Kicsit pontosítva az előttem megszólalókat, a váltókanál hossza a kezelt lánchosszot befolyásolja, avagy hogy mekkora áttétel (ezáltal lánchossz) különbséget tud kezelni a váltó.
Értsd: egy középkanalas váltó is tud működni egy 22-32-44-es hajtással + 11-34-es fogaskoszorúval is, meg egy hosszúkanalas is. A különbség az, hogy egy hosszúkanalas akár azt is elviseli, hogy 44-34-re (tehát szabálytalanul, keresztbe) válts, míg a középkanalas (ne adj isten egy rövid) ilyenkor már annyira kifeszül, hogy akár károsodhat is.
Viszont ha egy rövid kanál mellett akkora lánchosszot hagysz, hogy a nagy-nagy is tönkremenetel nélkül működjön, akkor kicsi-kicsinél fog használhatatlanul lógni a lánc, mert koppig összehúzza magát a váltó, és nem tud eleget feszíteni.
Tehát a kistányér-kistányér (fenti példánál maradva 22-11) és a nagy-nagy (44-34) közti lánchossz/fogszám különbség határozza meg, hogy rövid, közép, vagy hosszúkanalas váltó kell neked. Ezt egy rendesebb leírásban (pl. gyártó honlapján) meg fogod találni.
A gyártók többnyire hosszúkanalast raknak fel, hogy a gyakorlatlan* user se tudja megfektetni a technikát.
A fentiekből az is látható, hogy ha nem váltasz keresztbe nagy-nagy tányérra, akkor rövidebb kanállal is operálhatsz.
Ennek van néhány előnye: nem akad fel olyan könnyen, nem leng akkorát, ebből kifolyólag rázós terepen is feszesebb a lánc, nem ugrál, könnyebben vált. Jómagam pl. közepes kanállal, és az "ideálisnál" rövidebb lánccal operálok, ergo ha nagy-nagyra váltanék, akkor kifordulna a váltó, de ilyent nem csinálok. Ellenben nincs az a terep, hogy zavarba jöjjön a váltásom.
*megj.: nem csak gyakorlatlan user válthat keresztbe, hanem a nagyon gyakorlott is, szándékosan, a lánckerekek egyenletes koptatása érdekében. Ezt egyszer Makky kifejtette itt az oldalon, de rajta kívül más ilyent nem ismerek ( : Viszont a történet így kerek, ha valaki, akkor ő nagyon is gyakorlott, és szándékosan tesz így.