Új bringa karbantartása, fontosabb teendők

1-17 (17 hozzászólás)

Elküldve: 2011.03.01. 10:04 zsaki 

  • zsaki avatar
  • sima XC-s
  • Bükk XC csapat
  • Bükk XC csapat
  • hozzászólások: 10
Témaindító hozzászólás:

Üdv mindenkinek, Újra vélemlnyekre, tapasztalatokra lenne szükségem. Előzőekben is sokat segitettetek, amikor választanom kellett melyik bringa mellett döntsek. A bringa megvan, azt hiszem egy amatőrnek, mint nekem nagyon meg fog felelni. Mivel azonban amatőrnek is kezdő vagyok van jó pár kérdésem. Mit, mikor, hogyan stb? Mire ügyeljek, hogy azért hosszú életű legyen ez a kétkerekű...?! Szóval várom tapasztaltabb xc-sek véleményét. A korábbi hozzászólásokat pedig ezúton is köcce..

Elküldve: 2011.08.24. 08:07 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1489

@kobormuki: Írok majd véleményt róla, de még nyúzni kell jócskán. Szerintem olcsó lánc sűrűbben cserélve gazdaságosabb. Kétszer drágább lánc biztosan nem bírja kétszer annyi ideig. Engem azért zavar a dolog, mert 2000 km nálam fél év. Elvárnám, hogy legalább tavasztól őszig jól szolgáljon a lánc, amikor többet gurulok.

Elküldve: 2011.08.24. 07:31 kobormuki 

  • kobormuki avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 7

@XCode: Köszi az infokat. Kíváncsi leszek ez a lánc mennyit fog bírni neked. Én eddig azt gondoltam, hogy az olcsó lánc sűrűbben cserélve hosszú távon olcsóbb, mint a drága lánc ritkábban cserélve...Makky véleménye is ezt támasztotta alá (5-15k kategóriában nem voltak sokkal tartósabbak a drágább láncok)

Elküldve: 2011.08.23. 19:13 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1489

@kobormuki: Egyetlen olcsó láncom sem bírta 1500-2000 kilométernél tovább. Használtam belőlük jócskán az elmúlt kb. 30 év alatt. A KMC eleinte jobban nyúlik, azután viszonylag hosszú ideig bírja. A Shimano nagyon érzékeny a korrózióra, de egyenletesen nyúlik. A Sram volt eddig a legjobb, de persze az is megadta magát, amikor eljött az ideje. (A futottak még kategóriát hagyjuk.) Hiába a jó kenőanyag, a gondos ápolás. A végén már tolómérő sem kell: megcsippentem a láncot a nagy tányérnál, simán elhúzom. Nem vagyok súlyos, nem hajtok esztelenül. Nem nyílott szét, nem szakadt el még egyetlen láncom sem. Igaz viszont, hogy elég sokat járok poros, homokos talajokon, ami nem tesz jót nekik. Úgy látszik a 2000-3000 pénzért árult láncok hétvégi bringásoknak készülnek, náluk persze 3-5 évig is kitartanak. Tavasszal beruháztam egy 4000 körüli Connex láncra. Nyilván ez sem a legjobb, de tényleg jobbnak látszik a többinél. Kemény anyagból van, három hónap után sem mértem rajta nyúlást, nem is lötyög úgy oldalirányban, mint a többi láncom tette ennyi idő után.

Elküldve: 2011.08.23. 15:30 kobormuki 

  • kobormuki avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 7

@XCode: Ez nálad hány km-t jelent? Illetve a többiek tapasztalatára is kiváncsi lennék, hogy ők milyen lánccal mennyit tudnak menni.

Elküldve: 2011.08.23. 08:17 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1489

@kobormuki: Olcsó láncok nem tartanak soká. Kettőt használok el belőlük évente. Már minden fajtát kipróbáltam, kentem, pároltam, nem javult a helyzet. Mostanában fedeztem fel egy "névtelen" Connex láncot (West Germany 8 sebességes). Kicsit drága, 4000 Ft. Pár hónapja gurulok vele, és úgy tűnik, ez bírja a kiképzést. Valahogy acélosabb, jobban ellenáll a kopásnak. Számomra a tanulság: láncoknál inkább arányban van egymással ár és érték, mint mondjuk külső guminál.

Elküldve: 2011.08.23. 06:58 kobormuki 

  • kobormuki avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 7

@Makky: Köszönöm az tanacsokat.Igen, láncnyúlásmérővel mértem. Úgy emlekszem tolómérővel is megnéztem, szemmel látható volt a különbség, de %-ot nem számoltam. Sajna már kidobtam a láncot, így a tényleges méretet nem tudom megmérni. A másik tünet amit tapasztaltam, hogy folyamatosan kisebb lett a olajozasok között eltelt idő (futott km) - így nem is bánom, hogy lecseréltem. Most HG-50-et használok, meglátom ezzel mi lesz... Itt a TestBike-on többektől olvastam hasonló km-eket, pl. SRAM 830-as láncra.

Elküldve: 2011.08.22. 11:08 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 850

@kobormuki: Hát ezt nehéz megmondani. A HG-40 mondjuk igencsak belépő szint. Én olyan olcsó láncot sose használtam még. De nem biztos, hogy emiatt van. Drágább láncoknál 5->15e már nincs nagy különbség kopás tekintetében. Esetleg próbáld ki a HG-70-et, vagy SRAM PC-870. Olyannal mentem én is sokáig. Hogyan méred a lánc nyúlását? Láncnyúlásmérővel? Az csalóka lehet. Nekem van, hogy 2000 km után már megvan szerinte az 1%, de föllógatva és ténylegesen megmérve a nyúlását még csak 0,4-5% körül van. De az 1000 km 1% akkor is durvána tűnik nekem. Ja, és én rendesen használom keresztbe váltva is! Normál használat mellett egy PC-870 nekem 4-6000 km-t megy. (Föllógatós 1% méréssel. Láncnyúlásmérővel nézve inkább csak 2-4000 km).

Elküldve: 2011.08.17. 05:21 kobormuki 

  • kobormuki avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 7

@mematyi: Mire gondolsz, hogy rosszul van beállítva? Váltó? Szerintem az OK (párhuzamos a kerékkel és gond nélkül váltok, sőt a bowden feszesség is széles tartományban változtatható váltási probléma nélkül). Keresztbe nem szoktam váltani. Láncvonal elől 47.5, hátul 45.x mm lehet (amennyire precízen meg tudom mérni).

Elküldve: 2011.08.16. 20:31 mematyi 

  • mematyi avatar
  • sima XC-s
  • Nyíregyházi bringások csapat
  • Nyíregyházi bringások csapat
  • hozzászólások: 298

Lehet,hogy rosszul van beállítva, sokszor váltasz keresztbe a láncvonal(?) nem megfelelő

Elküldve: 2011.08.16. 18:10 kobormuki 

  • kobormuki avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 7

@Makky: Az én láncom (HG-40) 1100 km után elkopott (~1%, cross trekking ). Ugyan sokat használom döngölt földúton, de semmi durvulás. A gyerek montija (KMC Z) szintén hasonló mértékben kopik. Én nem tudok több ezer kilométert menni a lanccal, pedig takaritom és olajozom. Én csinálok valamit rosszul?

Elküldve: 2011.03.02. 14:19 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 850

@zsaki: Persze, bőven! (Én az edző bringáimat szinte sose takarítom. Elég szarul is néznek ki...) Az a legfontosabb, hogy a lánc sose legyen száraz. Ha már picit is úgy hallod, hogy hangja kezd lenni, akkor simán letörlöd egy ronggyal és beolajozod valamivel (a legjobb a spéci láncolaj, de a sima motorolaj is megteszi.). Pár perces művelet az egész.

Elküldve: 2011.03.01. 19:47 zsaki 

  • zsaki avatar
  • sima XC-s
  • Bükk XC csapat
  • Bükk XC csapat
  • hozzászólások: 10

@Makky: köszi, ez megintcsak alapos volt. Az egy hónapos szervizig elég ha túrék után megtakaritom, ha nincs vele gond?

Elküldve: 2011.03.01. 11:42 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 850

@Makky: Az "Ez mindenkire vonatkozik" részt természetesen csak az első pontra értettem!

Elküldve: 2011.03.01. 11:41 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 850

@hefi: Ha valakit érdekel, akkor erre lehet nyitni egy másik fórumot: "...hogy tekerj egy 4.000 forintos hajtókarral és egy 2.000 ft-os fogaskeréksorral 15.000 km-et.." :)

Elküldve: 2011.03.01. 11:39 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 850

@zsaki: Ez mindenkire vonatkozik (függetlenül attól, hogy évi 1000, vagy 10000+ km-t megy):

  • Amikor új, vagy használt bicót veszel (a vevőnek az is új), akkor minden egyes csapágyat szét kell szedni, zsírozni és beállítani. Ez nagyon fontos, mert ettől függ, hogy egy agy pár ezek km, vagy 100000 után km után megy csak szét. Új agyaknál tipikus hiba, hogy túl vannak szorítva és kevés bennük a zsír, de találkoztam már olyannal is, amiből gyárilag hiányzott egy golyó (LX). Szóval kerékagyak, kormánycsapágy, esetleg pedál, de az macera szokott lenni. (Én csak abban bízok, amit a saját kezemmel szedtem szét és raktam össze.)

  • Mivel te nem tekersz túl sokat így elég, ha csak a láncra figyelsz. Ha már pici hangja is van, akkor kenni kell! Az is elég ha egy láncot használsz. 1000 km-enként ellenőrizd a lánc nyúlását. Ha alu lánckereked is van elöl, akkor 0,75%-nál csere. Ha acél mind, akkor 1%-nál. Így jó eséllyel a hátsó sor elbír 2 láncot is, az első akár többet is, de az már sok mindentől függ. (Egy lánccal pedig durván 2000-8000 km-t lehet menni. Bár igen extrém esetben ez lehet még kevesebb/több is.)

  • Hefi által említett trükkökkel neked nem kell foglalkoznod. (A keresztbe váltáshoz csak annyit tennék hozzá, hogy természetesen ésszel! Ha valakit érdekel, akkor kifejthetem részletesebben is.)

  • Ha nem dagonyázol, akkor évi pár 1000 km esetén elég mondjuk 3-5 évente ránézni az agyakra. (Ezért lehet, hogy megköveznek.) (Ez persze csak akkor igaz, ha jól szigetelt az agy. De ma már az olcsóbb Shimano-k is azok, ami régen azért nem így volt.) A bowdenek is bírni fognak annyit (a hátsó váltóét kell majd először cserélni).

  • Ja és a fékpofák jól legyenek beállítva, hogy egyenletesen koptassák magukat és a felnit is.

Elküldve: 2011.03.01. 10:26 hefi 

  • hefi avatar
  • sima XC-s
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 927

@zsaki: olajozd a láncot, ha esőben/sárban is használod, akkor érdemes évente betolni egy szervizbe, és kipucoltatni az agyakat, kipucolni a telót.

Én szoktam zsírozni a bovdeneket is x időnként, 2 láncot használok, hogy tovább bírja a fogaskeréksor/hajtókar, de ez már szerintem neked már nem kell.

Makky barátomtól tanultam, hogy érdemes nagytányérral keresztbe váltva használni a járgányt, mert olyankor egyenletesebben kopnak a hajtókar tányérok, de ez már szintén már nem kell neked.

Makky majd mond még ötleteket hogy hogy tekerj egy 4.000 forintos hajtókarral és egy 2.000 ft-os fogaskeréksorral 15.000 km-et :D

 
Új hozzászólás:
(formázási lehetőségek)
kód eredmény
*dőlt* dőlt
**félkövér** félkövér
> idézet

szöveg
idézet
szöveg
\* *
* lista első elem
* lista második elem
* lista harmadik elem
  • lista első elem
  • lista második elem
  • lista harmadik elem
1. számozott lista első elem
1. számozott lista második elem
1. számozott lista harmadik elem
  1. számozott lista első elem
  2. számozott lista második elem
  3. számozott lista harmadik elem
[TestBike](https://www.testbike.hu) TestBike
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
Csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá! Lépj be vagy regisztálj!