No, magamra vettem a kérdést. Valójában ez egy alapkérdés, ami érdemes a tárgylásra. dr.anonimus leírt itt egy komoly összegzést, de Ő a versenyzősebb irányból közelít. Ahhoz, hogy igazán tudjuk mi a legjobb irány (pl., kell e koskormányos bringa?) tisztázni kell az alapkoncepciót. Természetesen arról van szó, hogy gyorsabb szeretnél lenni, ami egyszerű kérdésnek tűnik. Igen ám, de mik a sarokpontok? Itt annyiféle jó koncepció születhet, amiből Te magad is tud egy szakajtóval csak lehet, hogy elkerüli a figyelmünket, illetve nem térképezted(tük) fel a teljes igényt, viszont valakinek eszébe jut valami, ami tovább szűkíti majd a témát.
Szóval, egy kifejezetten ingázós, alapvetően aszfalt bicajra van szükséged, esetleg némi sóderút képességgel? Nem tervezed, hogy komolyabb erdei kirándulásokat fogsz vele tenni (mert, tartasz arra egy másik bicajt, stb.)? Soha? Ha így van, ez rögtön ad némi fogódzót. Egyrészt, valóban elég egy olyan váz, ami 28-30 milliméternél szélesebb gumit nem is tud befogadni. Az acél vázak általában ilyenek, de az alumínium is szóba jöhet. Kérdés, van elképzelésed egy ilyen váz kényelméről és ez bele fér e? Azonban, nem is ez az alapkérdés! Hanem, hogy gyorsabb hogyan lehetsz? Az egyik legkézenfekvőbb megoldás, ha kisebb homlokfelülete nyújtasz a légáramlatnak. Azaz, magad hajolsz jobban előre, a váz, a fejcső, stb. vastagsága elhanyagolható, ebben szinte biztos vagyok. Városi biciklit használsz, azaz közel felegyenesedett pozíció. Itt nincs kérdés, ez nem jó ebből a szempontból. Ez azonban nem jelenti még azt, hogy feltétlen koskormányos bicikli jöhet szóba (pl. fitnesz) vagy, hogy le kell mondani az MTB hajtás-váltásról, ha ahhoz ragaszkodsz. Ragaszkodjál-e ahhoz? Már vissza is kanyarodtunk az első ismeretlenhez. Ha nem tervezed, hogy sűrűn használod ismeretlen utakon túrázásra és a napi ingázásodon nem lesz nagy emelkedő, akkor az outi hajtás nem fog gondot okozni. A 11-28-as hátsó sor és a 34-es kistányér, még akár egy edzetlen embernek is elég egy kisebb emelkedőhöz, ha nincs nagy plusz teher (túra zsák +20 kg) a kerékpáron. Gondolt végig, mert mutatok én neked Pesten is olyan utcát, ahol valószínűleg leszállasz a 34/28-ról, ha csak nem vagy napi szinten hozzászokva, azaz elégé edzett. Ha ebben a kérdésben biztos vagy, nem lesznek komoly emelkedők, akkor lehet, nem kéne ragaszkodni az MTB hajtáshoz fékezéshez. Ez rögtön szétnyitja a lehetőséget, komplett használt biciklik vásárlása felé is. De maradhatunk csak a váznál, akkor is könnyebb és olcsóbb felszerelni egy ilyen vázat, csak országúti, illetve csak MTB hajtással (pl. ebből van inkább készlet). Na de térjünk vissza az előre dőléshez. Egy sport Monti is előre dőlős testpozíciót kiván. Jó, nem annyira, mint egy outi, de jobban, mint egy városi kerékpár és ez már számíthat. Egyrészt fontos a vázméret, de ha sportosabb váz, akkor is egy Monti hosszabb felső csőt jelent, mint egy outi és ezt még megtoldhatod egy hosszabb stucnival, ami szokatlan, de hátránya aligha lesz. kétlem, hogy lényegesen tompább lesz miatta az irányítás. igen ám, de egy Monti (cross, fitnesz) váz esetén kevesebb fogáspozíciód van. Azaz, ha nyújtottabb pozícióba vagy akkor nem foghatsz visszább egy kicsit. Viszont használhatsz itt is időfutam kormányt. Ekkor nem kell hosszabb stucni, esetleg eggyel nagyobb váz, hanem így fogsz előre hajolni. Az hogy ez mennyire adja ki? Azt nem tudom! Viszont a Monti, Fitnesz, Cross váz valamivel nagyobb mozgásteret ad, mint egy outi, és több helyzetben az irányítása is könnyebb, nem utolsó sorban a szélesebb kormány lehetősége miatt (aminek nem kel 70 centisnek lenni, lehet az 55 is). Vissza érkeztünk megint ahhoz a kérdéshez, hogy csak azon a bizonyos ingázó útvonalon akarod használni? Mert akkor, a könnyebb alkatrészek és akár vékony kerék ellenére is (30mm) egy Monti/Cross bicaj (még merev villával is) kicsit feleslegesen sok. Itt már csak a Fitnesz és az outi különböző változatai maradnak. Azaz, megmarad jó pár MTB alkatrész felhasználásának a lehetősége, hiszen a fitnesz vázak váltását hajtását könnyebb ilyen alkatrészekből felépíteni, kivéve tán az agyak, ha jól gondolom. Mindenesetre, a legegyszerűbb egy túrázósabb országúti/fitnesz acélvázra felépíteni egy ilyen kerékpárt. Olcsóbb lehetőség a Csepel acélváza akár újonnan. Persze, nem biztos, hogy a legjobb, de a célnak megfelel. És akkor itt most még egy csomó további kérdés is felmerülhet, Hátha sok jó ötletet írnak még a többiek!