Melyik a fontosabb: láncszem vagy sebességszám?

1-15 (15 hozzászólás)

Melyik a fontosabb: láncszem vagy sebességszám?

Elküldve: 2019.01.30. 08:07 felhasználó ikon   verespeter 

  • verespeter avatar
  • sima XC-s
  • Hozzászólások: 45
Témaindító hozzászólás:

Sziasztok! A láncomat szeretném lecserélni jobb minőségűre. A mostaniakat kb. 4 havonta cserélem, mert folyton megnyúlnak és ezt megunva szeretnék egy jobb minőségű, drágább láncot venni, viszont a hátsó sebességem 8, a láncok amiket néztem pedig jellemzően 9 vagy 10 sebességesek. A mostani láncom 110 szemes, feltételezem ha veszek egy hosszabbat, akkor az nem gond, mert lecsípek belőle, de a több sebességes lánc miben más, mint a 6/7/8 sebességes? Sajnos a 6/7/8 sebességes láncok elég sz@r minőségűek, szívesebben vennék valami jobb és drágább fajtát a 9/10 sebességűekből. Megoldható vagy mindenképp csak a gyengébbek közül tudok választani? (Hátsó sort most nem akarok cserélni...) Köszi a válaszokat!


Elküldve: 2019.02.15. 10:41 felhasználó ikon   GeoMan 

  • GeoMan avatar
  • sima XC-s
  • Hozzászólások: 21

@Makky: Igaz. Rosszul számoltam, a kb 120-130 centis láncban jó 1,5-2 centiméteres nagyságrendű nyúlás volt, az valójában csak 1-1,5%. Valahol becsúszott egy hibás 2x-es szorzó, én kérek elnézést. De mindenesetre mókás volt néhány 100 km-en keresztül azon gondolkodni: "na vajon ma esik szét, vagy még kibír egy kicsit" ? :)


Elküldve: 2019.02.06. 08:30 felhasználó ikon   Mazsola70 

  • Mazsola70 avatar
  • virsli gumis/oútis
  • Hozzászólások: 2

Sziasztok! Engedjetek nekem is egy kis beleugatást! :)Rengeteg gondom volt a láncok nyúlását illetően.Minden lánc nyúlik,de a simankó láncok nyúlnak a legjobban tapasztalatom szerint.Évente tekerek 12-15 ezer km-et innen a tapasztalat! Országútit hajtok jelenleg,de előtte trekingen csévéltem a láncot!Trekingen végső elkeseredésemben a sok kidobott pénz és rengeteg bosszankodás után vettem egy 10 sebességes sunrace láncot kb 6000 ft ért és minden bajom megoldódott! Kibírt egy szezont simán! Az outimon szezononként cserélem a KMCX10 es láncot minden féle gond nélkül elmennek sok ezer km-et természetesen alapos karbantartás mellett! Javaslatom ha valaki lánc cserén gondolkodik legalább a 3. kinyúlt lánc után cserélje a sort is! Szereltem már 7 sebességes bringát is Sunrace 10 es láncal kifogástalanul működödtt! Bocs a belevakkantásért! ÜDV és körhátszelet!:)


Elküldve: 2019.02.02. 18:13 felhasználó ikon   Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • Hozzászólások: 429

@GeoMan: Valamit elírtál!? A láncot 0,75%-nál kéne cserélni! A 2-3% már horror kategória! Szóval vagy 0,2-0,3%-ra gondoltál, vagy valami nem stimmel. De 0,2%-nál elég hihetetlenül hangzik a 13e km!!!


Elküldve: 2019.02.02. 00:30 felhasználó ikon   GeoMan 

  • GeoMan avatar
  • sima XC-s
  • Hozzászólások: 21

@Knight_: nekem a legutolsó láncomban volt kb 2-3%, amikor kicseréletem. De mondjuk ott épp azt teszteltem, vajon belemegy-e még a 12000 km mellé egy 3000-es. Belement :). De a végén már azért (is) kellett lecserélnem, mert kezdtek a csapok is annyira meglazulni, hogy attól féltem, menet közben darabjaira hullik :D


Elküldve: 2019.02.01. 11:27 felhasználó ikon   verespeter 

  • verespeter avatar
  • sima XC-s
  • Hozzászólások: 45

@Makky: köszi szépen a választ!


Elküldve: 2019.02.01. 10:37 felhasználó ikon   Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • Hozzászólások: 429

Ahogy már írták korábban is: a láncnyúlásmérő nem túl jó megoldás. Lógatva mérd a hosszát/nyúlását. Az a biztos! Ráadásul, ha patentszemes, akkor elég egyszerű is. (Én ezért használok Shimano láncokat is patentszemmel.) A 8-as patentszem még kézzel bontható. A 10-eshez már szerszám kell. 9-re most nem emlékszem, hogy az nyitható-e kézzel.

A fokozatok tekintetében: a keskenyebb lánc elmegy a 8-as rendszerrel. (Fordítva nem, mert a vastagabb lánc megszorul a vékonyabb fogaskoszorún.) Viszont a váltásteljesítmény nem lesz olyan jó. (A láncoknak csak a külső vastagsága eltérő, a belső azonos!)

A tartósság tekintetében egyébként én nem tapasztaltam romlást a 8,9,10-es rendszerek között! Sőt a legtöbbet eddig 10-es lánccal tudtam menni! Alapvetően középkategóriás láncokat érdemes használni, ha a tartosság/ár a fő szempont. Az olcsók valóban nem bírják addig, viszont a nagyon drágák se!


Elküldve: 2019.01.31. 11:56 felhasználó ikon   verespeter 

  • verespeter avatar
  • sima XC-s
  • Hozzászólások: 45

@Knight_: köszi szépen, terveztem mostanában láncnyúlásmérőt venni, de ahogy rcs2003 mondja, az nem feltétlen a legjobb megoldás. megnézem a te verziódat egyelőre, az nem kerül semmibe!


Elküldve: 2019.01.31. 11:53 felhasználó ikon   Knight_ 

  • Knight_ avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hozzászólások: 212

@verespeter: Én még annyit tennék hozzá a témához, hogy a láncnyúlást hogyan tudod a legegyszerűbben lemérni: Egymás mellé lógatod a régi és az új láncot. Az régi lánc hosszát elosztva az újjal, megkapod a nyúlás százalékát (pl. 1,0053 = 0,53%). Általában 0,75%-nál szokták javasolni a cserét, de ha sokat tekersz és ki akarod tolni a fogaskerekek élettartamát, akkor megteheted, hogy több láncot veszel és először elkoptatod mindet 0,25%-ig, majd 0,5%-ig, stb...

A gyors levételben, felrakásban sokat segít egy patentszem beszerzése.


Elküldve: 2019.01.30. 16:31 felhasználó ikon   verespeter 

  • verespeter avatar
  • sima XC-s
  • Hozzászólások: 45

@azaki71: köszi szépen a választ! igen, mindenképp beviszem egy szervizbe, hogy nézzen rá valaki, aki ért is hozzá. nem vagyok egyébként nagy taposós, de a meglévő láncomról írt vélemények sem túl biztatóak, sokan kritizálják a tartósságát. (Sram PC830)


Elküldve: 2019.01.30. 15:19 felhasználó ikon   azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hozzászólások: 53

@verespeter: Ahogy előttem is írták a rendszer egyben kell nézni. A hátsó soron nyilván nem egyszerre kopnak el a lánckereke, mert van amelyiket többet használjuk, van amelyiket kevesebbet. Az esetek többségében az új lánc + hátsó sor csere elegendő, mert a hajtómű lánctányérjai tovább szokták bírni. Ha taposósan tekersz, akkor akár fél év alatt is elkoptathatod a láncot és a hátsó sort is (igénybevétel mint por, sár, hó / aztán a megtett km száma). ismerek olyan országuti kerékpárost, aki 800km alatt dobó csillag hegyesre koptatja hátsó sort és a láncnyúlás akkora, hogy a hajtómű nagytányér és a lánckerék közé befér az ember ujja. De ö akkor is tapossa, izomból és cseréli a rendszert 800km-ként. Igazából nálad látni kellene, hogy mi az ami megkopott, látni egy közös út során, hogy miként kerékpározol, hogy használod a váltot...stb.

Első körben tenácsot kérnék egy jó szervizben, ha kell felrakatnák egy új lánc / hátsós sort és ónnettól (figyelembe véve a kerékpározási szokásaimat), mérném, hogy mikor kopik el. De a kopás mértékét ha nincs benne tapasztalatod ismét szervizesre biznám. Ha pedig olyant tapasztalsz, hogy nagyon ritkán felkapja a láncot, vagy néha megugrik rajta, az lehet lánc, vagy patentszem hiba, de oylant is láttam, amikor hátsó sor egyik foga kismértékben meg volt görbülve és néha lánc ugrást okozott.


Elküldve: 2019.01.30. 13:16 felhasználó ikon   verespeter 

  • verespeter avatar
  • sima XC-s
  • Hozzászólások: 45

@rcs2003: okés, köszi! nem veszem magamra, tisztában vagyok vele, hogy nincs kimaxolva a gyakorlati érzékem sok dologhoz a bringán, de igyekszem apránként javítani ezen. (ha viszont nem a lánccal van baj, akkor a múltkori lánc-csere után mitől szűnhetett meg a rezonálás/kerregés...? a hátsó sor nem lett cserélve azóta) a fogaskoszorú egyébként új, azért is furcsállom, ha az lenne elkopva és ezért is nem akarom annak a cseréjével kezdeni.


Elküldve: 2019.01.30. 13:02 felhasználó ikon   rcs2003 

  • rcs2003 avatar
  • sima XC-s
  • Hozzászólások: 139

Ha bizonyos sebességnél csinálja, akkor nem a lánccal van gond. Kopott a fogaskoszorúdon az a fogaskerék, és/vagy beleér a váltókanál, esetleg az átdobó terelő elöl. Kicsit olvass utána a dolgoknak, ha még láncnyúlásmérőd sincs, meg máshogy se mérted meg a láncot akkor közel sem biztos hogy megnyúlt. Abban sem vagyok biztos hogy egyáltalán tudod, konkrétan mit jelent a "nyúlás" ebben az esetben. Úgy gondolom tök feleslegesen dobálod ki a pénzt az ablakon a hozzáértés teljes hiánya miatt. Nem akarsz új fogaskoszorút venni, inkább tönkre teszel rajta minden negyedévben egy új láncot. Nem bántásból mondom félre ne érts, de engem mindig zavar az oktalan pazarlás, akkor is ha más csinálja. :D Néha hangot is adok ennek.


Elküldve: 2019.01.30. 09:35 felhasználó ikon   verespeter 

  • verespeter avatar
  • sima XC-s
  • Hozzászólások: 45

@rcs2003: Az első lánctányér állapotáról nem tudok nyilatkozni (jó lenne cserélni), a hátsó sor viszont rendben van szerintem. Láncnyúlásmérőm nincs, pusztán látni, hogy elég laza, plusz egyszer már cseréltem láncot, mert kerregett a hajtás és utána megszűnt a tünet. Most megint kerreg bizonyos sebességnél, feltételezem megint a lánccal van gond.


Elküldve: 2019.01.30. 08:38 felhasználó ikon   rcs2003 

  • rcs2003 avatar
  • sima XC-s
  • Hozzászólások: 139

Hát pedig el fogsz szomorodni, a hátsó sort és a hajtóműved lánctányérjait kell először cserélni ha 4 havonta megnyúlik rajtuk a lánc. Ha kopott hajtásra raksz új láncot az nagyon gyorsan hozzá fog nyúlni, ez szimplán pazarlás. A 8 sebességes láncok pont hogy jobban bírják a használatot mint a 9/10/11 sebességes láncok. Egy lánccal simán ki kellene bírjad egy évig, főleg ha 8-asról van szó. Hogy méred a láncnyúlást? Tudtad hogy a láncnyúlásmérők legtöbbje nem is valódi nyúlást mér és csak tájékoztató jelleggel érdemes használni ezeket?

A hosszú élettartamú egészséges hajtás titka: minél gyakrabban történő mélyreható tisztítás (mindenen ami a hajtást képezi, hajtómű, lánc, fogassor, váltók), lánckenés, lehetőleg nem keresztbeváltva közlekedni, sarazás után nem otthagyni éjszakára mosatlanul a bringát..


Új hozzászólás:
Az "Elküld" gombra kattintva elfogadod a felhasználási feltételeket!
(formázási lehetőségek)
Csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá! Lépj be vagy regisztálj!