Mit befolyásol a hátsó váltón a kanál hossza?

1-9 (9 hozzászólás)

Elküldve: 2016.04.09. 14:40 csapágyzsír 

  • csapágyzsír avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 7
Témaindító hozzászólás:

Sziasztok! Arra lennék kiváncs, hogy mi a különbség a hosszú, közepes illetve rövid kanál között? Mennyiben befolásolja, hogy milyen kiosztású fogaskoszorú jó hozzá? Van egy 11-32-es XT sorom, akkor ahoz lehet használni a hosszúkanalas saint M800 as váltómat? (9 sebességesek)

Elküldve: 2017.03.31. 16:11 GeoMan 

  • GeoMan avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 55

A sheldonbrown jó srác volt, nem? :) Még szerencse, hogy vannak hű követői, akik viszik tovább a "jóságát" a mi örömünkre :)

Elküldve: 2016.04.11. 10:40 Krupcheck 

  • Krupcheck avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 1019

@csapágyzsír: 1x9-hez még rövidkanalast is használhatsz. DH-ra láttam már országúti váltót is felrakva.

De ha már megvan a hosszúkanalas, nyilván rakd fel azt, majd ráérsz rövidet venni ha leszakadt ( :

Elküldve: 2016.04.10. 21:46 csapágyzsír 

  • csapágyzsír avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 7

Köszönöm mindenkinek a segítséget! Egyébként 1-9 sebesség lesz. (Kezdő lejtőzős gép)

Elküldve: 2016.04.10. 12:25 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

@csapágyzsír: Igen, használhatod hozzá. Egy hosszúkanalas váltó szinte mindennel kompatibilis, lásd az előttem szólókat.

Elküldve: 2016.04.09. 23:43 Krupcheck 

  • Krupcheck avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 1019

Ajánlom figyelmedbe a TestBike wiki aloldalát, azon belül a következő cikkeket:

Váltókanál hossz

Max. első fogkülönbség

Teljes kapacitás

jók, mert én írtam őket :P az utolsóra különösen büszke vagyok, mert konkrétan nem volt magyar irodalma, Sheldon Brown-tól, illetve más angol fórumokról szedtem össze.

Elküldve: 2016.04.09. 23:37 Krupcheck 

  • Krupcheck avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 1019

Kicsit pontosítva az előttem megszólalókat, a váltókanál hossza a kezelt lánchosszot befolyásolja, avagy hogy mekkora áttétel (ezáltal lánchossz) különbséget tud kezelni a váltó.

Értsd: egy középkanalas váltó is tud működni egy 22-32-44-es hajtással + 11-34-es fogaskoszorúval is, meg egy hosszúkanalas is. A különbség az, hogy egy hosszúkanalas akár azt is elviseli, hogy 44-34-re (tehát szabálytalanul, keresztbe) válts, míg a középkanalas (ne adj isten egy rövid) ilyenkor már annyira kifeszül, hogy akár károsodhat is.

Viszont ha egy rövid kanál mellett akkora lánchosszot hagysz, hogy a nagy-nagy is tönkremenetel nélkül működjön, akkor kicsi-kicsinél fog használhatatlanul lógni a lánc, mert koppig összehúzza magát a váltó, és nem tud eleget feszíteni.

Tehát a kistányér-kistányér (fenti példánál maradva 22-11) és a nagy-nagy (44-34) közti lánchossz/fogszám különbség határozza meg, hogy rövid, közép, vagy hosszúkanalas váltó kell neked. Ezt egy rendesebb leírásban (pl. gyártó honlapján) meg fogod találni.

A gyártók többnyire hosszúkanalast raknak fel, hogy a gyakorlatlan* user se tudja megfektetni a technikát. A fentiekből az is látható, hogy ha nem váltasz keresztbe nagy-nagy tányérra, akkor rövidebb kanállal is operálhatsz.

Ennek van néhány előnye: nem akad fel olyan könnyen, nem leng akkorát, ebből kifolyólag rázós terepen is feszesebb a lánc, nem ugrál, könnyebben vált. Jómagam pl. közepes kanállal, és az "ideálisnál" rövidebb lánccal operálok, ergo ha nagy-nagyra váltanék, akkor kifordulna a váltó, de ilyent nem csinálok. Ellenben nincs az a terep, hogy zavarba jöjjön a váltásom.

*megj.: nem csak gyakorlatlan user válthat keresztbe, hanem a nagyon gyakorlott is, szándékosan, a lánckerekek egyenletes koptatása érdekében. Ezt egyszer Makky kifejtette itt az oldalon, de rajta kívül más ilyent nem ismerek ( : Viszont a történet így kerek, ha valaki, akkor ő nagyon is gyakorlott, és szándékosan tesz így.

Elküldve: 2016.04.09. 16:09 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1489

@csapágyzsír: Szakférfiúink majd elmondják a részleteket. Magam a lényegre szorítkoznék. Minél nagyobb áttételi tartományt kell kiszolgálnia a hátsó váltónak, annál hosszabb láncra van szükség. A váltónak, illetve a láncfeszítőnek pedig minden helyzetben fel kell szednie a fölösleget, s ehhez méretezik a váltókanál hosszúságát.

A gyártók megadják, milyen fogaskoszorút tud kezelni a váltó. A Shimano Alivio RD–M4000 esetében például a legnagyobb lánckerék 36 fogú, a legkisebb 11 fogú. (A fokozatok száma, hetes, nyolcas stb. itt nem számít.) Megnézed, a Saint hasonló adatait, s nyomban eldöntheted a kérdést.

Elküldve: 2016.04.09. 15:58 ArtWolf 

  • ArtWolf avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Csapassuk a Pilisben csapat
  • Csapassuk a Pilisben csapat
  • hozzászólások: 478

A kanál hossza a lánchossz változást kompenzálja. Ha túl hosszú a kanál, akkor legfeljebb "csattog" a lánc (hozzáverődik a láncvillához) rázós úton, ha túl rövid a kanál, akkor viszont működési problémák is lehetnek.

 
Új hozzászólás:
(formázási lehetőségek)
kód eredmény
*dőlt* dőlt
**félkövér** félkövér
> idézet

szöveg
idézet
szöveg
\* *
* lista első elem
* lista második elem
* lista harmadik elem
  • lista első elem
  • lista második elem
  • lista harmadik elem
1. számozott lista első elem
1. számozott lista második elem
1. számozott lista harmadik elem
  1. számozott lista első elem
  2. számozott lista második elem
  3. számozott lista harmadik elem
[TestBike](https://www.testbike.hu) TestBike
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
Csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá! Lépj be vagy regisztálj!