Országúti VS 29" Mtb - melyik a hatékonyabb/gyorsabb országúton?

Linkelt termék: Schwinn-Csepel Tour
1-22 (22 válasz)

Elküldve: 2012.10.13. 19:23 Timex 

  • Timex avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 11
Témaindító kérdés:

Sziasztok! Következő lenne a dilemmám: Szerintetek, melyik bringa a gyorsabb/hatékonyabb országúton? Egy országúti , vagy egy 29” mtb. (Outi áttételekkel 47mm széles gumikkal)? Nyilvánvaló, hogy az outi javára van a : súly, gördülési ellenállás (ez esetben 2X olyan jó), de pl az a jobb erőátvitel, és a jobb aerodinamikai tulajdonságok csak „alsó fogásban” érvényesek, a fékváltót fogva már kevésbé. A két kerék között, ugye 1,5” a különbség ami kerületben 11,5 cm jelent, szóval azonos áttételnél ennyi előnyt élvez a 29” –os kerék Szerintetek ez az érték felülmúlja, vagy esetleg kompenzálja az outi fent felsorolt előnyös tulajdonságait?

Elküldve: 2014.05.06. 13:04 gyuladaniel94 

  • gyuladaniel94 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 295

@szami: én is így tapasztaltam. Trekkinget használtam 28-as gumikkal, de az sem volt az igazi, semmi köze nem volt az országútihoz még lefelé fordított, legalulra tett kormányszárral és országúti fogaskeréksorral sem. A montis hajtómű is szélesebb, volt, mint egy országútis. Pedig én hülye gondoltam, hogy veszek egy jó trekkinget, és akkor majd 28-as gumival úgy fog menni, mint egy országúti, hát nem. Sajnos.

Elküldve: 2014.05.06. 10:32 szami 

  • szami avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 37

Nekem volt 11,3 kg-os karbon merevvillás 29-es montim, amire 622x28-as gumit raktam fel, bízván abban hogy országútihoz hasonló élményt fog adni. Hát hatalmasat tévedtem! Egész egyszerűen teljesen más a két geometria, hiába a virsligumi az mtb-n, soha nem lesz olyan fürge mint az országúti, valamint gyorsulni sem fog úgy.

Elküldve: 2014.05.06. 09:47 OKdoki 

  • OKdoki avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Cross trekking csapat
  • Cross trekking csapat
  • hozzászólások: 683

Szerintem is, cyclocross vagy egy sportos geoju, nagyon könnyű cross bicaj lenne az ideális a felvetett hátrányokra. Kérdés már csak a pénz?

Elküldve: 2014.05.06. 09:38 OKdoki 

  • OKdoki avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Cross trekking csapat
  • Cross trekking csapat
  • hozzászólások: 683

@OKdoki: Elnézést, nem 28-47 átmérő, hanem szélesség!

Elküldve: 2014.05.06. 09:35 OKdoki 

  • OKdoki avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Cross trekking csapat
  • Cross trekking csapat
  • hozzászólások: 683

Tisztán a fizika felől közelítenék, mert a biciklihez annyira még nem értek. A kérdésed a későbbi magyarázattal világos lett. Ha egy outira (cyclocross?) rámenne a 622-47, akkor nagyobb lenne-e a végsebesség, vagy a hosszabban tartható átlagsebesség? Nos, tételezzük fel, hogy a jelenlegi edzettségi szinteden van egy maximális nyomaték amit adott ideig tartani tudsz. Ez nem változna. Ha a kerék átmérője nagyobb (ráadásul a tehetetlen tömeg is nagyobb amit fel kell gyorsítanod nem csak 0-ról, hanem 38-ról is) akkor ugyanahhoz a pedálfordulathoz azonos áttétel esetén nagyobb sebesség tartozik. Kb. négy százalék a különbség egy 28-as és egy 47-es átmérő között, azaz olyan 1,5 km/h különbség adódna 38 km/h-nál. A baj az, hogy ehhez nem ugyanaz a nyomaték szint kell! Mind a légellenállás, mind a gördülési ellenállás növekszik. Nem lehet messze az igazságtól, ha feltételezem, hogy minimum 4% az előbbiek növekedése. Ez nagyon kicsi különbség és és sok egyéb tényező is befolyásolhatja, de feltételezem, hogy lényegében ugyanarra a sebességre lennél képes. Itt csak egyetlen tényező segíthet reálisan. Az áttételek nem kifejezetten rád lettek szabva. Bár az áttételi lépcsők viszonylag kicsik elképzelhető, hogy neked egy köztes áttétel lenne az ideális. Pl. 2x10 a rendszer. Mondjuk, a legnagyobbat nem tudod kitekerni folyamatosan (sík úton ideális körülmények esetén), de a 2x9 már igen. Lehet hogy a 2x9,5 lenne a maximum a "nyomaték képességed" alapján. A gumicsere közelebb vihet ehhez a szinthez, így a 2x9-ben képes vagy a 4% előnyt érvényre juttatni. Elnézést az okoskodásért!

Elküldve: 2014.05.06. 08:52 K.I. 

  • K.I. avatar
  • virsli gumis/oútis
  • hozzászólások: 34

Szerintem nagyon jó középút, sőt városba, országútra és némi terepre a legjobb választás a cyclocross bringa. Közel országúti a geoja, de annál rövidebb, így nem kell annyira kinyújtanod magad, ha nem szeretnéd. Tömege közel van az oútihoz. Simán rámegy még a 36-os gumi is, ami már elég csillapítást ad, főleg, ha karbon villás. A canti fék, ha normális nagyon hatékony, de ha tárcsafék-rajongó vagy, akkor olyat is tudsz venni. A sárvédő simán ráfér, sőt soknak még csomagtartóhoz is van előkészítése.

Elküldve: 2014.05.06. 07:50 Rainy 

  • Rainy avatar
  • virsli gumis/oútis
  • Crank Riders csapat
  • Crank Riders csapat
  • hozzászólások: 53

Szerintem az a legjobb, ha outiból van egy 9 kiló körüli darab meg 29er-ből egy belépő széria. Ha 1 kerékpár megengedhető akkor valami könnyebb trekking ahogy előttem is írták és 700x23 gumi rá. 622x19 felnire felmegy, sokan mondják nem biztonságos meg egyebek, nekem jól működik. Ha szükséges terepezni visszateszed gyorsan a vastagabb gumit és mész :) én 29-ert használok virsli gumival, simán ynomom vele a 35-40 közötti tempót, egyedül emelkedőn érzem a 15 kilót :D

Elküldve: 2012.10.19. 12:51 DaveN11 

  • DaveN11 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Velencei-tó környéki bringások csapat
  • Velencei-tó környéki bringások csapat
  • hozzászólások: 41

Csatlakozom perellihez, egy 28as crosstrekking tökéletesen megoldaná a dolgot, én is azt használom. Majdnem olyan gyorsan mész mint egy virslivel, viszont a kátyúkat, padkákat és minimális terepet is tökéletesen viszi. Múltkor véletlen dh pályára tévedtünk (tényleg véletlen) és nyekkenés nélkül kibírta a leérkezést. Conti Townride gumik. Csak ajánlani tudom ;)

Elküldve: 2012.10.19. 11:50 Timex 

  • Timex avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 11

@gentile: Egyebkent nalam is ugyanez a helyzet, 559-47-rol ultem at outira, es a tapasztalataim egy-az egyben ugyanezek. Tehat az outi szinte kizarolag sportolasra jo, viszont arra nagyon - sebessegugyileg talan nekem is csalodas, de a feelig-je az oriasi, es semmihez nem foghato. Lenyeg hogy helyen kezelje az ember!

Elküldve: 2012.10.19. 11:27 perelli 

  • perelli avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Cross trekking csapat
  • Cross trekking csapat
  • hozzászólások: 619

Én tényleg nem értek hozzá, de nem ilyesmire kell egy crosstrekking? :)

Elküldve: 2012.10.19. 11:21 gentile 

  • gentile avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 14

Elég furcsa a kérdés, de azért leírom a tapasztalataim. 2000-óta egy 26 os montit használok, amivel az utóbbi években kizárólag aszfalton megyek, ezért első körben lecseréltem a gumikat 1.75 ös slick gumira, majd a SID telóm is lecseréltem egy alu merevvillára. Heti ötször, szezonban naponta 20 és 80 km között tekerek (80-at hetente 1x) Nagyon szerettem volna egy outit erre a célra, és 2 éve be is szereztem egyet. Tavaly arra a következtetésre jutottam, hogy tök felesleges számomra outit használni, ezért idén már egyszer sem használtam, és el is fogom adni. Az indokok a következőek, 100 kg vagyok, és a vékony kerekek és gumik nem éppen támogatják a városi közlekedést (a táv felét Bp-i kerékpárúton teszem meg), túlságosan vigyázni kell rájuk. Sokkal-sokkal gyengébb a patkófék rajta (sora), mint a montimon az XT. Kényelmetlenebb az üléshelyzet az outin. Sokkal komplexebb a montim, pl. rövidebb terepen is át tudok vele hajtani és vacak úton is lassítás nélkül, ugratnom padkáról stb., és nem kell aggódnom a nyolcas miatt. És a legfőbb érv az volt, hogy az outival csak 2-3 km átlagsebbességgel vagyok gyorsabb, ami elenyésző. Úgyhogy szerintem, ha egy univerzálisabb bringát akarsz, akkor vegyél 29-es montit, és hozzá egy aszfal gumit, amit cserélgethetsz.

Elküldve: 2012.10.19. 09:14 Krupcheck 

  • Krupcheck avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 1019

@Timex: a gumi ballonosságából eredő szélesebb futófelület és nagyobb nyúlás többet vesz el, mint amennyit a minimális átmérőnövekedés (mert az számít, nem a kerület) adna.

Szóval ha a kényelemre hajtasz, akkor tegyél fel egy ballomos gumit az országútidra, amekkora elfér, kicsit lassabb leszel, de nem rázza ki a lelked. A 29er monti meg mint írtuk, terepre való, sosem lesz olyan hatékony aszfalton, mint egy akár ugyanakkora gumis outi.

Elküldve: 2012.10.18. 21:31 Timex 

  • Timex avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 11

Köszi az eddigi válaszokat! Ez az egész csak elméleti kérdés természetesen...jó múltkor elgondolkodtam rajta. Jelenleg 700X28-as kerékkel megáldott outim van, de még így is botrány ezeken a sz*r utakon tekerni vele, és mivel tavasszal gumi csere esedékes, gondoltam kicserélem 28" 622-32 gumira, ami ugye 8mm-vel több felületet jelent, de fél-collal nagyobb a kerület is, tehát nem biztos hogy hatékonytalanabb lesz a dolog, viszont valamennyivel kényelmesebb haladást biztosít. És így ezt a vonalat továbbgondolva jött a kérdés, hogy vajon milyen lehet egy 29" (622-47)- merthogy asszem ez a leg "vékonyabb" ebben a méretben) bringa, valami trekkinges geoval, outi áttételekkel (csak hogy lejtőn lefele se fogyjanak el az áttételek). Szóval egy ilyen gép, a kátyús utat kiröhögi, de vajon felveszi a versenyt egy outival sebességügyileg - tehát kompenzálja a plusz 11,5cm az összes többi hátrányt, és az eredmény vajon egy kényelmes és egy outihoz hasonlóan gyors gép lesz ? MÉG1X - NEM VAGYOK SZAKÉRTŐ, CSUPÁN ELMÉLETI KÉRDÉS AZ EGÉSZ- CSAK KÍVÁNCSI VAGYOK MÁS, HOZZÁÉRTŐBB HOGY LÁTJA EZT A KÉRDÉST.

Elküldve: 2012.10.16. 16:17 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 845

@johnny336: Ez messzire visz. A 700C ugyanaz, mint a 622. A régi tanyabájk, amire te gondolsz az talán 635-ös volt. A 29"-es egyébként valóban 622-es, vagyis 700-as. :) Keress rá ISO 5775-re.

Elküldve: 2012.10.16. 15:11 johnny336 

  • johnny336 avatar
  • sima XC-s
  • Hegyikerékpárosok csapat
  • Hegyikerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 931

Illetve úgy tudom a 29-es monti kerék nem más, mint a manapság divatos 700-as outi kerékméret megfelelője. Mert a régi 28-asok, azok 622-esek, ha jól tévedek.

Elküldve: 2012.10.16. 14:34 Zeke 

  • Zeke avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 113

felső kormányfogásnál is más az aerodinamika. már ha csak arra gondolsz , hogy a felsőtested a vízszinteshez közelebb kerül... illetve a kormány szélessége is más , 60-60 vs 40 (max 44) cm , ami rengeteget számít. A kormányfogásból adódó aerodinamikai eltérésekről nem is szólva.
A gumi sokkal vékonyabb és a komponensek általában az országúton úgy alakulnak , hogy a gördülékenységre optimalizálják. (pl több komponensű gumik)

Országútra a 29er akkor lehet alternatíva ha L-es vagy nagyobb vázat használnál montira és néha elmennél terepezni is vele.

Elküldve: 2012.10.16. 12:17 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 845

@johnny336: Ahhoz már biztos valami iszonyat kemény cuccot kell szedni! :) Csak nekem valahogy ez jött le ebből a mondatból, hogy ez "előny" lenne neki:

"...szóval azonos áttételnél ennyi előnyt élvez a 29” –os kerék..."

De lehet, hogy én értettem félre.

Elküldve: 2012.10.15. 19:29 johnny336 

  • johnny336 avatar
  • sima XC-s
  • Hegyikerékpárosok csapat
  • Hegyikerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 931

@Makky: nagyobbat?! o.O Ahhoz milyen dopping kellhet, hogy kitekerje az ember? :D

Elküldve: 2012.10.15. 10:37 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 845

@Timex: Ebben a formában nincs értelme a kérdésnek! Ha kevés neked országúton az 53/11-es áttétel (ezen azért meglepődnék, mert mezőnyben ProTour szinten is elég szokott lenni...), akkor tegyél föl előre nagyobbat, mert létezik (időfutamon/triatlonon használnak esetleg nagyobbat).

Elküldve: 2012.10.15. 10:17 Krupcheck 

  • Krupcheck avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 1019

Csak az előttem lévőt tudom megerősíteni.

Egyszerű a képlet, országútra országúti, terepre terepgép.

Amúgy a kerékátmérő meg az áttétel csak egy dolog. Meg lehet oldani valami kis fordulaton nyomatékból, vagy nagy fordulaton lendületből.

Elküldve: 2012.10.13. 23:16 johnny336 

  • johnny336 avatar
  • sima XC-s
  • Hegyikerékpárosok csapat
  • Hegyikerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 931

Outi geo vs. terep geo. Go figure.

 
Új válasz:
(formázási lehetőségek)
kód eredmény
*dőlt* dőlt
**félkövér** félkövér
> idézet

szöveg
idézet
szöveg
\* *
* lista első elem
* lista második elem
* lista harmadik elem
  • lista első elem
  • lista második elem
  • lista harmadik elem
1. számozott lista első elem
1. számozott lista második elem
1. számozott lista harmadik elem
  1. számozott lista első elem
  2. számozott lista második elem
  3. számozott lista harmadik elem
[TestBike](https://www.testbike.hu) TestBike
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
Csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá! Lépj be vagy regisztálj!