Össztelós montik hátrányai hard tailhez képest?

1-5 (5 hozzászólás)

Elküldve: 2017.06.06. 11:19 varga_t 

  • varga_t avatar
  • brutálfutár
  • hozzászólások: 17
Témaindító hozzászólás:

Össztelós montik hátrányai mik? Előnyeit ismerem

Össztelós montiban gondolkodnék. Előnyeit tudom a jellegéből adódóan-de milyen hátrányai vannak a hard tailhez képest?

Néhány hátrány: - jelentősen nehezebb - egy plusz komplex alkatrész a hátsó csillapítás ami elromolhat szervizt gondozást igényel külön is - és persze emiatt marha drága az egész

Egyéb hátrány?

Elküldve: 2017.06.29. 13:50 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

Szia!

Igen, jelentősen nehezebb , ha azonos kategóriájú bringákat hasonlítunk össze. De nekem pl a DH bringám rettenet masszív alu váza pont olyan nehéz (rugóval együtt) mint a városi bringám acélváza. Mindkettő 7 kiló. Csak éppen az összehasonlításnak nincs értelme ebben a formában, mert az egyik bringa 30 ezer se volt újkorában (1997) és felújítva se ér többet 200e-nél, és a másik meg egy DH legenda, ami egy rosszabb autó árában van.

Annak van értelme, ha összehasonlítunk két modern alu vázat, talán van egy kiló eltérés. De ha teszkógazdaságos kategóriájú acél bringáról váltanál át, jelentősen könnyebb lehet az új vázad.

Plusz alkatrészek: igen, vannak. Kicseréled a váz csapágyakat SKF rozsdamentesre, teszel egy esővédő - porvédő burkolatot a rugóstagra (akár nejlonzacsi meg ragasztószalag is jó) meg vigyázol hogy a sárvédő jól védje a csapágyakat-rugóstagot-meghajtást a sártól, aztán nem lesz vele bajod. Az első villa becsúszóit is meg kell védeni a sártól, le kell törölgetni gyakran, meg néha olajat cserélni a villában, mondjuk sokezer kilométerenként vagy mondjuk évente legfeljebb. Nyilván egy jó montin hidraulikus tárcsafék is lehet, amit fel kell töltögetni, olajcserézni, azt se árt mondjuk évente. Ehhez mind kell hozzáértés meg szerszám, de nem vészes dolog. Hátsó rugóstaghoz még nem kellett nyúlnom, teszi a dolgát. Annak a szétszerelése egyelőre meghaladja a képességem és felszerelésem. Meg abba gázt is kell fújni állítólag, és szelep sincs rajta még ezen a fajtán... ha tönkremegy akkor veszek olyat amihez jár szervizkönyv meg robbantott ábra és szerelhető 3 láda szerszámmal.

Ja, igen, semmiképp ne gondolkodj a nagyáruházak "össztelós bringáiban" mert azok semmire se jók. Első villa gagyi rugósvilla, ami talán kivédi az útpadkázások ütését, de amúgy nem csillapít és rugózik semmit, hátsó rugó olyan amit beletesznek, márpedig ezt a testsúlyhoz kellene méretezni. Emellett az csak egy rugó, visszaút csillapítás nulla, szóval hintázni fog a váz, emellett rettenet nehéz, és csak elveszi a hajtás energiájának egy részét. Külön röhej, amikor szimpla falú felnit tesznek rá és csészés középrészt meg minden kamu vackot. Egy normális bringán a hátsó kerék többe kerül mint ezek a vackok.

Elküldve: 2017.06.06. 13:29 beczl 

  • beczl avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 16

@Csakisahegy: Kb. én is ezt próbáltam irni. :)

"A felszerelt alkatrészek minősége semmilyen összefüggésben sincs a vázkialakítással-ami nem működik rendesen a fullyn, az a merevvázason is szar lesz"

Ahogy emlitettem: "Sokkal jobban kijön egy fully-n a gyengébb, vagy olcsóbb alkatrészek használatából származó hiba, mint a hard taileknél."

Itt arra gondoltam, amit te is irtál, a csapágyakkal, rugóstaggal kapcsolatban. :) Ha alapból szar a rugóstag + a csapágyazás, ami az olcsó fully-knál szinte boritékolható, akkor hajlamosabb előbb meghibásodni.

Számottevően több javitandó (törött, hibás, nem rendesen funkcionáló) fully fordult meg a kezeim között tavaly, mint hardtail. Kb minden hardtailre jutott 4-5 fully. Volt olyan középkategóriás-s Kellys gép (azt hiszem Tyke 50 volt) ami egy hónap alatt kevesebb mint 500km után megadta magát.

Elküldve: 2017.06.06. 12:50 Csakisahegy 

  • Csakisahegy avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Merida Bike csapat
  • Merida Bike csapat
  • hozzászólások: 39

@beczl: A felszerelt alkatrészek minősége semmilyen összefüggésben sincs a vázkialakítással-ami nem működik rendesen a fullyn, az a merevvázason is szar lesz. A rugóstag zárásával ki lehet küszöbölni a mászáskor jelentkező "pogózás", ill. ha propedálos funkció is van a rugóstagon, akkor még jobb. Már volt rá példa, hogy benéztem egy kanyart az ösvényen, de szépen ki lehetett hozni a fullyt-nekem mind kettő típus van, és ezért írom le ezeket a tapasztalatokat. Eddig azt mondom, hogy maradok a a fullynál, még aszfalton is sokkal nagyobb élvezet vele tekerni, mert mindent kiegyenesít az úton.

Röviden összefoglalva a fullykon a forgáspontok csapágyazása az, amivel több a karbantartási igény, egy csapágyszett kb. 35.000 Ft, de ezt nem kell évente cserélni-felhasználás függő. A másik plusz költség a rugóstag karbantartása, ezt viszont minden évben kell a telóhoz hasonlóan, ha nem magadnak csinálod. akkor kb. 5.000-7.000 Ft körüli áron megcsinálják.

Elküldve: 2017.06.06. 11:37 beczl 

  • beczl avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 16

Lényegesen bonyolultabbak egy hard tail-hoz képest.

Itt elsősorban a váz kialakitására, beszerelt anyagok minőségére kell gondolni. hegesztés, varratok, rugóstag, csapágyazás, lánc nyúlás, hátsó váltó, hátsó kazetta stb...

Sokkal jobban kijön egy fully-n a gyengébb, vagy olcsóbb alkatrészek használatából származó hiba, mint a hard taileknél. Pld. egy középkategóriás váltó, vagy lánc ami hard tailen jól muzsikál, az lehet hogy kevés egy fully-ra, mivel a több forgáspont miatt kevéssé hibatűrő a rendszer.

Emelkedőket nehezebben küzdi le, mivel a hátsó rugóstag mozgása 5-10%-nyi energiát is elnyelhet. Létezik lockolható hátsó tag, de ez elég drága, és ha sérül akkor drága a javitása / cserélye. Emellett lejtőnek lefelé egy fully kevésbe nézi el ha hibázol, pld letérsz az optimális ösvényről, könnyebb vele esni.

Fully-kat terepen lehet kihasználni igazából, városban, vagy "normál" terepen csak hátránya van a hard taiulhez képest.

Kis dolgok, de érdemes még róla beszélni, hogy pld. egy fully-ra sokszor nem tusz feltenni egy kulacsot, vagy váztáskát sem a vázkialakitás miatt.

 
Új hozzászólás:
(formázási lehetőségek)
kód eredmény
*dőlt* dőlt
**félkövér** félkövér
> idézet

szöveg
idézet
szöveg
\* *
* lista első elem
* lista második elem
* lista harmadik elem
  • lista első elem
  • lista második elem
  • lista harmadik elem
1. számozott lista első elem
1. számozott lista második elem
1. számozott lista harmadik elem
  1. számozott lista első elem
  2. számozott lista második elem
  3. számozott lista harmadik elem
[TestBike](https://www.testbike.hu) TestBike
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
Csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá! Lépj be vagy regisztálj!