Professzionális kerékfűzés

1-5 (5 hozzászólás)

Elküldve: 2018.10.11. 15:45 mcload21 

  • mcload21 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 7
Témaindító hozzászólás:

Sziasztok. A problémám a következő: csináltattam két kereket(nem voltak olcsóak) egy pesti, elvileg komoly helyen. Jópár hét múlva próbáltam bele őket az új bringámba és majdnem agyvérzést kaptam - mind a két kerék félre lett fűzve legalább 4mm-rel. Szóval már szabad szemmel is jól látszódott a HIBA. A kerekek nem ugyanakkor készültek, a fűzés mégis mid a kettőnél pontosan ugyanolyan sz*r, és ez csak finom fogalmazás volt. Hívtam a boltot, és azt mondták, hogy az nem lehet, mert modern felszerelést használnak, van küllőfeszességmérő is stb. Fényképezzem le stb. Nem ismerték el, de mégis nekem lett igazam- ezen nincs mit szépíteni. + flegmák és bunkók voltak. Mondták hogy vigyem be és megnézik. A gond, hogy az ország másik végében lakom... Így az első kereket bevittem egy "közeli" szervizbe, ahol ők is rögtön látták, hogy mi a gond. Komolyabb javításokat nem vállalnak, és nem is lett sokkal jobb a kerék. A méregdrága hátsót nem is vittem sehová még. Szóval ismertek olyan helyeket, ahol professzionális szinten tudnak kereket fűzni kis hazánkban? Van komoly, több mérőórás állványuk, és küllőfeszesség mérő is... (Egy ismerősömmel is történt ugyanilyen dolog egy másik helyen... nem tudom, hogy az ilyen igénytelen "szakemberek" miért nem mennek olyan munkahelyre, ami a szellemi szintjüknek megfelel. A bringaszervizeket is alaposan át kellene világítani, hogy rendelkeznek -e a megfelelő szerszámokkal és szakértelemmel. )

Elküldve: 2018.10.15. 17:30 HillBen 

  • HillBen avatar
  • DH/Freeride arc
  • hozzászólások: 15

@Makky: Mindenki máshogy csinálja. Jó, nem marad a műhelytitkom. Igazi tapasztalt szakitól lestem el én is. Pl. 100-as sarutávolságú első agynál a tolómérőt be kell állítani 50mm-re és a tengely közepét be kell jelölni a kerékagy testén zsírral vagy alkoholos filccel. Be kell fűzni a kereket, majd egy olyan spárgát kell venni, ami egy kicsit hosszabb, mint a kerék átmérője. Az egyik végét a felni bal oldalához, a másik végét pedig a felni jobb oldalához kell fogni a két agyperem között keresztben átvezetve, ügyelve arra, hogy ne érjen a küllőkhöz a madzag. Ha a spárga a jelölésünkön van, akkor a kerék középen van, ha nincs középen, akkor pedig a jelölés mellett lesz balra vagy jobbra.

Elküldve: 2018.10.14. 17:16 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 765

@BenceMeridaMali: Pár dolgon azért vitatkoznék a fűzés mikéntje tekintetében, de ez a topik most nem arról szól. :)

A központosságot pedig valóban lehet egész egyszerűen is ellenőrizni, csak kevésbé kényelmes: berakod megfordítva is a kereket. Ha ugyanúgy áll, akkor rendben van. De mivel nem egy drága eszköz, így nekem megérte a beszerzése.

Ha a váz/villa pedig valahol ferde, akkor inkább kuka, mint hogy ahoz fűzzem a kerekem...

Elküldve: 2018.10.13. 22:10 HillBen 

  • HillBen avatar
  • DH/Freeride arc
  • hozzászólások: 15

Ha megfelelő hosszúságú küllők vannak a kerékben, akkor nem lehet nagy gond.

  1. lehetőség: a kerék középen van, a te vázad ferde
  2. lehetőség: a kerék nincs középre centírozva, a váz egyenes
  3. lehetőség: mindkettő

Általában kerékfűzésre úgy érdemes beadni a cuccokat, hogy viszed a vázat és a villát is, hogy a szerelők bele tudják próbálni a kerekeket és be tudják húzni őket középre. Ezek nélkül nem lehet pontosan középre rakni a kereket, ha a vázadban valami egy picit sem egyenes.

Valóban nincs szükség profi cuccokra kerékfűzéskor, a vázban és a villában is ki lehet centírozni a kész kereket. A fékbetétekhez lehet viszonyítani, ha meg tárcsafékes a bicikli, akkor gyorskötegelőt használva is lehet nézni a kerék ütéseit.

A felniben és az agyban is a küllők egyik fele bal oldalon, a másik fele jobb oldalon van. Ha a bal oldali küllőket feszíted (esetleg -küllőfeszességtől függően- a jobboldali küllőket lazítod), akkor a felni balra fog elmászni. Ha az ellenkezőjét csinálod, akkor pedig jobbra.

Hátsó keréknél vagy tárcsafékes első keréknél az agyperem asszimmetriája miatt nem egyszerű elérni azt, hogy bal és jobb oldalon is kellően feszesek legyenek a küllők.

A hátsó felni az agyperemhez képest jobbra van elhúzva (a fogaskoszorúnak kell a hely), ráadásul a jobboldali küllők két mm-rel rövidebbek a kerékben, azért, hogy ezt az eltolást segítsék. Ha egyszerre feszítik a jobb és baloldali küllőket, akkor a bal oldali küllők lazák lesznek, amikor a hajtásoldalon lévő küllők már feszesek és a felni is középen van. Nem lehet húzni a baloldali küllőkön sem, mert akkor a felni balra lesz elhúzva. Egyedül úgy lehet megfelelő feszességet elérni mindkét oldalon, hogy először csak a hajtásoldalon lévő küllőket feszítjük meg TELJESEN. Ekkor a felni nagyon jobbra van elhúzva a középvonaltól és a bal oldali küllők teljesen lazák. Ezek után a bal oldali küllők feszítésével kell behúzni a felnit középre, így mindkét oldalon kellően feszesek lesznek a küllők. Igen a lesz különbség a két oldali küllőfeszesség között, de nem is lehetséges máshogy megcsinálni, hiszen az agyperem asszimetrikus.

Első kereket ugyan így kell behúzni középre, csak ott a tárcsa oldali küllők rövidebbek egy mm-rel és az agyperem középvonalához képest balra kell elhúzni, nem jobbra, ennek megfelelően a küllőket is fordítva kell feszíteni.

Mindezek közben pedig centírozni is kell a kereket, hogy ne legyen benne nyolcas és tojás.

A küllőfeszesség mérővel pedig kukába, a központosság mérésére is van egy nagyon egyszerű módszer, nem kell hozzá semmiféle központosság ellenőrző (angolus wheel dishing tool)célszerszám, de az az én műhelytitkom marad.

Elküldve: 2018.10.12. 14:25 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 765

@mcload21: Én ezért fűzöm inkább magamnak! :) De komolyan! Nekem is sajnos több a rossz tapasztalatom ilyen téren, mint a jó. Sajnos az a baj, hogy a kerékfűzés időigényes dolog és ezt egy egyszerűbb kerék esetén nehéz lenyomni a vevő torkán (mármint árban). Így inkább összecsapnak valami sz*art. Tisztelet a kivételnek ugye! Pesten azért biztos akad jó hely is, de felétek nem vagyok ismerős. (Egyébként szerintem lehet profi cuccok nélkül is jó kereket fűzni. Persze egy jó állvány megkönnyíti a munkát, de a legolcsóbb álvánnyal is lehet jót építeni, csak tovább tart. Meg kell hozzá még egy központosság mérő is. A küllőfeszesség mérő se létszükséglet.)

 
Új hozzászólás:
(formázási lehetőségek)
kód eredmény
*dőlt* dőlt
**félkövér** félkövér
> idézet

szöveg
idézet
szöveg
\* *
* lista első elem
* lista második elem
* lista harmadik elem
  • lista első elem
  • lista második elem
  • lista harmadik elem
1. számozott lista első elem
1. számozott lista második elem
1. számozott lista harmadik elem
  1. számozott lista első elem
  2. számozott lista második elem
  3. számozott lista harmadik elem
[TestBike](https://www.testbike.hu) TestBike
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
Csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá! Lépj be vagy regisztálj!