Láncvonal beállítása

1-22 (22 hozzászólás)

Elküldve: 2023.09.15. 18:45 Aurel76 

  • Aurel76 avatar
  • hozzászólások: 55
Témaindító hozzászólás:

Sziasztok! Az lenne a kérdésem, hogy integrált hajtásnál lehet-e a névleges láncvonalnál kisebbet beállítani? Tehát ha a gyártó mondjuk 50 mm láncvonalat mond, de nekem 47 lenne a jó, akkor azt hogyan lehet megcsinálni? (Mert ha nagyobb láncvonal kell, akkor hézagolót lehet használni, oké. De mi van ha kisebb? Előre is köszönöm a válaszokat.

Elküldve: 2023.09.17. 14:07 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 797

@Aurel76: Igen, ezt gond nélkül megoldja a lánc! Az oldallapoknál persze picit nagyobb lesz a kopás, de nem tényező. Nem emiatt fog jobban/gyorsabban nyúlni. A 10-es, 11-es láncok ráadásul sokkal tartósabbak, mint a 7/8-asok, vagy akár a 9-es! Hiába vékonyabb, jobb anyagból van és/vagy pontosabb a megmunkálás is. Szóval emiatt nem érdemes aggódni! Először én is tartottam tőle, de nagyon meglepődtem rajta! Persze sokkal többe is kerülnek...

Elküldve: 2023.09.17. 13:29 bl4ckv0id 

  • bl4ckv0id avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 254

@Aurel76: Ezt írtam le én is, hogy csak egy bizonyos fogaskeréknél lesz középen, a töbinél nem, de nem kell foglalkozni vele. Nem akartam mérnöki disszertációt írni róla, akit érdekel, tele van a YouTube vele. Mindennapi életben tök lényegtelen, pedig én is szeretem tudni mi hogyan működik.

Elküldve: 2023.09.17. 09:24 Aurel76 

  • Aurel76 avatar
  • hozzászólások: 55

@Makky: Na végre egy érdemi válasz! Köszönöm szépen! Tökéletesen érthető volt amit írtál, úgy látom egy nyelven beszélünk :) (Mivel gépész és elektro technikus vagyok, így nem csoda)

Ez az információ nem volt meg nekem, hogy a gyártók szándékosan úgy tervezik hogy a láncvonal hátul ne középre essen. Most gyorsan kiszámoltam, egy 50 mm-es láncvonal esetén kb. 4-5 fok eltérés lesz a bicikli hossztengelyétől. Akkor aszondod' hogy ezt gond nélkül kezeli egy 10 sebességes lánc?

(a számokról még annyit, hogy munkám során én ezt szoktam meg, ha egy gépbe kell rendelni egy alkatrészt, vagy pláne, ha azzal ekvivalens kiváltó alkatrészt, akkor minden paramétert nézni kell a befoglaló méretektől kezdve a tengelyek, csapágyak tűrésmezejéig, mindent. És picsán rúgnának, ha valami szart rendelnék, mondván, hogy áá, ne foglalkozz vele, az csak fingreszelés, majd valahogy jó lesz. Itt meg a saját pénzemet költöm, még szép hogy foglalkozok vele)

Még egyszer, köszönöm az érdemi, informatív választ!

Elküldve: 2023.09.17. 06:16 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 797

@Aurel76: Értem, hogy mit nem értesz! Mérnök vagyok, szóval én is szeretem a számokat! :) Az a helyzet, hogy a váltós hajtások szándékosan vannak úgy tervezve, hogy a láncvonal ne középen legyen! Ennek (feltételezésem szerint) az lehet az oka, hogy a keresztbe váltás során a kisebb lánckerekeknél van nagyobb probléma, hogy beleérhet a lánc a mellette lévő nagyobb lánckeréknek az oldalába. Ez a nagyoknál nem jelentkezik, mert ott elfut a lánc a mellette lévő fölött. Ez hátul és elől is igaz. Remélem sikerült érthetően leírnom. A pontos egyenesfutással egyedül single speed hajtás esetén érdemes foglalkozni! 1x hajtásnál is jól látszik, hogy hátul alulról a 4. körül fut egyenesen a lánc a 12-es (minden gyári) rendszeren!

Láncnyúláshoz röviden (az a topic nem jó irányba ment, így "elengedtem"): három helyen kopik a lánc: 1. görgők; 2. oldallapok belső felülete, ahol forognak egymáson; 3. szegecs, amin elfordulnak a lapok. A lánc nyúlását CSAK a szegecs kopása jelenti! Az egyszerűbb láncnyúlásmérők viszont belemérik a görgő kopását is! A keresztbe váltásnak a szegecs kopására nincs túl nagy hatása. Inkább az oldallapok belső felületére, de az nem probléma. Előbb lesz kuka a lánc, mint az problémát okozzon. Amúgy meg a kopott hajtásra rakott új lánc se nyúlik semmivel se gyorsabban, mint egy új hajtáson. Miért kopna a szegecs attól jobban, mert nem pontosan illeszkedik? De a tapasztalatom is ez. Amúgy 7-estől 12-es rendszerig volt/van mindenem és évi 30000 km körül tekerek már 10+ éve! Szóval van tapasztalatom a kopást illetően. :) A keresztbe váltásnak (nagy-nagy) esetén inkább az első nagytányér kopására van negatív hatása. Ugyanis annak a fogainak a külső felületét fogja gyorsabban koptatni, mert azzal surlódik. Emiatt nálam előbb jut el arra a pontra, hogy befele ledobja magáról a láncot ilyen esetben, mint hogy ugrana rajta. A kicsi-kicsi keresztbe váltásnak meg az a hátránya, hogy a kisebb lánckerekek sokkal gyorsabban kopnak, mint a nagyok, mert hamarabb "körbefordul" és kevesebb fogra jut ugyanakkora erő. Szóval az még rosszabb! És a láncszemek nagyobb elfordulása miatt még a hajtási veszteség is nagyobb lesz! :))) Bár ez talán csak akkor tényező, ha a TT VB-re készülsz! :)

Elküldve: 2023.09.16. 22:33 rcs2003 

  • rcs2003 avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 918

Egyébként ha megnézed a fotóalbumom itt az oldalon, láthatod hogy nekem pl. egy 2x hajtómű van 1x használatban. A láncvonalnak sehogysem kéne jónak lennie, hiszen akármelyik lyukkörre raknám a tányért, durván el lenne csúszva középről. A valóságban egy hézagolót átraktam a középcsapágyról a ásik oldalra és a nagytányér helyére szerelt NW lánctányért 1mm-rel eltoltam befelé, szintén hézagolókkal. Ehhez még annyit tettem hozzá hogy a cipőmön a stoplit kicsit eltoltam oldalra hogy megmaradjon a szimmetria. Taposópedálnál ez a része tökmindegy, a lábad úgyis oda teszed ahova kényelmes. Teljesen jó a láncvonal, én nem méricskéltem hanem praktikusan a használathoz igazítottam, végig jól fut a 10-es soron, több mint 3000km-t bír egy-egy lánc mielőtt 0.75-ig nyúlna, az alu narrow wide tányér pedig több láncot is kiszolgál, számottevő keresztbenfutás miatti oldalkopás nélkül. Használtam szar láncvonallal is sokáig a hézagolgatás nélkül, tökmindegy volt mert semmi különbség nem volt. Csak az esztétika miatt foglalkoztam vele hogy egyenesebb legyen a lánc, meg mert akkoriban még nagyon ráértem ilyesmikel bíbelődni. :) Szóval nem kell annyira ráizgulni a matekra. Ja, az országútimon meg nagyon szar a láncvonal, gyárilag. Akor egyenes a lánc amikor a legalsó fogaskerékre van letéve hátul, elöl meg fel a nagyra. Minden más esetben szarul fut. A negyedik fogaskerékre (8 sebis amúgy) lerakva már totál ferdén futa lánc, mindegy melyk tányéron van elöl. Egyáltalán nem érdekel mert működik. Párezer km már ebbe is benne van általam (eleve kopott hajtással vettem használtan a bringát), ugyanazzal a lánccal, ugyanazzal a hajtóművel, ugyanazzal a sorral. Már át lehet látni a láncszemek és a lánctányér között elöl. De mivel hibátlanul működik, nem érdekel. Majd ha ugrik a lánc akkor cserélem amit kell, akár elöl, akár hátul. A matek meg maradjon a füzetben.

Elküldve: 2023.09.16. 22:14 rcs2003 

  • rcs2003 avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 918

@Aurel76: nézd az a láncnyúlós téma annyira szürreális irányba ment el hogy már mást nem lehetett elővenni mint a ferde futást. A láncvonallal meg akkor foglalkozz ha hibajelenség társul hozzá. Elhiszem hogy tudsz összeadni, kivonni, de annyira talán mégse, ahogy a mellékelt kérdés is mutatja. :)

Elküldve: 2023.09.16. 22:03 Aurel76 

  • Aurel76 avatar
  • hozzászólások: 55

@bl4ckv0id: Nekem egyáltalán nem bonyolult nlhény számot összeadni és/vagy kivonni. Az viszont tényleg bonyolult, hogy arra nincs adekvát válasz, hogy az 50-es láncvonalnál, a maradék 17,5 mm-en hogy fér el a fogaskeréksor fele + még 5-6 mm távtartó.

Azt a részét is értem, hogy mindenképpen keresztbe fut a lánc bizonyos kombinációknál, viszont ha - mondjuk - egy 1x10-es hajtásnál mondjuk a 8-as keréknél fut egyenesen a lánc, akkor az 1-esen (tehát a legnagyobb lánckeréken) már túl ferde lesz. Ezt is így tervezik a gyártók?

Elküldve: 2023.09.16. 21:57 Aurel76 

  • Aurel76 avatar
  • hozzászólások: 55

@rcs2003: Ja, most már tökmindegy a keresztbefutás? Csak mert a láncnyúlás témában ez volt a "legnépszerűbb" tipp, hogy ez okozza... :) A milliméter számolgatás meg a matek egyszerűen nem jön ki.

Persze el lehet ezt intézni azzal, hogy fingreszelés.

Elküldve: 2023.09.16. 21:54 rcs2003 

  • rcs2003 avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 918

Egyébként én azt várom mikor találják fel az "irányba álló" lánctányért. Viccen kívül. Nem lenne akkora hülyeség mint a kardános hajtás, meg az a másik ceramicspeed vagy mi, na mert az pl egy hatalmas humbug :)

Elküldve: 2023.09.16. 21:23 bl4ckv0id 

  • bl4ckv0id avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 254

@Aurel76: Túlbonyolítod. Az 50 mm bőven jó az átlagos 135 mm papucstávolságú agyakhoz. 1x meg több tányérnál sem fog soha egyenes lenni a lánc, mert az egyetlen egy kombináció, ha fel vagy lefelé váltasz már valamennyire törik a lánc vonala az elméleti párhuzamos vonalhoz képest. 1x rendszernél amúgy sincs keresztbe váltás, mert erre találták ki, így a lánc hajlik. Maximum nem lesz olyan hatékony a két szélső állásban. De ha megnézed, akkor ha kijjebb kerül a lánc vonala az elméleti 47,5 vagy 48,8 mm-nél (ezek a 3 és a 2 tányéros láncvonal a Shimano ajánlása alapján a feltételezett 122,5 mm tengelyhosszúságú monoblokknál), akkor is 1-2 milliméteres eltérések ezek.

Gyakorlatilag meg nekem 1x8 van jelenleg Funn integrált hajtóművel, 50-es láncvonallal, így használom egy éve. Tervben van az 1x9 vagy 1x10, de így is teljesen jó.

Elküldve: 2023.09.16. 21:19 rcs2003 

  • rcs2003 avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 918

Szerintem épp olyan értelmetlen fingreszelés ezen agyalni mint a lánchossz számolgatásán. Felrakod, ha hosszú akkor kiveszel belőle. Ugyanez a láncvonallal is. Összerakod a bicajt, aztán korrigálsz valamennyit a preferenciáid alapján. Ha nem kevered a szezont a fazonnal, sosem lesz probléma. Használni kell, nem a mm-eket méricskélni meg naponta a lánckopáson izgulni meg azt is tolómérőzgetni. :) A mai soksebességes láncok úgy vannak konstruálva hogy jóformán tökmindegy nekik mennyire futnak keresztben.

Elküldve: 2023.09.16. 19:23 Aurel76 

  • Aurel76 avatar
  • hozzászólások: 55

@Makky: http://www.nguide.eu/hubs/d042sb-d032sb Nem biztos, hogy a pdf-et meg lehet nyitni direktben, itt az oldal, amin az egy rajzát mutató pdf-re lehet kattintani...

Elküldve: 2023.09.16. 19:19 Aurel76 

  • Aurel76 avatar
  • hozzászólások: 55

@Makky: Igen volt róla szó, de azért nem tárgyaltuk ki teljesen... :) Mert azt továbbra sem értem, hogy hogyan jöhet ki egy 50 mm-es láncvonal? Ugyanis, ha 135 mm a papucstáv (ilyenhez is gyártanak/ajánlanak 50 mm láncvonalú hajtóművet), akkor a papucsoktól 67,5-67,5 mm van a bicikli hossztengelyéig. A kazatta-test kb 42 mm széles, továbbá van egy váll, ami a papucsnak fekszik, ez olyan 5-6 mm széles. Tehát akkor "visszafelé", a papucstól számolva, 6+42=48, szóval ha a papucstól 67,5 mm-re van a középvonal, akkor ebből kivonva az 48-at, 19,5-et kapunk, ilyen távolságra a középvonaltól kezdődik a kazetta-test. A test fele meg kb. 22-23 mm, ha ezt hozzáadjuk ahhoz a távolsághoz, ahol a test kezdődik, akkor a kazetta test közepe kb. 42-43 mm-re lesz.

Itt egy rajz ha esetleg valaki vizulaizálni akarja a fenti gondolatmenetet: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://www.nguide.eu/sites/default/files/mysite/hubs/283/documents/D042SB.pdf

Megnéztem más agyakat is, azok is ilyenek. Ami nem csoda, mivel ha HG kompatibilis lánckeréksorhoz, meg 135 mm-es papucstávhoz gyárt bárki is agyakat, akkor bizonyos méretek ugyanazok kellenek hogy legyenek...

Summa summarum, az az ami nekem rohadtul nem kerek a sztoriban, hogy hogy a túróba lehet 135 mm-es papucstávnál 50 mm-es láncvonal?? Akárhogyan is számolom, az 50 mm az 17,5 mm-re van a papucstól, szóval akkor a fogaskeréksor "másik fele" + az 5-6 mm távtartó (ami a papucsnak felfekszik), ebbe a tizenhét mm-be kell beleférni? Hogyan??

Elküldve: 2023.09.16. 14:14 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 797

@Aurel76: Pontosan, ahogy írod! Nem variálnak a láncvonallal, de szerintem ezt már kitárgyaltuk a másik topicban is. Nincs rá szükség alapvetően. A Shimano (és más gyártó is) szettben gondolkozik. Ott minden úgy lesz jó, ahogy kitalálták. A négyszögtengelynél is meg volt adva, hogy milyen tengelyhosszal kell(ene) használni az adott hajtást. Csak ott ugye könnyebb volt vele variálni, mert ott betehettél rövidebb és hosszabb tengelyt is. De mivel itt a tengelyhossz fix, így csak azzal tudsz játszani, hogy az egészet eltolod valamelyik irányba. Illetve 1X hajtás esetén még a lánckerék alátételezésével lehet játszani, ha nagyon akarsz. Feltéve, ha nem direct mount a hajtás, de ott meg pont emiatt van többféle lánctányér. Más kell a boost-hoz és más a nem boost-hoz. :) Pont a láncvonal miatt. 1X-nél fontosabb, hogy jó legyen, de ha elől van 2-3 lánckerék, akkor 2mm ide-oda nem lesz probléma. Maximum a teljes keresztbe váltást nem fogja szeretni valamelyik irányba.

Elküldve: 2023.09.16. 13:52 Aurel76 

  • Aurel76 avatar
  • hozzászólások: 55

@Makky: Mármint úgy érted, hogy mivel a tengely hossza fix, így csak annak eltolásával lehet játszani? Akkor, ha azt akarja az ember, hogy "szimmetrikusan" legyen alatta a pedál, nem is lehet a láncvonalat állítani? Amúgy mi a gyakorlat? Éppen emiatt nem is szoktak variálni a láncvonallal?

Elküldve: 2023.09.16. 12:59 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 797

@Aurel76: A középcsapágyhoz adják. De, ha másképp rakod be, akkor "ferdén" fogsz tekerni! :)))

Elküldve: 2023.09.16. 09:00 Aurel76 

  • Aurel76 avatar
  • hozzászólások: 55

@rcs2003: Mindet be kell rakni... - ebből azt veszem le, hogy akkor a hajtóműhöz (vagy a középcsapágyhoz?) adják a hézagolókat - ugye?

Elküldve: 2023.09.16. 08:48 rcs2003 

  • rcs2003 avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 918

Mindet be kell rakni és csak a bal-jobb aránnyal tudsz variálni. Lehet a lánctányért is hézagolni amúgy.

Elküldve: 2023.09.16. 07:50 Aurel76 

  • Aurel76 avatar
  • hozzászólások: 55

@bl4ckv0id: Köszi az infót.. Ezeket a hézagolókat adják a hajtóműhöz, vagy külön kell venni? Mennyi hézagolót lehet összesen berakni? (Gondolom a tengely hossza determinálja, de mégis érdekel mekkora mozgástér van ebben)

Elküldve: 2023.09.15. 20:26 bl4ckv0id 

  • bl4ckv0id avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 254

@Aurel76: Ha 50 mm a láncvonala az integrált hajtóműnek, akkor például a 68 mm csapágyszelességű váznál a menetirány szerinti bal oldalra kell 1db 2,5 mm a jobb oldalra pedig 2 db 2,5 mm, ez a gyártói ajánlás. Viszont ha 47 mm láncvonal kell, akkor bal oldalra lehet tenni 2 db 2,5-ös, jobb oldalra pedig 1db 2,5 mm-es hézagolót és el is toltad befelé 50-ről 47,5 mm-re a láncvonalat.

Elküldve: 2023.09.15. 19:18 MJ_ 

  • MJ_ avatar
  • hozzászólások: 11

Hézagolót lehet használni.

 
Új hozzászólás:
(formázási lehetőségek)
kód eredmény
*dőlt* dőlt
**félkövér** félkövér
> idézet

szöveg
idézet
szöveg
\* *
* lista első elem
* lista második elem
* lista harmadik elem
  • lista első elem
  • lista második elem
  • lista harmadik elem
1. számozott lista első elem
1. számozott lista második elem
1. számozott lista harmadik elem
  1. számozott lista első elem
  2. számozott lista második elem
  3. számozott lista harmadik elem
[TestBike](https://www.testbike.hu) TestBike
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
Csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá! Lépj be vagy regisztálj!