Itt írtak ezt-azt.
http://forum.testbike.hu/topic/melyik-vazkialakitas-pogozik-a-legkevesbe-1213
Keresgéltem vissza a saját hasonló kérdésemet, de nem találtam meg.
Alapjaiba véve sokféle kialakítás van, és ebből nagyon sok jó is.
Különböztessünk meg 2 típust:
- 1 forgáspontos
- 4 forgáspontos
Előbbi felejtős, debilül mozog, és az olcsóbb össztelósoknál (illetve pár réginél) a középcsapágy elé teszik a forgáspontot. Így a lánc nem lebeg be (jó tervezésnél persze amúgy sem lenne ilyen gond), viszont a talpad és a segged közti táv folyamatosan változik. Szarul is mozog, meg a térdedet is kinyírja.
A 4 forgáspontos verzió már általában jó. Itt látványra pár, nem túl messzemenő következtetést azért le lehet vonni a mozgásáról.
Pl. ha megnézed a rugóstagot befogó karon (ami átviszi a mozgást a hátsó háromszögre) az arányokat a tag előtt és után, abból lehet rá következtetni, hogy mennyire lesz finom, vagy durva a mozgás- persze jó rugóstag beállítással ez változik, csak lehet, hogy két eltérő kialakításnál különböző nyomásokkal fog kb. ugyanúgy mozogni.
Szintén a link és a rugóstag szögéből lehet tippelni arra, hogy mennyire fog finoman megindulni. nyilván itt bejön a képbe némi mechanika, tehát hogy a rugóstagra ható erő milyen vonalban hat a linkre, amiből kijön, hogy egyiknél valószínűleg több erő kell a meginduláshoz, a másikhoz kevesebb. Nyilván egyik durva igénybevételre jó, hogy egy gyökérre ne moccanjon rögtön, de egy 20 m-es letörést is bírjon, a másik meg pont, hogy finoman mozog, minden apróságra reagál.
Én ennyi tudtam összeszedni, mikor bringát kerestem. De ez igazából bullshit. Ez tipikusan egy olyan téma, amit kipróbálva lehet megtudni. Esetleg minél több más bringát kipróbálva, és megpróbálni kitalálni, hogy akkor milyent is szeretnél, és amit kinéztél, az ahhoz hasonló-e.
Persze ideális lenne, ha vétel előtt bármit ki lehetne próbálni, de ez sajnos nem megy. Úgyhogy hinni kell a véleményeknek, meg a tervezőknek, hogy az úgy, amire tervezték, jó. Többnyire jó is.