Ipari csapágyakkal kapcsolatos kérdések

1-19 (19 hozzászólás)

Elküldve: 2011.03.18. 21:48 davidadam625 

  • davidadam625 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 19
Témaindító hozzászólás:

Üdv!

Több kérdés is felmerült:

Miről lehet észrevenni, hogy egy csapi már nem 100-as? (Nem arra gondolok, hogy már nagyon-nagyon akad, hanem még ennek előjeleire, vagy apróságokkal nem érdemes foglalkozni?) Hol lehet ipari csapágyakat szerezni? Milyen paramétereket kell megadni hogy olyat kapjak, mint amilyen kell? Márkák között mekkora a különbség? Kinek milyen tapasztalatai vannak?

Előre is köszönöm a segítséget!

Elküldve: 2011.04.14. 16:58 davidadam625 

  • davidadam625 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 19

Üdv újra! Elvittem több fémmegmunkáló helyre is a tengelyt,de mindenhol olyan magas árat mondtak,hogy feladtam a harcot és próba-szerencse alapon vettem a rossz csapágy helyére a csapágyszám alapján másikat,összeraktam és nem szorul!Használható így is.Köszönöm a segítségeteket!

Elküldve: 2011.03.27. 09:13 davidadam625 

  • davidadam625 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 19

@Makky: Én így vettem -sajnos- és próbálok életet lehelni bele. Szerintem a konstrukció önmagában jó, csak valami istentelen nagyot kapott szegény, mert az agy teste ráadásul nem is cnczett hanem kovácsolt, de a küllők úgy meghúzták, hogy néhol kis dudorok alakultak ki a lyukak fölött. Mindeg, én annyira nem durvulok, nekem elég lesz ez is. Én inkább közlekedésre használom a bringát városban. Meglátjuk, mit tudok kihozni belőle, majd jelzek, hogy mire jutottam. Köszönöm a segítséget!

Elküldve: 2011.03.27. 07:17 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 845

@davidadam625: Hát én "extrém" szakágakat sose űztem, szóval nem tudom milyen terhelést kéne kibírnia. De, ha a tengely elferdült, akkor szerintem az egész agy konstrukciójában nem bírja a terhelést. (Nekem utoljára még a nagyon régi 9mm-es Shimano hátsóagy tengely bírt elferdülni normál terep használat mellett. Azóta nem volt bajam agyakkal ilyen tekintetben.) Hátha válaszol valaki DH-s, vagy BMX-es, vagy triálos, hogy mi a helyzet az agyakkal/csapágyakkal nálatok.

Elküldve: 2011.03.26. 23:45 davidadam625 

  • davidadam625 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 19

@Makky: Nálam egy bmx hátsótengelyről van szó, és ki tudtam ütni simán a tegellyel, de azon morfondíroztam, hogy az ipari csapágy pont nem erre a terhelésre lett kialakítva, és egy esetleg jó állapotú csapágy is megsérülhet(ennél az agynál 2 csapágy van mindkét oldalon).

Tengellyel még sokra nem jutottam, de már folyamatban van a pótlása. Esztergályos ismerősökkel konzultálok, hogy hátha csinálnának nekem helyette.

Elküldve: 2011.03.22. 05:53 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 845

@davidadam625: Ha ferde a tengely, akkor nagy valószínűséggel szorulni fog. Persze nem biztos. Mondjuk én agyat/közpcsapágyat nem használnék ferde tengellyel, bármennyire is pici benne a "ferdeség". Pedálnál viszont elég gyakori (főleg a könnyebbeknél), hogy egy eséstől elferdül egy picit. Ott ha van egy kis játéka, akkor nem fog szorulni. Az ilyet még simán szoktam én is tovább használni.

A csapágy behúzás csak az egyik dolog. Agyból kiszedni viszont szinte csak a csapágy roncsolásával lehet kihúzó nélkül. Sőt van olyan agy, amiből ki se lehet szedni kihúzó nélkül, mert egyszerűen nem férsz hozzá a túloldalról sehogy. (Ez persze megint nagyban függ az agy felépítésétől, mert van olyan (főleg az egyszerűbb/olcsóbb/nehezebb darabok), amelyiknél a tengellyel simán ki lehet ütni. Persze csak ha acél a tengely!)

Elküldve: 2011.03.21. 22:59 davidadam625 

  • davidadam625 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 19

@Makky: Tahát ha a tengely görbe, akkor lehetséges hogy szorulni fog, igaz?

Elküldve: 2011.03.21. 22:58 davidadam625 

  • davidadam625 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 19

@Makky: Egyszerű és nem olyan drága szerszám csapágybehúzásra: anya-vastag és széles platóalátét-menetes szál-vastag és széles platóalátét-anya Kifelé gondolkodtam, hogy a kalapács vajon mennyire ártalmas az esetleg még ép csapágynak. "Kónusz" Csak megkérdeztem, hogy a gyakorlatban hogy működik, és ismét köszönöm a pontos választ!

Elküldve: 2011.03.21. 11:27 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 845

@davidadam625: Ha a tengely görbült, akkor leginkább kuka.

A csapágy szereléshez léteznek megfelelő (nagyon drága) célszerszámok. Egyszerűbb esetben azonban egy kalapács is megteszi. Csak tudni kell hol és milyen erővel üsd. Vigyázni kell, mert tönkre lehet tenni az egész agyat (ez főleg a könnyebb cuccokra igaz)! Van olyan agy, amihez pl. spéci csapágy kihúzó kell. Külső "csavar" szokott lenni pár agynál, de annak csak annyi köze van a csapágy beállításához, hogy ha túl erősre húzod, akkor szorulni fog. Vagyis az ilyen agyaknál pont annyire kell meghúzni, hogy egyáltalán ne szoruljon. Ha kicsit már szorul, akkor kicsit visszalazít és kész. (De ez igazából nem a csapágyat állítja!)

Elküldve: 2011.03.20. 18:36 davidadam625 

  • davidadam625 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 19

@szami: Akkor minek nevezik azt, amivel a csapágyat az agyhoz szorítod?

Elküldve: 2011.03.20. 17:55 szami 

  • szami avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 37

@davidadam625: Az ipari csapágyas agyakban nincs kónusz....

Elküldve: 2011.03.20. 17:26 davidadam625 

  • davidadam625 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 19

Még egy: Akkor mi a helyzet, ha az egyik oldalon a tengely meg van görbülve?

Elküldve: 2011.03.19. 17:36 davidadam625 

  • davidadam625 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 19

Még pár kérdés: Ipari csapágyas agyból hogy kell kivenni-berakni a csapágyakat? A kónuszokat mennyire kell meghúzni?

Elküldve: 2011.03.19. 17:31 davidadam625 

  • davidadam625 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 19

Köszönöm a pontos válaszokat! Sokat segítettetek!

Elküldve: 2011.03.19. 10:58 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 845

@davidadam625: Az a biztos, ha viszed a csapágyat. Viszont távoli (mint pl. Távol-Kelet..) alkatrészekkel meg lehet szívni, hogy itthon nem forgalmaznak olyan méretet. Nekem egy régi FSA középcsapággyal volt így. American Classic-al is hallottam már ilyen szívást.

Hogy veszed észre, hogy nem 100-as: 1. Elkezd finoman kotyogni, majd szépen lassan egyre jobban. Keréknél, középcsapágynál ezt oldalirányú mozgatással lehet ellenőrizni. A csapágynak semmilyen játéka nem lehet ilyen irányban. Ez a játék egyre nagyobb lesz az idő előrehaladtával. Hogy ki mikor cseréli az egyéni izlés kérdése. Én kerék esetében az éppen érezhető játék miatt még nem cserélem MTB-n, csak országúton. Középcsapágynál viszont már a legkisebb játék miatt is cserélem. Pedálnál meg csak a nagyobb játék esetén. 2. Nyilván, ha teljesen beállt a csapágy az is egy jel. :)

Minőség: Bringán az ipari csapágy nem a sok "forgás" miatt fog szétmenni jó eséllyel, hanem a belekerülő kosztól. Ezért nem érdemes SKF-et venni, mert annyival nem fogja tovább bírni, mint amennyivel drágább (sokkal drágább!). Esetleg országútra, MTB-hez biztos nem vennék.

Elküldve: 2011.03.19. 01:07 fifi 

  • fifi avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • BÉKÉS MEGYEI KERÉKPÁROSOK CLUBJA csapat
  • BÉKÉS MEGYEI KERÉKPÁROSOK CLUBJA csapat
  • hozzászólások: 52

ja igen, mi a cégnél főleg SKF-et és Timkent használunk... ami nagyon fogyó abból van FAG /olcsó és korrekt/ mondanám hogy üzemi felhasználásban van különbség az SKF javára / a Timken kib@szott jó cucc, de többet ért mint az életed/, de valahová nem éri meg több ezer forintos csapit betenni... neked átlagos körülmények között egy FAG minőség is örök élet meg egy nap.

Elküldve: 2011.03.19. 01:03 fifi 

  • fifi avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • BÉKÉS MEGYEI KERÉKPÁROSOK CLUBJA csapat
  • BÉKÉS MEGYEI KERÉKPÁROSOK CLUBJA csapat
  • hozzászólások: 52

"Milyen paramétereket kell megadni hogy olyat kapjak, mint amilyen kell? "

csapágyszámot...

az alapján amúgy a méret is visszaszámolható csapágykönyvből. emiatt nem kell méregetned, mert lehet nem is tudod pontosan a tolómérőt használni. Van itt előttem két db 6303-as csapágy, ez az egész univerzumban egy adott külső és egy adott belső d-t valamint egy szélességet jelent/a további jelöléseket nem vesézem (C3)/. Van fém, van nemfém csapágy, van sikló, van görgős, van tűgörgős, kúpgörgős... Vannak kifejezetten magas fordulatra tervezett csapágyak, van matek a tömítésekkel, van matek önbeállókkal, van matek a görgőkkel, van matek Y csapággyal, komoly gépészeti anyag, ne akard megtanulni.

rossz csapágy kivesz, számot róla leolvas... esetleg ha olvashatatlan, akkor beviszed csapágyboltba, ott a jóember leméri, és átváltja...

ennyit így iccaka 8sör meg pár Unicum után... :)

Elküldve: 2011.03.18. 21:58 Norbee18 

  • Norbee18 avatar
  • DH/Freeride arc
  • Akik szeretnek szerelni csapat
  • Akik szeretnek szerelni csapat
  • hozzászólások: 166

paraméterek alatt a csapágyszámot értem.

Elküldve: 2011.03.18. 21:57 Norbee18 

  • Norbee18 avatar
  • DH/Freeride arc
  • Akik szeretnek szerelni csapat
  • Akik szeretnek szerelni csapat
  • hozzászólások: 166

Apróságokkal szerintem nem igazán érdemes foglalkozni, de lehet ellenőrizgetni! Csapágyakat természetesen csapágyboltokban kapsz.Vannak külön erre a témára szakosodott boltok...:) Elvileg a paraméterek rajta vannak a csapágyházon, beviszed a régit és adnak egy újat..:)

 
Új hozzászólás:
(formázási lehetőségek)
kód eredmény
*dőlt* dőlt
**félkövér** félkövér
> idézet

szöveg
idézet
szöveg
\* *
* lista első elem
* lista második elem
* lista harmadik elem
  • lista első elem
  • lista második elem
  • lista harmadik elem
1. számozott lista első elem
1. számozott lista második elem
1. számozott lista harmadik elem
  1. számozott lista első elem
  2. számozott lista második elem
  3. számozott lista harmadik elem
[TestBike](https://www.testbike.hu) TestBike
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
Csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá! Lépj be vagy regisztálj!