Lánckenés. Milyen olajat?

1-50 (91 hozzászólás)

Elküldve: 2013.06.25. 18:24 llaszlo 

  • llaszlo avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 90
Témaindító hozzászólás:

Milyen lánckenő anyagot használjak? Olvastam több helyen, hogy fűrészolajat használnak ami olcsó és jó is. De olvastam olyat is, hogy túl sűrű a bicikli lánchoz és nagyon ragacsos. Tényleg annyira jó, mint ahogy írják, vagy érdemesebb valami speckó olajat venni? Fűrészolajból vagy láncolajból melyiket?

Régen Rohloffot használtam, de itt nem lehet kapni.

Elküldve: 2023.07.11. 13:50 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 766

@Aurel76: Sose szedem le a gyári cuccot. Országúton sokat elmegyek vele. Terepen meg, ha fölszedi a port, akkor az első bringázás után a porral együtt úgyis könnyebben lejön! Szóval nem kell túlgondolni ezt se. Amúgy meg a lánc "babusgatása" nem növeli meg annyival az élettartamát, hogy megérje! Ha mondjuk 8e helyett elmegyek vele 12e-t még akkor se. Ráadásul ekkora különbség nem is lesz! De az a 12e km alatt hány órát szórakoztam vele és mennyi tisztítószert fújtam rá, stb.! :) (Persze áttörölni át kell, meg kenni is, de "mosogatni" csak, ha sok fölösleges időd van! :)

Elküldve: 2023.07.11. 13:39 bl4ckv0id 

  • bl4ckv0id avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 247

Azt is tegyük hozzá, hogy a sok mosáshiz való vegyszerek sem ingyen vannak az idővel együtt. Persze egy SRAM XX1 láncot lehet én is "babusgatnék" olyan drága, de az olcsó 8s SunRace lánc így is jól bírja a mérsékelt tisztítással. Másrészt ha törik ha szakad sincs mindig időm takarítgatni. Mondjuk terepre én sem járok, így sár és homok szinte kizárt.

Elküldve: 2023.07.11. 08:29 __opp__ 

  • __opp__ avatar
  • sima XC-s
  • Hegyikerékpárosok csapat
  • Hegyikerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 218

Szerintem a gyári kenőanyaggal is simán lehet menni pár hetet, ha nincs eső, sok por. Tapasztalatom szerint ha áttörölgeted, figyeled, hogy ne szárazon járjon, spórolhatsz pár hét kenést a gyári cuccal. A legutóbbi hg40 és egy kmx x8 esetében se aggódtam túl... Majdnem 1 hónapig maradt rajta a gyári kenőanyag amivel szépen váltott, simán futott, nem gyűjtötte a port városi használat mellett. Mondjuk a titan nitrid-es kmx x10 láncot nem trehánykodom így el :D de egy egyszerűbb lánc és rendszer mellett kár túlaggódni.

Elküldve: 2023.07.11. 04:44 rcs2003 

  • rcs2003 avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 893

@Aurel76: Mivel gyárilag úszik a zsírban, és így minden szutyok megtapad rajta, nem nehéz kikövetkeztetni hogy mi a válasz

Elküldve: 2023.07.10. 21:37 Aurel76 

  • Aurel76 avatar
  • hozzászólások: 55

@Makky: Aha értem, akkor a lánc így vagy úgy, de kopó-fogyóeszköz. Viszont eszembe jutott még egy kérdés ebben a témakörben. Van olyan vélemény, hogy az új láncon 'gyárilag' rajta lévő olaj tök jó, és az első pár száz km-en nem is kell foglalkozni vele, valaki meg azt mondja, hogy nem a láncon lévő olaj az csak korrózió védelmi funkció miatt van rajta (elvégre akár hónapokig dekkolhat a világ raktáraiban), és le kell mosni, és a kezdet kezdetétől direkte biciklihez való olajjal kell kenni. Szerinted, szerintetek, hogy van ez?

Elküldve: 2023.07.10. 18:57 Makky 

  • Makky avatar
  • virsli gumis/oútis
  • TestBike Team csapat
  • TestBike Team csapat
  • hozzászólások: 766

@Aurel76: Én még drágább 10-11-12-es láncokkal se sz*rakodok sokat! (Pedig egy jobb 12-es lánc azért tényleg nagyon drága!) Tisztításhoz még a verseny gépről se szoktam levenni! Ha megnézem az órabéremet, és hogy mennyi idő menne el vele, és mennyi a potenciális előnye, akkor abból nagyon gyorsan kijön, hogy egyszerűen nem éri meg! Amúgy nyári körülmények között egy olajozással simán elmegyek akár 1500 km-t is gond nélkül (országútról van szó, terepen nyilván nem a por miatt)! Ezt egyik csoda wax se tudja! :) A mosogatásnak sincs túl sok haszna. Persze kicsit megnő az élettartama, de a potenciális hasznon nincsen arányban a ráfordított idő "költségével". :) Ja meg nyersz esetleg 1-2W-ot! :))) Vicc kategória! Egy TT VB-n mondjuk foglalkoztatna a dolog esetleg. :)

Elküldve: 2023.07.09. 20:52 Aurel76 

  • Aurel76 avatar
  • hozzászólások: 55

@rcs2003: Na jó oké... Nyilván nem mindegy, hogy hány sebességes láncról beszélünk, de sztem elég sok bringás megy 6/7/8 sebességes láncokkal, ezek meg 1400 forinttól indulnak és van vagy 20 lánc 6 rugó alatt, köztük márkásak is, Shimano, Sram, KMC, stb.

Na mindegy, igazából általánosságban vetettem fel, hogy a lánc árához képest nekem úgy tűnt, sokan túl sok energiát fektetnek bele. De akkor nem csak én látom így...

Elküldve: 2023.07.09. 19:48 rcs2003 

  • rcs2003 avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 893

@Aurel76: nem érdemes. 6 ezerért mondjuk már láncot se kapni nagyon.

Elküldve: 2023.07.09. 19:44 Aurel76 

  • Aurel76 avatar
  • hozzászólások: 55

Olvasgatva a hozzászólásokat, felvetődött itt minden a fűrészolajtól a WD-40-en át a waxolásig, felvetődött bennem a kérdés, vajon érdemes-e egy 2-4-6 ezer forintos lánccal ennyit sz@rakodni?

Az még oké. hogy mondjuk 100-150 km-enként újra kell kenni (előtte takarítani), de levenni, főzögetni, lötybölgetni, teflonport beszerezni, gyertákat olvasztgatni, stb, stb, nem túlzás, egy kvázi filléres alkatrésznél?

Elküldve: 2019.07.08. 06:59 hjarnaldsson 

  • hjarnaldsson avatar
  • hozzászólások: 1

Elküldve: 2019.06.04. 16:23 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1487

@bnorbert: Teflon porból elegendő a kenőanyaghoz 1–3 százaléknyi mennyiség. Teflonos dolgokat gyártó vállalkozásoknál valaha lehetett kapni. Hogy ma mi a helyzet? Utána kell járni. Egyszer veszel egy zsákkal, s még örököseid is törhetik a fejüket, mit kezdjenek a hagyatékkal. :)

Jó ideje (kényelmesség okán) már jobbára csak teflonos olajat használok. Hátránya, hogy valamelyest ez is gyűjti a mocskot. Előnye, ha elfogy a láncról az olaj, a teflon por száraz kenést biztosít egy ideig.

Elküldve: 2019.06.04. 13:36 GeoMan 

  • GeoMan avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 55

@bnorbert: minek teszel rá teflonport, palacsintát vagy tojásrántottát akarsz sütni rajta? :)

Elküldve: 2019.06.04. 13:34 GeoMan 

  • GeoMan avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 55

@eddie1978: nagyon nagy valószínűséggel sehol, mert a paraffin egy sok komponenses szénhidrogén keverék és emiatt amorf a szerkezete, nem kristályos. :D:D:D félig vicceltem csak, lehet, hogy attól még árulják ilyen néven :)

Elküldve: 2019.06.04. 08:06 bnorbert 

  • bnorbert avatar
  • hozzászólások: 2

@Suller Zsolt: Csak azért aggódok mert 0 km-es (volt) minden (sor, lánc, tányér), nem akarom hazavágni viszont tetszik ez az egész wax téma. Hányingerem van már az olajtól és amit felszed 2 nap után.

Sikerült beszereznem teflon port (100g ~ 2200Ft) külföldi ingyenes postázós honlapról (tudjuk honnan). Itthon szó szerint hülyének néztek az összes helyen ahol kerestem és esetleg előfordulhatott volna, nem is hallottak ilyenről.

Szóval a jó hír, hogy úton van, meglátjuk milyen lesz utána a massza. :)

Elküldve: 2019.06.03. 18:33 Suller Zsolt 

  • Suller Zsolt avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 15

@rcs2003: Azt hogy érted? Az egész lánc (94 szem) fel volt akasztva mindkettőnél.

Elküldve: 2019.06.03. 18:00 rcs2003 

  • rcs2003 avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 893

A nyúlást ennél azért több láncszempárral érdemes megnézni, mondjuk tízzel. Ott már mérhető.

Elküldve: 2019.06.03. 14:02 Suller Zsolt 

  • Suller Zsolt avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 15

@bnorbert: "Normális". Nekem is hangosabb valamivel, de semmi gond nem lesz vele. Én hetente 2x waxolok, mert csak. Persze függ attól is, hogy mennyit megyek, de a heti 1x-2x megvan. Ha nem hiszed, hogy teljesen rendben lesz, akkor itt egy kép.

http://bringablog.hu/oneyear-chainwear.jpg

Teljesen új lánc és a waxos láncom 1 év után. (igaz, télen alig mentem vele, de kb 2000km van benne, vagy lehet több is.)

Szerinted melyik az új és melyik az 1 éves lánc? Azért látszik, de nem vészes a nyúlás. Igaz, én SS-er vagyok pont egy éve. :)

Elküldve: 2019.06.03. 09:02 bnorbert 

  • bnorbert avatar
  • hozzászólások: 2

Sziasztok,

Én is próbálgatom a waxolás témát, eddig nagyon tetszik. Teflon port vagy kerámia port honnan szereztetek be? Másik kérdés, kb 30 km után hangja van a láncnak, ez normális? Teljesen jól vált, selymes a tekerése viszont egy picit hangosabb.

Elküldve: 2017.10.29. 09:45 Carmania 

  • Carmania avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 8

@eddie1978: Egyetértek! Szerintem is a wax a legjobb. A motornál bevált így a bringán is ezt használom. Putoline grafitos lánctisztító és kenőanyag. Mondjuk én camping gázon melegítem fel és 10-15 percig "főzöm". Kb. 5-600 km után szoktam ismételni. Bevált.

Elküldve: 2017.10.29. 08:33 NorBEE300 

  • NorBEE300 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • E-Bike, Pedelec csapat
  • E-Bike, Pedelec csapat
  • hozzászólások: 342

Pár éve megálltam az SL-55 fűrész lánckenő olajnál. Vettem egy literes kiszereléssel, több évre letudva a lánckenés :). Egy kis marketingszöveg:

"Megfelelően tapad a láncon, és véd a kopás, valamint a korrózió ellen. A termék előnyös tulajdonságai: - Kopásgátló adalék csökkenti a láncszemek kopását, és növelik annak élettartalmát. - Korrózió gátló adalékanyagai védik a láncot az eső és a fröccsenő víz korróziós hatásaitól. - Jó tapadó képessége megfelelő kenést biztosít kedvezőtlen körülmények között is. - Jó folyási és kúszóképességeit megtartja változó külső körülmények mellett. - a fűrészgép láncának alkatrészeit egyenletes vastagságban vonja be, így gazdaságos üzemeltetést tesz lehetővé."

Csendesebben fut a lánc tőle, egy-egy vizes-saras móka után sem lesz csontszáraz a lánc, szedi a retket, de nem vészesen. Több kerékpáron is ezt használom: országútin nagyon ritkán kell a kenéssel foglalkoznom, mtb-n tereptől függően 2-3 alkalom után kell (poros pálya után nem játszom, rögtön pucolás-kenés), a városi-túrázóson 2017-ben még nem kellett kenni a láncot...

Egy kis mellékinfó: apum a láncfűrészéhez először Mannes olajat (árban nem egy ligában játszanak) használt, de fröcskölte a gép, nem is tapadt, egy szóval nem vált be. Vett ő is SL-55-öst, csak áradozni tud róla :).

Elküldve: 2017.10.28. 23:46 Dimitri99 

  • Dimitri99 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 24

@llaszlo: Nagyon egyszerű a megoldás a problémádra. Bemész a lagközelebbi OBI áruházba, és leakasztod a polcról a piros kupakos, saját márkás Lux műszerolajat. A legjobb, de tényleg. Próbáltam már teflon spray-t Motorex láncolajat, wd40-et, sőt egyszer még motorolajat is, de egyik sem volt jó. Vagy nem kent rendesen, vagy szedte a port. Legalábbis nekem ez vált be. Úgy kell, hogy egy ronggyal letörlöd a láncot, beolajozod, majd a felesleget szintén ronggyal letörlöd, és kész is vagy.

Elküldve: 2017.08.10. 15:45 eddie1978 

  • eddie1978 avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 5

Egy kis update:

Nagyon bevált eddig a waxolás mind a CX (3100km) mind az XC (1600km) gépen. Nagyjából hetente újra waxolom.

Tiszta, nem szedi a koszt. Úgy 30-40km után megjön egy minimális hangja, de nem nyikorog még 200km után sem. A láncokban a fenti kilóméterek vannak, de még a közelben sincs 0.75% kopáshatár a Shimano láncmérő szerint (könnyű vagyok és inkább pörgetek). Nem sarazok, így ott nem tudom hogyan viselkedik.

Viasz, paraffin olaj, MoS2, PTFE és BN kerámia por van benne. Benzinben mosom ki a láncot. Kozmetikus viaszmelegítővel melegítem meg a viaszt. Ezután 10 perc viaszfürdő néha megkeverve. Kivétel után letörlöm majd hűlés és mehet is vissza.

Maradok a waxolásnál. Ott árválkodik 4-5 flakon űrtechnikás láncolaj. Az megy az egysebire, mert azon most nem bontható lánc van és a 23mm széles gumival úgyis csak betonon járok. Következő láncnál az is waxolva lesz.

Ajánlom mindenkinek a waxolást.

Elküldve: 2017.06.21. 06:09 Suller Zsolt 

  • Suller Zsolt avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 15

@igmetall: "In my experience, as soon as you start deflecting the chain, this action ‘pinches’ the chain and squeezes the lube out. Paraffin will flake off and fall to the ground. An oil-based lube will flow back into the links when the chain angle is relaxed."

Hát szerintem ez se 100%-ban igaz így. Mert oké, hogy a paraffin kipréselődik, de az "olaj meg szépen visszafolyik", az pl offroad használatnál nem hiszem, hogy túl sokáig visszafolyna. Inkább összeszedi a homokot és szépen besűrűsödik és már szépen ott lesz a lánc oldalán és máshol az olajsár.

Egyébként én magam azért használok inkább paraffinos kencét, mert gyakorlatilag a lánctányér és kazettasor tisztítása kimerül annyiban, hogy egy ecsettel megpiszkálgatom. Nincs olajsár, ami beleragadna a sorok közé. Kb 1 perc (talán annyi se) ecsetelgetés és kész is a tisztítás. A láncot pedig ugyanúgy tisztítom, mint eddig, amikor még olajoztam.

Ja és hetente 1x újra waxolom. (nyáron)

Elküldve: 2017.05.17. 09:24 igmetall 

  • igmetall avatar
  • hozzászólások: 1

Elküldve: 2017.04.25. 06:43 Suller Zsolt 

  • Suller Zsolt avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 15

Márciustól már én is új receptet használok. Nem azért, mert rossz volt a régi (bár lehet túl kemény volt), hanem mert a lehető legjobbat akarom én is kihozni a dologból.

Paraffin viasz + paraffin olaj keverékét használom most. De én nem 1:1 arányban, ahogy a lentebbi videóban tanácsolja, hanem 2:1 (viasz:olaj) arányban. Mert nekem úgy túl krémes lett és jobban szedte a koszt. (erdő, mező, földutakon használva) Még így is összeszed némi port a lánc, de már alakul. (a régi kencém semennyi port nem szedett össze, viszont picit aggódtam, hogy mi van ha mégsem ken eléggé az idő elteltével)

Forrás: https://www.youtube.com/watch?v=gF9nbwsaSHs

Elküldve: 2017.03.29. 12:52 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1487

@eddie1978: Régen, amikor magam is rendszeresen műveltem hasonlót, elektromos főzőlapon hevítettem fel a láncot egy ócska tepsiben.

A ragadós katyvasz nem az igazi. Kemény legyen, mint a Rambo III. :)

A molibdén-diszulfid alkalmatos anyag, de sajnos kormoz, a bór-nitrid ellenben kitűnő választás.

Sok sikert!

Elküldve: 2017.03.28. 19:02 eddie1978 

  • eddie1978 avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 5

@XCode: Van kozmetikus viaszmelegítőm. Mértem 70C-ra melegíti fel.

Az 1:1 arány nekem kicsit lágy lett. Már már ragadós. Most vissza kell keményítenem. MoS2 van benne. Jó lesz ez. BN kerámia por is megjött. Abból is rakok bele.

Majd referálok.

Elküldve: 2017.03.19. 14:40 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1487

@eddie1978: Valószínűleg nem lesz gond a gyertyaviasszal sem. Arra azonban vigyázz: ha nem melegíted fel eléggé a láncot, akkor túlságosan sok paraffin ragad rá. Ha meg nagyon felhevíted a katyvaszt, alighanem porrá égeted a házad. :) Zárt térben nem túl üdvös efféle műveletet végezni a szagok miatt.

Elküldve: 2017.03.19. 10:41 eddie1978 

  • eddie1978 avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 5

@XCode: Körülnézek itt Fehérváron. Viaszt rendeltem, de abban nem vagyok biztos, hogy milyen fajta. Youtube videóban sima gyertyát olvasztanak be. Én is azzal próbálom.

Molten Speedwax recept

Már úton van a MoS2, PTFE és BN por.

Elküldve: 2017.03.12. 15:56 Chris75 

  • Chris75 avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 1

@llaszlo:

Nekem a Joes no flats kenőanyagai jött be legjobban. Hosszú ideig fent marad, nem szedi a koszt.

Elküldve: 2017.03.12. 12:16 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1487

@eddie1978: Elsősorban vegyszerboltokban. Paraffinviasz néven tartják nyilván. Mindazonáltal vásárlásnál, rendelésnél tisztázni kell, valóban mikrokristályos paraffint kapsz-e. (Nem mindenki szakértő e tárgyban.)

Elküldve: 2017.03.12. 12:03 eddie1978 

  • eddie1978 avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 5

A mikrokristályos paraffin hol szerezhető be?

Elküldve: 2016.09.22. 15:08 shoji 

  • shoji avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 1

Total merkan N4128 nekem ami bejön. Alkohollal hígított zsírt nyom a láncra, így 3-4 száz km-t a láncban is marad az alkohol elpárolgása után.

Elküldve: 2016.09.22. 11:45 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

@freeride69x: A városi bringát én is közönséges híg olajjal kenem, amit utána a brigéciol ki tud mosni a kosszal együtt. Csak nem mindegy (a véges türelmem miatt) hogy hetente vagy kéthavonta kell láncot mosni.

Elküldve: 2016.09.22. 10:52 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

@mosh: Igen, be lehet fedni az első lánctányért! Normál bringán úgy hívják, hogy láncvédő :-) De Downhill gépen is megoldható, én ragasztottan egy kis alu lemezt a láncterelőre a megfelelő helyre, azóta legalább az első kerékről nem kapja a sarat, de a hátsó kerék (terepgumi) is dobálja a port rendesen, szóval, biztos ami biztos oda is kell majd valami fedés.

http://foto.testbike.hu/index.php?p=foto&gid=15977&id=22&pp=mygl

igen, ronda. De nekem ez nem szépségre megy, hanem arra, hogy legyen egy olyan járgány, ami minden terepen elmegy és közben nem megy tönkre, meg nem egy elkényeztetett versenybringa, hanem használni is lehet. Úgy értem, akár keresztben áttekerni a mezőn vagy a szántáson, meg a nagy bukkanókkal tarkított földúton.

Elküldve: 2016.09.22. 09:34 Suller Zsolt 

  • Suller Zsolt avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 15

Amúgy a másik megoldásom az lett volna, hogy a lánctányért befedni valamivel, hogy az első kerék ne dobálja rá a homokot. Bár lehet elég hülyén nézett volna ki. :)

Aszfalton haladva tényleg jobban bírja a sima olaj is. Másik bringámat én is kb fél évente olajozom. Igaz, azzal napi 5-10 km-ert megyek csak.

Elküldve: 2016.09.22. 09:15 Suller Zsolt 

  • Suller Zsolt avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 15

@JPeti86:

Ami paraffin kitöredezik a láncok közül, azt én rajta hagyom, elfér az ott rajta. A port sima ecsettel le lehet majd törölni róla. Bár én amikor kiemeltem a viaszból, akkor felakasztottam a láncot, hogy a felesleg persze csöpögjön le, de nem töröltem le kendővel. Pont azért, hogy máshol se legyen poros. (a lánc oldalán se)

Ami az újra olajozást illeti. Akár úgy is működhet, ahogy mondod. Bár mivel a lánc ilyenkor hideg lesz, szerintem az az 1-2 csepp meleg viasz, hamar le fog hűlni, mire eljutna oda, ahova kell. Mellesleg szerintem pont az is lényeg itt, hogy kap egy fürdőt a lánc. De egyébként meg kísérletezni kell, aztán kiderül mi is lesz a jó megoldás.


@freeride69x:

Nem misztifikáljuk túl szerintem. Ez a kenés dolog is olyan, hogy kinek mi vált be a legjobban. Elég sok kence-fice van a boltokban és ha én megtaláltam volna ami nekem megfelelő, akkor sose kezdek ebbe bele. És engem a homok és a fekete olajos massza mindig is zavart és erre kerestem egy viszonylag olcsó megoldást. (és ez a paraffinozás az, mert a 2 viasz amit vettem, 500gr paraffin + 100gr méhviasz került itt keleten 2100ft-ba, amivel évekig elleszek, hiszen újra tudom használni. (neten láttam olcsóbban is amúgy!) Ellenben a legutóbbi dry lube amit vettem, az 2700ft volt 100ml és szart se ért. Elvileg van abban is viasz, de túl olajos maradt. Szóval oda, ahol én megyek, nem jó.

Mindenki használja azt, ami neki bevált. Csak leírtam a tapasztalataimat. Elvégre én is így tudtam erről a módszerről, hogy más előttem már évek óta csinálja, csinálta és leírta :)

Elküldve: 2016.09.22. 07:48 freeride69x 

  • freeride69x avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 140

Kicsit túl van reagálva ez a téma. Aki nem labor körülmények közötti pályakerékpáros aki esetleg az egyórás világcsúcs kísérletre készül és minden watt számít annak simán elég az amit pl. én használok már 26 éve: bármilyen motorolaj, időjárástól függően egy kis brigéciollal hígitva( házi WD40). A lényeg inkább a hajtás/váltás rendszeres karbantartása,tisztítása.

Erre vannak megfelelő lánctisztító eszközök, folyadéknak a brigéciol a legtutibb ésa legolcsóbb/gazdaságosabb. Egyéb takarításra rongy, elhasznál fogkefe.

Nem kell túl gondolni a dolgokat, hacsak nem Wiggins-t hívod ki egy csatára a pályán. Persze ez csak az én véleményem tapasztalatom, nekem ez bevált , és "all year" kerékpáros vagyok azaz minden évszakban, minden időben bringával járok mindenhová(még télen is).

Elküldve: 2016.09.21. 23:49 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

@mosh: Utánanéztem neten, többen is csinálják a dolgot, szóval meggyőzött a dolog. DE patentszemmel könnyen oldható lánc erősen ajánlott rá.

Szóval vettem némi gyertyát, egy konzerv kukoricát, aminek a dobozát használtam fel olyan 25 deka gyertya megolvasztásához (szigorúan vízfürdő felett szép lassan, nehogy túlhevüljön és tűz legyen)

Előtte a láncot vizes alapú felmelegített motormosóban átmostam (van láncmosó szerszámom is, de most lekaptam a láncot, bele egy műanyag flakonba a meleg motormosóval, jól felráztam és áztattam, utána meleg vízzel többször átöblítettem, jó koromfekete mocsok jött ki, pedig csak 90 km-rel ezelőtt volt mosva) és megtöröltem, meghajszárítóztam. A kazettatestet, váltógörgőket és a hajtómű fogaskerekét törlőpapírral szintén alaposan letöröltem, hogy a régi olaj ne befolyásolja a kísérletet, és 100% paraffin legyen a hajtásláncon.

Utána fél órát áztattam és kevergetem a láncot az olvadt viaszban, miközben a viaszos kupa enyhén forrásban lévő kis fazék vízben volt. A viasz nem lett koszos a kísérlet közben. Kivétel után letöröltem törlőpapírral a felesleget, majd (még langyosan) feltettem a láncot.

Tapasztalat: Nos a viasz potyog róla, nyilván a felesleg. De a próbakör (1km) alatt nem hallottam úgy, hogy "száraz" hangja lenne a láncnak, rendesen tudok váltani is.

Egy kérdésem van még, melyet lehet, hogy az idő megválaszol majd, legkésőbb a hétvégén: Vajon ha most ezzel a viaszos lánccal bemegyek földútra sok kilométerre, és poros lesz a lánc felszíne, akkor a port vajon le lehet "söprögetni" a láncról porolóecsettel? És utána elég lehet vajon megcsöpögtetni újra némi viasszal? (pl. egy olajozó flaskába tennék viaszt, ha beleteszem meleg vízbe, akkor megolvad és tudok vele "láncot olajozni" a szokott módon?)

Elküldve: 2016.09.21. 18:33 Suller Zsolt 

  • Suller Zsolt avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 15

@JPeti86: Igen, megkeményszik és nem lesz koszos! Annyi, hogy paraffinnak kell lennie, nem jó bármilyen gyertya viasz. Vagyis manapság több dologból is csinálnak gyertyát, ami ide meg nem jó. (azok pl ridegebbek, hamar "törnek". vagy túl puhák, mint a méhviasz, vagy egyéb dolgokkal szennyezettek)

De egyébként a paraffin másik neve a gyertyaviasz. Valahol csak így ismerik. (Csak hogy kutyuljuk itt még a dolgokat a nevekkel) Zacskóban, granulátum formában lehet venni, pl művészellátókban. Vagy netről rendelni.

Majd később leírom részletesen, mire kell ügyelni, ha valaki szintén kipróbálná!

Elküldve: 2016.09.21. 14:51 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

@mosh: Szóval azt mondod, hogy ha meleg viaszos parafinos cuccban főzöd a láncot, akkor utána nem tapad rá a por? Mivel hogy a kenőanyag megkeményedik?

Nekem is az a bajom a túrázós járgányon, hogy az első 10 km földút után már fekete a frissen mosott olajozott lánc a portól, 50 km után meg a hangja is ronda. Azután, ha a túra után hazaérek, újabb láncmosás. Bezzeg az aszfalton használt városi biciklin vagy bő egy hónapja nem kellett láncot mosni, még mindig fémszínű. És ugyanaz az olaj van mindkettőn (teleszkóp villából lecserélt régi talán 5W (?) csillapító olaj, ez van kéznél.)

Elküldve: 2016.09.20. 21:45 Suller Zsolt 

  • Suller Zsolt avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 15

Pár hete kezdtem el én is kísérletezni a paraffinnal. Először sima paraffin, most 80% paraffin és 20% méhviasz keverékével használom. Állítólag ez jobb így, mint a sima paraffinozás. Bár engem már az is meggyőzött. Igaz, nem tart sokáig, míg megjelenik a dorombolós "lánczaj", amit én nem szeretek, ha már egy bizonyos erősséget elér. (ez kb a 3. vagy 4. nap és picivel másabb mint olaj esetében. = jobb attól.) De egyébként csikorgás, nyikorgás nincs.

Szóval eddig még hetente 1x fürdetem a láncot. Viszont nekem még így is megéri, mert már elegem volt az olajokból, ami a földút első 5 méterén már szépen adja is a homokszem hangokat. ...és persze elkezdődik az olaj besűrűsödése és aztán elfogy a kenő anyag és kezd hangos lenni a lánc. (2-3 nap nálam. szóval hetente 2x lánctisztítás, újra olajozás megvolt. Pedig a felesleget le szoktam törölni és csak oda cseppentek, ahova kell.)

Na mindegy. a Lényeg, hogy engem meggyőzött, még akkor is ha hetente újra kell "főznöm" és mártogatnom. Az, hogy nincs homokszem hang, halk és tiszta (a váltógörgő, lánctányér és a kazettasor is) bőven meggyőzött. (viasz forgácsok és darabkák, amik a lánc belsejéből törnek ki, az van rajta persze) A tisztítása is könnyebb, mert ami por mégis rajta van, azt könnyen le lehet törölni. Bár én egyelőre teljes tisztítást eszközöltem minden egyes újra viaszozás előtt. (a háztartási lakkbenzin leoldja a régi viaszt is. Bár elvileg újraviaszozáskor nem kellene már tisztítani a láncot, hanem egyből mehetne a waxfürdőbe és ott a viasz majd szépen kitolná a koszt maga előtt. Csak így meg a viasz lenne egy idő után koszosabb. Bár szűrni meglehet melegen ezt is.)

Havi kb 400 km-ert, megyek 80%-ban erdő, földes úton. Szóval heti kb 100km. De persze ez tavasztól ősz közepéig értendő csak. Télen valószínű nem lesz jó ez a módszer. Azt olvastam, hogy télre illetve esős időben való használathoz keverni kell a viaszba valamilyen olajat és úgy jó lesz. Csak minél több olaj kerül bele, annál inkább elveszíti a portaszító tulajdonságát. (ezért nem tanácsos méhviaszból többet beletenni, mert az eleve puhább és ragacsosabb. amúgy nincs íze :))

Lehetne ezt még javítani, hogy teflon port keverni a viaszba, vagy grafit port is írnak több helyen, bár ez utóbbival elég fekete lesz a lánc. Így sima viasszal meg fémesen csillogó marad. De a teflonos dolog jó adalék lehet.

Én mindenesetre kísérletezgetek (és olvasgatok tovább), mert nem nagyon fogok már olajozni a tavasz-nyár-ősze eleje szezonban. Nem bonyolult, bár picit tovább tart a procedúra.

A legjobb mtb kenceficék is mind viasz+teflon alapúak. Csak ott van még valami trükk is, amit nyilván nem árulnak el. :)

Elküldve: 2014.08.31. 19:01 kpityu79 

  • kpityu79 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 223

@llaszlo: Én ezt használom, egyelőre nem rossz. http://www.testbike.hu/velemeny/egyeb-cuccok/motip-teflon-spray

Elküldve: 2014.08.31. 18:16 GM_Flash 

  • GM_Flash avatar
  • brutálfutár
  • hozzászólások: 20

@llaszlo: Brunox; BikeLine Wet/Dry Lube; TipTop Chain Spray. Egyszer kell normálisabb terméket venned és nem lesz gondod többé.

Elküldve: 2014.04.27. 17:33 dr.anonimus 

  • dr.anonimus avatar
  • virsli gumis/oútis
  • hozzászólások: 683

@lantos: Ha jól emlékszem Rober-to kísérletezett vele, sikertelenül.

Elküldve: 2014.04.27. 16:23 lantos 

  • lantos avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 1

Sziasztok!

Hallottam róla (többek között itt is írtátok), hogy a láncot lehet forró viaszba (pontosabban paraffin) mártani, olajozás helyett. Tapasztalatokról - aki már próbálta - tudna kicsit részletesebben beszámolni?

üdv!

Elküldve: 2013.08.15. 20:38 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1487

@Segesdy: Tökéletes választás nincs, csupán méregdrága kenőanyagok.

Minél sűrűbb az olaj, annál tovább marad meg a kenési helyen; a nedvesség kevésbé árt neki, ugyanakkor több port gyűjt. Ezzel szemben minél hígabb a kence, annál gyorsabban kifolyik a súrlódó felületek közül; a nedvesség könnyebben elbánik vele, de kevesebb port szed össze. Következésképpen száraz, poros környezetben a híg olajok jobbak. Egy bizonyos határig: amíg az ember meg nem unja minden menet után kenni a láncot.

Jómagam általában olajos PTFE permetet használok (már amikor éppen nem gyertyázom össze a láncot). Jó, de drága, nem kiadós, és nem is tart soká. Valamennyi por erre is rászáll, törölgetni kell.

Egyesek szerint az oldószerrel hígított zsír az igazi. Mindenhova megtalálja az utat, s miután az oldószer elillant, tartós kenést biztosít. Néhányan használnak ilyet. Nézd meg a vélemények között. (Szerintem a zsír is izzad, kipréselődik belőle valamennyi. Következésképpen ez is porfogó). Autós, motoros boltokban is kapható zsírpermet. Valamennyi nagyjából egyenértékű – az alapanyagot kőolajpárlatból állítják elő hidrogénezéssel –, legfeljebb a színezékek és adalékok különböznek.

Léteznek még viasz (Wippermann WKS) és szappan alapú olajos kenőanyagok (pl. Weldtite TF2 Plus). Ezek is porosodnak valamelyest.

A mondottak alapján – no meg olvasgatva a véleményeket – eldöntheted, mi kell neked.

Elküldve: 2013.08.15. 16:43 Segesdy 

  • Segesdy avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 30

Helló! Túra brignázáshoz legfőképp, tehát igen cska poros földutakra, eredi utakra milyen lánckenő olaj jó? fűrészbe való lánckenőm van, bár picit hígabb de mégsem annyira mint egy műszerolaj.

Elküldve: 2013.08.15. 15:16 XCode 

  • XCode avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • Hétköznapi kerékpárosok csapat
  • hozzászólások: 1487

@llaszlo: Minden káros mellékhatás nélkül, kivéve természetesen a port. Mi több, a paraffinolaj tartósabb például a műszerolajnál. Kicsit sűrűbb, tehát nem folyik ki olyan gyorsan a kenési helyekről. A víz sem tud vele könnyedén elbánni. Nedves körülmények között jó. Száraz viszonyok közepette gyakorta kell törölni a láncot a por miatt. Egyébként a paraffin olaj is az ásványi olajok közé tartozik, csak sokkal tisztább.

Új hozzászólás:
(formázási lehetőségek)
kód eredmény
*dőlt* dőlt
**félkövér** félkövér
> idézet

szöveg
idézet
szöveg
\* *
* lista első elem
* lista második elem
* lista harmadik elem
  • lista első elem
  • lista második elem
  • lista harmadik elem
1. számozott lista első elem
1. számozott lista második elem
1. számozott lista harmadik elem
  1. számozott lista első elem
  2. számozott lista második elem
  3. számozott lista harmadik elem
[TestBike](https://www.testbike.hu) TestBike
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
Csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá! Lépj be vagy regisztálj!