Rozsdás fogaskerekek tisztítása - pontosan mit kell tenni?

1-13 (13 hozzászólás)

Elküldve: 2013.09.19. 21:09 padlizsan 

  • padlizsan avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 9
Témaindító hozzászólás:

Sziasztok, aki ért hozzá, tudna segíteni, hogy mit kell tenni, ha így néz ki a bicikli?

hatul

elol

1) Az lenne nekem nagy segítség, ha le tudnátok írni, hogy milyen tisztítószerrel, milyen eszközzel tisztítsam meg, vagy miből tudom azt, ha már olyan rozsdás, hogy le kell cserélni? 2) Milyen kenőolajat vegyek hozzá? Konkrét márka nagy segítség lenne!

Ha esetleg linket tudtok küldeni, ahol le van írva, az is nagyon jó lenne!

(Csak most kapom meg a biciklit, még nincs nálam)

Köszi szépen! :)

Elküldve: 2013.09.22. 16:22 perelli 

  • perelli avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Cross trekking csapat
  • Cross trekking csapat
  • hozzászólások: 619

@padlizsan: parancsolj, gyorsak, pontosak, jó helyen van, olcsó:

http://www.bringabutik.hu/vasarlas/kerekpar-alkatresz-kiegeszito/fogaskoszoru-racsni/menetes-racsni/shimano-menetes-racsni-7-sebesseges.html

Én a helyedben megkérnék valakit itt fórumon, hogy dobja fel. Pesten szerintem akad valaki, aki segít.

Elküldve: 2013.09.22. 16:14 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1489

@padlizsan: Ha egyébként minden jól működik (a fogaskoszorú rendben teszi a dolgát, a lánc nem szorul, a váltással sincs gond stb.), akkor olcsóbban megúszhatod megfelelő ápolással, karbantartással. A felületi rozsda nem különösebben ártalmas. Baj akkor van, ha összeragadnak az alkatrészek: a lánckerekek a racsnitesttel, a láncszemek egymással stb., illetve ha a rozsda mélyebbre beette magát.

Ha a csere mellett döntesz, akkor sajnos szükséged lesz célszerszámokra és kiegészítőkre. A cserealkatrészekkel együtt ez már jelentősebb kiadás.

Menetes fogaskoszorú leszereléséhez racsnileszedő szerszám kell, valamint kiegészítésként jó nagy satu, amibe a szerszámot befogod. Satu nélkül is lehet boldogulni, de akkor kell még néhány segédeszköz Valószínűleg egyszerűbb, ha műhelyre bízod a szerelést. A kereket azonban szereld ki, s csak azt vidd fogaskoszústól. Olcsóbb, egyszerűbb, gyorsabb, szívesebben foglalkoznak vele így. Menetes fogaskoszorúból többféle is van. Shimano MF-TZ21 az alap. Elvben megfelel, bár mostanában sokat szidják gyatra minősége miatt. Hasonlót kínál, talán jobb minőségben, a Sunrace is. Megarange (pl. Shimano MF-TZ31) valószínűleg nem kell, hacsak nem akarsz felmászni a falra is.

A lánc szereléséhez is jó ha van célszerszám (láncbontó). Enélkül csak kókányolni lehet. Kivéve természetesen, ha eleve patentszemmel vannak összefogva a lánc végei. Az új lánchoz (ha a csere mellett döntesz) érdemes patentszemet is venni. Megmondják, melyik kell neked, de itt, a vélemények között is tájékozódhatsz. Láncból jó az olcsó is (elmegy 1500-2000 kilométert): Sram PC10, KMC Z72 és így tovább. Ha műhelyben szerelteted a láncot is, akkor a bicajt "egyben" vidd, nem kell a kereket kiszedni. Új fogaskoszorúhoz mindenképpen új lánc kell.

Elküldve: 2013.09.22. 15:47 padlizsan 

  • padlizsan avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 9

@Krupcheck: Hát, ha ilyen árban tényleg meg tudom venni, akkor szerintem jobban járok a cserével. Félek, hogy a rajta lévő rozsda előbb-utóbb ártana a váltónak... Van esetleg tipped Budapesti üzletre, hogy hová menjek?

köszi a választ!

Elküldve: 2013.09.22. 15:44 padlizsan 

  • padlizsan avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 9

@johnny336: De jó, köszönöm a pontos típust! :) 1) Az MFTZ-21 és 30 közül bármelyik jó rá, vagy pedig valami alapján el kellene döntenem, hogy melyik illik rá? Én csak városban bringázom, gondolom arra ez bőven jó lesz... 2) Esetleg láncra is tudsz mondani konkrét típust? 3) És Budapesten melyik bringás boltba érdemes menni? Most csak neten nézegettem, de azért eléggé nagy eltérések vannak árban... Van esetleg tipped?

Lehet, hogy megpróbálom egyedül ezt a cserét, ha nem kell hozzá spéci szerszám,akkor csak megküzdök vele..

Köszönöm! :)

Elküldve: 2013.09.22. 15:38 padlizsan 

  • padlizsan avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 9

@drummerdevil: Köszi, ez jó ötlet, most ebbe az irányba haladok! Ennek a cseréjéhez kell valami speciális szerszám? Mert az egyszerűbb szereléseket meg tudom csinálni, de ilyet még nem követtem el :)

Elküldve: 2013.09.22. 15:37 padlizsan 

  • padlizsan avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 9

@XCode: Köszi a választ! Utánanéztem az általad javasolt tisztítószernek, de lehet, hogy inkább a csere mellett döntök. És nagyon jó ez a könyv, sikerült letölteni pdf-ben!

Elküldve: 2013.09.20. 16:32 Krupcheck 

  • Krupcheck avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 1019

Egy ilyen lánckeréksor kb. 3 ezer Ft. Plusz lánc, az még egy ezres. Az 4000. Nem kell szenvedni, és van egy új fogsor-láncod (alapfelállásban ezek együtt cserélendőek, másképp ugrálni fog). 4ezer Ft sok pénz, de letakarítani meg elég sok idő+anyag is kell hozzá.

Amúgy a csere ideje nem a rozsda mértékétől, hanem a lánc nyúlásától, és a sor fogainak állapotától függ. Ha jól beállított váltó mellett is ugrál, felkapja a láncot, vagy épp ledobja, akkor csere. Amúgy ha nem zavar a rozsda látványa, akkor felesleges költekezni.

Viszont akár a takarítás, akár a csere mellett döntesz, utána ne feledkezz meg a kenésről, és akkor elkerülhető a hasonló állapot. Személyszerint az egyszerű műszerolajat javaslom, nála a láncvédő miatt a nadrágkoszolás nem téma, ezen kívül más hátránya nincs, olcsó, és teljesen jó. Léteznek ilyen-olyan körülményekre kifejlesztett profi olajak, ezeknél meg kb. mindegy a márka.

Viszont mivel a láncot kenjük, nem a sort, néha válts végig minden fokozaton. Már persze ha egyébként nem váltasz sokat, ami általános közlekedésnél simán meglehet, mert 1-2 fokozattal elvan az ember. Egyrészt így végigkened a lánckerekeket, másrészt ledörgölöd a kezdődő rozsdát.

Elküldve: 2013.09.20. 16:25 johnny336 

  • johnny336 avatar
  • sima XC-s
  • Hegyikerékpárosok csapat
  • Hegyikerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 931

@drummerdevil: +1

A képen látható MF-TZ21, vagy 30 kb. 2000 forintért vásárolható újonnan. Kb. ennyibe kerülnek az XCode által felsorolt szerek is, illetve az időt bénázást, stb. nem is számoltuk.

Ráadásul a hatékony tisztítás kulcsa, tehát a teljes szétszedés, ezeknél a szegecselt, alap cuccoknál sajnos csak egyirányba működik. :D

Elküldve: 2013.09.20. 15:37 drummerdevil 

  • drummerdevil avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 201

Szerintem egy lánckeréksor (ha csak nem valami hiperszuper elitkategóriásat veszel), nem akkora tétel,h ezzel megérje szarozni.Én leszedném az egészet, és kuka.Főleg,h a tisztítás eredményében sem lehetsz biztos.

Elküldve: 2013.09.19. 21:36 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1489

@padlizsan: Közben láttam az "ötleteket". Az ecetsav a te esetedben szóba sem jöhet. Amit elfelejtettem az előbb: rozsdás bovdenkábelt is jobb cserélni, nemkülönben láncot. Habár amíg tökéletesen mozog, nem szorul stb., addig jó lehet.

Elküldve: 2013.09.19. 21:30 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1489

@padlizsan: Erőteljes rozsdásodás ellen foszforsav tartalmú szer kell (pl. Evipass). Ráírják a dobozra, hogyan kell használni. Rozsdás felületet ecsetelni is lehet. Olyan kusza alkatrészt, mint pl. a fogaskoszorú, nehéz így kezelni. Jobb leszerelni, esetleg szétszedni darabjaira, ha nagyon rozsdát fogott. Talán nem is elég egyszer bemázolni. Ha ezt nem tudod vagy nem akarod vállalni, akkor szükséges cserélni.

A bicaj eleje nem látszik vészesnek. A fogaskoszorú ellenben eléggé ronda. Természetesen a rozsdától még lehet hajtani, csak éppen csúnyácska szegény. Az Evipass leveszi a rozsdát róla, de a visszamaradó vas-foszfát sem valami szép látvány. Egyszóval meggondolandó a csere.

Kenőanyagokból kár lenne bármelyiket is ajánlanom. Nézegesd a véleményeket, és tetszés szerint válassz. Zárt csapágyakhoz stb. zsír kell, szabadon levő alkatrészekhez (lánc, villaszár stb.) olaj.

Keresd meg a vélemények között a kerékpárjavításról és karbantartásról szóló műveket. Pl. Plas: Kerékpárjavítás házilag. A Hálón megtalálod PDF formájában is.

Elküldve: 2013.09.19. 21:18 padlizsan 

  • padlizsan avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 9

Azért azt idemásolom, hogy ennyit találtam a neten, de nem tudom, hogy a mosogatószerrel meg az ecettel tényleg merjek-e próbálkozni? =) otletek

 
Új hozzászólás:
(formázási lehetőségek)
kód eredmény
*dőlt* dőlt
**félkövér** félkövér
> idézet

szöveg
idézet
szöveg
\* *
* lista első elem
* lista második elem
* lista harmadik elem
  • lista első elem
  • lista második elem
  • lista harmadik elem
1. számozott lista első elem
1. számozott lista második elem
1. számozott lista harmadik elem
  1. számozott lista első elem
  2. számozott lista második elem
  3. számozott lista harmadik elem
[TestBike](https://www.testbike.hu) TestBike
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
Csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá! Lépj be vagy regisztálj!