Olajos fékek légtelenítéséről általában

1-13 (13 hozzászólás)

Elküldve: 2013.02.18. 12:59 Mr.Cannondale 

  • Mr.Cannondale avatar
  • sima XC-s
  • Cannondale-esek csapat
  • Cannondale-esek csapat
  • hozzászólások: 86
Témaindító hozzászólás:

Azért hoztam létre a témát, mert sokan sok hülyeséget írnak. Ezért mielőtt bárki meghalna a rossz fék miatt, itt egy kis fórum ahol kibeszélhetjük amit kell. Aki tud érdemben szóljon hozzá a témához, és segítsen tapasztalatai megosztásával a többieknek.

Elküldve: 2021.04.11. 22:47 Knight_ 

  • Knight_ avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 220

Sziasztok!

Most próbáltam ki egy új, nagyon gyors légtelenítési módszert két fajta első féken is (2013-as Magura MT2, 2016-os Shimano SLX). Meglepetésemre bevált, úgyhogy megosztom, hátha még valaki nem ismeri: E videó alapján dolgoztam. A féknyergen teljesen visszanyomtam a dugattyúkat és beraktam a gyári távtartót, de amúgy ott nem kell megnyitni a kört. Sima gyógyszertári 25ml-es fecskendőt használtam, aminek oldalára fúrtam egy kis lyukat kb. a 25ml-es vonalhoz. A Shimano féknél még M5-ös menetmetszővel áttekertem a csőrét és úgy csavartam bele, mert simán beledugva nem tömített rendesen. Nem tudom, hogy mennyire számít, de húzással kezdtem. Kicsavarás előtt meg leragasztottam a lyukat szigszaggal, hogy ne kelljen befogni. Amúgy mindent a videó szerint csináltam. Szerintem ha csak kicsit szivacsos a fékkar és túlságosn lent fog, érdemes ezzel kezdeni, aztán ha nem válik be, át lehet térni a bonyolultabb procedúrákra :).

Elküldve: 2021.03.15. 23:36 Uhrin Árpád 

  • Uhrin Árpád avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 2

@rcs2003: Köszi szépen!

Elküldve: 2021.03.15. 22:37 rcs2003 

  • rcs2003 avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 893

Maradt benne levegő. Legyen a fékkarod a legmagasabb ponton. Kocogtasd végig határozottan a fékvezetéket, ne legyen olyan része ahol meg tud rekedni a levegő. Végig felfelé fusson, vízszintes részek nélkül. Közben pumpáld a fékkart. Fékpofák közé távtartó kell természetesen, ne tudjanak bentebb menni. Lehet hogy hosszadalmas procedúra lesz, de a levegő felfelé szeret menni de sokszor megreked, segíts neki kijutni. :) Haver montijában bent fogott a hátső fék. Szinte majdhogynem csak pár csepp plusz olaj kellett bele hogy szépen felkeményedjen a kar fogáspontja.

Elküldve: 2021.03.15. 20:39 Uhrin Árpád 

  • Uhrin Árpád avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 2

Sziasztok.Shimano xt fékem van és vazcsere utan rövid lett a fekcső.Kicseréltem-lelegtelenítettem,de beljebb fog a kar mint az első fékkar.Videón néztem hogy kell csinálni.fékkar vizzintbe dugattyúk visszanyomva alaphelyzetbe.Felül kis tartály alulról fecskendővel toltam az olajat felfelé.Amikor csak olaj jött felül lent elzartam a légtelenítőt.Párszor behúztam a kart amig jött még levegő a fenti kis tatrtályba aztan visszanyomtam megint a dugattyúkat alapra.Kivettem az edényt a fékkarból,pótoltam ami hiányzott aztán csavar vissza.Mit csináltam rosszul hogy nem tökéletes?Előre is köszi a segítséget.

Elküldve: 2019.08.09. 17:27 GeoMan 

  • GeoMan avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 55

Izgalmas a téma, hozzászólok. :) Az ásványi olaj is tud valamennyi vizet felvenni, de az tized százalékban mérhető, a DOT-nál meg annál azért jóval több, százalékos érték. Ennek elméletileg az oka, hogy az ásványolaj szénhidrogén alapú, a DOT polisziloxán alapú (SiO2 csoportok, n-szer). A polisziloxán tele van oxigénekkel, ahhoz szeret kötni a víz hidrogénje hidrogénkötéssel, a szénhidrogén főleg csak szénnel és hidrogénnel (meg persze, némi szennyező fémionnal, kénnel, stb, de az általában ppm-es nagyságrendű, így nem jelentős), és ahhoz nem annyira. De, fizikailag abba is bele tud keveredni valamennyi, az okozza a tized százaléknyi vizeket. Az általában kolloid módon van benn, tulajdonképpen egy emulzió, csak fordítva, mint pl a tej esetén, ahol a vízben vannak diszpergálva a zsírcseppek, és nem az olajban a víz. A sziloxán-nál az oxigén és a víz protonja közötti hidrogénkötés tud kialakulni, ami már egy picit kémiai oldást is jelent, és emiatt többet fel tud venni. Másrészt Én a légtelenítést így szoktam csinálni (SLX M665-ösnél). 1. Rendszert összerakom teljesen, lehetőség szerint úgy, hogy ne szívárogjon később, ez azért sejthető, mert a roppantógyűrűknek pont ez a lényege. 2. A fékkarnál nem teszem még rá a tartályfedelet, hogy ne legyen zárt a rendszer és el tudjon menni belőle a levegő 3. Fellógatom az egészet, általában az állványba befogott kormányra szoktam visszacsavarozni, egyenes tartállyal, majd ellenáramban, azaz alulról felfelé feltöltöm olajjal, egy mezei 10 mL-es injekciós tűvel, amin van egy kis szilikoncső, ami pont rámegy a féktest töltőcsavarjára, így lehet játszani a nyit-zár-nyit-zárral, anélkül, hogy sok levegő menne be a fékbe. 4. Amikor fenn, a tartályban megjelenik a folyadék, megállok, alul bezárom, simán rajtahagyom lifegni az injekciós tűt, hogy megőrízzem a légmentességet és ekkor megrángatom sokszor a fékkart, hogy elinduljanak benn a buborékok felfelé. Sőt, gumikalapácssal meg is szoktam kalapálni a féknyerget, vezetéket, hogy rásegítsek a Buborék kilakoltatásában. ;) 5. Ekkor fenn, kicsit lejjebb ereszkedik a tartályban a folyadékszint, mivel a bubik által foglalt hely helyére olaj megy 6. ha ez megvan, alul csavar kinyit, tovább tölt, lehetőség szerint minél légmentesebben (de mivel rajta hagyom a fecskendőt előtte lifegni, az megoldja ezt a problémát) és rátöltök még. Viszont ekkor már a tartályban minél jobban feltöltöm. Majd ismét bezár, rángat, kicsit kalapál. De pont az ismétlés miatt, annyira nem tragédia, hogyha mégis megy bele egy kis levegő, főleg, ha a tetején van már benne elég olaj, az majd kikompenzálja. 7. Amikor már lehet érezni rángatáskor, hogy egyből fog, azaz nincs levegő, akkor bezárom, leveszem a fecsit és fenn, a tartályba maradék olajat töltök, teljesen szintig, még csak úgy passzióból egyszer-kétszer megrángatom, aztán tartály lezár, és kész. Amire figyelni kell, hogy néha a bubiknak idő kell, amíg felérnek lentről, úgy ott érdemes türelemmel várni, valamint értelemszerűen a dugattyúk között benn van az autentikus légtelenítő elem, shimanonál az a sárga színű. Ezzel a technikával kb fél óra egy fék, várakozással együtt, és egyelőre még nem csalódtam benne.

Elküldve: 2019.08.06. 18:41 rcs2003 

  • rcs2003 avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 893

@Old_Wheelman: Helló! A Tektro fékek ilyenek. :) Valójában nem egészen zárt a rendszer. Ha megnézed van a fékkaron egy kis gombostűfejnyi lyuk. Az alatta lévő tartály valószínűleg nincs csurig olajjal, levegő van a tetején. Ez a levegő fejjel lefelé fordított állapotban szépen felkúszik a fékcső legmagasabb elérhető pontjára. Mondhatni a Tektrónál ez természetes jelenség, de bármilyen fellevegősödött fékrendszernél hasonlóan jársz, majdnem biztos. Esetleg próbáld meg csurig tölteni olajjal a rendszert. Nekem Shimano van, az sincs csurig töltve és ha nagyritkán fejjel lefelé van egy ideig a bicaj, utána 2-3 pumpálás kell hogy újra felkeményedjen a fogáspont. Ha napokig puha, érdemes lenne feltölteni szépen olajjal, vagy ha az se megoldás, meg kell szokni hogy ez ilyen.

Elküldve: 2019.08.06. 13:06 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 766

Ja, van Shimano és Avid (Elixir CR) fékem is. De Shimano-val megyek sokat (régebben Deore, most SLX).

Elküldve: 2019.08.06. 13:05 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 766

@Mr.Cannondale: FÉKOLAJ: Elírás, vagy tévedés, de az ásványi olaj NEM vízmegkötő! Ez az egyik lényeges különbsége a DOT-hoz képest. A DOT fölveszi a vizet (keveredik vele), az ásványi pedig nem! Ennek van előnye/hátránya is persze. Az ásványi ezért "nem romlik meg" otthon, ha kinyitod a flakont. A DOT esetében csökken a forráspont, ahogy nő az idő, mert évente fölvesz 1-2% vizet, ha nem használod akkor is (a levegő páratartalmából). Erre vannak grafikonok, hogy hány %-os víztartalommal mennyire csökken a forráspont. Ezzel szemben, ha az ásványi olajos rendszerbe kerül víz, akkor az a dugattyúhoz fog kerülni jó eséllyel, mert az van legalul és a víz nehezebb, mint az olaj. Vagyis pont a legrosszabb helyen fog 100 fokra csökkenni hirtelen a forráspontod! Ez az elmélet. Gyakorlatban nem tudom mennyire tipikus, mert nekem még sose volt ilyen. Extrém körülményeket kap a fékem időjárás tekintetében, de fékerőben nem. Így a forráspont probléma nálam nem nagyon játszik (országút, télen dzsuvában).

A legnagyobb probléma a vízzel és a kosszal van. Ettől tud egy idő után megszorulni a dugattyú, ami egy darabig/szintig javítható, majd leginkább kuka az egész féknyereg! Én már elég sokat kinyírtam így sajnos. Ezért célszerű gyakran tisztítani a dugattyúkat, mert az jelentősen megnöveli az élettartamát a féknek! Sokkal gyakrabban, mint ahogy a fékbetétet cseréled! (Persze ez nyáron nálam se probléma. Télen viszont igen. Azt mit mondtak nekem erre egy szervízben: hogy ne használjam hóban/esőben! Hurrá! Pont azért álltam át tárcsára, hogy ne kelljen évente kereket fűznöm az elfékezett felni miatt és legyen fékerőm valami még vizesen is. Összességében megérte, de SOKKAL drágább az üzemeltetése mindent beleszámolva!)

Elküldve: 2019.08.06. 11:24 Old_Wheelman 

  • Old_Wheelman avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 1

Üdv, nekem az a kérdésem, hogy mennyire tekinthető normálisnak, hogy mikor gumi cserénél a bringa egy fél órát fejjel lefelé van, akkor a hátsó hidraulikus fék belevegősödik? A fék tipusa Tektro Auriga. Talpra állítva, van hogy csak napok múlva keményedik vissza. Köszönöm

Elküldve: 2013.02.18. 13:11 Mr.Cannondale 

  • Mr.Cannondale avatar
  • sima XC-s
  • Cannondale-esek csapat
  • Cannondale-esek csapat
  • hozzászólások: 86

Várok kérdéseket okosságokat.

Elküldve: 2013.02.18. 13:04 Mr.Cannondale 

  • Mr.Cannondale avatar
  • sima XC-s
  • Cannondale-esek csapat
  • Cannondale-esek csapat
  • hozzászólások: 86

http://www.youtube.com/watch?v=IoaPUw5DliA&feature=youtube_gdata_player

alapvetően 3 részből áll a folyamat lényeg: vezeték légtelenítés, a féktest majd végül a fékkar légtelenítése -
egyik fecskendőbe félig szívj fel olajat, másikba kb 1/4ig. ezután piros záróka bezár majd ahogy a videón látszik óvatos húzásokkal felszöknek a buborékok (előkészítés), ha úgy néz ki nincs több bubi a fecskendőben akkor piroska kinyit és óvatosan levegőt kinyomni. Nem feltétlen jön ki mind! Pár ráhúzás elég a piroska zárt állapotában (vákuum) - Utána jöhet a kerék és fékbetét kivétel! A betét helyére betenni a műanyag távtartót - Juicy féknél a féktest csőcsatlakozásnál egy T10 torx csavart kell kitekerni, és a helyére mehet a félig töltött fecskendő betekerése - fékkarnál a távolság állító csavart kb közép állásba szoktuk kitekerni - fékkarnál is T10 torx csavar ki, majd az 1/4ig töltött fecskendőt be. (ha szükséges el kell forgatni a fékkart, legyen kéznél törlőkendő, mert a csavar kitekerésekor jöhet ki némi olaj) - Most jön a

  1. fékvezeték légtelenítés: egyik kézzel egyik, másikkal a másik fecskendőt fogod, a tartályok felfelé mutassanak. Az alsóból kezded átnyomni a felsőbe (alsót nyomod, felső csak óvatosan húzod), kb addig míg a mennyiségek megfordulnak (fent lesz félig, lent 1/4ig), aztán felső fecskendőnél piroska bezár, majd fékkart behúzod kormányig és rögzíted -

  2. féktest légtelenítés (fékkar ugye behúzva és zárva a felső fecskendő). A fecskendőt óvatosan húzod, bubik jönnek, majd kicsit rányomsz, ezt lehet ismételni párszor. Ha láthatóan nem jön több bubi, akkor fékkart úgy engeded vissza a helyére, hogy közben óvatosan nyomod neki a fecskendőből az olajat (érezhető a fékkaron a nyomás). Ha ez megvan fecskendő kiteker, csavar visszateker. olajat letöröl -

  3. fékkar légtelenítés: fecskendő felfelé mutat, nyitható a piroska rajta. Majd hasonló eljárás mint a féktestnél (fékkar nincs behúzva! és húzgál, nyomkod párszor), A fékkart párszor behúzni, hogy az olaj járat útjában lévő kanyarokból is kijöjjön a maradék bubi, ha a vákuum nem hozta volna ki. Ha már nem jön több bubi, akkor óvatos nyomás mellet kitekered a fecskendőt, majd vissza a csavart és zárt a rendszer újra. Olajat stb letöröl ha kiment mellé. - isopropylos törlökendővel le lehet törölni amit kell, féktestből ki a műanyag kütyü, majd fékbetét, kerék vissza a helyére és jöhet a próba. - a fékkar fogáspontjának határozottnak kell lennie, nem lehet nyúlós érzés benne (levegőmentesség) - pár erősebb fékezés imitálása után nézd körbe, hogy nem enged-e valahol a rendszer.

Elküldve: 2013.02.18. 13:00 Mr.Cannondale 

  • Mr.Cannondale avatar
  • sima XC-s
  • Cannondale-esek csapat
  • Cannondale-esek csapat
  • hozzászólások: 86

1.TÉMA:ÁLTALÁNOS ELMÉLET

Itt eltekintenék attól,hogy elmagyarázzam mi is a hidraulikus fék.Aki nem tudja nézzen utána:)

A fékrendszer alapvetően 3+1részből áll. -fékkar,olajtartályjal együtt -fékcső -munkahenger -+tárcsa

TÉVHIT!!!! -Sokan azt hiszik a fékcsövön nem múlik semmi.....DE sajnos ezen múlik minden kb a fékerő 90%-a!!!!! Ha ez sérül oda a fékerö lehet bármilyen csúcs féked:(!!!! Ez olyan mint az érrendszer,ha szar állapotban vannak az ereid,hiába erős a szíved b@szhatod. Ugye a fokyadékok összenyomhatatlanok,ezen az elven működik a hidrós fék.Tehát a folyadék nyomás hatására elkezd oda áramlani ahová tud,fék esetében(ha jó a fékcső)a munkahenger felé,így fékerőt produkálva. HA SZAR A CSŐ-pl.sérült,a az olaj nyomóereje elvész,mert a sérült cső szakadt falán-még mielőtt elér a munkahengerhez-már ki tud fejteni nyomást(tágulást),ami előbb utóbb kilyukad.De ezt hamarabb észreveszed mert nem lesz féked már addigra.

DUGATTYÚK! Ezek nyomják a tárcsának a fékpofákat.Sajnos bármennyire hihetetken ők is KOPNAK!!!! Gondoljatok bele ez az acél dugattyú nyomja a fékpofa alu vagy acél alapját a tárcsának.Tehát 2fém felület mozog egymáson. MOZOG?-GONDOLJÁTOK EZ HÜLYE! Igen!!!!!Még a csavarral rögzített fékpofás fékek(pl avid elixir)nél is fékezéskor a halalmas erő elmozdítja a pofát a dugattyúval párhuzamos irányba.Tehát a két fém felület egymáson surlódik/kopik,hatalmas erők mellett. Ez a surlódás a munkahenger halálát/dugattyú ferde kopását okazza amit onnan tudtok meg,hogy megszűntethetetlenül nyikorog a féketek és nem tudjátok mitöl.Hát a ferde dugattyútól,mivel innentől búcsút inthettek a pontos párhuzamos nyomásnak,innentől kezdve a ferde nyomás miatt ferdül a fékpofa+előbb utóbb meghal a hengeretek=ÚJ FÉKet kell venni.Vagy munkahenger csere de ez is új fék árban van.

FÉKOLAJ! Alapjában két féle van DOT-os és ÁSVÁNYI. Ez fékfüggő melyikbe melyik kell.Mindkettő közös tulajdonsága a VÍZMEGKÖTŐ HATÁS!Vagyis a levegőböl magukba szívják a párát nyílt levegőn.Ez a megkötött pára extrém igénybevételkor pl hegyről lefelé jövet,mikor az olaj hőmérséklete eléri a 100 C-fokot átváltozik gőzzé,felduzzaztja a rendszert ezzel levegőssé téve azt/vagyis akkor ott nem fog fogni a féked.Később ha az olajad visszahül tünetmentes lesz a féked,de ekkor már cserélni kell az olajat. Szóval a LÉNYEG!Ha olyan a féked(az avid pont nem ilyen:))ahol meg kell nyitni a légtelenítéshez a tartály tetejét,jobb ha siettek mert pár percen belül szarrá megy az olajotok a levegőből kivont pára miatt.

Egyelőre ennyit a többit később.Következő rész az AVID fékek légtelenítése.Üdv.

 
Új hozzászólás:
(formázási lehetőségek)
kód eredmény
*dőlt* dőlt
**félkövér** félkövér
> idézet

szöveg
idézet
szöveg
\* *
* lista első elem
* lista második elem
* lista harmadik elem
  • lista első elem
  • lista második elem
  • lista harmadik elem
1. számozott lista első elem
1. számozott lista második elem
1. számozott lista harmadik elem
  1. számozott lista első elem
  2. számozott lista második elem
  3. számozott lista harmadik elem
[TestBike](https://www.testbike.hu) TestBike
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
Csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá! Lépj be vagy regisztálj!