(najó, nem 0.1mmeset), és úgysem komoly terepre való, hanem ha valaki sokat teker, vagyis aszfalt. Ott meg csak kevesebb a rászkódás, a pontosan beállított cucc nem mozdul ki. De azért nem ajánlott a nyolcas a kerékbe :)

Elküldve: 2011.07.15. 20:03 tescoman 

  • tescoman avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 8

@Krupcheck: Nem gondolom, hogy feltétlen a tekercsen belül kéne mozogjon a mágnes, a többi részével egyet értek. Valamint tekintsünk meg egy generátort/elektromotort, mekkora illesztési hézaggal működik. Nem hiszem, hogy egy felnin elő lehetne állítani néhány tized millimétert, főleg nem tartósan. Szerintem a 0-hoz közelebb állna a hatásfoka, mint a 85-höz...

Elküldve: 2011.07.15. 19:15 Krupcheck 

  • Krupcheck avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 1019

Megmondom őszintén az elektromikához hülye vagyok, de tudtommal a tekercsen belül kéne mozgatni a mágneseket. Egyébként hasonlóképpen működik az agydinamó is, nincs benne semmi mechanikailag érintkező elem, mint egy dinamónál, mivel ugye a tengely áll, az agytest forog, nem kell semminek külön meghajtania.

Viszont ellenállása az agydinamónak is van (elenyésző), meg ennek is lesz, minél több a mágnes, annál nagyobb, hiszen a mágneses erőtér ellenében kell energiát létrehozni. És a létrehozott áram iránya a mozgás irányával ellentétes, mivel ellenkező esetben a végtelenségig gyorsítaná a mágneseket, meg vele a kereket. Jó lenne, de Lenz bácsi szerint nem így van.

 
Új hozzászólás:
(formázási lehetőségek)
kód eredmény
*dőlt* dőlt
**félkövér** félkövér
> idézet

szöveg
idézet
szöveg
\* *
* lista első elem
* lista második elem
* lista harmadik elem
  • lista első elem
  • lista második elem
  • lista harmadik elem
1. számozott lista első elem
1. számozott lista második elem
1. számozott lista harmadik elem
  1. számozott lista első elem
  2. számozott lista második elem
  3. számozott lista harmadik elem
[TestBike](https://www.testbike.hu) TestBike
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
Csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá! Lépj be vagy regisztálj!