Milyen hajtásláncot vegyek DH / FR biciklire?

1-8 (8 hozzászólás)

Elküldve: 2015.03.31. 14:43 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252
Témaindító hozzászólás:

Sziasztok!

Új biciklit építek. A cél freeride, némi aszfalt-betyárkodás, meg enyhe DH (kisebb dombokról), meg a városban az az út, amíg a terepre kijutok.

És tele vagyok buta kérdésekkel, hiába biciklizek (és szerelek is) már lassan 20 éve. A modern cuccokkal nem vagyok tisztában, egy 1997-es acél montit használok jelenleg.

Váz: Ironhorse Sunday World Cup, a hátsó kerék agya BTS HC pro DH 150x12 mm átütőtengelyes agy, kazettás. A váz 83mm-es monoblokkot fogad be, iscg05 a láncvezető(?) felfogatása.A váltófül szerintem közönséges fajta, az alsókategóriás montimon is valami hasonló kinézetű váltófül van. (bocs de ehhez még nem értek)

Amiket kinéztem: A Shimano Saint (esetleg Deore) rendszer, meg a Truvativ Howitzer + SRAM váltó rendszer. (jó, tudom, lehetne éppen keverni is, hogy elöl ilyen, hátul olyan, a lánc az meg szabványos dolog.) Nem kizárt, hogy használt (de működőképes) alkatrészeket is bele fogok tenni Testbike bolháról. Bár a pénz szempont nem az elsődleges, legfeljebb pár hónappal később lesz készen.

Enyhe lejtőn felfelé is mennie kell (1:1-hez közeli arányú áttétel "lassú" módban elérhető legyen, ha meredekebb, legfeljebb tolom.), és a "gyors" fokozatban tudjon kb. 25-el menni aszfalton.

Mivel ezen a vázon nem tudok első váltót felfogatni (vagy nem tudom milyen megoldással megy), egy 38 fogú fogaskerék lenne elöl, 11-32 vagy 11-36 fogaskoszorú hátul.

A kérdéseim: -Biciklis boltban azt mondták, hogy a 9 sebességes rendszernél már nagyon el van vékonyítva a lánc, és a 8 sebességes tartósabb. Mennyire igaz ez? (ugyanakkor mintha a 9 fokozatúból több féle, meg komolyabb típusok léteznének)Nekem az első szempont a tartósság, tisztességes olajozás mellett azért illene 1-2 évet bírjon a lánc.

-Ha az előbbi igaz: Milyen magasabb kategóriás 8 fokozatú hátsó váltó létezik?

-Jól tudom e, hogy ha csak hátsó váltó van, akkor elég a rövid kanalas váltó? (a hosszú kanalas váltómat bekapták a küllők a másik bicimen pár hónapja...)

-Sram lánc (a megfelelő fokozatszámhoz való) az ugye megy shimano hajtásláncba is? (ilyet szeretnék, mert azzal van jó tapasztalatom)

-Ja, és cserélhető legyen az első fogaskerék a hajtókaron, 4 csavaros azt hiszem az elterjedt. Meg rockring is kellene.

Köszönöm szépen előre is a válaszokat! Peti.

Elküldve: 2015.04.02. 10:56 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

Köszönöm mindenkinek a válaszokat.

Amúgy éppen hogy nem szeretnék mindenféle "trendeket" követni, hanem az a cél, hogy jó masszív tartós minőségi alkatrészeket vegyek, amiket sokáig nem kell cserélni.

És hát az elmúlt 20 év alatt egy vagyonra való alkatrész kopott már el alattam, pedig csak városi bicis voltam, igaz hogy nehéz is vagyok meg jó erőben, meg nem is kímélem a bicit. (éppen ezért is esett a választás a Sunday-re, megtetszett hogy mindent kibír, fél centi (vagy több) anyagvastagság, nehézpáncélos stílus... :-)

Elküldve: 2015.04.02. 08:22 bundasalma 

  • bundasalma avatar
  • DH/Freeride arc
  • Akik szeretnek szerelni csapat
  • Akik szeretnek szerelni csapat
  • hozzászólások: 97

@JPeti86: 10 év alatt rengeteget fejlődik a technika, és valószinű lesznek más rendszerek is, de ha azt nézzük a 4 szöges hajtás sem halt ki, azokhoz is lehet még kapni középrészt, nem is az alsó kategóriából, de ha tényleg komolyan gondolod a kerékpározást, már pedig ha ílyen szinten kérdezel rá dolgokra akkor ezt feltételezem, akkor úgy is követni fogod a trendet te is, ahogy szinte mindenki :-) De én is a Shimano hajtásokat ajánlom, szinte gondozás mellett és nagyon jó tömeg mellé kiválló merevséget s tartósságot is nyújt. Láncból meg a sram és a connex amit feldobnék a helyedben, teljesen kompatibilisek egymással a láncok, ebből gondod nem lesz.

Elküldve: 2015.04.01. 21:40 KBalazs 

  • KBalazs avatar
  • DH/Freeride arc
  • hozzászólások: 170

Mindenképp megéri a +10 ezret, könnyebb, sokkal, talán tartósabb is, és szerintem csapágy is jobban lesz hozzá.

Elküldve: 2015.04.01. 13:23 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

Köszönöm.

Még egy kérdés: Látok Saint komplett hajtást többet is Bolhapiacos hirdetésekben,35-40eFt között. (kb. féláron az újhoz képest, mert használt)

Truvativ Howitzer verziót (monoblokk + hajtókar fogaskerékkel) meg tudnék venni újonan 25e-ért.

Megéri a + 10 ezret a Saint vajon? Mivel jobb? könnyebb? tartósabb? erősebb? vagy mi? Mert ebben nem tudok dönteni. (mondjuk a Saint sz integrált rendszerű, ami jóval elterjedtebb, több gyártónak is van ilyen megoldása, a Howitzer alkatrészeket meg csak a Truvativ gyártja, kérdéses az alkatrész utánpótlás, ha valaha szükségem lesz rá.)

És a csapágy cserélhető e a monoblokkban? Úgy értem, ha bemegyek 10 év múlva a sarki SKF boltba, akkor kapok vajon belevalót?

Elküldve: 2015.03.31. 20:45 KBalazs 

  • KBalazs avatar
  • DH/Freeride arc
  • hozzászólások: 170

Közben javítom magam, olyan sor kell amelyiken a legnagyobb fogszám nem 36 hanem 32, a 36 már nagyon nagy, csak rosszul emlékeztem a dologra. Ha új váltót veszel, a papírjai közt, a specifikációnál le van írva hogy mekkora tartományban tudja kiszolgálni a sort. De interneten is meg lehet találni ezeket az információkat, ha rákeresel az adott alkatrészre, pl e-bike-on is le szokták írni, én is sokszor onnan nézem :D . De a legegyszerűbben úgy lehet kikövetkeztetni (józan paraszti ésszel), hogy nagy fogszámhoz, hosszú kanál kell, közepeshez közepes, egész kicsihez (országúti sorok mondjuk) kicsi. Nem tudom pontosan hogy melyik hol kezdődik.32-eshez azért már inkább hosszú kéne. Igazából ezen kívül a sebességek száma (9-es, 10-es ...) fontos még, hogy ugye passzoljon a sorhoz és a váltókarhoz. Más nagyon nem fontos, esetleg még hogy melyik váltókar való hozzá, és olyat érdemes venni. Pl shimano váltóval sram kar és fordítva nem jó, mert más a húzási aránya, nem lehet jól belőni őket. Sramot srammal-shimanot shimanoval. A váltó bekapás inkább a nem megfelelő beállítás mint a váltó hibája. Beállítás után a megfelelő helyen be kell állítani a végpontját alul és felül is, erre a célra van rajta két kis csavar. Azt állítod így be, hogy egyszerűen ne tudd tovább húzni bowdennel a váltót rossz pozícióba. Ha a két határérték jól van beállítva nem tudod beakasztani a küllők közé, max ha elesel és behajtja a váltót valami. A láncterelő kicsit tovább feszíti a láncot, megakadályozza hogy úgy verdessen minden felé mint a kutya farka... a küllők közé, a váznak és máshová is. De az elsődleges dolga hogy megakadályozza hogy leforduljon a lánctányérról a lánc, mert egy 1x9-es rendszernél az elsőhöz képest annyira ki tud térni a hátsó traktuson a lánc hogy terelő nélkül lefordul, te meg be az árokba :D Ezt akár egyenes úton, erőltetés nélkül is produkálhatja terelő nélkül, szóval kell, sőt kötelező. A terelőnél is érdemes figyelni hogy azt a fogszámú tányért jól tudja e kezelni ami fent van, bár a 36-os tányért mindegyik tudja. Meg tudja védeni a fogaskereket, erre való a taco, az általam említett terelőkön mindegyiken van gyárilag, az az íves műanyag alul. Az veszi fel az ütéseket. google képkeresőben "chain guide taco" címszavakra keresve meg tudod nézni tüzetesebben.

Elküldve: 2015.03.31. 18:52 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

Nagyon szépen köszönöm a részletes választ. Akkor 9-es közép / hosszú kanalas váltó kell nekem mégis. Ha 11-36 fogaskoszorút akarok, akkor a váltónál a kanálhosszon kívül mit kell még nézni? Vagy a specifikációk közt benne van a hozzá való koszorú fogszáma is?

Mit lehet tenni, hogy tuti ne kapja be a küllő a váltó végét?

Egy további buta kérdés: ha a váltó már feszesen tartja a láncot, akkor mi a láncterelő dolga? Hogy méginkább ne essen le a lánc ha bele megyek egy letörésbe, rázós dologba, például? A fogaskerék fogszámán kívül mire kell figyelni? Ha rockring nélküli megoldás lenne, akkor a "kevésbé precízség igényes" láncterelő meg tudja védeni a fogaskereket?

Elküldve: 2015.03.31. 16:15 KBalazs 

  • KBalazs avatar
  • DH/Freeride arc
  • hozzászólások: 170

Kicsit túlfilozofáltad a témát szerintem, de nem baj, legalább igényes vagy. Kezdjük ott, hogy alapvetően az összes komolyabb, modern hajtásrendszer 9 sebességes (1x9), vagy 10, esetleg több de az már teljesen fölösleges. 8-assal már nem érdemes nagyon foglalkozni, mert eléggé lefelé áldozóban van a csillaga. Én is kb. hasonló módon használtam a dh bringámat mint amit leírtál, szóval nem elég hogy csak lejtőzöm, el is kell jutnom az adott helyre. Szerintem ha csak nem vagy mazochista hajlamú akkor kisebb emelkedők kivételével mindenhol tolni fogod majd, hiába teszel kb. akármilyen áttételt a nagy rugóút és a nehéz bringa el fogja venni az összes energiádat, vagy pedig akkor túlválasztottad a vázat, talán valami kisebb, könnyedebb kellett volna. Persze lehet ezen is segíteni, hogy azért bírj vele minimálisan mászni is. Mivel egy sundayre ahogy írtad is, nem lehet meg egyébként sem illik első váltót rakni. Így marad egy tányér elől. Hátra én az 9-es rendszert ajánlom, így lesz 1x9-es. Ha emelkedni is szeretnél vele akkor 36-osnál nagyobb lánctányért nem ajánlok (tapasztalat), hátra pedig egy 11-36-os sort. Így el lehet érni az általad megcélzott 1:1-t is. De elég gyorsan is tudsz haladni a 11 fogú fogaskerék miatt. Hogy ezt ki tudja szolgálni a váltó, legalább közép vagy hosszú kanalasnak kell lennie (de inkább hosszú). Szóval ezt nem jól mondták neked, mert a hátsó sortól függ, hogy mekkora kanalas hátsó váltó kell. Egy 11-28-ashoz elég volna egy rövid kanalas is, de egy 11-36-oshoz már nem tud eléggé szétnyúlni ahhoz hogy jól vezesse a láncot. Nem véletlenül látsz az átlagos mászásra is alkalmas mtbken csak hosszú kanalas váltót. A kompatibilitás: Először is, az egy tányéros (dh/fr) hajtásokon lévő lánctányéroknak nem számít hogy milyen láncot teszel rájuk, shimano, sram, kmc ... 8-9 sebesség, persze mondjuk ha valami extrém szabványú láncot teszel fel az lehet nem lesz jó, de az átlag 7-8-9-10 seb. láncok jók rá. Általában egész jól elfutnak egymáson a többféle gyártótól való alkatrészek, nekem is volt már ilyen felállásom is: sram váltó-kmc lánc-sram sor-shimano lánctányér, vagy ugyan ez shimano lánccal, probléma nélkül működött, pedig elég keményen adtam neki. De ha a legjobbat akarod kihozni belőle akkor a sorhoz gyárilag előírt láncot használd, a váltó és a lánctányér ugye ahogy írtam itt kevésbé befolyásol. Tartósságra, nos, ahogy olvasom ennél is rád ijesztettek, mert 2 szezont átlag felhasználás és karbantartás mellett egy 9 seb. lánc vígan kibír. Ha kő keményen vereted, mint mondjuk ahogy a netes videókban látni akkor is másfél szezononként kell csak láncot cserélni kb. A 8-as sem sokkal többet bír, hiába szélesebb. Szóval itt nem érdemes túlbiztosítani, mert felesleges, ekkora teljesítményt szerintem (már ne haragudj) de nem adsz le úgy sem hogy túlzott elhasználódás miatt gyakran kelljen láncot cserélgetned. Feltétel volt a cserélhető lánctányér elől, nos azt mindegyik tudja, szóval emiatt nem kell aggódnod. Rockringet is tudsz oda feltenni, csak hosszú hajtókarcsavarokat kell beszerezned. A könnyű kezelhetőség miatt a truvativ csavarjait ajánlom (2imbusszal nyitható). Elég sokféle márkából és típusból lehet válogatni minden egyes alkatrésznél. Shimano hajtás és váltás tekintetében amit ajánlok az a: deore xt-slx-xtr-saint-(zee, ez 10s.-es) ezekből össze passzoló váltót-láncot-sort-hajtást is tudsz venni, hogy mind ez. Ha csak hajtókart nézel akkor ezek mellé jön még a: zee-hone-lx is, ezek is nagyon jók, bár nem mindegyikből van 83-as... Sramból főleg csak a váltást-sort-láncot érdemes venni, mert a hajtásaik kicsit drágábbak, nem feltétlenül arányosan ár-értékben. x7-x9-x0, ezekből is van sor-váltó-lánc is. Hajtásból pedig x9 vagy x0, az x9 kicsit ugye ahogy írtam ár értékben drágább mint mondjuk egy deore xt, de ugyan úgy kiszolgál az is. Az x0 pedig már rettenetes drága, meg szerintem felesleges is karbon hajtókar úgy általában. Truvativ-ból csak a hajtókar marad: howitzeres renszerűt lehet bele szerezni, nagyon erős csak marha nehéz, viszont a descendant integrált, szóval elég jó súlyban van és ár értékben elég jó. Ezekből tetszés szerint lehet kiválogatni kb bármit bármivel, ügyelve hogy minden mondjuk 9s es legyen, mert működni mindenképp fog, mert ugye minden szabványosított, de hogy mennyire pontos, gyors, vagy csendes a hajtásrendszer az egyrészt az ártól és persze attól is függ hogy mennyire passzolnak össze az alkatrészek. Ezért is írtam hogy a lánc és a sor legalább legyen egymáshoz való, mert csak egymáshoz vannak tervezve. Amit érdemes lenne ennek tudatában beszerezni mondjuk: shimano slx hajtás-sram x9 váltó és karja-sram pg-990 sor-sram pc-971 lánc, vagy: csupa saint alkatrész, a sor kivételével mert saintből ha jól tudom nincs ilyen nagy áttételű. Esetleg csupa sram-truvativ descendant hajtással. Még a rockringre térnék ki, nagyon jó dolog, akkor ha van egy normális terelőd hozzá, és jól is van beállítva, mert különben tud olyat csinálni, hogy kiugrik kintre a lánc és ott beakad mindenbe, aztán szerelgetheted az erdőben. Bár ez inkább jó beállítás mint drága terelő kérdése. Ha kevésbé precízség igényeset szeretnél akkor a láncvezetős-taco-s terelőt ajánlom rockring nélkül. pl: mrp g2-g3, truvativ x0, bármelyik e13 terelő. Garantáltan nem megy mellé a lánc, viszont a rockringes szebb (szerintem). Remélem teljes mértékben kielégítő volt a válaszom. Ha bármi kérdésed van tedd még fel nyugodtan.

 
Új hozzászólás:
(formázási lehetőségek)
kód eredmény
*dőlt* dőlt
**félkövér** félkövér
> idézet

szöveg
idézet
szöveg
\* *
* lista első elem
* lista második elem
* lista harmadik elem
  • lista első elem
  • lista második elem
  • lista harmadik elem
1. számozott lista első elem
1. számozott lista második elem
1. számozott lista harmadik elem
  1. számozott lista első elem
  2. számozott lista második elem
  3. számozott lista harmadik elem
[TestBike](https://www.testbike.hu) TestBike
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
Csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá! Lépj be vagy regisztálj!