Szeretném megtanulni a kerék fűzést és ebben kérnék segítséget. Ha valaki tudna tanácsot, ötletett adni, vagy valami képet, vagy videot belinkelni azt nagyon megköszönem:)
Szeretném megtanulni a kerék fűzést és ebben kérnék segítséget. Ha valaki tudna tanácsot, ötletett adni, vagy valami képet, vagy videot belinkelni azt nagyon megköszönem:)
@u.gergo: Erről már volt több hozzászólás is. Pl.: 2011-07-08 12:00
@Takács Balázs: A gond az, hogy én fullba feltekertem s akkor vettem észre, hogy ferdén áll utána letekertem megprobáltam egyenesen vissza tekerni de ugyan úgy ment vissza. Úgy hogy most szépen bánom hogy nem figyeltem oda:P.
@NagyAttila: ha nem túl sok menetet vágtál át, akkor még kis buherával menthető. a szélső 2-3 menetet vagy leköszörülöd, vagy lereszeled, vagy lecsiszolod, a fölötte lévőre pedig még fel tudod tekerni a racsnit. De ez csak akkor megoldás ha csak egy pár menet van átvágva.
@Makky: Értem köszi. Hát sikerült elcsesznem egy agyat, bár nem a fűzéssel.Úgy történt az egész, hogy összefűztem a kereket, minden jó volt semmi 8-as, vagy tojás, a kűllök is jó feszesek voltak, akkartam felrakni az agyra a fogaskerekeket(nekem ilyen menetes agyam van) s nem figyeltem meg hogy tekertem fel csak tekertem, egyszer csak nézem, hogy valami nem koser, s háth látom, hogy ferdén tekertem fel s így a menetet is kinyírtam evvel az agyon úgy hogy annak az agynak hello pedig olyan jól sikerült maga a fűzés.:(( Most meg mérgelődök.
@NagyAttila: Annyira azért nem kell tőle félni. A legnagyobb kár, amit tudsz csinálni az az, hogy elnyalsz pár küllőanyát, amit utána már nem lehet tovább húzni. Szóval nem árt esetleg, ha van pár küllőanyád tarcsiban (nem túl drága dolog). Az, hogy mennyire kell feszesnek lennie, azt nézd meg egy működő kerékben előtte, vagy feszítés közben is többször. Ha nem elég feszes, akkor a túloldali küllők lesznek túl lazák. A kerék ettől még kerék lesz, csak nagyobb a veszélye annak, hogy terhelés alatt meglazulnak a túloldali küllők. Ez nem katasztrófa, mert ettől még általában 8-as se nagyon lesz benne (országúti kerékkel már nekem is volt ilyen, MTB-vel még nem). Csak egy ilyen után érdemes utánahúzni az összes küllönek, persze úgy hogy ne rakj bele tojást. Vagyis először egyik, majd másik oldalon. (Olvastam egy mérések alapján készült tanulmányt, ami arról szólt, hogy a küllőfeszesség mennyire befolyásolja a kerék oldalirányú merevségét: Csak akkor kezdett komoly különbség lenni, amikor már egész lazák voltak a küllők.) A két oldali közötti feszesség különbséget pedig az fogja adni, hogy a cél ugye az, hogy a hátsó kerékben is középen legyen a felni. Mivel más szögben állnak a küllők, így adni fogja magát, hogy a racsni oldalt jóval jobban meg kell majd húzni. Ezt előfeszítés közben már látni fogod.
@Makky: Teljesen elbizonytalanodtam most:P. Nem tudom neki merjek- e vágni a dolognak, lehet hogy egy olyan kerekkel megpróbálom amire nincs már nagyon szűkségem. Mi lesz ha nem húzom meg kellően a racsni felőli külőket? És mennyi az a kellő meghúzás?
@NagyAttila: Én mondjuk kb. 1500-at mondtam volna, de a lényeg hogy hasonló nagyságrend. A hátsó keréknél azért is fontosabb a jó küllőkulcs, mert ott a racsni oldalán sokkal feszesebbre kell húzni a küllőket, amit rossz kulccsal nem fogsz tudni. Sőt még jó kulccsal is lehetnek gondok.
@NagyAttila: én 500ért vettem, de max 1200ért biztos kapsz. Nézz be a véleményekhez, van fent pár.
Takács Balázs, Makky: Na megvolt az első út vele, ami egy kicsit hosszabra sikerül mint gondoltam, de nem volt gond, nem volt semmi recsegés, ropogás jó ment:).Haza felé gyorsabban mentünk mert lejtő volt szinte egész végig és ott se volt gond. Gondoltam arra hogy a hátsót is megcsinálom de amint hallottam az nehezebb s így főleg rossz kűlőkulcsal nem akkarom.Szeretnék eggyet vásárolni ha nem drága. Mennyi egy ilyen kulcs?
@NagyAttila: Ha oldal irányban nem nyomogattad meg a kereket, akkor az első pár száz méteren érdekes hangot fogsz hallani. Ez normális. Ilyenkor mennek a helyükre a küllők egymáshoz képest és mivel elég nagy erőhatás éri őket így hát hangja is van rendesen. Illetve ilyenkor még kicsit "deformálódhat" is emiatt a kerék, vagyis lehet hogy még egy picit újra kell centírozni majd az első menet után, hogy tökéletes legyen.
@NagyAttila: egy új küllőkulcsra mindenféleképp megéri beruházni, ha nem is fűzéshez, centírozáshoz is kell. Egyébként a küllőanyákat, ha nem túl hosszú a küllő, belülről lapos csavarhúzóval is tudod tekerni. Nyugodtan kipróbálhatod, mielőtt össze akarna törni úgyis észreveszed, de ha minden küllő feszes, akkor nem lesz semmi gondja.
Takács Balázs, Makky: Hát ma próbáltam kivenni a tojást de mivel a küllökulcs elég régi amit használok elég régi s így elvan kopva és nem tudtam rendesen meghúzni, de kértem mást elég jó lett a kerék így ma ki is szeretném próbálni, érhet valami meglepi a kipróbálás közbe, a kerékkel kapcsolatban?:P
@NagyAttila: Nincs még veszve a dolog. A tojást viszont tényleg nehezebb kiszedni. Erre már a küllők első feszítésénél érdemes figyelni, de egy pici (1-2 mm) még így is maradhat benne. Azt tudod vele csinálni, hogy odateszel valami csavarhúzót, vagy inkább krétát és ahhoz nézed, hogy mennyire üt. Ahol a legjobban üt, ott meghúzol mindkét oldalon mondjuk 4 küllőt (az ütés legmagasabb pontjától 2 balra, 2 jobbra). Itt kb. dupla akkora húzással lehet elérni olyan eredményt, mint oldal irányú ütés esetén. Akkor van gond, ha már nem tudsz húzni a küllőn, mert elnyalod az anyát, olyan feszes. Szóval nem egyszerű, de nem is lehetetlen. Ja és elméletileg a végén egy olyan (első)keréknek kéne kijönnie, ahol a küllők kb. egyforma feszesek. (Új kerék esetén. Használt alkatrészeknél már ez nem biztos, hogy menni fog.) A küllők feszessége egyébként kritikus. Főleg hátsó keréknél. Ha nem elég feszes, akkor simán föllazulhat menet közben a racsni túloldalán lévő pár küllő. Ha túl feszes, akkor pedig az anya elnyalásával lesznek gondjaid. Nehéz jól eltalálni, de az első kerék ilyen szempontból sokkal egyszerűbb.
@NagyAttila: nem feltétlenül. Azzal próbálkozhatsz, hogy ahol kintebb jön a felni, ott húzd meg a jobbos és balos küllőket is, bár általában ez az első lépés, olyankor a legkönnyebb központosítani a kereket. Ha mindkét küllőt meghúzod, akkor oldalirányba nem mozdul a felni, de közelebb húzod az agyhoz, így nem fog kiütni.
@Takács Balázs: Ez az első kerekem amit fűzök, és direkt olyan kereket választottam amit nem sajnálok ha elcseszem se. Akkor gondolom ez azt jelenti hogy ezt a kereket elöttem legalább is a felnit:)
@NagyAttila: na ja, látom sikerült is összehozni. Ha a felniben eddig nem volt, akkor csak annyi történt hogy az agy nem pont a karika közepén van. Ezt már gázosabb kihúzni villában. Nekem pölö sose sikerült. állványban már nincs vele gond.
@Makky: nem beszélve a helyes központosításról, hogy ne húzz az új felnibe egyből tojást...
koszi a segitseget mindenkinek. kozepen van a kerek akar hogy forgatom bar nem tudom hogy:)) es sikerult a centirozas es, de eszre vettem egy problemat, tojas van asszem benne, ezt ki lehet venni? vagy ezt mar profihoz kell vigyem?:P
@NagyAttila: Egy dologra kell nagyon figyelni, amit villában/vázban fűzve nehezebb. Mégpedig arra, hogy pontosan középre kell fűzni a kereket. Ez elsőre nem hangzik nehéznek, de nem könnyű mutatvány vázban. A fékhez mérésnél nincs sokkal jobb, csak ugye a fék bárhogyan állhat. Két dolgot lehet csinálni: 1. Tolómérővel úgy beállítani a féket, hogy az pontosan középre álljon és pár mm távolságra legyen a felnitől. (Ezt úgy gondolom, hogy leméred a felni szélességét, hozzáadsz mondjuk 4-5mm-t és úgy állítod középre a féket, hogy nincs benne a kerék és ennyi legyen a pofák közötti távolság.) 2. Illetve időnként érdemes fordítva berakni a kereket, mert akkor jön a meglepetés, hogy mennyire is tértünk el a középvonaltól.
Fogd be villába a kereket, és V-fékhez tudod mérni. Először hagyd távol a fékbetéteket, aztán ahogy egyenesedik a kerék, úgy közelíted a betéteket is.
Na sikerült a fűzés nagyából csak most jönne a centírózás de az nagyon nehéznek tűnik mert házilag csináltam a fűzést is és ezt is így szeretném de nincs semmi álványom hozzá.:( Valakinek valami ötlet?:D
@NagyAttila: Több jó forrás alapján is el lehet indulni. Sok külföldi oldal is van, de van magyar is, ami elég jó kezdésnek. Keress rá arra, hogy "bikemag kerékfűzés". Azt javaslom, hogy először gondold végig, hogy mit is szeretnél. Olvasd el a cikket. Aztán, ha sok időd van és nincs más kereked, akkor fűzd ki mondjuk az első kerekedet (azzal könnyebb kezdeni, mint a hátsóval, mert szimmetrikus) és próbáld meg visszafűzni a cikk alapján. Elsőre nyugodtan rászánhatsz kétszer fél napot, mire kész leszel vele! Hajrá!