Problémás az országúti és monti váltók vegyítése?

1-4 (4 hozzászólás)

Elküldve: 2016.03.30. 14:10 Cranker 

  • Cranker avatar
  • virsli gumis/oútis
  • hozzászólások: 2
Témaindító hozzászólás:

Sziasztok!

Jelenleg van egy régi KTM Strada országúti acélvázam, melyből szeretnék egy egyenes kormányos, maximum 2/3*8 sebességes fitness bringát építeni. Elsősorban országúti alkatrészekkel szeretném szerelni, de a legfőbb cél a költségtakarékosság. Hajtóműnek valami régebbi 105, RX100 (vagy egyéb hasonló) négyszögtengelyest szeretnék, míg a váltókat szintén hasonló kategóriából választanám. A probléma ezután kezdődne. Nem szeretnék vázváltó karokat, hanem mindenképp valamilyen kormányon elhelyezkedő megoldás érdekelne. Viszont a direkt országúti szettekhez és egyenes kormányra való váltókarok nagyon drágák (még a Claris is csaknem 20 ezerbe kerül), ezért valami olcsóbb montira/trekkingre valót szereznék be (pl.: Altus, Deore...). Viszont a kérdés, hogy ezt össze tudnám-e hangolni a váltóimmal, ugyanakkora-e a bowden húzásuk? Ha valaki csinált már hasonlót, és van bármi tanácsa, tapasztalata, azt szívesen meghallgatnám. :) Előre is köszönöm a segítségetek!

Elküldve: 2016.04.03. 23:37 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

@Cranker: Szia, A hosszúkanalas váltó valóban az első váltóval szerelt bicikhez való. Bár nekem a régi 3x6 rendszeremmel se sikerült olyan óriási nyomatékot produkálnom hogy felmenjek meredek emelkedőkön, van ahol tolni vagy cipelni kell és pont. Akkor meg minek elsőváltó?

De, a kérdésre visszatérve, működőképes lesz a rendszer hoszúkanalas váltóval is. És egy olyannal akár használhatsz 11-36 fogaskeréksort is esetleg, ha még nagyobb áttételtartomány kell.

Nekem a városi bringán 11-30 hátul, 44 elöl, a váltó kanálhossza szerintem közepes vagy hoszú,mérés szerint 8 centi (görgők közepe közt), ez teljesen jól megy.

A rövid kanalas váltónál egy dolog van: pontosan be kell lőni hány láncszemre van szükséged. Nekem a DH gépen 11-32 hátul, 36 elöl, a váltó kanálhossza olyan 4,5 centi (nagyon rövid) és éppen hogy elviszi a fogszámkülönbséget meg a váz mozgása során felvett (ha jól emlékszem) 2 szemnyi hosszabbodást, ha pontosan szabom a láncot, de ez trükkös volt. (ki kellett vegyem a rugóstagot,és átmozgatni a vázat, hogy a mozgás és a megszabott lánc meg a váltó rendben van e, nem feszítik e egymást. 11-34 sort már nem bírt volna el ez a váltó a rugóúttal együtt. )

Amúgy a kanálhossznak nem túl jó ha túl hosszú: csapkod a lánc, lent van alacsonyan ezért sáros lesz állandóan, meg az erőkar nagyobb amivel a lánc hat a váltó rugójára, így kevésbé feszes a lánc. Normál aszfalton használt bringánál ez nem vészes, de vadulásnál gond lehet.

Egy közepes kanálhosszú váltó jó kompromisszum, egy rövid az trükkösebb beállítás de még jobb.

Egytányéros rendszer láncvonala? Nos a fogaskeréksor közepére lődd be szerintem. A 9es sor azt hiszem valamivel szélesebb mint mondjuk egy 6-os menetes sor, de tolerálja a 18 éves vázam némi sufnituning után. Amire figyelni kell, az a váltó végállásainak beállítása, és tegyél egy megfelelőre szabott és széles műanyag darabot (vitaminos kupak, a városi bicis galériám utolsó képe) a fogaskeréksor és a küllők közé (a küllőkre gyorskötözővel pl) mert akkor az egyesből túltolt lánc ha leesne, nem szorul be a küllők és a sor közé. A másik végállásban meg ügyelj arra, hogy síkban legyen a váznak az a része, mert egy csavarba is beakadhat a túltolt lánc. (ne álljon ki pl. a sárvédő csavarja befelé, inkább süllyesztett fejű legyen belülről kifelé, nagy fúróval kúposan bele kell marni pár millimétert a vázba, ha másképp nem megy. Ha több a hely, D fejű imbusz legyen.) Elöl is le tud esni a lánc ha nincs láncterelő vagy váltó, ez már velem is előfordult egyszer a napokban, nem tudom mitől. Szerintem a megoldás az, hogy szerzek vagy csinálok egy nagyobb átmérőjű rockringet, vagy egy láncterlőt szerzek, de 44-es fogaskerékre picit érdekesebb lesz. Majd kísérletezek, aztán kiderül milyen megoldás bírja a strapát napi szinten.

Elküldve: 2016.04.01. 11:06 Cranker 

  • Cranker avatar
  • virsli gumis/oútis
  • hozzászólások: 2

@JPeti86: Köszönöm a válaszod! Időközben átgondolva a dolgokat, most már én is egy 1*8/9 sebességes rendszer mellett tenném le a voksomat. Természetesen semmi bajom nem lenne a Deore hátsó váltóval sem, az egyetlen nehézséget az okozza, hogy a használt piacon 90%-ban hosszú kanalas váltókat találok, és gyanítom nekem egy ilyen rendszerhez inkább rövid, vagy középhosszú kanálra lenne szükségem. Azzal mi lehet a problémám, ha mondjuk egy 11-32-es sort egy 44 (esetleg kicsit több) fogas hajtással vegyítve hosszú kanállal használok? Egyáltalán ehhez milyen hosszúságú kanálra lenne szükségem?

A másik kérdés ami még megfogalmazódott bennem, hogy gondolom egytányéros rendszernél kicsit jobban kell ügyelni a láncvonalra. Esetleg erre valami tanács, vagy iránymutatás, hogy mihez igazodjak?

Közben egyébként végiglapoztam a galériád, felszereltségben én is valami nagyon hasonlót szeretnék, csak mindezt egy országútin, 23 (esetleg 28) mm-es virsligumikon.

Elküldve: 2016.03.31. 22:32 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

És ha Deore váltókar jó lenne neked, akkor mi bajod magával a Deore váltóval? Nem gondolom hogy természeti törvény tiltaná országúti bringára akármilyen váltót tenni. Amíg a fokozatszám stimmel, és a kar a váltóhoz való típus, nem lehet gond.

Ha fontos a költségtakarékosság, de igazán megbízható minőségi holmit akarsz, ami örök életet kibír, vadássz le egy Shimano Saint vagy deore váltót karral használtan, és vegyél hozzá rozsdamentes bowdent meg egy jó vezetőcsövet meg új görgőket. Hosszútávon kifizetődik, mikor nem váltasz a küllők közé, csak arra figyelj, hogy a kanálhossz okés legyen.

Amúgy szerintem ha hátul van 8-9 sebességed mondjuk 11-32 fogaskoszorúval, akkor elölre totál felesleges a váltó. Nekem is mindkát bringám 1x9 es haltású.

Ja, és óvakodj a spórolástól, nekem már volt küllő közé váltásom olcsóbb váltókkal, mert pontatlanná válnak idővel.

 
Új hozzászólás:
(formázási lehetőségek)
kód eredmény
*dőlt* dőlt
**félkövér** félkövér
> idézet

szöveg
idézet
szöveg
\* *
* lista első elem
* lista második elem
* lista harmadik elem
  • lista első elem
  • lista második elem
  • lista harmadik elem
1. számozott lista első elem
1. számozott lista második elem
1. számozott lista harmadik elem
  1. számozott lista első elem
  2. számozott lista második elem
  3. számozott lista harmadik elem
[TestBike](https://www.testbike.hu) TestBike
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
Csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá! Lépj be vagy regisztálj!