Annyit szeretnék kérdezni, hogy feltétlenül szükséges-e egy karbon vagy alu váz, vagy megteszi egy régebbi króm-molibdén is
Annyit szeretnék kérdezni, hogy feltétlenül szükséges-e egy karbon vagy alu váz, vagy megteszi egy régebbi króm-molibdén is
Köszönöm szépen a hozzászólásokat, mindegyikből tanultam valamit !
@recefyce: Ha új Cr-Mo vázat keresel, akkor manapság ott a SURLY: http://www.bike24.de/1.php?content=8;navigation=1;product=62475;page=1;menu=1000,4,34;mid=181;pgc=0
vagy az All-City: http://www.tritoncycles.co.uk/frames-forks-c6/cyclocross-frames-c49/all-city-macho-man-frameset-p576
Csillagászati ára van egy ilyen váznak. Minimum 400-450 EUR mire itthon van.
Reklám
Ha alu váz is érdekel, ott a zöld masinám. http://bolha.testbike.hu/hirdetes.php?clid=220578 A hajtás már erősített, és új. A "bika" kerékszettet épp eladtam róla, de egy jó kerék mindig a bringa árának a fele kb. Van hozzá sárvédőm, csomagtartóm, nyeregtáskám is. És egyenes kormányom is, ha az jobban tetszik. Reklám vége
Az All-City vázat eléggé leszólják, mivel hajlik-nyeklik. A Surly-t istenítik, és mindig hozzáteszik, hogy bitang nehéz. Nehezebb, mint a katalógus adatok. 12-13kg-os bicajt lehet belőle építeni.
Túrázni ott a SURLY Long Haul Tucker, ez még drágább, és még nehezebb, de mindenki ezt tartja etalonnak hosszú távú túrára: http://www.tritoncycles.co.uk/frames-forks-c6/road-touring-frames-c47/surly-long-haul-trucker-700c-frameset-p10930
@Krupcheck: Az On One csinál Cro-Mo vázakat: http://www.on-one.co.uk/ Elég jó hírük van, és 28-as montihoz is csinálnak vázakat, nem is annyira vészes áron :) (bár kinek mi, én nem tudnám megengedni magamnak...)
@recefyce: 26"-os MTB kerékhez készült vázba általában belefér országúti méretű kerék. A gond ott van, hogy a kanti- vagy V-fék pofája nem lesz egy szintben a felnivel. Tárcsafékes rendszer esetén nincs ilyen probléma.
@Krupcheck: Köszi. Egyébként teljesen dilettáns vagyok, tehát szívesen fogadok minden infót. Elvétve találni jó dolgokat, csak az tűnt fel, hogy a régi MTB-k között nem találok 28"-os kerékkel bringát. Ezek szerint ez is új történet? Ha nem olyan ballonos kerekeket tennék be, akkor a 26"-os kerekek helyére bemenne a 28-as?
@recefyce: főleg kisebb, nem a tömeggyártásból megélő cégek foglalkoznak ilyennel, de náluk azért ki kell nyitni a bukszát. Időnként feltűnnek a nagyobbak is 1-2 cromo modellel, de fejből nem tudnék ilyen mondani (de hátha erre jár valaki).
Esetleg a Csepel Torpedoból érdemes utánajárni, van-e most cromo modell, régebben asszem volt, most csak hitent látok.
@recefyce: Lentebb azt írtad régebbit keresel (mondjuk újak közt nehéz is cromot találni, tehát ez jó irány), azok viszont ritkán készültek mai szemmel nézve erősnek minősülő felnikkel, hajtással, pláne "ipari" csapágyakkal - főleg ez utóbbi inkább az elmúlt 10 évben lett felfuttatva. (megjegyezném egy jó hagyományos aggyal sincs semmi gond, sőt.)
Használt bringából pedig mint írtam, azért korlátozott a kínálat. Ha ennyire konkrét igényeid vannak (ami teljesen érthető, nekem is), arra nem nagyon fogunk tudni itt konkrét megoldást ajánlani. Vagy lesni kell a hirdetéseket itt az oldalon, hátha felbukkan egy tökéletes példány, vagy keresni egy vázat, és megépíteni rá a kívánt kerékpárt.
Bocsi, de erre így tényleg nehéz konkrétat ajánlani.
Rehehendicsehek ! Akkor... Mit ajánlanátok erre? Nagyon jó minőségű,merev vázas, merev villás, CrMo vázas kerékpárt szeretnék. Hosszú túrákra, sportcélra kellene. Nem kell sem agydinamó, sem tárcsafék, sem teleszkóp... Viszont ipari csapágyazás legyen, baromi erős felnik és hajtás. Egyébként az agyváltó szimpatikus...
@recefyce: Használatnál szerintem a márka az utolsó. Viszonylag kevés van, így nehéz az alapkán keresni. Inkább egy értelmes, nem összebarmolt, jól megcsinált vázat keresnék (normális papucsokkal, fékhíddal, stb.). Ami rá volt írva, az már úgyis lekopott (:
Szerintetek milyen márkák között keresgéljek, ha a következőről lenne szó?
Régebbi, de felső kategóriás CR-MO vázra gondoltam... Valami mtb-trekking-városi jellegűt keresnék, merev villával. Szeretnék egy strapabíró cájgot 28-as kerekekkel. Olyat aminek a váza nem 5 kg, de nem is ezek a mostani papírvékonyak.
A nagyobb márkákon belül mindegy lehet, hogy milyen szériát választok, vagy még azok is gyártottak azért gagyit ?
@Sz.Tamás: Ha acél akkor két lehetőség szokott felmerülni hi-ten vagy cro-mo. A hi-ten acélból vastagabbat (többet) kell felhasználni hogy utolérjen egy vékonyabb cro-mo vázat.
Ezért is meglepő látvány a sok sörösdoboz vastag alu váz után egy cro-mo dirt/street váz a virsli csöveivel. Pedig erős az (is) mint az állat.
@Sallay Zoli: szerintem az aluval az ég-világon semmivel nincs több gond, mint a cromo vázakkal.
Egy masszívabb 18" körüli aluváz 1,8-2 kg, ugyanez cromoban azért nagyobb tömegben jön ki. Ha nem is 1-1,5 kg, de mondjuk 0,5. Az meg azért viszonylag sok, a könnyű kerékpár mindenkinek jó.
Ha hosszú időre szeretnél vázat, akkor acél vázzal jársz a legjobban, ezek közül is a Cro-mo a legjobb vétel ár/tömeg arányt tekintve. Azt szokták mondani, hogy az acél vázak élettartama örök élet + 1 év :) Ez persze a régi 2-2,5 kilós vázakra vonatkozik. Az új, "papírvékony" csövekből összeállított 2 kiló alatti cro-mo vázakról azt olvastam, hogy nem az "ütöm-vágom a városban" használatra találták ki őket, vigyázni kell rájuk, érzékenyek a rozsdásodásra, a vékony csövek miatt gyakoribbak a repedések, érzékenyebbek a bukás okozta sérülésekre. Véleményem szerint az alu és a karbon a hétköznapi emberek számára csak divat. Egy átlag (nem versenyző!) bringás elviseli azt az 1-1,5 kiló többletet, amit egy acélváz jelent, cserébe olcsó, örök életű és szükség esetén könnyen javítható (extrém esetben akár házilag is hegeszthető) vázat kap. Ha elreped egy aluváz, vagy szálszakadásos egy karbon, azt már elég rizikós és/vagy nagyon drága megjavíttatni.
Remélem, hogy tudtam segíteni.
Köszi mindenkinek, igaz, ez a kérdés így nem teljesen volt jól feltéve
@Sz.Tamás: A váz anyaga csak egy dolog. Az adott anyagból épített váz ettől még lehet elég gyenge minőségű is. Alu-ból tipikusan van elég sok gagyi váz is manapság, ami simán még nehezebb is, mint egy közepes Cr-Mo. A másik végleten pedig Alu-ból van jóval könnyebb váz is, mint egy átlagos karbon. De ezek csak példák voltak a tömegre, ami csak egy szempont a sok másik mellett (tartósság, merevség, geometria, stb.). Mindegyik anyagból vannak nagyon jó (és drága) vázak!
Attól függ mire kell. Hogy a te céljaidra megfelel-e, azt neked kell megítélni.
*a fentiekben azt írja, hogy a cro-mo drága, ez természetesen úgy értendő, hogy manapság nem igazán készülnek olcsó, tömegben gyártott cromo vázak. Az alu elterjedése előtt viszont elég általános vázanyag volt.