Most gondolom megoszlanak a vélemények és sokaknak húlye kérdésnek tűnhet de tény hogy pl.: a teleszkópban megdermed az olaj stb. Hány fok alatt nem ajánlott?
Most gondolom megoszlanak a vélemények és sokaknak húlye kérdésnek tűnhet de tény hogy pl.: a teleszkópban megdermed az olaj stb. Hány fok alatt nem ajánlott?
@Nitronaut: Én az olajokra gondoltam,meg az elektronikai kütyükre!
Lehet hogy mítosz. Egyik régi túratárs mondogatta hogy alu váz nem szereti a fagypont alatti hőmérsékletet. Mínusz 5 fok vagy hidegebb. De szerintem inkább a túratárs nem szerette a hideget :-)
Hát az biztos hogy semminek sem tesz jót a hideg,főleg a mozgó alkatrészeknek!
@LeviRider: Viktor barátomat kérdeztem, aki Irkutszkban él. Télen gyakori a mínusz 30 fok körüli hideg. Ilyenkor még a könnyű kenőolaj is annyira besűrűsödik, hogy a rugós teleszkóp merev villaként működik. Viktor szerint azonban a nedvesség a legnagyobb ellensége a szibériai bringázásnak. Reggel kiviszi a kecskét a bringatárolóból, és rögtön összefagy a bovden a bovdenházzal stb. Időbe telik, mire úrrá lesz a nehézségeken, és nyeregbe pattanhat. Végül is nem a bringán, hanem az emberen múlik. Ekkora hidegben, különösen ha szél is fúj, alaposan fel kell öltözködni. Viktor azt mondja, mire beburkolja magát, a fejét sem tudja megfelelően hátrafordítani, ha körül kellene néznie.
egy kicsit rosszabban mozog a villa télen,de ez függ az olajtól is,pl. az én villámnak sokkal lassabb a visszaútja és egy kicsit keményebb is.
@LeviRider: Én volt hogy -15ben is kint voltam a farmerom merevre fagyott xD
@Tomazzo: Simán kiviheted! Amit max egy zúzós menet előtt megtehetsz az az, hogy kicsit rugózol a bringán, "bemozgatod a telókat"! Egyedül a szimeringek azok, amik talán fokozottabb odafigyelést igényelnek, mert kemény hidegben a gumi megmerevedik és nem a legjobb, ha kirepedezik..:) Lehet kapni kimondottan gumiápoló spray.t! Nem szilikonra gondolok! Bemész pl a tescoba és az autós cuccoknál van Prevent márkájú autógumi ápoló! Én azt nyomatom néha a szimeringekre, meg a gumik oldalfalára, főleg télen!Ez megvéd a kirepedéstől!
Akkor mostmár én is kérdeznék,ha ilyen szívesen válaszoltok :D Mifelénk Hargita megyében télen nem ritka a -20 alatti hőmérséklet. Ajánlott kivigyem a bringámat olyan hidegben télen,zúzósabb terepre,vagy inkább szobabicózzak nwd-t nézve?:D Mert e héten érkezik meg a vázam meg az új kerékszett,és ki szeretném próbálni.De cudarúl hideg van sokaszor :D
Én leszarom a teleszkópokat! Ns Fundamental merevvilla,azt megvan oldva a mozgás kérdése :)
@atiroka: Ez így van, akinél még mínuszban nem változik a mozgás karakterisztikája ott már vmi baj van. =D Vastagon kell öltözni és csőőőőőőőőőőő.
@Krupcheckl: általában próbálok megfelelóen öltözni, mindig ahhoz képest, hogy mit akarok csinálni... :)
@Gege: pontosítanék, nem kötözködésképpen, csak hogy egyértelműbb legyen. Melegen= elég melegen, tekerés közben úgyis fűtesz, kevesebb ruha is elég, mintha a buszmegben ácsorognánk. Réteges öltözködés itt is a kulcsszó, mert pár fok eltérés is sokat tud változtatni a komfortérzetünkön.
Viszont a szent ige az megfogalmaztatott részedről is: védeni az izületeket. Főleg térd, boka, a karok általában eleve több rétegben vannak öltöztetve. Nem szégyen a hosszúszárú alsónadrág :D (de még amellé sem árt külön térdmelegítő)
@LeviRider: hali
hát a gépekről már mindent leírtak így inkább arra hívnám fel a figyelmedet h melegen kell öltözni!!! Most még fiatal vagy nem érzik meg az ízületeid, de később össze fogod szarni magadat úgy fog mindened fájni :S
Tessék rendesen felöltözni, és védeni az ízületeket, meg persze a gépnek is meg kell adni, amit megkíván :)
én ritkán, de fogom használni a verseny mtb-ot télen hóba, jégen élvezkedni. Ezért feltettem egy minőségben gyengébb, viszont nagy bütykökkel rendelkező gumit, a teleszkóp becsúszóira pedig elhasználódott gumibelsőből raktam védőt, ami csúnya, de hasznos! (ha valaki nem szereti az ilyen házilag gyártott védőket, az vegyen Lizard Skins teleszkóp becsúszóvédőt, az is tökéletes.) Ha latyakos, sós, vizes lesz, tekerés után áttörlöm, beolajozom és akkor gond nélkül lehet használni!
@LeviRider: Nos a "nem ajánlott" kifejezés maga hülyeség, minden hőmérsékletben lehet tekerni. Példa erre Jan Kopka aki mínusz sssssokban teker, hóban, de neki erre van bicaja (emlékeim szerint Duratec Snow Tiger). Személy szerint én felpakolom télen a bicajra a 2,4-es Mountain Kinget és középcsapágyig érő hóban is bicajozom, aminek annyi a hátránya hogy kb 5x gyakrabban kell kenni a láncot. Ami a teleszkópokat illeti, inkább félteném a gumi alkatrészeket, mint az olajat, mert annak csak kis mértékben változik a viszkozitása amit a csillapítás és kompresszió tekerentyűvel elvileg kompenzálni tudsz.
Ha ép a festés/egyéb felületkezelés egy alkatrészen, akkor a sós latyak sem kezdi ki (azért a csupasz aluminiumnak (sőt még az acélnak is) is kell egy jósok idő...).
A teleszkópokban én leginkább a szimmeringeket féltem, azt sem a hidegtől, hanem ettől a latyaktól. Egyébként elvileg Mo.-n tilos sózni, csak homokot meg üvegtörmeléket meg daráltmókust meg amit találnak, azt szórnak az útra. Ennek ellenére személyszerint nem szyvesen viszek ki teleszkópos-váltós gépet a latyakba, nem jó az neki.
Amúgy meg amíg nem fagy össze a csapágygolyó meg a zsír menet közben, addig lehet bringázni (:
@LeviRider: az még semmi... mínuszban is lehet bringázni csak szarul mozog a bringa
@atiroka: hát 4 fokban már szerintem reális dolog, akkor már te is odafagysz ;)
@Norbee18: nekem a tiszta, ötös olajjal ellátott dhx5 belassult a 4 fokban:D
Köszi a válaszokat itt én leginkább a telóra gondoltam, a sós latyak pedig ahogy mondjátok halálos az alu szánára...:/ sok csúnyaságot láttam már mert papám autószerelő az meg kap mindent...:)
Szerencsére nálunk még sosem volt olyan hideg, hogy belassult volna a telóm vagy a tagom, pedig tekertünk már -8 fokban is! Amúgy a bringát nem a hidegtől kell félteni, hanem a sós latyaktól! Elég szépen elősegíti a korrózióképződést!
Hát, ez használattól is függ, de egyibknét amíg nem megyek pályán pl. Demo is belassúl picit. Pedig én a Fox DHX5.0 tagban és a Rock Shox Boxxer World Cup villába 5W-s olajat használok... tehát. De pályán amikor megyek akkor jó, mert melegebb egy picivel talán.
5 körül lassulnak be a legjobb tagok és villák. 0 fok alatt semmiképp sem, de nem lesz baja a gépnek