Hogyan védekezhetek lopás ellen?

1-11 (11 hozzászólás)

Elküldve: 2011.01.19. 19:41 asztix 

  • asztix avatar
  • sima XC-s
  • Downhill Freeride MTB csapat
  • Downhill Freeride MTB csapat
  • hozzászólások: 22
Témaindító hozzászólás:

Sziasztok! Az a kérdésem lenne hozzátok, hogy hogyan tudom a lehető legjobban megóvni a bringámat a lopások elől? Jelenleg van egy vastag záram, de nem vagyok teljesen nyugodt amikor ott kell hagynom akárhol is. Így is csak egy imbuszkulcs vagy erővágó, és ugrott a fék, a kerék, a teló, stb....

Hogyan tudnám elérni azt, hogy semmiképp ne lopják el tőlem a kicsimet? :)

Elküldve: 2011.11.28. 19:44 Supernova1982 

  • Supernova1982 avatar
  • sima XC-s
  • KROSS kerékpárosok klubja csapat
  • KROSS kerékpárosok klubja csapat
  • hozzászólások: 600

Egy ideális társadalomban erre a cikkre semmi szükség nem lenne. Kerékpárzárra sem. Sajnos nem ilyen közösségben élünk, főleg nem a nagyvárosok lakói, ahol egy fél percre se hagyhatjuk őrizetlenül szeretett és féltett kerékpárunkat. Mivel sem a boltban, sem az irodában nem látják szívesen közlekedési eszközünket, így az utcán kell lezárni. De nem mindegy, hova, hogyan, mihez és mennyi időre… Ha kerékpárunkat az utcán vagyunk kénytelenek hagyni, mindenképpen komoly lakatot kell beszereznünk. Többféle típust kínálnak a szaküzletek erre a célra, egy részük eredetileg motorkerékpárok lezárására készült, a többi különböző szerkezetű kerékpárzár. A minőségi szórás elképesztő: van, amelyiket még egy laikus is pár perc alatt, kéziszerszámmal ki tud nyitni, ellenben kapható olyan típus is, amely láttán a profi tolvajok rögtön odébbállnak. Furcsamód ez nem a zár méretétől függ! Brutális kinézetű zárak készülnek elképesztően silány, puha anyagból, míg egyes filigrán modellek kifognak a fűrészen, az áttételes vágószerszámon, a zárfúrón és a fagyasztóspray-n is.

Milyen zárak kaphatók? A zárak három fő csoportra oszthatók: sodronyból vagy láncszemekből készült, hosszú, hajlékony típusok, illetve a merev, általában U-alakú speciális acélprofilt alkalmazók. Az utóbbi kisebb átfogó képességgel rendelkezik, így gondosan kell kiválasztani a tárgyat, melyhez a kerékpár egyáltalán hozzáköthető. A sodrony megkönnyíti a helyválasztást, mivel flexibilis és hosszú. A biztonság szempontjából mindkét típus hasonló árfekvésben, hasonló nehézséget jelent a tolvajoknak, viszont feltörésük más-más szerszámkészletet igényel. A gazemberek általában csak az egyik fajta zártípusra szakosodnak, így érdemes egyszerre mindkettővel lezárni a kerékpárt. A zár lehet kulcsos rendszerű vagy számzáras – ha kulcsos, akkor legyen speciális típusú, piszkálhatatlan, fúrhatatlan, jég- és saválló. A számzáras típusok nemcsak a kulcs elvesztése ellen jelentenek biztosítékot, hanem nehezebben hozzáférhető mechanikával bírnak. Ellenben az olcsóbb számzárasak kalapáccsal szétverhetők, ami a kulcsosok esetében nem jelent megoldást a tolvajoknak. Milyen zárat válasszunk? A zár kiválasztásának egyik legfontosabb szempontja a szállíthatóság. A legtöbb motorkerékpárhoz tervezett modell itt bukik meg: ki cipelne 3-4 kg-os vasat a hátizsákjában! Bizonyos esetekben mégis van létjogosultságuk: ha minden nap ugyanott zárjuk a kerékpárt, akkor éjszakára akár ott is hagyhatjuk – zárat szerencsére még nem lopnak! Emellett egy könnyű, hajlékony típust mindig vigyünk magunkkal, ha mégis be kell ugrani valahova útközben. Ha mindkettőt egyszerre használjuk, akkor kétszer olyan biztosak lehetünk abban, hogy órák múlva a helyén találjuk kerékpárunkat. Kétszer annyi idő feltörni, kétszer annyi szerszám kell hozzá (gyakran futniuk kell, ha nem jól sülnek el a dolgok), és szerencsére a tolvajok nem szeretnek sokat vacakolni. Így azt a kerékpárt viszik el, amelyikkel a legkevesebb a munka! Biztonsági fokozatok Megfelelő kerékpárhoz a megfelelő zárat. De melyik a megfelelő? Ezt segít eldönteni a Kryptonite 12 fokozatú skálája, mely a zárakat egységes szempont, a védelmi érték alapján osztályozza. Így valamennyi lakat, típustól függetlenül összemérhető abszolút érték szerint. 1-7-es szint az elrettentés kategória, 8-12-ig pedig a végső megoldás kategória. Az egyes típusok között funkcióban és árban egyaránt nagy különbségek vannak, bizonyos típusok jellegüknél fogva nem lehetnek végső megoldások (pl. spirálzár), de valamennyi egyenletes Kryptonite minőséget hordoz, az adott lakattípusok legjobbjait. Ezen belül mindenki maga dönti el, hogy kerékpárjához, lakhelyéhez, pénztárcájához mérten mit választ. A komolyabb lakatokat európai tesztintézetek is minősítik, figyeljük a jelzést a lakat csomagolásán. Hogyan zárjuk le a bringát? Lezáráskor nem érdemes szétszerelni a kerékpárt. A hosszú hajlékony sodronyzárral az összes leszedhető alkatrészt össze lehet kötni, míg az U-lakattal a hátsó kereket és a vázat lehet valami erős tárgyhoz rögzíteni. (A tárgy legyen legalább olyan erős, mint a zár, különben azt fogják elvágni!) Ha nem elég hosszú a zár, hogy az első kereket és a nyerget összekössük, akkor csavaros rögzítést alkalmazzunk a nyeregvázcső-bilincsen. A legjobb U-lakat a lehető legkisebb típus. Biztonságosabb, mint akármelyik nagyobb típus, mivel a feszítőszerszám nehezen fér el a belsejében, ha pedig csavarni akarják, akkor sokkal kisebb erőkart biztosít a tolvajnak. Az emberek azért veszik meg a nagyobb U-lakatokat, mert nem tudják, hogyan kell használni a kisebbeket. Leggyakrabban a nyeregváz-csövet, a hátsó kereket és egy erős vastárgyat próbálnak összekötni vele. Ezt a kis U-lakattal nem lehet megtenni, de nem is kell. A lakatot csak az abroncson kell átdugni a hátsó háromszög belsejében, mivel a kereket nem lehet kihúzni onnan. Vannak, akik ezt azért nem merik megtenni, mert félnek, hogy a tolvajok elvágják az abroncsot és a külső gumit, és már viszik is a gépet. Ez még egy tolvajnak sem sikerült! Először is sokkal nehezebb elfűrészelni az abroncsot, mint bármelyik vázcsövet. A küllők olyan erősen feszítik össze a pántot, hogy a fűrészt meg se lehet mozdítani az első néhány milliméter után. Az U-lakatokhoz használhatunk külön sodronykábelt, mely lényegesen megkönnyíti az egyes alkatrészek lezárását is. Az U-lakat biztonság/súly arányban a legjobb választás, méretválasztékuk széles, kiegészítő kábellel együtt teljes védelmet kínálnak. Hol zárjuk le a kerékpárt? A „miként” mellett a másik nagy kérdés a „hol”. A hely legyen forgalmas, frekventált, sok ember járjon arrafelé, így ne lehessen nyugodtan „dolgozni” a záron. Bevásárlóközpontok, irodaházak bejárata pont ilyen. A rögzített tárgy legyen minél magasabban, például az U-lakattal egy lámpaoszlopra is felakaszthatjuk a kerékpárt. Magasan nehezebb vágni, fűrészelni, zárat piszkálni, és ugyebár feltűnőbb is. Ha alacsonyabb a tárgy, ügyeljünk, hogy ne legyen „nyitott”. Ne sajnáljuk az időt és energiát az ideális hely kiválasztására: ha okosan cselekszünk, még egy szerényebb minőségű zár is elrettentheti a tolvajt. Magyarországon a német Abus és az amerikai Kryptonite termékei jelentik a csúcsszínvonalat, míg a Citadel legfejlettebb modelljei kínálnak alternatívát. Egy zárért – legyen az sodronyos vagy U-lakat jellegű – legalább 8.000 forintot kell kiadni, a fokozottan veszélyes helyeken lezárt, értékes kerékpárok esetében a belépő szint 12.000 Ft. Húszezer forint felett kaphatók olyan zárak, melyek láttán a tolvajok minden bizonnyal odébbállnak. 7 Hasznos tipp: 1. Ne hagyd őrizetlenül kerékpárodat egy pillanatra sem, ez a legjobb zár! 2. Ha ott kell hagynod valahol, mindig zárd le, bármilyen rövid is az idő! 3. Minőségi zárat egyszer kell venni, vagy kétszer kerékpárt! 4. A silány minőségű zárak a legdrágábbak, 2.000 Ft alatt csak bazár van! 5. A kerékpárzár minősége álljon arányban a kerékpár árával! 6. Amihez zárod legyen legalább olyan erős, mint a lakat! 7. Írd fel a vázszámodat vásárláskor és regisztrálj a gyártónál, lopás esetén erre lesz szükség először! Néhány ajánlott termék:

Páncélperselyes sodronyzár számzárral, vagy kulcsos kivitelben, létezik 85-110-150 centiméteres hosszúságban – átfűzhető mindkét keréken, akár a nyeregpálca alatt is. Áruk 5.500-10.000 Ft

Erős fonott kábelzárak kulcszárással – kevésbé hajlékony, de igen erős, szállítása viszont kissé problémás. Másik típusuk a sodrott kábelzár, vagy spirálzár, mely rugalmasabb, vékonyabb, feltekerhető. Fonottak ára: 5.550-13.000 Ft a spirál 2.000-6.000 Ft

Edzett acéllánc – igen nehéz, de biztonságos megoldás, viszont rövidebb a legtöbb sodronyzárnál, így a két keréken és a vázon kívül nem tudunk mást lezárni vele. Két típusa létezik, integrált zárfejjel, vagy ahol a lakat külön egység. Az utóbbiaknál a lakat szükség esetén cserélhető, vagy külön is használható.

Erős, közepes méretű U-lakat – ezzel a vázat és a hátsó kereket egyszerre tudjuk átfogni, az elsőt vagy másik zárral rögzítjük, vagy kiszereljük, és ezt is a vázhoz zárjuk, vagy választjuk a sodronnyal kombinált típust.

Igazi hibridmegoldás a német Abus cég Bordo modellje, mely merev acélrudakból épül fel, az U-lakat biztonságát ötvözi a sodrony- vagy lánczárak rugalmasságával, egyúttal praktikus és könnyen szállítható. Számzáras kivitelben kapható. Ára: 17.602 Ft! Forrás Bikemag! Bővebben itt:http://bikemag.hu/kiemelt/lopas-ellen-a-kerekpar-biztonsagos-lezarasa!

Elküldve: 2011.04.30. 13:24 mike gábor 

  • mike gábor avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 192

@Norbee18: ez már ad vmi védelmet,de ezzel nem lehet megvédeni az egész bicot,láttam már egy pár kerék nélküli bicot az út mellett,egy gyors záras kereket 10 másodperc alatt ki lehet venni

Elküldve: 2011.04.30. 13:17 Norbee18 

  • Norbee18 avatar
  • DH/Freeride arc
  • Akik szeretnek szerelni csapat
  • Akik szeretnek szerelni csapat
  • hozzászólások: 166

Elküldve: 2011.04.30. 12:46 st 

  • st avatar
  • DH/Freeride arc
  • hozzászólások: 30

@adamfesto: Remélem munkád miatt ismered ennyire a zárakat, és nem "hobbiból" :D. Nekem ha ilyen 500Ft-os spirál szart kéne leszednem akkor nem pepecselnék, mert a zár háza általában öntött alu, és ez köztudottan törékeny anyag, így csak rávágsz egyet kalapáccsal és már vége is a lakatnak. Valami ilyesmit fogsz kapni: http://foto.testbike.hu/index.php?p=foto&gid=37&id=142&pp=mygl Aztán ott vanak még a bump key-ek is http://www.youtube.com/watch?v=7xkkS2p7SuQ&feature=related és az ezek ellen irányuló technika http://www.youtube.com/watch?v=ZGX6jyyIkPk&feature=related Ez mindig is így lesz, hogy a gyártók kitalálnak valamit, azt feltörik, aztán megint jön egy újítás, és ez így ismétlődik örökké. DE szerintem azért érdemes venni egy jó lakatot, mert az átlag tolvaj úgysem ésszel lop, hanem erőből(pl erővágóval).

Elküldve: 2011.04.29. 22:49 adamfesto 

  • adamfesto avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 1

Csak hogy tudjátok, nincs olyan zár amit ne lehetne 10 mp alatt kinyitni. Ezt a videót nektek csináltam: http://youtu.be/alg51lc7frw

Elküldve: 2011.01.21. 18:18 st 

  • st avatar
  • DH/Freeride arc
  • hozzászólások: 30

én egy ilyet ajánlanék: http://www.youtube.com/watch?v=kvc0A_cWUCU&feature=player_embedded esetleg egy fegyveres vagy kutyás őrt. Ha ezeket nem tudod előteremteni, akkor jobb ha kint sem hagyod szemed fémét az utcán, mert lophatatlan lakat nincs, viszont amit tudok még ajánlani az a lánc+lakat kombináció, vagy egy u-lakat, esetleg abus bordo, de a bordo copy trelockot meg ne vedd, mert két ütéssel ki lehet nyitni.

Elküldve: 2011.01.19. 22:39 Krupcheck2 

  • Krupcheck2 avatar
  • dirt/street gyerek
  • Akik tudnak helyesen írni. csapat
  • Akik tudnak helyesen írni. csapat
  • hozzászólások: 1

@asztix: Ajánlom az U-lakatot. Egy nagyobb u lakattal szinte bárhol találsz lezárási lehetőséget (persze nehezebben azért mint egy hosszúlánccal), és sokkal könnyebb.

http://ebike.hu/termekek/kiegeszitok/zar/u-lakat/17055+kryptonite+kryptolok+series+2+std+hurokk%C3%A1bel/

Nekem ilyen van, 1,15 kg, de nekem nincs hozzá hurokkábelem. A kábel maga nem ér sokat, de elsőkereket villát is oda lehet láncolni, és a semminél többet ér. Általában ha egy bringa rendesebb cuccal le van védve akkor keresnek gyengébb védettségűt. U lakat a hátsó felnire a hátsó vázháromszögön belül (már a drótperemes külsőt is marha nehéz átvágni, nemhogy a felnit...) és úgy odazárod valamihez+ vagy melléteszed az első kereket, vagy oda hurkolod.

És 10ezer alatti zárral ne nagyon érd be... Jameg ajánlom az imbusz vagy 5szöges fejű gyorszár szettet. Nem atombiztos, de nehezebb mint kinyitni. Meg van a Zefálnak olyan, amit csak fejre állítva lehet kinyitni, szóval ha le van zárva, nem bírják kiszedni a kereket.

Jaés: Lakatolás alapszabálya, pesti havertól tanultam: mindig drágább bringa mellé, és jobb zárral. Akkor biztos nem a tiédet viszik...

Elküldve: 2011.01.19. 20:01 atiroka 

  • atiroka avatar
  • DH/Freeride arc
  • Powered by Sram csapat
  • Powered by Sram csapat
  • hozzászólások: 41

@asztix: más nincs. a súlyuk sem nagy táskát amúgy is viszel gondolom. új bringa vagy 20 ezer ft lakatokra. gondolom az utóbbi

Elküldve: 2011.01.19. 19:54 asztix 

  • asztix avatar
  • sima XC-s
  • Downhill Freeride MTB csapat
  • Downhill Freeride MTB csapat
  • hozzászólások: 22

Nem rossz, de ennyi lakatnak már súlya van. Esetleg más módszer?

Elküldve: 2011.01.19. 19:47 atiroka 

  • atiroka avatar
  • DH/Freeride arc
  • Powered by Sram csapat
  • Powered by Sram csapat
  • hozzászólások: 41

hátsó háromszögbe U-lakatot és ha az első kereked ki tudod venni gond nélkül, akkor azt is mellécsapod. majd az egészre egy láncos zárat és azzal a tereptárgyhoz. http://www.hajtany.hu/arlista.php?kat=17&marka=50 a sodronyokat felejtsd el.

 
Új hozzászólás:
(formázási lehetőségek)
kód eredmény
*dőlt* dőlt
**félkövér** félkövér
> idézet

szöveg
idézet
szöveg
\* *
* lista első elem
* lista második elem
* lista harmadik elem
  • lista első elem
  • lista második elem
  • lista harmadik elem
1. számozott lista első elem
1. számozott lista második elem
1. számozott lista harmadik elem
  1. számozott lista első elem
  2. számozott lista második elem
  3. számozott lista harmadik elem
[TestBike](https://www.testbike.hu) TestBike
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
Csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá! Lépj be vagy regisztálj!