@Cranker:
Szia,
A hosszúkanalas váltó valóban az első váltóval szerelt bicikhez való. Bár nekem a régi 3x6 rendszeremmel se sikerült olyan óriási nyomatékot produkálnom hogy felmenjek meredek emelkedőkön, van ahol tolni vagy cipelni kell és pont. Akkor meg minek elsőváltó?
De, a kérdésre visszatérve, működőképes lesz a rendszer hoszúkanalas váltóval is. És egy olyannal akár használhatsz 11-36 fogaskeréksort is esetleg, ha még nagyobb áttételtartomány kell.
Nekem a városi bringán 11-30 hátul, 44 elöl, a váltó kanálhossza szerintem közepes vagy hoszú,mérés szerint 8 centi (görgők közepe közt), ez teljesen jól megy.
A rövid kanalas váltónál egy dolog van: pontosan be kell lőni hány láncszemre van szükséged. Nekem a DH gépen 11-32 hátul, 36 elöl, a váltó kanálhossza olyan 4,5 centi (nagyon rövid) és éppen hogy elviszi a fogszámkülönbséget meg a váz mozgása során felvett (ha jól emlékszem) 2 szemnyi hosszabbodást, ha pontosan szabom a láncot, de ez trükkös volt. (ki kellett vegyem a rugóstagot,és átmozgatni a vázat, hogy a mozgás és a megszabott lánc meg a váltó rendben van e, nem feszítik e egymást. 11-34 sort már nem bírt volna el ez a váltó a rugóúttal együtt. )
Amúgy a kanálhossznak nem túl jó ha túl hosszú: csapkod a lánc, lent van alacsonyan ezért sáros lesz állandóan, meg az erőkar nagyobb amivel a lánc hat a váltó rugójára, így kevésbé feszes a lánc. Normál aszfalton használt bringánál ez nem vészes, de vadulásnál gond lehet.
Egy közepes kanálhosszú váltó jó kompromisszum, egy rövid az trükkösebb beállítás de még jobb.
Egytányéros rendszer láncvonala? Nos a fogaskeréksor közepére lődd be szerintem. A 9es sor azt hiszem valamivel szélesebb mint mondjuk egy 6-os menetes sor, de tolerálja a 18 éves vázam némi sufnituning után. Amire figyelni kell, az a váltó végállásainak beállítása, és tegyél egy megfelelőre szabott és széles műanyag darabot (vitaminos kupak, a városi bicis galériám utolsó képe) a fogaskeréksor és a küllők közé (a küllőkre gyorskötözővel pl) mert akkor az egyesből túltolt lánc ha leesne, nem szorul be a küllők és a sor közé. A másik végállásban meg ügyelj arra, hogy síkban legyen a váznak az a része, mert egy csavarba is beakadhat a túltolt lánc. (ne álljon ki pl. a sárvédő csavarja befelé, inkább süllyesztett fejű legyen belülről kifelé, nagy fúróval kúposan bele kell marni pár millimétert a vázba, ha másképp nem megy. Ha több a hely, D fejű imbusz legyen.) Elöl is le tud esni a lánc ha nincs láncterelő vagy váltó, ez már velem is előfordult egyszer a napokban, nem tudom mitől. Szerintem a megoldás az, hogy szerzek vagy csinálok egy nagyobb átmérőjű rockringet, vagy egy láncterlőt szerzek, de 44-es fogaskerékre picit érdekesebb lesz. Majd kísérletezek, aztán kiderül milyen megoldás bírja a strapát napi szinten.