Mit javasoltok, komplett fékcsere, vagy csak féktest csere?

1-34 (34 hozzászólás)

Elküldve: 2025.04.27. 16:02 azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 773
Témaindító hozzászólás:

A 19éves kerékpáromon a Shimano DEORE LX ST-M585 fékdugattyuk mellet továbbra is lassú olaj szivárgás van. De az LX ST-M585 egyben fékváltokar is, vagyis ha komplett féket cserélek, akkor váltokarokra is szükségem van. (3x9). Járható út, ha csak féktestet cserélek? És marad at eredeti Shimano M585 fékváltokar? Vagy mindenkép a komplett új fék a biztos?

Ti milyen féket ajánlanátok? Elegendő lehet egy MT-200 fék szett? Tudja az amit a LX ST-M585?

Elküldve: tegnapelőtt, 19:38 azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 773

@azaki71: Megtaláltam, hogy mi a szerepe: " lemez egyik fő szerepe a buborékleválasztás és annak megakadályozása, hogy a tartályban lévő estlegessen kialakuló apró légbuborékok könnyen a főfékhenger furataiba jussanak."

Elküldve: tegnapelőtt, 19:00 azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 773

@rcs2003: Köszi, én is néztem már, ill probáltam rátaláni, de ezeken az ábrákon nics rajta. Magában az olaj tatrályban van bele patintva. Ez egy kb 4x4mm méretü vékony lemez, a végein hajlitással, és a tartály átaresztö fúratai felett helyezkedik el, kb 2mm-rel.

Ezne a videon, 2:53 pecnél látszik a fékkarban, az olajban. https://www.youtube.com/watch?v=XhBWN7kNyB0

Elküldve: tegnapelőtt, 18:11 rcs2003 

  • rcs2003 avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 1103

@azaki71: melyik elemre gondolsz? Robbantott ábra

Elküldve: tegnapelőtt, 16:49 azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 773

Amugy tudja valaki mi a szerepe, az M585 fékkar, olajtartályában lévő pici tégallap alpu lemeznek

Elküldve: tegnapelőtt, 05:28 Csatári Péter 

  • Csatári Péter avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 74

@azaki71: Nekem fordított esetben van tapasztalatom még a gyantás betétek tudtak hasonlóan fogni ha sikerült működésre bírnom főleg a BBB BBS-53E száraz körülmények között de esőben mind a két tábor megkínlódik. Bár az észre vételem az hogy a gyantás jobban fogy vizes körülmények között így ha meg szárad akkor jobban fog mint előtte az az gyorsabban kopik össze a rotorral

Elküldve: 2025.05.14. 19:42 azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 773

@Csatári Péter: Már most azt mondom, hogy én is azt tapasztalom amit te. Rengeteg gyorsitás, fékezés (nem állóra) tevékenységgel egybe kötött kerékpározást folytattam. Elöl még ,csak csak fog a 180mm tárcsával a mügyantás betét és ha ugy nézem, sokal nehezeb vele fejre állni, mint egy azonnal harapó fémes betéttel. A hátsó az gyenge a 160mm tárcsával, nagyon nem tetszik. De érdekes, ha meglocsolom vizzel, ugy harap, hogy még egy fémes betétes is megirigyelné.

Szészedtem a régi féknyergem, kivetem a dugattyukat, megtisztitottam, ellenöriztem a munkahengerek tömitő gumik állapotát és a dugatyuk felületét. Megkentem fékolajal és összeszereltem. Vissza, fel fogom rakni hátra, a fémes betétekkel, adok neki még egy esélyt, egyszerüen szükségem van az azonnal reagáló, erős harapos fékhatásra.

Elküldve: 2025.05.13. 19:41 azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 773

@Csatári Péter: Köszönöm szépen tippet!

Elküldve: 2025.05.13. 18:14 Csatári Péter 

  • Csatári Péter avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 74

@azaki71: Én is hasonló cipőben jártam V-Fék-ről váltottam MT szériás fékekre elsőre 200 és utána 410. Nem estem hasra a fék hatástól volt SM-RT10/56 és 64 rotorok 160/160 vagy 180/160 vagy még 180/180 kombinációban gyári és nem gyári betétekkel. Utána untam meg a kínlódást hogy MT410 180/180 SM-RT64 rotorokkal BBB BBS-52S betétekkel (ezt talán próbáld ki ez fémes betét hátha neked jobban beválik és jó a fékedhez is) alig bírtam megállni egy lejtőzés után konkrétan a Somoskői vártól lefelé a Somoskői és a Salgóbányai elágazásnál. Bár hozzá kell tennem hogy nem szokott módon használom a kerékpárt hanem két gyerkőc utazik velem az utánfutóba de utánfutózás ellenére se volt nekem jó a fékezési élményem. Vettem a szlovák 2wheelsnél (ott még mindig olcsóbb mint itthon) Deore M6100-s fék szettet SM-RT70 180/180-t és Shimano fémes betéteket meg utánfutóval is úgy állok meg mint a szög de még anélkül is úgy fog hogy át lehet esni a kormányon és a lejtőzéssel sincsen bajom.

Elküldve: 2025.05.13. 15:19 azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 773

@Makky: Amikor én használtam fémes betéttel "gyantás" tárcsát, a tapasztalatom az volt, hogy a tárcsa gyorsabban kopott a puháb anyaga miatt. Amikor elmelegedett akkor csikorgó hanggal jelezte, de a fékhatás amugy rendben volt. Persze késöbb XT tárcsákat használtam a fémes betétekhez, majd az elmult években SLX tárcsákat.

Ha már nem voltam elég figyelmes a mostani fékválasztásánál, akkor marad a gyantás betét használata, így megrendeltem az RT56 180mm tárcsát előre. Most elöl hátul RT-56 tárcsákra váltok és a fémes betéttel használt RT-66 tárcsákat elrakom.

Lélekben ugy érzem, ez visszalépés a régi fékemhez képest, de majd a kerékpározással töltött idő eldönti, mennyire leszek elégedett a fék teljesitményével.

Elküldve: 2025.05.13. 14:21 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 905

@azaki71: A "gyantás tárcsa" fémes betét kombináció azért lehet gyárilag "tiltott", mert a gyantás tárcsák (alsó kategória) olcsóbb anyagból vannak. A fémes betét pedig nagyobb igénybevételt jelent a tárcsának. Vagyis gyorsabban fog kopni az olcsó tárcsa miatta és az esetlegesen nagyobb hőhatás hamarabb megégetheti. De ez csak az én elméletem. :)

Elküldve: 2025.05.12. 21:12 azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 773

@Makky: Ma este kicseréltem hátul a tárcsát és gyorsan ki is probáltam. Elmult a nyikorgás és van fékhatás!

Külföldi forumokon az E01S fémes betétet emlitik, mint lehetőséget az MT-500-hez. Azzal lehet, hogy müködne a RT-66 tárcsa, akkor is ha lelog róla a betét egy része. De már nem akarok összevissza rendelni és kisérletezni.

Amugy én is használtam már shimano "gyantás" tárcsával fémes betétet és nem volt vele problémám.

Elküldve: 2025.05.12. 20:43 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 905

@azaki71: Ez lehet... Bár nekem mondjuk még sose volt ilyen miatt gyenge fékhatásom. Össze-vissza használtam már vagy 10 féle tárcsát. Mindenféle gyártótól. Sok esetében láthatóan nem teljesen jó helyen kopott (mert tök más fékhez tervezték), mint ahogy a példádban is írják. Ennek ellenére se hanghatással se fékerővel nem volt gondom soha. Persze ettől még simán lehet olyan kombináció, ahol ez jelentkezik. :(

Elküldve: 2025.05.12. 19:14 azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 773

Egy fórumon ezt olvastam:

""A nagyobb probléma, amivel kapcsolatban aggályod merült fel, az, hogy az MT500 féknyergek, amelyek "széles típusú" betéteket igényelnek, NEM fognak megfelelően működni az RT66, RT76 vagy RT86 tárcsákkal. Bár kompatibilisek a fémbetétekkel, mindegyiket "keskeny típusú" tárcsáknak minősítik. Az inkompatibilitás oka, hogy a széles típusú betétek (B01S) felülről lefelé szélesebbek, és nem kompatibilisek az RT66/76/86 tárcsák keskenyebb mélységével. Ha megpróbálsz egy ilyen tárcsát használni, a betétek túlnyúlnak a fékezőfelület belsejébe, a betétek egy része a fékezőfelületen, egy része pedig a támasztókarokon lesz. A betétek egyenetlenül fognak kopni, és jó esély van rá, hogy kellemetlen zajokat fognak kiadni, ráadásul veszítesz a fékerőből és az állandóságból.""

Majd elolvastam a shimano kompabilitási listát, ahol a MT-500 hez a Shimano a következő féktárcsákat sorolja fel. ST-RT56, 54, 30, 26, 10, EM300,

Ha ezt elöbb tudom, (így jár aki nem tájékozodik) akkor nem ezt a féket választom. Mindemellet a B03s és B05s-RX betéteket ajánja hozzá a shimano, és fémest nem. (Persze biztos elbirja a fék a fémes betéteket).

Ahogy írtam, hátra van egy tárcsám Rt-56, elöre viszont rendelnem kell egy 180mm-est.

Elküldve: 2025.05.11. 16:30 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 905

@azaki71: Lehet, hogy a csiszolás nem tett neki jót. Nem tudom. Értem én, hogy nem szeretnéd kidobni, mert még "új". De, ha nem fog, akkor az sokáig fogja keseríteni az életedet! Ráadásul, ha nem fog jól, akkor nem is kopik! :) Szóval még annál tovább is! Én is dobtam már ki új tárcsát. Ez van. Feltéve persze, ha ez a baj, de más nem nagyon lehet.

Elküldve: 2025.05.11. 16:05 azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 773

@Makky: Igen, nekem sem kellet, soha sok idő az azonnali erős fékhatáshoz. A féktárcsákat idén vettem, újonnan, de ígaz, hogy már használtam öket a régi fékkel és a fémszemcsés betétekkel. Van itthon egy erdeti RT-56 féktárcsám, azzal még probálkozhatok, de nagyon nem örülnék annak, ha ki kellene dobnom az idén vásárolt tárcsákat. Lehet, hogy tulságossan felcsiszoltam a felületüket, hogy eltüntessem róla a ráéget oljat? De csak találgatok.

Elküldve: 2025.05.11. 15:53 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 905

@azaki71: Az összekopás az pár nagyobb fékezést jelent. Ha az nem volt elég, akkor nem lesz már jobb. Nekem ez a tapasztalatom. Szerintem a tárcsával lesz a baj.

Elküldve: 2025.05.11. 15:49 azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 773

Még RCS írta valahol, hogy amikor nedves, vizes a fékje akkor jobban fog. Na, én is meglocsoltam egy vödör vizel és érdekes, elmult a nyikorgás és jobb lett a fékhatás.

Elküldve: 2025.05.11. 15:21 azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 773

Ma hátra is felszereltem az új féket, és ha már így tettem, akkor elöl is újra légtelenitetem a rendszert. Közben ellenöriztem, hogy az első fékbetétek milyen állapotban vannak a tegnapi 98 km után, de a kopásnyomokon kivül nem láttam rajta semmi extrát.

A fékkarok azonnal reagálnak, keményen és határozottan, biztos vagyok benne, hogy a fékrendszer nem levegös.

Ebéd után el is vittem a kerékpárt egy fél órás, felgyorsit / lassit fékbekoptatásra. Hát, ugy szar ahogy van. Elöl és hátul is nyikorog és aligha nevezhető fékhatásnak az, ami jelenleg van. A tárcsák tiszták, semmi szennyezödést nem látni (mint ahogy az látható volt az eredeti féknél, a ráégett fekete olaj.) Már csak arra tudok gondolni, hogy az Rt-66 féktárcsákahoz sokkal több idő kell ezeknek a betéteknek (a tárcsa felcsiszolása és tisztittása után), hogy összekopjanak, vagy egyszerüen nem kompabilitis vele.

Most eljutottam a "leszarom állapotba", használom így egy darabig, de tény, hogy a huszonegynéhány kerékpáros évem alatt ilyen még nem volt.

Elküldve: 2025.05.10. 20:37 azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 773

@rcs2003: Köszönöm szépen az elismerést, de ez tényleg extrém volt a számomra és nem is szeréném mostanában újra ennyire megeröltetni magam.

Még meghagyom a gyári betéteket, adok neki idöt, talán jobb lesz még több fékezés után. Anyagilag sem érné meg csak betéteket rendelnem.

Elküldve: 2025.05.10. 19:44 rcs2003 

  • rcs2003 avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 1103

@azaki71: akkor vegyél bele fémes betétet. A másik: 98km bazeg! síkon aszfalton is kihívás az emberek 99%-ának, nem hogy 1300 méter szinttel! Kibaszott jó formában vagy! Ne sajnáltasd magad! Én a felére se lennék képes nálad tíz évvel fiatalabban, még ha a taknyomon csúsznék akkor sem.

Elküldve: 2025.05.10. 18:17 azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 773

@azaki71: ".....Nyilván a szinterezet betét nem......" B05S gyári fékbetét van benne, szóval elirtam.

Elküldve: 2025.05.10. 17:50 azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 773

Remélem, csak több idő kell az új féknek az összekopáshoz, mert eddig csalódás. Nyilván a szinterezet betét nem lesz olyan markáns, mint a fémszemcsés, de ennél többet vártam. A régi fék, azonnali, határozott és nagy fékeröt adott, míg az újnál lassabban épül fel a fékerö és az sem olyan nagy. Szóval vegyesek az érzéseim, egyenlőre a hátsó féket le sem cserélem az újra. Nyilván egy elönye van, az újnál nincs olajszivárgás.

A Kelet Mecsek adta a teszt utam és önmagamhoz képest széthajtottam magam, a combjaim ugy fájnak, mint még soha. (19km/h átlag, 98km és 1350m szint) Nyilván ez másoknak semmiség, nekem ez a teljesitöképeségem maximuma.

Elküldve: 2025.05.05. 17:44 Cadre Allage 

  • Cadre Allage avatar
  • hozzászólások: 879

@azaki71: ha leszereled a hátso féket könnyebb a bicaj városon belül megáll(ja a heyét)hellén helyén helytelen én

Elküldve: 2025.05.05. 17:32 azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 773

Megérkeztek a féknyergek. Ma csak az első felszerelése volt idöm, teszt körre meg talán a hétvégén. Lemértem a két féknyerget, ha már így alakult, a régi M585 119g, az új MT500 110g. Az MT500-nál nagyobb átméröjüek a dugattyuk és a fékbetét felülete is nagyobb. Rövid probálgatás alatt, (ez nem teszt kör), az MT500 féknyereg, a régi ST585 fékkarokkal használva, hajszálnyit beljebb fogva éri el a maximális fékeröt, nem olyan hirtelen és határozottan, mint az eredei M585 féktesttel. Nekem ez most furcsa (mást szoktam meg), de majd az első utak fogják megmondani, milyen is valójában. Elöször azt hittem én hibáztam és nincs benne elegendő fékolaj, de fullra van töltve.

Elküldve: 2025.05.01. 15:32 azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 773

Csak a jövöhéten érkezik meg a csomagom, így ismét alapossan csiszoltam, tisztitottam a fékbetét / tárcsákat, mert a kerékpározás nem maradhat el.
Így a hátsó fék, kibir kb 3 útat, amire megint elszennyzödik olajal, az első fék sajnos csak egy fél útat.

Most minden út után ezt teszem, hogy valamennyire éltbe tarcsam a fékeket annyira, hogy tudjak kerékpározni és ésszel ezt meg is tudom tenni, még az erdei lejtöket sem kell teljessen kihagynom. De azért már várom, hogy itt legynek az űj fékek és ne keljen aggodni, a fékek miatt.

Elküldve: 2025.04.28. 11:49 azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 773

Igazad van. Köszönöm a tanácsokat.

Elküldve: 2025.04.28. 10:33 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 905

@azaki71: A féknyereghez fékbetét és távtartó jár. Roppantógyűrű nem. Az a vezetékhez jár. De az minek neked? Régi vezetéket kitekered és betekered az új nyeregbe. Ennyi. Ha nem akarod vágni a vezetéket, akkor nem fog kelleni. Fémes betét jó abba a fékbe simán.

Elküldve: 2025.04.28. 10:28 azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 773

Nem agyaltam tovább, kell a fék. Végül a Shimano Deore BR-MT500 rendeltem, meg és hozzá a roppantó gyürüket (közben megnéztem a fékcsövem tipusát is ami BH59). Fékolajam még van.

Elküldve: 2025.04.28. 09:50 azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 773

Elolvastam a specifikácíokat és a Shimano Deore BR-MT500 és BR-M6100 között gondolkodom. Nyilván semmit nem akarok tulbonylitani, de az nem árt, ha tudok használni hozzá fémszemcsés betéteket is. (Eddig azt használtam az SM-RT66 féktácsákkal, ami tárcsák ráadásúl szinte újak, mert februán végén cseréltem)

Esetleg tudjátok, hogy a féknyerekhez tartózék a roppantogyürű, vagy sem? Mert ha nem, akkor külön megvásárolom, de nem tudom mit tesz a shimano a dobozba. Ill azt is remélem, hogy fékvezetékem is kompabilitis.

Elküldve: 2025.04.28. 08:58 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 905

@azaki71: Igen, akkor a Deore jó lesz! Shigura: biztos van, aki szeret így variálni, de ha nem muszáj, vagy nincs konkrét ilyen cél, akkor én nem variálnék az biztos, mert az plusz egy hibalehetőség/szívás. Amúgy meg a fékkarban a munkahenger és a féknyereg/dugattyú átmérő/stb. kialakítás egymáshoz van tervezve! Szóval ott érhetnek plusz meglepetések is! :)

Elküldve: 2025.04.28. 08:43 __opp__ 

  • __opp__ avatar
  • sima XC-s
  • Hegyikerékpárosok csapat
  • Hegyikerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 276

Ha van kedved kísérletezni, ez egy remek alkalom lenne egy Shigura projektre. Keress rá a Shigura-ra ha nem ismernéd, tőlünk nyugatabbra van kultúrája,és a te esetedben most pont jól jön ki az alkatrészcsere is. Ha nem is ilyen progresszív javítást, de mindenképp a felújítást javaslom, mert a bringa se mai és nem akarsz fékváltókart cserélni gondolom.

Elküldve: 2025.04.27. 20:17 azaki71 

  • azaki71 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 773

@Makky: Köszönöm, ez remek hír nekem. Ami nekem van abba a féktestbe egynesen megy bele egy csavarral és nem oldalról. Ilyen: https://www.ebay.com/itm/185475928325

Igen, a kerámia dugattyukról sok rosszat olvastam. Én a Deore BR-MT500 néztem.

Elküldve: 2025.04.27. 20:03 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 905

Persze, simán lehet csak féktestet cserélni! De arra figyelj, hogy a Shimanonál kétféle hidraulika csatlakozás van a féknyereg oldalon! Van az egyenes, meg a banjo-s. Ha jól látom, akkor a tied banjo-s (oldalról van becsavarozva)! Szóval az MT-200 biztos nem lesz jó, mert az egyenes. (Lehet vezetéket is cserélni, de az elég drága móka! A vezeték csatlakozása nem módosítható házilag!) Maga a féknyereg nem olyan drága dolog. Én az SLX-et javaslom. M7000. Az már banjo-s. A Deore még egyenes csatlakozású. De alig drágább csak az SLX amúgy. És érezhetően jobb. Nekem volt mindegyik. Csak a kerámia dugattyúkkal finomabban kell bánni, mert hajlamos lehet letöredezni a pereme. Főleg, ha nem megfelelően szereled!

 
Új hozzászólás:
(formázási lehetőségek)
kód eredmény
*dőlt* dőlt
**félkövér** félkövér
> idézet

szöveg
idézet
szöveg
\* *
* lista első elem
* lista második elem
* lista harmadik elem
  • lista első elem
  • lista második elem
  • lista harmadik elem
1. számozott lista első elem
1. számozott lista második elem
1. számozott lista harmadik elem
  1. számozott lista első elem
  2. számozott lista második elem
  3. számozott lista harmadik elem
[TestBike](https://www.testbike.hu) TestBike
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
Csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá! Lépj be vagy regisztálj!