Mi adja meg egy bringa láncvonalát?

1-12 (12 hozzászólás)

Elküldve: 2023.08.03. 07:01 Aurel76 

  • Aurel76 avatar
  • hozzászólások: 55
Témaindító hozzászólás:

Sziasztok! Az lenne a kérdésem, hogy mi adja meg eredendően egy bringa láncvonalát? Én úgy okoskodok, hogy a hátsó papucs távolsága, a hátsó agy ill. annak kazetta testje eleve determinálja, hogy hol lesz a lánckeréksor középvonala, így ehhez kell választani hajtóművet, és nem fordítva. Jól gondolom ezt? További kérdésem az lenne, hogy kazetta és kazetta test között (most az ilyen micro spline dolgokat hagyjuk) van különbség? Szóval ha kazettás az agy, akkor 7-től 11-es sorig bármit fel lehet rakni?

Előre is köszi a válaszokat...

Elküldve: 2023.08.03. 19:48 VTitusz 

  • VTitusz avatar
  • hozzászólások: 86

@Makky: Igen, erre gondoltam, erre az esztergálós dologra.

Elküldve: 2023.08.03. 16:56 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 849

@VTitusz: Nyilván itt is csak egy gyártón belül van értelme a dologról beszélni. MTB-nél biztos igazad van, mert ott egyforma széles maga a kazetta is. :) Országúton viszont 1,85mm-el szélesebb a kazetta. De kimentem a garázsba és lemértem. Szélesebb! Kb. pont ennyivel! (Már amennyira a tolómérővel hozzáfértem az agyperem miatt.) (Egyébként 10-es országúti agyból azért van, aki csinál 11-est, mert föl lehet belőle ennyit esztergálni, csak arra kell vigyázni, hogy a küllök elég távol legyenek a lánctól, vagyis 11-21-es sorral nem biztos, hogy megy. :)

Elküldve: 2023.08.03. 15:33 VTitusz 

  • VTitusz avatar
  • hozzászólások: 86

@Makky: Nem vagyok benne biztos, hogy a 8-9-10 rotor önmagában szélesebb, mint a 11. Inkább több anyag marad a rotoron, ezáltal rövidebb a rotoron az a rész, ahova a fokozatok felfeküdhetnek.

Elküldve: 2023.08.03. 15:31 VTitusz 

  • VTitusz avatar
  • hozzászólások: 86

@Aurel76: Ahogy más is írta, kérdés, mire akarjuk a hajtásláncot optimalizálni. Ha 3 tányért használsz, akkor gondolom eleve kerülöd a keresztbeváltásokat, akkor optimalizálhatod a láncvonalat. De eleve eltérőek a sorok, agyak láncvonala a hajtóművekétől. Ráadásul régen nem volt divat megadni adatként a hajtóművek láncvonalatát sem.

Elküldve: 2023.08.03. 14:33 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 849

@Aurel76: Pontosan! A nagyon extrém eseteket leszámítva mindegy. 1-2mm nem számít! Én régen pl. szándékosan keskenyebb láncvonallal mentem, mint az ajánlott, mert sokat használtam elől a nagy és hátul a nagyobb lánckerék kombinációkat. Így arra optimalizáltam a láncvonalat!

Elküldve: 2023.08.03. 14:27 Aurel76 

  • Aurel76 avatar
  • hozzászólások: 55

@VTitusz: Nekem múlt századi biciklijeim vannak, tehát akkor nekem jelentős :)

Szóval akkor azt mondod, ennek a láncvonalnak nem kell túlzottan nagy feneket keríteni, belefér mondjuk 2-3 mm eltérés, legfeljebb a lánc nem a középső, hanem mondjuk az egyel lentebbi/fentebbi lánckeréken fut párhuzamosan a váz hossztengelyével, de gyakorlati relevanciája nincs igazából?

Elküldve: 2023.08.03. 12:42 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 849

Ma már túl sokféle kombináció létezhet, hogy ilyen általános kérdésnek bármi értelme legyen. Ráadásul a kazettatest se egyforma széles! A 7-es keskenyebb. 8/9/10 egyforma, de szélesebb. A 11 pedig még szélesebb! Ott ráadásul MTB és országúti között is van eltérés! Stb...

Elküldve: 2023.08.03. 10:56 VTitusz 

  • VTitusz avatar
  • hozzászólások: 86

Kazetta és kazetta közötti különbség: jó lenne pontosítani, hadd ne kelljen levezetni az összes variációt hozzá. Nem mindegy, hogy monti vagy országúti a sor, országúti sornál nem mindegy, hogy hány lánckerék van a soron. Egyébként a 135 és 142mm-es agyaknál csak a végkupakok hosszában van különbség, a fölött már maga az agytest hosszabb.

Elküldve: 2023.08.03. 10:47 VTitusz 

  • VTitusz avatar
  • hozzászólások: 86

@Aurel76: Ennek a láncvonal dolognak szerintem a múlt században volt nagy jelentősége. Manapság a 2 és 1 lánctányéros, 142,148, 1... hátsó "sarutávolságok" korában másodlagos. Ha magadnak raksz össze tudsz mérlegelni, hogy milyen láncvonalú hajtóművet vásárolj, a soron hol fusson vonalban a lánc. Persze ezzel is lehet játszani, hajtóműtől függően hézagolással, illetve lánctányérok offsetjével, talán. Persze van gyártó, aki meg a hajtóművekkel játszik (Shimano) és nem a lánctányérkkal, persze ez az egytányéros hajtóművekre vonatkozik. Összességében ez a láncvonal elég elméleti dolog, az X fokozatból 1 fokozat esetében igaz, a többiben meg már szögben fut a lánc. Szerintem.

Elküldve: 2023.08.03. 08:33 Aurel76 

  • Aurel76 avatar
  • hozzászólások: 55

@tourázó: Ezt már olvastam. A kérdésem nem egészen erre vonatkozott, hanem arra, hogy a hátsó fogaskeréksor, vagy a hajtómű közül melyik szabja meg a láncvonalat? A kazetta test szélessége adott, annak a közepe lesz a lánckeréksor közepe is, akárhány sebességes sort is rakok fel. Vagy nem? Erre vonatkozott a kérdésem.

Elküldve: 2023.08.03. 08:18 tourázó 

  • tourázó avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 6
 
Új hozzászólás:
(formázási lehetőségek)
kód eredmény
*dőlt* dőlt
**félkövér** félkövér
> idézet

szöveg
idézet
szöveg
\* *
* lista első elem
* lista második elem
* lista harmadik elem
  • lista első elem
  • lista második elem
  • lista harmadik elem
1. számozott lista első elem
1. számozott lista második elem
1. számozott lista harmadik elem
  1. számozott lista első elem
  2. számozott lista második elem
  3. számozott lista harmadik elem
[TestBike](https://www.testbike.hu) TestBike
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
Csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá! Lépj be vagy regisztálj!