Kicsit túlfilozofáltad a témát szerintem, de nem baj, legalább igényes vagy.
Kezdjük ott, hogy alapvetően az összes komolyabb, modern hajtásrendszer 9 sebességes (1x9), vagy 10, esetleg több de az már teljesen fölösleges. 8-assal már nem érdemes nagyon foglalkozni, mert eléggé lefelé áldozóban van a csillaga.
Én is kb. hasonló módon használtam a dh bringámat mint amit leírtál, szóval nem elég hogy csak lejtőzöm, el is kell jutnom az adott helyre. Szerintem ha csak nem vagy mazochista hajlamú akkor kisebb emelkedők kivételével mindenhol tolni fogod majd, hiába teszel kb. akármilyen áttételt a nagy rugóút és a nehéz bringa el fogja venni az összes energiádat, vagy pedig akkor túlválasztottad a vázat, talán valami kisebb, könnyedebb kellett volna. Persze lehet ezen is segíteni, hogy azért bírj vele minimálisan mászni is. Mivel egy sundayre ahogy írtad is, nem lehet meg egyébként sem illik első váltót rakni. Így marad egy tányér elől. Hátra én az 9-es rendszert ajánlom, így lesz 1x9-es. Ha emelkedni is szeretnél vele akkor 36-osnál nagyobb lánctányért nem ajánlok (tapasztalat), hátra pedig egy 11-36-os sort. Így el lehet érni az általad megcélzott 1:1-t is. De elég gyorsan is tudsz haladni a 11 fogú fogaskerék miatt.
Hogy ezt ki tudja szolgálni a váltó, legalább közép vagy hosszú kanalasnak kell lennie (de inkább hosszú). Szóval ezt nem jól mondták neked, mert a hátsó sortól függ, hogy mekkora kanalas hátsó váltó kell. Egy 11-28-ashoz elég volna egy rövid kanalas is, de egy 11-36-oshoz már nem tud eléggé szétnyúlni ahhoz hogy jól vezesse a láncot. Nem véletlenül látsz az átlagos mászásra is alkalmas mtbken csak hosszú kanalas váltót.
A kompatibilitás: Először is, az egy tányéros (dh/fr) hajtásokon lévő lánctányéroknak nem számít hogy milyen láncot teszel rájuk, shimano, sram, kmc ... 8-9 sebesség, persze mondjuk ha valami extrém szabványú láncot teszel fel az lehet nem lesz jó, de az átlag 7-8-9-10 seb. láncok jók rá. Általában egész jól elfutnak egymáson a többféle gyártótól való alkatrészek, nekem is volt már ilyen felállásom is: sram váltó-kmc lánc-sram sor-shimano lánctányér, vagy ugyan ez shimano lánccal, probléma nélkül működött, pedig elég keményen adtam neki.
De ha a legjobbat akarod kihozni belőle akkor a sorhoz gyárilag előírt láncot használd, a váltó és a lánctányér ugye ahogy írtam itt kevésbé befolyásol.
Tartósságra, nos, ahogy olvasom ennél is rád ijesztettek, mert 2 szezont átlag felhasználás és karbantartás mellett egy 9 seb. lánc vígan kibír. Ha kő keményen vereted, mint mondjuk ahogy a netes videókban látni akkor is másfél szezononként kell csak láncot cserélni kb. A 8-as sem sokkal többet bír, hiába szélesebb. Szóval itt nem érdemes túlbiztosítani, mert felesleges, ekkora teljesítményt szerintem (már ne haragudj) de nem adsz le úgy sem hogy túlzott elhasználódás miatt gyakran kelljen láncot cserélgetned.
Feltétel volt a cserélhető lánctányér elől, nos azt mindegyik tudja, szóval emiatt nem kell aggódnod. Rockringet is tudsz oda feltenni, csak hosszú hajtókarcsavarokat kell beszerezned. A könnyű kezelhetőség miatt a truvativ csavarjait ajánlom (2imbusszal nyitható).
Elég sokféle márkából és típusból lehet válogatni minden egyes alkatrésznél. Shimano hajtás és váltás tekintetében amit ajánlok az a: deore xt-slx-xtr-saint-(zee, ez 10s.-es) ezekből össze passzoló váltót-láncot-sort-hajtást is tudsz venni, hogy mind ez. Ha csak hajtókart nézel akkor ezek mellé jön még a: zee-hone-lx is, ezek is nagyon jók, bár nem mindegyikből van 83-as...
Sramból főleg csak a váltást-sort-láncot érdemes venni, mert a hajtásaik kicsit drágábbak, nem feltétlenül arányosan ár-értékben.
x7-x9-x0, ezekből is van sor-váltó-lánc is. Hajtásból pedig x9 vagy x0, az x9 kicsit ugye ahogy írtam ár értékben drágább mint mondjuk egy deore xt, de ugyan úgy kiszolgál az is. Az x0 pedig már rettenetes drága, meg szerintem felesleges is karbon hajtókar úgy általában.
Truvativ-ból csak a hajtókar marad: howitzeres renszerűt lehet bele szerezni, nagyon erős csak marha nehéz, viszont a descendant integrált, szóval elég jó súlyban van és ár értékben elég jó.
Ezekből tetszés szerint lehet kiválogatni kb bármit bármivel, ügyelve hogy minden mondjuk 9s es legyen, mert működni mindenképp fog, mert ugye minden szabványosított, de hogy mennyire pontos, gyors, vagy csendes a hajtásrendszer az egyrészt az ártól és persze attól is függ hogy mennyire passzolnak össze az alkatrészek. Ezért is írtam hogy a lánc és a sor legalább legyen egymáshoz való, mert csak egymáshoz vannak tervezve.
Amit érdemes lenne ennek tudatában beszerezni mondjuk: shimano slx hajtás-sram x9 váltó és karja-sram pg-990 sor-sram pc-971 lánc, vagy: csupa saint alkatrész, a sor kivételével mert saintből ha jól tudom nincs ilyen nagy áttételű. Esetleg csupa sram-truvativ descendant hajtással. Még a rockringre térnék ki, nagyon jó dolog, akkor ha van egy normális terelőd hozzá, és jól is van beállítva, mert különben tud olyat csinálni, hogy kiugrik kintre a lánc és ott beakad mindenbe, aztán szerelgetheted az erdőben. Bár ez inkább jó beállítás mint drága terelő kérdése. Ha kevésbé precízség igényeset szeretnél akkor a láncvezetős-taco-s terelőt ajánlom rockring nélkül. pl: mrp g2-g3, truvativ x0, bármelyik e13 terelő. Garantáltan nem megy mellé a lánc, viszont a rockringes szebb (szerintem).
Remélem teljes mértékben kielégítő volt a válaszom. Ha bármi kérdésed van tedd még fel nyugodtan.