"...kerékpárra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek"

1-50 (56 hozzászólás)

Elküldve: 2013.12.04. 21:35 WAUZZZJ 

  • WAUZZZJ avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 49
Témaindító hozzászólás:

A régóta várt KÖHÉM rendelet módosítás kerékpárokra vonatkozó része, amely a Magyar Közlöny 2013/200. számában jelent meg 2013.12.02-án.

Forrás: www.magyarorszag.hu

Az MR. 116. §-a és az azt megelőző alcím címe helyébe a következő rendelkezés lép: „A közúti közlekedésben részt vevő kerékpárra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek 116. § (1) A kerékpárt fel kell szerelni a) könnyen kezelhető, megbízható kormányberendezéssel, amely semmilyen helyzetében nem akadályozza a kerékpár egyéb kezelőszerveinek működtetését, b) két, egymástól függetlenül működtethető, száraz és nedves időben egyaránt hatásos fékszerkezettel, amelyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat, c) hangjelző berendezéssel, amely csak csengőhangot adhat, d) egy előre fehér vagy kadmiumsárga fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható lámpával, e) egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával, f) elől egy fehér, hátul egy vagy két piros színű, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú fényvisszaverővel, és g) legalább az első keréken, legalább 2 db, egy átmérő mentén elhelyezett borostyánsárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverővel (küllőprizmával). A küllőprizmák helyett vagy mellett alkalmazható két oldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület is a kerékpántok közvetlen közelében vagy az ENSZ–EGB 88. sz. előírásának megfelelő gumiabroncsokon. (2) Az (1) bekezdés d) és e) pontjában meghatározott világító berendezés elhelyezhető a kerékpárt hajtó személyen is. A világító berendezések által kibocsátott fény villogó üzemmódú is lehet. (3) A kerékpárt fel szabad szerelni a) oldalán borostyánsárga, b) mindkét oldali lábpedálon elől és hátul borostyánsárga fényvisszaverővel, továbbá c) a kerékpár bal oldalán, hátul elhelyezett, személlyel vagy tárggyal való ütközéskor visszahajló szélességjelzővel, amely előre fehér, hátra piros színű fényvisszaverőt tartalmaz. A szélességjelző behajtható kivitelű is lehet. (4) A kerékpárra felszerelt fényvisszaverőknek sötétben, tiszta időben – olyan járműből, amelynek távolsági fényszórója azt megvilágítja – 150 méterről észlelhetőnek kell lenniük. (5) A kettőnél több kerekű és 0,80 méternél szélesebb kerékpárt mindkét oldalon fel kell szerelni az (1) bekezdés d)–f ) pontjában említett világító vagy fényjelző berendezéssel. Ezek a berendezések a jármű legszélső pontjától 0,15 méternél távolabb, egymáshoz pedig 0,60 méternél közelebb nem lehetnek. (6) A kerékpárra gyermekülés olyan módon szerelhető fel, hogy az ülés és a rajta ülő gyermek a vezetőt a kilátásban és a vezetésben ne akadályozza, a kerékpár világító- és jelzőberendezéseit ne takarja. Az ülésfelület súlypontjának M A G YA R K Ö Z L Ö N Y  2013. évi 200. szám 83913 a jármű hosszanti függőleges szimmetriasíkjában, a tengelysíkok között kell elhelyezkednie. A vezető háta mögött közvetlenül elhelyezett gyermekülés azzal a feltétellel megengedett, hogy háttámlával és a gyermek méretére beállítható, általa ki nem kapcsolható, a kibújást minden körülmények között megakadályozó utasvisszatartó rendszerrel van ellátva. Az üléshez kapaszkodót és lábtartót is fel kell szerelni, és a konstrukciónak meg kell akadályoznia, hogy a gyermek lába a kerékkel érintkezésbe kerülhessen. Az ülés, a kapaszkodó és a lábtartó nem lehet összefüggésben a kormányzott kerékkel, valamint az azzal együtt elforduló szerkezettel. (7) A kerékpárhoz kapcsolható legfeljebb 0,70 méter széles és legfeljebb 70 kilogramm össztömegű, egy kerekű vagy egytengelyű, két nyomon futó vontatmány (a továbbiakban: kerékpár utánfutó). (8) A kerékpár utánfutót fel kell szerelni a) hátul egy, az utánfutó középsíkjában, vagy attól balra, az úttest szintje felett legalább 0,35 méter és legfeljebb 0,60 méter magasságban elhelyezett piros színű, háromszög alakú – a pótkocsira előírt – fényvisszaverővel, b) a kerékpárra előírt hátsó helyzetjelző lámpával. (9) Az önálló energiaforrással rendelkező és dinamóval szerelt lámpákat kivéve a kerékpár utánfutó hátsó helyzetjelző lámpája elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy bekapcsolása a kerékpár hátsó helyzetjelző lámpáját kikapcsolja. (10) A kerékpár utánfutót fel szabad szerelni elől az utánfutó középsíkjától balra és jobbra szimmetrikusan, az utánfutó széleitől 150 mm-re nem távolabb, az úttest szintje felett legalább 0,35 méter és legfeljebb 0,90 méter magasságban kettő, nem háromszög alakú fehér színű fényvisszaverővel. (11) Az önálló energiaforrással rendelkező lámpákat kivéve a kerékpár lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lenni, hogy a lámpák együtt legyenek be- és kikapcsolhatók. (12) A kerékpár első lámpájának és hátsó helyzetjelző lámpájának villogó üzemmódja megengedett. (13) A kerékpár világító és fényjelző berendezéseit úgy kell elhelyezni, hogy a) az (1) bekezdés d) pontjában említett lámpák az úttesthez 0,35 méternél közelebb, és az úttesttől 2,00 méternél távolabb ne legyenek, b) az (1) bekezdés e) pontjában említett hátsó (piros színű) helyzetjelző lámpák az úttesthez 0,35 méternél közelebb, és a lámpák az úttesttől 2,00 méternél távolabb ne legyenek, c) az (1) bekezdés f) pontjában említett fényvisszaverők az úttesthez 0,35 méternél közelebb, és az úttesttől 0,90 méternél távolabb ne legyenek, d) az (1) bekezdés g) pontjában említett keréken az oldalsó (borostyánsárga színű) fényvisszaverő (küllőprizmát) távolsága a kerékabroncstól 0,10–0,15 méter legyen, e) a (3) bekezdésben említett szélességjelző felnyitott állapotban a kerékpár hosszirányú függőleges felezősíkjától balra 0,30–0,40 méterre és az úttest szintjétől 0,35–0,90 méterre legyen.”

Elküldve: 2013.12.08. 18:08 zoli6 

  • zoli6 avatar
  • virsli gumis/oútis
  • KROSS kerékpárosok klubja csapat
  • KROSS kerékpárosok klubja csapat
  • hozzászólások: 32

@peterszakszon: azt hiszem mindent leírtál amire még gondoltam volna hosszabban,ez a világ van és majd alakul valahogy! De a pénz a döntő az emberek nagy részénél és igen, egy defektből hamar lesz 2-3 ezer ft-os költség, rengeteg a kopóalkatrész, csak sokan azt hiszik,hogy a bicajt elég megvenni XX ezer forintért és az jó pár évig nem igényel semmi pénzügyi ráfordítást sem! (kicsit eltértem a témától elnézést)

Elküldve: 2013.12.07. 13:57 pranksta 

  • pranksta avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 86

@Krupcheck: "A küllőprizmák helyett vagy mellett alkalmazható két oldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület is..."

tehát ennek nem kell borostyánsárgának lenni, sőt. tudom, a lényeg nem ez volt, de ezt sem árt tudni :)

Elküldve: 2013.12.07. 13:18 Krupcheck 

  • Krupcheck avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 1019

@Gwlythall: nem hiszem, hogy a festést elfogadnák a makonyák. Legjobb esetben is csak sok-sok vitatkozás után, de akkor még úgyis találnak ki mást, amiért számlázni lehet.

Egyrészt ez nem fényvisszaverő, hanem fluoreszkáló, tehát minimális fényt bocsájt ki, aminek a jelzett 150 m-es láthatósága gondolom inkább vicc, mint valóság, és nem is tart sokáig, másrészt nem borostyánsárga.

Elküldve: 2013.12.07. 11:44 Knight_ 

  • Knight_ avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 220

@Gwlythall: Nálunk tervben van egy ilyen fújás. Ugyan mi nem spray-vel, hanem pisztollyal fogunk dolgozni, de a felépítmény ugyanez (fehér alap, fluo bázis + UV elnyelő, matt lakk + UV elnyelő). Ha megvalósul, majd rakok fel képeket, de nem ígérhetek semmit, mert nem az én felnim az áldozat :D.

Elküldve: 2013.12.07. 07:31 messor 

  • messor avatar
  • virsli gumis/oútis
  • hozzászólások: 212

@peterszakszon: Hát ne is, amíg van másik megoldás!

Elküldve: 2013.12.07. 07:28 messor 

  • messor avatar
  • virsli gumis/oútis
  • hozzászólások: 212

@WAUZZZJ: Nincs mindig viselendő mellény! Lakott területen kívül rossz látási viszonyok közt kell hordani.

Elküldve: 2013.12.07. 06:48 Gwlythall 

  • Gwlythall avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Debreceniek csapat
  • Debreceniek csapat
  • hozzászólások: 3

@peterszakszon: Én sem szeretném, de macskaszemet sem szeretnék a kroszmocimra tenni a sok nyüg miatt.(aluljárókba le v. simán légvonalba hazafelé tekerni)

Elküldve: 2013.12.07. 06:37 peterszakszon 

  • peterszakszon avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 52

FONTOS INFÓ MINDENKINEK! A rend éber őre tájékoztatott, hogy ki van nekik adva az elkövetkező hetekre a kerékpárok, kerékpárosok fokozott ellenőrzése! Elsőre csak figyelmeztetnek, másodikra büntetnek. Égbekiáltó hülyeség esetén (lámpa, prizma nélkül, fekete ruhában sötétedés után úttesten kerékpározni) azonnal tízezerrel kezdenek!

Elküldve: 2013.12.07. 06:33 peterszakszon 

  • peterszakszon avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 52

@Gwlythall: Hát a Fulcrum RM5 kerekeimet csak nem fújkálnám össze...

Elküldve: 2013.12.07. 06:32 peterszakszon 

  • peterszakszon avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 52

@WAUZZZJ: Este hatkor találkoztam másik rendőrrel is, aki elmondta: a láthatósági 0-24 -ben kötelező lakott területen kívül, de csak szürkület után belül. Azt mondta, téged is megbüntethetnélek mert nincs rajtad a mellény. Azt válaszoltam neki oké, de a bringa olyan mint egy karácsonyfa! Ne mond már hogy nem látsz! Válaszként a következőt kaptam: Téged látlak, de azért találták ezt ki, hogy ne csapják el a kivilágítatlan bringást! Na ez adott nekem sakkot, de neki is mert ő is érzi a szituáció paradoxságát.

Elküldve: 2013.12.07. 06:28 Gwlythall 

  • Gwlythall avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Debreceniek csapat
  • Debreceniek csapat
  • hozzászólások: 3

http://www.schuller.eu/hu/Term%C3%A9kek/Prisma-Color-Spray/152-Prisma-Color-vil%C3%A1g%C3%ADt%C3%B3spray Nem mintha ólcó lenne az ilyen termék, de 1kis házimunkáwal nem érné meg? Akinek tárcsája wan? Az un. REflexcsík helyet?

Elküldve: 2013.12.07. 06:24 peterszakszon 

  • peterszakszon avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 52

@zoli6: Egy idealisztikus világban, ahol a nyugdíjasok is azt számolgatják, hogy Antalya-ba, vagy Tenerifére érné meg jobban kiruccanni egy hétre, az ötleted kivitelezhető lenne. Én meg boldog lennék, hogy ilyen műhelyben dolgozom. Sajnos a rideg valóság azt mutatja, hogy a nyugdíjas is csak azért jön be, mert defektje van. Vagy azért, hogy állítsuk be a féket. Amikor szembesíted a 2 pár fékpofa,2 db bovdencsere szükségességével, elborzad a 2100 forintos áron. Aztán megkér, csináljad meg csak a hátsót. Oké, de a tengely úgy kotyog, hogy ép csak nem esnek ki a csapágygolyók. A centírozás is szükségszerű lenne. Aztán amikor közlöd, hogy ezek rendberakása nélkül nem tudod mihez beállítani a canti féket,közli csináld csak meg amennyire tudod centír, kónuszállítás nélkül, így is jobb lesz mint idáig. Nem azért jött be mert versenygépet akar, faragni a paripából, hanem mert a két fék folyamatos húzásával, lábletétellel sem tud megállni egy enyhébb lejtő végén... Ez megtörtént és sajnos nem egyedi eset! Na ők azok akik hajnak öttől este nyolcig télen-nyáron kerékpárral közlekednek. Őket nem fogja megbüntetni a rendőr, csak figyelmezteti, mert tudja ha megbüntetné egy tizesre, akkor abban a hónapban már nem biztos jutna ételre szerencsétlennek. Viszont ők a potenciális rizikófaktorok közútjainkon...

Elküldve: 2013.12.06. 23:15 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1489

@zoli6: Sokan berzenkednének a műszaki vizsga ellen. Ráadásul pénzbe is kerülne. (Ingyen levest még senki sem evett.) Valakinek meg kellene fizetni a költségeket. Vajon kinek? Meggyőződésem egyébként, előbb-utóbb lesz ilyen, elsősorban a bevételek növelése miatt is. Sok eszközt is - meggyőződésem - ezért tesznek kötelezővé.

Jómagam nem a rend ellen vagyok - az ésszerűséget hiányolom. Összecsapnak valamit, az emberek döntő többsége nem érti. Mindennél fontosabb volna éppen a rendeleteket érthetően megfogalmazni, úgy körülbástyázni magyarázatokkal, hogy félreértéseknek, találgatásnak helye ne maradjon.

Elküldve: 2013.12.06. 22:53 zoli6 

  • zoli6 avatar
  • virsli gumis/oútis
  • KROSS kerékpárosok klubja csapat
  • KROSS kerékpárosok klubja csapat
  • hozzászólások: 32

Sajnos nagyon sokan tekernek Magyarországon akik csak az első-hátsó villogóig jutottak el(vagy addig sem),ez a rendelet mindenkire vonatkozik de csak a bicajosok 10%-a fogja ezt betartani,ez a szabály szép de kivitelezhetetlen,mert nap mint nap látok olyan bicajosokat akik még a villogót sem vásárolták meg (val. nem is fogják amíg nem büntetik meg őket) hát még a 2db küllőprizma,első-hátsó prizma,stb..ja és a FÉK..nagyon sokan alig tudnak megállni ezt is napi szinten látni...! Az emberek maguktól nem fogják ezeket a lépéseket megtenni! Szerintem olyan általános műhely vagy szervezet kellene akik rendszeres karbantartással foglalkoznának és adnának egy pöcsétet,hogy alkalmas a bicaj a közlekedésre (és a rendőr sem kezdené el vizsgálgatni a bicajt,mint egy szerelő) ekkor talán rögzülne a bicajosok nagy részénél,hogy nem elég csak ráülni!

Elküldve: 2013.12.06. 21:30 WAUZZZJ 

  • WAUZZZJ avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 49

@peterszakszon: Nem olvastam minden betűt a Közlönyben, csak a kerékpáros részt. A gyorskereséssel sem találtam semmit ami a mindig viselendő mellényre utalna.

Elküldve: 2013.12.06. 20:25 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1489

@messor: Jómagam is a legkockázatosabb megoldást választom: saját hatáskörben oldom meg ügyeimet.

Elküldve: 2013.12.06. 20:11 messor 

  • messor avatar
  • virsli gumis/oútis
  • hozzászólások: 212

@XCode: Én biztos nem fogok semmit sem felerőszakolni a keróra! Elöl hátul brutál lámpa ha kell sötétben azt használok is, ne adj isten ha lakott területen kívül kerózom akkor fényvisszaverő ruházat. De hogy csengőt nem fogok felrakni amikor, fülbedugóval mászkál a sok okos hullajelölt és látom tapasztalom hogy semmit sem hall majd ráüvöltök ha nem ott bóklászik ahol kell!

Elküldve: 2013.12.06. 15:37 peterszakszon 

  • peterszakszon avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 52

benkolaszlo hozzászólásait én jegyzem! Belépve maradt a munkahelyi gépen... :)

Elküldve: 2013.12.06. 15:32 benkolaszlo 

  • benkolaszlo avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 2

@WAUZZZJ: Találkoztam ma a helyi főrendőrrel. Miután szóba elegyedtünk felhomályosított, hogy a kerékpárokra vonatkozó részen kívül még a kerékpáros öltözékére vonatkozó módosítás is történt, miszerint nem csak lakott területen kívül, hanem belül is kötelező e héttől a sárga láthatósági mellény... Remélem csak szivatni akar és ez nem komoly. Vagy de?

Elküldve: 2013.12.06. 15:16 benkolaszlo 

  • benkolaszlo avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 2

@Gwlythall: Gakorlatilag ilyen néven nevezik a fehér fényvisszaverő csíkot a köpenyeken például: https://www.pacificcycles.hu/CONTINENTAL/KOPENYEK/PLUS-CSALAD/Touring-Plus.html

Elküldve: 2013.12.06. 09:05 Gwlythall 

  • Gwlythall avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Debreceniek csapat
  • Debreceniek csapat
  • hozzászólások: 3

@peterszakszon: engem, mint csendes megfigyelő(d) a témának is érdekelne ez a reflexcsíkos megoldás. Aki tud írjon róla wlmit.

Elküldve: 2013.12.06. 09:02 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1489

@peterszakszon: Költői a kérdés. Senki sem tudja biztosan, hogyan kell értelmezni a szóban forgó tételt.

Egy lehetséges elképzelés: tekercsben vásárolsz csillámporos szalagot - ha nem elég hosszú, többet összetoldasz -, és végigvezeted a kerékabroncs mentén, értelem szerint a küllőanyák táján. Ugyanezt megteszed a másik oldalon is (bár a szöveg betű szerint nem írja elő, hogy mindkét oldalra kell, a küllőprizmánál leírtakból mégis ez következik). Leleményességeden múlik hogyan rögzíted: ezzel a szabály nem törődik. Ragaszthatod, hegesztheted, csavarozhatod stb. Egy ilyen megoldás azonban a gyakorlatban nem válik be. Könnyen megsérül, hamar tönkremegy. Nyilvánvalóan nem érdemes vele fáradni. Gyári megoldás, mondjuk egy darabokból összeállítható műanyag gyűrű, tudtommal, nem létezik. De ha lenne is: ésszerűtlen. (Jómagam csak gondolatban foglalkoznék ilyen megoldásokkal.) Ha mégis próbálkozna valaki, a Nyomdaker forgalmaz 50 méteres tekercsekben fényvisszaverő szalagot. Az árak pusztítóak.

Másik lehetőség: a mondott helyen (vagy másutt) vásárolhatsz fényvisszaverő lapot, és kivághatsz belőle egy-egy küllőprizma utánzatot. Több kerékpár esetén érdemes lehet ezzel próbálkozni. A lap aranyáron kapható. (Keresgélni kell, talán van olcsóbb anyag is.)

Hiába csépeljük a szót, a gyakorlat mutatja majd meg , mit kell tennünk. Más szóval: néhány szabálysértési ügy után kiadnak majd egy útmutatót, hogyan kell eljárnia kerékpárosnak és rendőrnek. Addig marad a küllőprizma, a csíkos gumiköpeny, esetleg a polgári engedetlenség.

Elküldve: 2013.12.06. 07:15 peterszakszon 

  • peterszakszon avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 52

Uraim! Köszönöm a felém intézett hozzászólásokat, a reflexcsíkos köpennyel tisztában vagyok. Van is az egyik bringámon. Felvázolok egy esetleges szándékot: Meg szeretnék felelni az előírásoknak. A gumicserés megoldás anyagilag kicsit sok lenne: 5 bringa, 10 köpeny cirka 40-60 rugó. Küllőprizma rút. Akkor milyen lehetőségem van még? "A küllőprizmák helyett vagy mellett alkalmazható két oldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület is a kerékpántok közvetlen közelében vagy az ENSZ–EGB 88. sz. előírásának megfelelő gumiabroncsokon." Értelmezzük egyben egész mondatot! Tehát, mivel a mondat második fele szól a fényvisszaverő -reflex - csíkos köpenyről, ami opcionálisan használható a küllőprizma illetve a fényvisszaverő körgyűrű felület helyett, ami a kerékpántok közvetlen közelében - nem a kerékpánton(!) - alkalmazható. Ez érdekelne ha olcsóbb mint a köpenycsere, de szebb mint a küllőprizma! De még mindig nem tudom, mi ez??? Aki tudja nekem definiálni a "fehér fényvisszaverő körgyűrű felület is a kerékpántok közvetlen közelében"-t, küldjön róla képet mert úgy látom, a fantáziám kicsit szegényes és gőzöm sincs mi is lehet, de vevő lennék rá!

Elküldve: 2013.12.05. 22:02 gyuladaniel94 

  • gyuladaniel94 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 295

@messor: Ez így van sajnos. én Marcikutyához hasonlóan matricával fogom leragasztani a felnit, de narancssárga színűvel. Itt nálunk az egyik boltban piros, fehér és narancssárga fényvisszaverő matrica is kapható, ráadásul nem is drága. Országútikra tökéletes választás szerintem. A lelazuló, csörgő, zörgő, olykor lerepülő prizmákat inkább hanyagolom, a büntetés viszont nem hiányzik.

Elküldve: 2013.12.05. 21:39 WAUZZZJ 

  • WAUZZZJ avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 49

@peterszakszon: Csak akkor kell prizma, ha nincs a gumin fényvisszaverő csík.

Ha nincs csík, akkor viszont két küllőprizma kell az első kerékre, ez a minimum.

A logikát rég nem keresem az ilyen jogszabályokban. Ahhoz túl hozzáértő szakemberek írják ezeket.

Elküldve: 2013.12.05. 21:22 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1489

@messor: Eltúlozzuk a rendelet jelentőségét, de nem baj. Meggyőződésem szerint nem a jogalkotók értelmi képességeivel van baj. Egyszerűen nem szánnak a munkára elég időt. Józan ember végiggondol minden lehetőséget. Például elővezettet egy kerékpárt, és megszemléli, ha még nem látott volna közelebbről. Azután tájékozódik a szerelvényekről. Nem csak úgy felületesen, hanem szétnéz kicsit a piacon. Értekezik a gyakorlat szakembereivel, magukkal a két keréken közlekedőkkel is. Felmérést végez, vizsgálódik, összeveti az elképzeléseket a lehetőségekkel. Megnézi, hogyan csinálják a rendeleteket más országokban. Az eredményt megvitatja szakértőkkel. Újra egyeztet az érintettekkel és így tovább. A valóságban aligha így születnek a jogszabályok, különben nem volna ennyi panasz. Súlyosbítja a helyzetet, hogy a szerelvényeket gyártók, a kereskedők stb. sok, a szabályoknak meg nem felelő terméket gyártanak, forgalmaznak. A kerékpáros jóhiszeműen vásárol: ami a boltban kapható, nyilván szabályos...

Elküldve: 2013.12.05. 21:09 Marcikutya 

  • Marcikutya avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • KROSS kerékpárosok klubja csapat
  • KROSS kerékpárosok klubja csapat
  • hozzászólások: 45

@peterszakszon: "A küllőprizmák helyett vagy mellett alkalmazható két oldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület is a kerékpántok közvetlen közelében vagy az ENSZ–EGB 88. sz. előírásának megfelelő gumiabroncsokon. "

Most már benn van a jogszabályban. Szinte mindent megenged. De nem is ez a baj, hanem az, hogy a biciklisek többsége a legapróbb mértékben sem felel meg az előírásoknak.

Elküldve: 2013.12.05. 21:05 Marcikutya 

  • Marcikutya avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • KROSS kerékpárosok klubja csapat
  • KROSS kerékpárosok klubja csapat
  • hozzászólások: 45

@peterszakszon: De, jól látod. Az első küllőprizmám egy nagy eséstől árvult el, pedig magát a prizmát közvetlen érintkezés nem is érte.

Ami még nem látszik, hogy az első villán fehér színű öntapadó fényvisszaverő matricák vannak

Elküldve: 2013.12.05. 21:02 messor 

  • messor avatar
  • virsli gumis/oútis
  • hozzászólások: 212

@XCode: A következő meg az lesz hogy menetlevelet kell hozzá vezetni, meg menetírót.

Elküldve: 2013.12.05. 20:56 messor 

  • messor avatar
  • virsli gumis/oútis
  • hozzászólások: 212

@gyuladaniel94: Az a baj hogy akok ezt megfogalmazták na azoknak is az agytól vannak problémáik ill. azzal!

Elküldve: 2013.12.05. 20:51 peterszakszon 

  • peterszakszon avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 52

@WAUZZZJ: Sem a szolgálati, sem az XC bringámon nincs reflexcsík. A trekkingemen van, de az sánta... :( A fehér oldalfal sajnos nem az.Lehet hogy én vagyok a tudatlan, de ha már ideidézted nekem, magyarázd el, mi ez? "A küllőprizmák helyett vagy mellett alkalmazható két oldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület is a kerékpántok közvetlen közelében"

Elküldve: 2013.12.05. 17:24 WAUZZZJ 

  • WAUZZZJ avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 49

@peterszakszon: A küllőprizma nem kötelező, ha van a gumin fényvisszaverő csík. Tudom, a terepgumikon nem általános, sajnos.

"g) legalább az első keréken, legalább 2 db, egy átmérő mentén elhelyezett borostyánsárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverővel (küllőprizmával). A küllőprizmák helyett vagy mellett alkalmazható két oldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület is a kerékpántok közvetlen közelében vagy az ENSZ–EGB 88. sz. előírásának megfelelő gumiabroncsokon."

Elküldve: 2013.12.05. 16:30 peterszakszon 

  • peterszakszon avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 52

@Marcikutya: Ha pedig van, akkor elnézést, de a fotón nem látszódott. :)))

Elküldve: 2013.12.05. 16:29 peterszakszon 

  • peterszakszon avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 52

@Marcikutya: Nem, nem jó! Előre rakjál még egy borostyánsárga prizmát irgum-burgum, különben a rendőrbácsi a gumibotjával fog urológiai jellegű anus kezelést végrehajtani rajtad!

Elküldve: 2013.12.05. 15:36 Marcikutya 

  • Marcikutya avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • KROSS kerékpárosok klubja csapat
  • KROSS kerékpárosok klubja csapat
  • hozzászólások: 45

Elküldve: 2013.12.05. 15:35 Marcikutya 

  • Marcikutya avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • KROSS kerékpárosok klubja csapat
  • KROSS kerékpárosok klubja csapat
  • hozzászólások: 45

Az enyém ilyen:

[url=http://kepfeltoltes.hu/view/131205/ROBI1970_www.kepfeltoltes.hu_.jpg][img]http://kepfeltoltes.hu/thumb/131205/ROBI1970_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img][/url] A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. [url=http://www.kepfeltoltes.hu]http://www.kepfeltoltes.hu[/url]

Elküldve: 2013.12.05. 14:37 peterszakszon 

  • peterszakszon avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 52

@XCode: XD Szerintem, csak azon múlik, ki az aki ezt megindítaná a nagy nyilvánosság előtt. Ha elég hiteles, szakmailag elismert ember, akármi lehet belőle. Bár most hogy jönnek a választások érdemes kivárni egy fél évet...

Elküldve: 2013.12.05. 14:29 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1489

@peterszakszon: Érzésem szerint előbb közölnek rólam aktképet a bulvárlapok, mintsem ez a javaslat hazánkban megvalósulna.

Elküldve: 2013.12.05. 14:17 peterszakszon 

  • peterszakszon avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 52

Lenne egy javaslatom! Erről már beszélgettem barátaimmal. Meg kellene különböztetni a hétköznapi kerékpárt a sportkerékpártól. A sportkerékpár kategóriába beletartoznának minden kerékpár, kivéve a klasszik (csomagtartó-sárvédő-bevásárlókosár, illetve a túra kerékpárok. A sportkerékpárokra nem kellene feltenni ezt a sok f@szságot, viszont sötétedés után már nem tekerhetsz vele. Ilyen már van ha jól emléxem taljánországban.

Ezt ki kéne dolgozni szépen, majd amint megvan, aláírásgyűjtés, aztán adjuk oda az illetékeseknek rendeletmódosítási (vagy valami ilyesmi) kérelemmel!

Elküldve: 2013.12.05. 13:03 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1489

@Krupcheck: Mi is értük háborgunk, nem ellenük.

A kerék kiegyensúlyozásának lehetősége eszembe jutott már. Mi több, ki is próbáltam. Nehéz eset! Számításba kell venni a szelepházat is. Hosszú percekig kell szöszmötölni vele, de így sem lesz tökéletes.

  • A kisszoba, ha kijön,
  • édesapátok Pesten elaludhat;
  • két zsiványpecsenyét megsütünk gumimatracnak,
  • arra rátesszük Kisoroszit,
  • hogy szembe legyen.
  • Sándor György - Nézeteltérítés (1985)

Elküldve: 2013.12.05. 12:52 Krupcheck 

  • Krupcheck avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 1019

*a csengő helye továbbra sincs megszabva. Mehet a kerékagyra!

Elküldve: 2013.12.05. 12:49 Krupcheck 

  • Krupcheck avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 1019

Ne tessék háborogni, kedves törvényalkotónk gondolnak mindenre, és értünk szabályoznak, nem ellenünk!

Azért kell két darab fényvisszaverő a kerékre, hogy ne üssön! :D Egynél kiegyensúlyozatlan lenne a kerék.

Amúgy ez már kezd elég korrekt lenni. Kezd...

Viszont azt nem definiálták, hogy a lámpa és a fényvisszaverő külön-külön kell, hogy legyenek! (amúgy mi az a fényvisszaverő? a tökéletesen fekete testeken kívül minden visszaveri a fényt).

Illetve a méreteket sem definiálták. 2 db borostyánsárga fülemüle kell előre. Jó. De ha egyet kettévágok, akkor az kettő? Ha egymás mellé felpattintok 2 db 1x1 centis négyzetet, akkor az elég? (értem én, hogy a küllőprizma kell, mert autózok is -túl sokat is-, és oldalról másként nem látni az átkelő kerékpárost, akinek lehet, hogy még elsőbbsége is van, de a szabályozás akkor is B.F.)

Az utánfutós lámpa- nem dinamós, és nem beépített tápos. Akkor esetleg kaphat tápot a bringa áramforrásától (kezeljük ezt külön esetnek). Ez esetben értem, ha ezt felkapcsolom, kapcsolja le a bringáét. De ha nem a bringáról kapja a tápot, akkor nem kell kikapcsolni manuálisan a bringa hátsó lámpáját? Ez esetben nem megtévesztő, csak akkor, ha közös áramkörön vannak? Mellesleg láttunk már ilyent? Vagy bringára is létezik utánfutó elektromos csatlakozó? (: Mindazonáltal kit zavar az, ha itt is-ott is világít? Még majd észreveszik szerencsétlent.

Még egy észrevétel: "A kerékpárt fel szabad szerelni" -tehát jöhet a villogó szelepsapka és társai, mert tiltás nem szerepel a "minden egyéb" címszóra.

Elküldve: 2013.12.05. 12:39 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1489

A kerékpár utánfutó kérdéséhez.

Járműszerelvények esetében előírás: a szerelvény orrát és farát kell jelölni megfelelő módon, nem pedig a vontatót és a vontatmányt külön. Érthetőbben: a vontató orrára fehér, a vontatmány farára vörös lámpa + háromszög alakú macskaszem. A rendelet a maga módján ésszerű. Példának okáért, nem hajt be valaki a nyergesvontató és vontatmánya közé (hacsak nem figyelmetlenségből), gondolván, két önálló járműről van szó. A pótkocsi csatlakoztatásakor ki kell kapcsolni a vontató hátsó helyzetjelzőit, mégpedig automatikusan. Ez is szükségszerű: a vezető ne feledkezhessen meg róla, még véletlenül sem.

Kerékpár esetén a hasonló rendelet nehezen megoldható feladat elé állítja a tulajdonost. A generátoros világítás mindinkább a múlté, manapság az önálló áramforrással rendelkező lámpák korát éljük. Ha ilyenekkel oldaná meg valaki a kerékpár és vontatmányának kivilágítását, komoly fejtörést igényel a rendeletnek megfelelő kapcsolás kiagyalása, kivitelezése. Kérdés továbbá: a boltban kapható eszközök eltűrik-e az átalakítást? Ráadásul be kell hálózni az egész szerelvényt vezetékekkel (hacsak nem oldjuk meg a feladatot rádiós távvezérléssel). Kész megoldást, legalábbis idehaza, nemigen találni. (Meglehet, mégis van ilyesmi, nem kerestem órákig.) Egyszóval házilag kell bütykölni. Generátoros világítás esetén sem jobb a helyzet, bár ott eleve burjánzanak a vezetékek a vázon, sárvédőpálcán stb. Külön gondot jelent azonban itt is a megfelelő lengő vezeték a kerékpár és az utánfutó között, illetve a hozzá illő, üzembiztos csatlakozó.

Elküldve: 2013.12.05. 09:19 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1489

Minden szava magyar, minden mondata megfelel a mondatalkotás szabályainak, mégis ez jut eszembe róla: kirántotta, behabarta, mint buzgó asszony a kávét – mégse jó.

Könnyen kezelhető, megbízható kormányberendezés, amely semmilyen helyzetében nem akadályozza a kerékpár egyéb kezelőszerveinek működtetését. – Ezt nagyjából értem, habár elsősorban a kerékpárgyártóknak szól. Mit tehetnék én az ügy érdekében? Mondjuk nem ülök fel a járgányra, ha a kormányberendezés nehezen kezelhető, megbízhatatlan, vagy valamilyen helyzetben akadályozza az egyéb kezelőszervek működtetését. Szakértő adott esetben majd eldönti, mit kell érteni az itt felsorolt jelzők (könnyen-nehezen, megbízható-megbízhatatlan, semmilyen-valamilyen) alatt.

Száraz és nedves időben egyaránt hatásos fékszerkezet. – Mennyire hatásos? Ennek megállapítása, adott esetben, ugyancsak szakértő feladata. Van azért néhány bizonyosság is az ügyben: ha a bovden szakadt, hiányzik a fékpofa (és hasonlók), akkor a fék nyilván hatástalan, ha „valamennyire” megfogja a járgányt, akkor hatásos (gondolom én). Meg tudok-e állni minden időben szándékom szerint, illetve ha a helyzet úgy kívánja: ez (lenne) itt a kérdés.

Hangjelző berendezéssel, amely csak csengőhangot adhat. – Ez eléggé világos. Megengedett az elektromos, gőzzel-gázzal stb. hajtott csengő is. Nagyharang, ködkürt, skót duda, nyenyere, balalajka, pánsíp stb. ellenben nem!

Legalább az első keréken, legalább 2 db, egy átmérő mentén elhelyezett borostyánsárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverő. – Kerékbetört magyar helyett jobb lett volna érthetően fogalmazni. Macskaszem kell; az első kerékre mindenképpen; kettőnél nem kevesebb; ugyanazon a köríven, vagyis mindkettő ugyanolyan távolságra a kerékabroncstól; borostyánszínű sárga; mindkét oldalán verje vissza a fényt; úgy kell felszerelni, hogy a fényvisszaverő felület oldalra nézzen. Minden másban szabad kezet kaptunk: fel lehet szerelni a hátsó kerékre is; kettőnél többet is; a kettőt egymás mellé, egymással átellenben és így tovább.

Két oldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület is a kerékpántok közvetlen közelében vagy az ENSZ–EGB 88. sz. előírásának megfelelő gumiabroncsokon. – Ennek a szabálynak nem volt előzménye, nem lehetett már meglévő szövegből meríteni. Fáradságos munkával újat kellett létrehozni. Érzésem szerint még kotlani kellett volna rajta. Fényvisszaverő körgyűrű: ezt értem. Előírás, hogy fehér legyen, ellenben nincs kikötve, hogy mindkét oldal felé hatásos legyen. Szélessége dolgában is szabadon dönthetünk: lehet hüvelyknyi, vagy arasznyi. A kerékpántok (vélhetően kerékabroncsok) közvetlen közelében helyezkedjen el. Nem a kerékpántokon, hanem közvetlen közelükben (a megfelelő távolság ügyében, vita esetén, szakértő dönt). A gyakorlatban tehát a küllőkön, vagy a köpenyeken kell lennie a fényvisszaverő körgyűrűnek. Hogy az idézett ENSZ előírásnak megfelelő-e gumiabroncsunk, nem érdemes vizsgálni. Nyilván a rendőrök sem teszik. Vita esetén a szabálysértési hatóság dönt majd.

Az (1) bekezdés d) és e) pontjában meghatározott világító berendezés elhelyezhető a kerékpárt hajtó személyen is. – Csomagjain stb. következésképpen nem.

Mindkét oldali lábpedálon elől [sic!] és hátul [hátúl?] borostyánsárga fényvisszaverővel. – Kézipedálon fényvisszaverőt elhelyezni tilos!

Egyelőre elég ennyi.

Elküldve: 2013.12.05. 08:39 K.I. 

  • K.I. avatar
  • virsli gumis/oútis
  • hozzászólások: 34

Számomra, és még sokak számára a lényeg viszont sosem változik: A francért kell nekem délelőtti, verőfényes napsütésben karácsonyfán kerékpároznom?

Elküldve: 2013.12.05. 07:02 peterszakszon 

  • peterszakszon avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 52

"A kerékpár utánfutót fel kell szerelni (...) a kerékpárra előírt hátsó helyzetjelző lámpával. (9) Az önálló energiaforrással rendelkező és dinamóval szerelt lámpákat kivéve (sic!) a kerékpár utánfutó hátsó helyzetjelző lámpája elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy bekapcsolása a kerékpár hátsó helyzetjelző lámpáját kikapcsolja."

Ez is teljesen értelmetlen. Ha nem dinamós, és nem önálló energiaforrással rendelkező, akkor milyen? Az éterből jövő energiahullámokat szívja magába és miután rászólsz: "-Indulunk" elkezd üzemelni??? Vajon mire gondolt a költő? Ha meg az utifuti fent van, akkor nagy valószínűséggel kerékpár hátsó helyzetjelző lámpája nem fog látszódni. Akkor meg nem mindegy, hogy ki van e kapcsolva, vagy nem? Ez arra jó volt, hogy nem kell kávé, kipattant a szemem, a vérnyomásom az egekben...

Elküldve: 2013.12.05. 06:52 peterszakszon 

  • peterszakszon avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 52

Ez is egy gyöngyszem: "hangjelző berendezéssel, amely csak csengőhangot adhat"

Ne háborogjunk, megkaptuk a választás szabadságát...

Elküldve: 2013.12.05. 06:40 peterszakszon 

  • peterszakszon avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 52

@peterszakszon: Ez a KÖHÉM rendelet módosítása ellenére olyan, mint a szegény teve. Az is lónak indult, csak egy bizottság tervezte...

Elküldve: 2013.12.05. 06:36 peterszakszon 

  • peterszakszon avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 52

@peterszakszon: Ja és ha jól értelmezem akkor spoke reflector küllőre rakható fényvisszaverőt nem használhatsz a prizma, vagy a körgyűrű helyett, csak mellett. Miért érzem azt, hogy a jogalkotó - jólehet nyilván magasan képzett közlekedéstechnikai szakember - nyolc éves kora óta nem ült kerékpáron, sőt nem is látott azóta közvetlen közelről egyet sem?

Új hozzászólás:
(formázási lehetőségek)
kód eredmény
*dőlt* dőlt
**félkövér** félkövér
> idézet

szöveg
idézet
szöveg
\* *
* lista első elem
* lista második elem
* lista harmadik elem
  • lista első elem
  • lista második elem
  • lista harmadik elem
1. számozott lista első elem
1. számozott lista második elem
1. számozott lista harmadik elem
  1. számozott lista első elem
  2. számozott lista második elem
  3. számozott lista harmadik elem
[TestBike](https://www.testbike.hu) TestBike
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
Csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá! Lépj be vagy regisztálj!