Szia!
Igen, jelentősen nehezebb , ha azonos kategóriájú bringákat hasonlítunk össze. De nekem pl a DH bringám rettenet masszív alu váza pont olyan nehéz (rugóval együtt) mint a városi bringám acélváza. Mindkettő 7 kiló. Csak éppen az összehasonlításnak nincs értelme ebben a formában, mert az egyik bringa 30 ezer se volt újkorában (1997) és felújítva se ér többet 200e-nél, és a másik meg egy DH legenda, ami egy rosszabb autó árában van.
Annak van értelme, ha összehasonlítunk két modern alu vázat, talán van egy kiló eltérés. De ha teszkógazdaságos kategóriájú acél bringáról váltanál át, jelentősen könnyebb lehet az új vázad.
Plusz alkatrészek: igen, vannak. Kicseréled a váz csapágyakat SKF rozsdamentesre, teszel egy esővédő - porvédő burkolatot a rugóstagra (akár nejlonzacsi meg ragasztószalag is jó) meg vigyázol hogy a sárvédő jól védje a csapágyakat-rugóstagot-meghajtást a sártól, aztán nem lesz vele bajod. Az első villa becsúszóit is meg kell védeni a sártól, le kell törölgetni gyakran, meg néha olajat cserélni a villában, mondjuk sokezer kilométerenként vagy mondjuk évente legfeljebb. Nyilván egy jó montin hidraulikus tárcsafék is lehet, amit fel kell töltögetni, olajcserézni, azt se árt mondjuk évente. Ehhez mind kell hozzáértés meg szerszám, de nem vészes dolog. Hátsó rugóstaghoz még nem kellett nyúlnom, teszi a dolgát. Annak a szétszerelése egyelőre meghaladja a képességem és felszerelésem. Meg abba gázt is kell fújni állítólag, és szelep sincs rajta még ezen a fajtán... ha tönkremegy akkor veszek olyat amihez jár szervizkönyv meg robbantott ábra és szerelhető 3 láda szerszámmal.
Ja, igen, semmiképp ne gondolkodj a nagyáruházak "össztelós bringáiban" mert azok semmire se jók. Első villa gagyi rugósvilla, ami talán kivédi az útpadkázások ütését, de amúgy nem csillapít és rugózik semmit, hátsó rugó olyan amit beletesznek, márpedig ezt a testsúlyhoz kellene méretezni. Emellett az csak egy rugó, visszaút csillapítás nulla, szóval hintázni fog a váz, emellett rettenet nehéz, és csak elveszi a hajtás energiájának egy részét. Külön röhej, amikor szimpla falú felnit tesznek rá és csészés középrészt meg minden kamu vackot. Egy normális bringán a hátsó kerék többe kerül mint ezek a vackok.