Átülés szobakerékpárról outira - a térdfájdalom lehetséges oka

1-7 (7 hozzászólás)

Elküldve: 2013.05.04. 17:37 kgyula 

  • kgyula avatar
  • virsli gumis/oútis
  • hozzászólások: 19
Témaindító hozzászólás:

Egy térdfájdalom kialakulásának történetét szeretném megosztani veletek. Remélem, tanulságos lesz.

Tavasz előtt úgy döntöttem, hogy elkezdek rendszeresen edzeni szobakerékpárral. Ennek egyik oka az volt, hogy azon volt pulzusmérő, míg pulzusmérős kerékpáros- vagy karórám nem volt. Már egész jól megszoktam a szobabiciklizést, amikor néhány hét után, - ahogy megérkezett a jó idő, - kimentem országútival is tempósabb tekerésre, look klipszes cipőben. Hamarosan komoly térdfájdalmam lett, főleg a térdek belső oldalán.

Az a gyanúm, hogy a szobabicikli és az outi geometriája közötti eltérés okozhatta ezt a fájdalmat: a szobabiciklin a pedálok 12 mm-el rövidebbek és a középtengely 10 cm-el hosszabb!

Egyébként télen is csináltam együtt a kétfajta tekerést és nem okozott panaszokat, igaz, akkor kint look helyett csak taposópedállal és nem edzésszerűen. A teljes képhez az is hozzá tartozik, hogy a kinti intenzívebb tekerésekkel egy időben kezdtem el futni is. Az az érzésem, hogy a futás csak még erősebbé tette a panaszokat, de alapvetően a fentiek okozták azokat.

A helyzet felismerésében sokat segítettek ezek a cikkek:

How to Fit a Road Bicycle http://www.bikefit.com/s-13-road-bikes.aspx

Az egyik legvitatottabb kerékpáros téma az ideális hajtókarhossz meghatározása. http://criticalmass.hu/blogbejegyzes/20111026/az-egyik-legvitatottabb-kerekparos-tema

Elküldve: 2013.06.23. 12:58 fpeter 

  • fpeter avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 316

Télen fel kell öltözni alul felül 3 réteg ruhában. A kerékpár beállítása is fontos. Az új bringámon én sem találtam még meg a megfelelő nyeregmagasságot. Ha pedig alacsony, akkor könnyen megfájdulhat a térd és néhány napot pihentetni kell. (Vagy különben heteket is kihagyni kényszerülsz.)

Elküldve: 2013.06.23. 10:07 kgyula 

  • kgyula avatar
  • virsli gumis/oútis
  • hozzászólások: 19

Köszi srácok! Másfél hónap után elmondhatom, hogy nagyon-nagyon lassan, bár még érzékeny, de erősödik, javul.

Valószínűsíthető a megerőltetés. Kenegetés (diclac) és belsőleges nem szteroid gyulladáscsökkentő vajmi keveset használt (csak gyomorfájás). Legjobb volt a pihentetés, a jóga (nyújtás) és az óvatos terhelés.

Nem zárható ki, hogy belejátszott még a téli bringázás (nem volt röplabdás térdvédőm, amit egyik barátom használ, igaz, volt térdnél, combnál szélmembrános téli bringás nadrágom), illetve, hogy még jóval a futás előtt először próbálkoztam nyeregben ülve nem csak tolni, hanem húzni is a pedált. Ez akkor is, most is szúró érzést eredményez a térdkalács környezetében.

Elküldve: 2013.05.04. 22:03 ArtWolf 

  • ArtWolf avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Csapassuk a Pilisben csapat
  • Csapassuk a Pilisben csapat
  • hozzászólások: 478

@kgyula: Térdfájás sokmindentől lehet, például a futástól, megerőltetéstől (nekem pl egy hosszabb, erőltetettem túra után is szokott, bár már jónéhány éve nem százas a térdem). Ezen kívül azért probléma lehet a téli hidegben való futás és főleg biciklizés, könnyen megfújja a szél, és akkor egy életre tönkremegy... (persze ez egyénfüggő - én nem tekerek télen). Azon túl ha a klipsz rosszul van beállítva, könnyen lehet, hogy rossz irányból kapja a terhelést a térded, és ez szintén okozhat kopást, szalagnyúlást, ami szintén fájdalomhoz vezet (normál pedálon ugye automatikusan oda fordul a lábfej, ahova akar - én is ezért használok normál pedált). Azt hiszem ennyi, amit el tudok mondani a témáról...

Elküldve: 2013.05.04. 21:26 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1487

@kgyula: Igazságod lehet. Mi azonban nem ismerjük a körülményeket: nem tudjuk, mennyi ideig hajtottál, mekkora erőbedobással, nem volt-e közben valami más esemény, ami előidézte a bántalmakat vagy hozzájárult azokhoz stb. Úgy tűnik, te sem vagy teljesen biztos az okokat illetően. A helyes diagnózis néha még az orvosnak sem sikerül. Ha mégis, néha hosszú megfigyelés után. (Nem tudom, ki mondta a következő bölcsességet: Bizonyos kor után, ha reggel felébredsz, és nem fáj semmid, akkor meghaltál...)

Elküldve: 2013.05.04. 20:42 kbmpi 

  • kbmpi avatar
  • virsli gumis/oútis
  • Eastern Riders csapat
  • Eastern Riders csapat
  • hozzászólások: 110

figyelj a technikára, bár szerintem a culprit a futás lesz. Sokszor Ludas Mátyás, még zsengekorúaknál is :)

Elküldve: 2013.05.04. 18:19 perelli 

  • perelli avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Cross trekking csapat
  • Cross trekking csapat
  • hozzászólások: 619

Remélem, nem bántódsz meg, de én a helyedben nem keresnék filozófiai megoldást. 35 felett lehet, hogy csak simán megerőltetted az ízületeidet. Mondjuk én fociztam, mindkét térdem, mint egy öregemberé, de nem is nagyon van olyan ismerősöm a korosztályomból, akinek sportszezon elején ne fájna a térde. Főleg ha valami újfajta mozgás is belép. Amúgy a futás adja magát, mint indok. Pihenteted, kenegeted, jó esetben elmúlik. :)

 
Új hozzászólás:
(formázási lehetőségek)
kód eredmény
*dőlt* dőlt
**félkövér** félkövér
> idézet

szöveg
idézet
szöveg
\* *
* lista első elem
* lista második elem
* lista harmadik elem
  • lista első elem
  • lista második elem
  • lista harmadik elem
1. számozott lista első elem
1. számozott lista második elem
1. számozott lista harmadik elem
  1. számozott lista első elem
  2. számozott lista második elem
  3. számozott lista harmadik elem
[TestBike](https://www.testbike.hu) TestBike
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
Csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá! Lépj be vagy regisztálj!