Szia!
Már hogyne jöhetne ki? Ugyebár a küllő vége menetes, a küllőanyával együtt egy változtatható hosszúságú valami. A "feszesség" meg amikor a küllőnek már mindkét vége érintkezik, de még ráhúz az ember a kulccsal, és a küllő nyúlik picikét. Mennyi is a menetemelkedés? Azt tudom, hogy az M3-as csavaroknak is csak fél milliméter, és a küllő általában 2-2.3 milliméter vastag legfeljebb. Szóval egy tekeréssel ennyit nyúlik.
Tehát, sokváltozós problémával állunk szemben. Valószínűleg ha egyenletrendszer lenne, akkor is fejfájást okozna.
Legyen a kerékagy a középpontunk. 36 darab hosszúság-érték (a meghúzást is beleértve), amelyeknek oldalanként egyformának kell lenni olyan tized milliméterre. 36 darab, kicsit rugónak is felfogható küllő azonos rugóállandóval, de a csavaros vég miatt nem fix hosszal. (különben tized mm-enként kellene küllőket áruljanak 2mm-enkénti skála helyett, a sokféle agy és felniméret miatt)
Szóval, vegyük azt, hogy azonos feszességűek a küllőid, legyen az agy a fix pont.
Ha az egyik 180 fokot jobbról-balról is picit rövidebbre, a másikat hosszabbra hagyod, egyszerűen a felni odébb kerül, megforgatva tojás lesz, jó nagy. Miközben a feszesség egyforma, és a felnire mindenhol ugyanannyi erő hat.
Ha pedig az egyik 180 fokot kicsit balra, a másikat kicsit jobra húzod, szintén nem hat eltérő erő a felnire, a küllőfeszesség lehet egyenletes, de ferdén fog állni a felni, és nyolcasod lesz.
Ha a teljes 360 fokot egyformán jobbra vagy balra húzod túl, akkor meg nem lesz középen a felni, a fék beállítása nehéz lesz, és ballonosabb gumival a gumi súrolhatja a vázat.Szintén azonos küllőfeszesség mellett.
Másik eset: tökéletesen centírozottnak tűnik a kereked. De mondjuk 4-es csoportonként átlagban meg is egyezik a küllőfeszesség oldalanként. A felni is egy erős valami, apróbb eltéréseket a küllőfeszességben kiátlagolja ami az alakját illeti, ha egy 4-es csoport egyik oldalán van egy feszes és egy laza küllő, átlagban pont jó feszességgel, akkor centrírozással nem veszed észre. Miközben a nyavalyás kerék jónak tűnik, amíg el nem törik a küllő a használat alatt. Ja, mindig a lazább küllők törnek el, prdig fordítva hinné az ember. A laza küllő minden fordulatnál megfeszül-meglazul nullára, aztán az anyagfáradás megeszi.