Van előnye a keresztbe válva tekerésnek?

1-6 (6 hozzászólás)

Elküldve: 2011.03.01. 20:04 Kraslan 

  • Kraslan avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Fogjunk össze a TB-n csapat
  • Fogjunk össze a TB-n csapat
  • hozzászólások: 96
Témaindító hozzászólás:

@Makky: A keresztbeváltás érdekelne, nem nagyon kedvelem, pl. ha elöl nagytányéron van, hátul a negyedik fogaskeréknél (9 seb. ) nem rakom feljebb.

Elküldve: 2011.11.28. 19:37 Supernova1982 

  • Supernova1982 avatar
  • sima XC-s
  • KROSS kerékpárosok klubja csapat
  • KROSS kerékpárosok klubja csapat
  • hozzászólások: 600

http://bikemag.hu/tech/lancvonal!Képekkel illusztrálva itt!

Elküldve: 2011.11.28. 19:35 Supernova1982 

  • Supernova1982 avatar
  • sima XC-s
  • KROSS kerékpárosok klubja csapat
  • KROSS kerékpárosok klubja csapat
  • hozzászólások: 600

LÁNCVONAL: A váltórendszer teljesítményét bizonyos mértékig meghatározza a láncvonal, mely azt mutatja, hogy az első lánckerekek milyen távol vannak a váz középvonalától, azaz mely hátsó lánckerékkel vannak egy vonalban. A jelen rövid írás elmagyarázza a pontos láncvonal beállításának fontosságát, kiszámítását, illetve technikáját… Az alkatrészgyártók váltórendszereiket egy bizonyos (mm-ben kifejezett) láncvonalhoz tervezik, de ezt módosíthatja a vázkialakítás (középcsapágyház szélessége), illetve a középcsapágy tengelyhossza. Manapság a gyártók áttértek a bordástengelyes hajtókarrögzítésre, és a tengelyhosszokat egységesítették. (A négyszögtengelyek korszakában – egészen az ezredfordulóig – a tengelyek hossza 1-2 mm-es lépésekben változott, így a láncvonalat a tengely- vagy monobokkválasztással a kerékpár összeállítója határozta meg. Ráadásul bizonyos monoblokkokon a láncvonal eleve változtatható volt!)

Az ideális láncvonal felülnézetből két-, illetve három lánctányéros meghajtásrendszerek esetében... Habár a láncvonalhiba ma már egyre ritkább, a négyszögtengelyes hajtóművek használóinál még felmerülhet. Ha a lánc sokszor beesik a belső lánctányér és a váz közé, gyanakodhatunk a tervezettől eltérő láncvonalra. A láncvonal meghatározását az alábbi ábra szerint végezhetjük. Első lépésként tolómérő segítségével a lánctányérok távolságát kell meghatározni a váz középvonalától. Két lánctányér esetén a kettő felezőjét, háromnál a középső lánctányér síkját vegyük alapul. A képlet a következő: CLF=(d1+ d2)/2

A láncvonal-kiszámítás mérésen alapuló módszere... Majd ugyanezt tegyük meg a hátsó lánckerekek esetében is: mérjük meg pontosan a sarutávolságot, osszuk kettővel, majd vonjuk ki ebből a lánckeréksor szélességének felét és a legkisebb lánckerék és a saru távolságát. A képlet a következő: CLR=w/2-t/2-s Ha a CLF és a CLR értéke pontosan megegyezik, a láncvonal tökéletes. A Shimano specifikációja szerint két lánctányéros hajtóművek esetén a láncvonal 43,5 mm, a hármasoknál pedig 45 mm. A mért érték valamennyivel kevesebb szokott lenni (42,5-43 mm), Campagnolo rendszerek esetében akár 42 mm alatt is lehet, de a lényeg nem a vázsíktól számított távolság, hanem a lehető legegyenesebb láncvonal. MTB kerékpárok esetében a láncvonal általában 47 mm körüli, legfeljebb az extrém felhasználásra készült masinál esetében mutat 50 mm körüli értéket.

A lánckerék-távolságok mérése... Az egyetlen fokozattal rendelkező (ún. egysebességes vagy fixi/örökhajtós) gépek esetében a láncvonal pontos beállítása fokozza a hajtáshatékonyságot, illetve csökkenti a láncleesés esélyét. Itt a hajtómű lánckerekének középcsapágytengely általi oldalirányú állítása mellett hátsó kerékagyagy távtartóinak átrendezése is segíthet az ideális láncvonal elérésében.

Forrás: BikeMag!

Elküldve: 2011.11.25. 01:35 Supernova1982 

  • Supernova1982 avatar
  • sima XC-s
  • KROSS kerékpárosok klubja csapat
  • KROSS kerékpárosok klubja csapat
  • hozzászólások: 600

Ez így van!

Elküldve: 2011.03.02. 16:02 hefi 

  • hefi avatar
  • sima XC-s
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 927

@Makky: ez szép leírás volt :)

Elküldve: 2011.03.02. 15:57 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 845

@Meridás Zotya: Hát ez nagyon sok tényezőtől függ.

Én MTB-n hagyományos láncvonallal, elől legnagyobb hátul föntről a 3.-at tartósan is tekerem. Föntről a 2.-ba csak akkor váltok, ha tudom hogy viszonylag rövid ideig kell csak. Nem hagyományos láncvonal (pl. 2x9, vagy a gyárilag ajánlottnál rövidebb középcsapágy) és országút esetén tartósan is nyomom föntről a másodikat. Rövid időre pedig a legnagyobbra is beváltok ha kell. (Az országúti váltókarok támogatják is ezt gyárilag, mert ott az első váltót lehet "picit" odébb állítani, hogy a terelőlemez ne érjen hozzá a keresztbe futó láncba. Sőt az elektromos DA (DuraAce) ezt magától teszi, mert tudja hátul hol a lánc.)

Általában a nagykönyvben ajánlottnál én ezért egy pár láncszemmel hosszabb láncot használok.

Ennek két fontos előnye van számomra:

  1. Ritkábban kell elöl váltani. Ez versenyen fontos, mert az első váltás mindig kicsit "rizikós". Lásd: Andy és a Tour. :) (Aki nem tudná miről van szó: http://www.youtube.com/watch?v=I3lynCWEIXo) Ha biztosra akar menni az ember, akkor kicsit vissza kell venni a nyomatékot, ami verseny helyzetben nem mindig szerencsés. (Ez a legszuperebb XTR/DA stb. cuccra is igaz!)

  2. A hátsó fogaskeréksor egyenletesebben fog kopni. Ha ugyanis az egyenes láncvonalra törekedsz, akkor a középsőket sokkal többet fogod használni. Így hamar elkopnak. Keresztbe viszont a nagyobbakat is sokkal többet nyúzod, ami dupla előny, mert azok is kopnak, és mivel nagyobb a fogszámuk, így tovább is bírják.

Hátrányai:

  1. A lánc nagyobb oldal irányú igénybevételnek van kitéve, ami tapasztalatom szerint a futásteljesítményét nem csökkenti számottevően, de egy esetleges lánc szakadás valószínűsége azért nagyobb. (Tegyük hozzá, hogy nekem még nem szakad emiatt láncom sose. Bár nyilván 100kg-al nyomva lehet más a helyzet.)

  2. Azért az első lánckerék élettartama is rövidül egy kicsit miatta, mert másképp fog kopni. Emiatt lehet, hogy előbb dobja le elöl oldalra a láncot, mint hogy ugorna.

  3. A fizika törvényei szerint ki lehet számolni, hogy a nem egyenes vonalban ható erő miatt mekkora a veszteség. (Minimális.) Az esetleg nagyobb surládásból ehhez persze még jön egy kicsi. Ezt laborban kéne kimérni.

Az már csak hab a tortán, hogy egy komoly hátsó sor sokkal drágább tud lenni, mint egy első lánckerék.

Szóval nekem ezek az előnyök többet érnek a hátrányainál.

 
Új hozzászólás:
(formázási lehetőségek)
kód eredmény
*dőlt* dőlt
**félkövér** félkövér
> idézet

szöveg
idézet
szöveg
\* *
* lista első elem
* lista második elem
* lista harmadik elem
  • lista első elem
  • lista második elem
  • lista harmadik elem
1. számozott lista első elem
1. számozott lista második elem
1. számozott lista harmadik elem
  1. számozott lista első elem
  2. számozott lista második elem
  3. számozott lista harmadik elem
[TestBike](https://www.testbike.hu) TestBike
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
Csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá! Lépj be vagy regisztálj!