Kerekpar Felni centirozas , Fuzes

1-13 (13 hozzászólás)

Elküldve: 2016.11.11. 15:34 QpHsG 

  • QpHsG avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 10
Témaindító hozzászólás:

Sziasztok. Majus ota lendultem bele a kerekpar szerelesbe , es mar rengeteg mindent nagyon jól megtudok rajta csinalni , kiveve a kerekcentirozast.

Van egy 26-os mbt bringam. A felni 36 kullos , befuzom, utana pedig johet a centirozas. Oldaliaranyu 8-ast kitudom szedni belole , azzal meg nincs problemam , ha jobbra huz a jobb oldalin engedek, a bal oldalin feszitek stb..

De a tojas, a fel le iranyu egyenetlen mozgast nem tudom kiszedni belole, Nem tudom melyik kulloket, hany kullot kullon kell fesziteni vagy engedni , pontosan hol es mennyit.

Annyit tudok, hogy a kerek akkor forog egyenletesen ha a kerekagy pontosan kozepen van.

Ha valaki eltudna magyarazni azt megkoszonnem, mert sajna nekem valahogy nem akar menni. :/

Elküldve: 2020.04.03. 22:15 László301 

  • László301 avatar
  • hozzászólások: 1

Ellég nagy 8as lett a kerekembe a vázba forog ,fékben nem ! Meglehet még csinálni?

Elküldve: 2017.01.06. 17:57 DöG-1 

  • DöG-1 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 7

Nekem "hatalmas" gyakorlatom van kerék fűzésben, azaz 1db-ot csináltam meg eddig. :)

Elösször is arra figyeltem, hogy mindegyik küllőanyán ugyanannyi fordulatot tekerjek befelé. Míg rendeződni nem kezdtek, addig a szeleplyuktól kiindulva 3-3 fordulatokat húztam sorban a küllőkön, később csökkentettem. Mikor már kezdett félig feszülni (ujjal még egy kis "hasat lehet nyomni oldalról a küllőbe), akkor a kereszteződési pontokat picit ki-be megnyomorgatva elő lehet segíteni, hogy a küllőkben hajlító-feszülés helyett csak húzóirányú maradjon (később kevésbé fognak recsegni, meglazulni a küllők) Vázba rakott keréknél megnéztem, hogy a villa közepén fut-e? (Hátsó keréknél a váz kialakítás asszimetriája, és a fogsor túlnyúlásának mértékében lehet hogy az ideális szimmetrikustól a fogsor irányába kicsit el kell "húzni" a felni síkját, hogy szélesebb gumi is a villa közepén tudjon futni, illetve felnifékek esetén a forgáspontjaik is szimmetrikus távolságba legyenek a felnitől...) Ha arrébb szükséges húzni, akkor csak annak az oldalnak a küllőit húzom tovább ammelyik oldalra közelíteni kell a felnit (1-2 fordulattal jelentősen eltolható a sík)... Ha a sík rendben van, akkor már csak újra sorban körkörösen tovább húzom a küllőket, míg közel azonos feszességgel pengenek mint az eredeti kerék (ha arrébb lett rakva a sík akkor az egyik oldalon óhatatlanul feszesebbek lesznek a küllők!) Így nekem excentricitás ~nem volt tapasztalható, és az oldalirányú ütés (8-as) is +/-2mm-en belül volt! :) Ezzel a fűzés kész, lehet vinni egy olcsóbb centríroztatásra! :)

Én még ezután néhány órát eltököltem a tényleges centrírozással... :(

Elküldve: 2016.11.15. 18:42 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

Szia, még ezt is találtam: http://www.parktool.com/wta ez egy centírozást segítő weblap, a Parktool műszerrel leolvasott értékeket kell bele írni elvileg.

Elküldve: 2016.11.14. 22:21 QpHsG 

  • QpHsG avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 10

@JPeti86: koszonom a valaszokat. Igazabol latom, hogy gyakorlat teszi a mestert, es egy ido utan raerez az ember meg gyorsabban is fog menni a kerekcentirozas.

Rengeteget segitettel , majd leirom a tapasztalataimat.

Egy fontos, eleinte nem szabad sietni es kapkodni.

Elküldve: 2016.11.13. 11:19 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

Érdemes meglazítanod a küllőket, mindet, és KICSI küllőfeszesség mellett újracentrírozni. Utána egyenletesen megfeszíteni, fél fordulat mindegyik küllőn egyformán. Ellenőrizni, igazítani, még fél fordulat feszítés minden küllőn körben.amíg jó nem lesz.

Tojás: Nem feltétlen a szemközti oldalon lesz ellentétes a kitérés. (csak ha egyformán feszesek a küllők talán akkor) De lehet szószerint tyúktojás alakú a kerék, amikor pl a háromnegyede túl van húzva és egyik negyede meg laza, akkor egy hely van ahol kilóg (ilyenkor a felnire nagy hajlító erők hatnak.) Vagy ennek az ellentéte, 3/4 laza, egy negyed meg szoros és befelé "horpad". Vagy két szemközti oldal túlhúzva, akkor ellipszis jellege lesz neki.

Tehát a kerék forgatásával, jelölgetésével lehet megnézni az összképet, és az alapján dönteni.

Elküldve: 2016.11.13. 11:12 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

Szia!

Már hogyne jöhetne ki? Ugyebár a küllő vége menetes, a küllőanyával együtt egy változtatható hosszúságú valami. A "feszesség" meg amikor a küllőnek már mindkét vége érintkezik, de még ráhúz az ember a kulccsal, és a küllő nyúlik picikét. Mennyi is a menetemelkedés? Azt tudom, hogy az M3-as csavaroknak is csak fél milliméter, és a küllő általában 2-2.3 milliméter vastag legfeljebb. Szóval egy tekeréssel ennyit nyúlik.

Tehát, sokváltozós problémával állunk szemben. Valószínűleg ha egyenletrendszer lenne, akkor is fejfájást okozna. Legyen a kerékagy a középpontunk. 36 darab hosszúság-érték (a meghúzást is beleértve), amelyeknek oldalanként egyformának kell lenni olyan tized milliméterre. 36 darab, kicsit rugónak is felfogható küllő azonos rugóállandóval, de a csavaros vég miatt nem fix hosszal. (különben tized mm-enként kellene küllőket áruljanak 2mm-enkénti skála helyett, a sokféle agy és felniméret miatt)

Szóval, vegyük azt, hogy azonos feszességűek a küllőid, legyen az agy a fix pont.

Ha az egyik 180 fokot jobbról-balról is picit rövidebbre, a másikat hosszabbra hagyod, egyszerűen a felni odébb kerül, megforgatva tojás lesz, jó nagy. Miközben a feszesség egyforma, és a felnire mindenhol ugyanannyi erő hat.

Ha pedig az egyik 180 fokot kicsit balra, a másikat kicsit jobra húzod, szintén nem hat eltérő erő a felnire, a küllőfeszesség lehet egyenletes, de ferdén fog állni a felni, és nyolcasod lesz.

Ha a teljes 360 fokot egyformán jobbra vagy balra húzod túl, akkor meg nem lesz középen a felni, a fék beállítása nehéz lesz, és ballonosabb gumival a gumi súrolhatja a vázat.Szintén azonos küllőfeszesség mellett.

Másik eset: tökéletesen centírozottnak tűnik a kereked. De mondjuk 4-es csoportonként átlagban meg is egyezik a küllőfeszesség oldalanként. A felni is egy erős valami, apróbb eltéréseket a küllőfeszességben kiátlagolja ami az alakját illeti, ha egy 4-es csoport egyik oldalán van egy feszes és egy laza küllő, átlagban pont jó feszességgel, akkor centrírozással nem veszed észre. Miközben a nyavalyás kerék jónak tűnik, amíg el nem törik a küllő a használat alatt. Ja, mindig a lazább küllők törnek el, prdig fordítva hinné az ember. A laza küllő minden fordulatnál megfeszül-meglazul nullára, aztán az anyagfáradás megeszi.

Elküldve: 2016.11.13. 10:49 QpHsG 

  • QpHsG avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 10

plusz kerdes, ha tojas van, akor a jobb oldalin ket kullon pl huzok, meg a bal oldalin is, es a kullokkel ellentetes kullokon a kerek masik oldalan ott engedek, vagy huzok?

Mert az en logikam szerint ahol felut a kerek az egyik oldalon, pont a kerek masik oldalan akkor meg tulsagosan bent van...

Elküldve: 2016.11.13. 02:49 QpHsG 

  • QpHsG avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 10

@JPeti86:

Koszonom a gyors valaszt, mar ezzel is rengeteget segitettel.

Van parktool spoke tension meter-em , vettem meg az ebay-en.

Az hogy jon ki, hogy teljesen egyforman feszes kullokkel is lehet 8-as meg tojas is a felniben?! en vegig abban a hitben voltam, hogy ha minden kullo egyforman feszes, akkor kozepen van a kerekagy es a kerek teljesen egyenletesen forog, nincs benne tojas.

Ma pl megmertem egy csomo helyen a kulloket, 15-os-ek voltak, aztán talaltam az egyik jobb oldali kullon egy 5-os feszessegi erteket, igy azon huztam, hogy 15 legyen, de akkor meg belengett jobbra.. hiaba feszitettem a bal oldalin kullokon pattanasig, akkor is jobbra huzott addig amig vissza nem engedtem.. de akkor megint nagyon laza maradt.. fejfajos dolog ez a centirozas ugy latom eleinte..ilyenkor amúgy mi van? Erdemes am ujrafuzni a kereket es a laza kullokkel beallitgatni?

Elküldve: 2016.11.11. 21:25 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

Ja, és a kötelező sárga fényvisszaverő le ne maradjon, mert megbüntet a rendőr vagy elütnek az autósok a kereszteződésben oldalról. (reflexcsíkos gumi is ajánlott)

Elküldve: 2016.11.11. 21:18 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

Szia!

Nem bonyolult dolog, de iszonyatosan türelem próbáló a dolog főleg amatőrként, jobb ha van rá egy szabad estéd. Már vagy egy tucat kereket fűztem be életemben, tudom mit beszélek. Próbára teszi az idegeket rendesen.

A lényeg: Fizikailag lehetséges tökéletesen centírozottnak tűnő kerék öszevissza küllőfeszességekkel (ami a küllők töréséhez vezet majd), és kb. egyforma küllőfeszességű kerék de tele nyolcassal tojással rossz pozícióban stb. (Ez meg ugye tudjuk hogy nem jó.) A kettő dolgot egyszerre kell jól beállítani!

  1. befűzni a kereket, még laza küllőkkel. (érdemes olyan küllőt használni ami nem rohad be 1 év alatt és később is bírod centrírozni: DT, Sapim)

  2. Megfeszíteni kicsit a küllőket, megnézni a vázban, hogy középen van a kerék? Nem feltétlen lesz egyformán meghúzva a két oldal, amikor a felni a vázban középen van. Meg a küllő hosszok is eltérnek hátul általában.

  3. centrírozás-csak félig feszes küllőkkel: A legegyszerűbb módszer, hogy egy vonalzót odaszigszalagozol a vázra, és akkor látod a fel/le/jobbra/balra eltérést. később a V-fék pofájához is lehet igazítani.Érdemes forgatni a kereket és az "összképet" nézni (pl. lehet hogy 6 küllőnyi rész tér el jobbra és szemben meg balra.)

-Oldalirány: egyik oldal húz másik lazít. fél vagy negyed fordulat egyszerre, finoman. Állít, kerék megforgat, ellenőriz. Jelöld meg előtte, hol tartasz (pl szigetelő szalag darab a küllőre)

-tojás: ha befelé tér el: túl van húzva az a rész (jobb és bal oldal is) akkor tapogasd meg melyik küllő a feszesebb, egyformán lazíts a jobb-bal oldalon mondjukmnegyed fordulatot, aztán forgasd meg a kereket. Ha kifelé tér el, akkor feszíteni mindkét oldalt ugyanannyit, értelemszerűen.

Vigyázat, a "tojásnál" különösen igaz, hogy a kereket mint rendszert kell nézni, kicsit állítasz akkor az egész változik mindenhol, nem csak az a kis rész. Ezért kell megnézni újra.

4.küllőfeszesség legyen nagyjából egyforma.közben ne rontsd el a centírosságot. Jó, amatőrnek nincs erre műszere, de kézzel is lehet érezni. Vagy, megpengetni és hangmagasság mérő alkalmazással behangolni őket. (nem viccelek, volt rá példa hogy így csináltam. Türelmet próbára tevő dolog.)

-A küllők megfeszítése: minden küllőn feszíts mondjuk negyed fordulatot a teljes keréken végig. utánna ellenőrizd, hogy mi romlott el. állítsd újra. előbb utóbb jó lesz.

Elküldve: 2016.11.11. 15:48 QpHsG 

  • QpHsG avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 10

Elküldve: 2016.11.11. 15:47 QpHsG 

  • QpHsG avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 10

@QpHsG:

Bejeloltem a kepen priossal es zold-del a kulloket. Kerdes. Ezt a 4 kullot kell huzni, ha oldaliranyu mozgast erzekelek, vagy ha tojast ?

http://kepfeltoltes.hu/161111/sfdsfsdfsdf_www.kepfeltoltes.hu_.

eredeti kep :

http://kepfeltoltes.hu/161111/15049645_1225051020901986_1746118644_n_www.kepfeltoltes.hu_.jp

 
Új hozzászólás:
(formázási lehetőségek)
kód eredmény
*dőlt* dőlt
**félkövér** félkövér
> idézet

szöveg
idézet
szöveg
\* *
* lista első elem
* lista második elem
* lista harmadik elem
  • lista első elem
  • lista második elem
  • lista harmadik elem
1. számozott lista első elem
1. számozott lista második elem
1. számozott lista harmadik elem
  1. számozott lista első elem
  2. számozott lista második elem
  3. számozott lista harmadik elem
[TestBike](https://www.testbike.hu) TestBike
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
Csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá! Lépj be vagy regisztálj!