Sebesség növelése, aero küllők , agy, gumi, felni és egyebek?

51-81 (81 hozzászólás)

Elküldve: 2017.06.26. 16:41 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

Emlékeim szerint amikor le volt csupaszítva a városi bringám felújítás miatt, sokkal könnyebbnek éreztem, más érzés volt. 22 kilóból lejött a nehéz 3 lezáró, nehéz fém sárvédő (műanyag van most, mínusz fél kiló)masszív csomagtartó (ami azért kell néha, boltba menéskor) csupa olyan dolog, amit nem tudok nélkülözni de jó nehéz.

Hogyan oldjátok meg a lezáró kérdését? egy nem elég (rossz környéken főleg nem) de darabja 1-2 kiló. Főleg ha valami masszív láncosat is viszek, az magában nehezebb mint a másik kettő együtt- Abus Bordo meg Krypronite U lakat van nálam mindig, ezek bő egy kiló mindegyik.

Alu csomagtartóból létezik masszív darab? (ez olyan erős, hogy rá tudok ülni akár)

Lezáróból létezik valami könnyebb?

Elküldve: 2017.06.26. 16:08 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

Ja, és megemeltem az ülést is 2 centivel.

Elküldve: 2017.06.26. 16:07 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

@OKdoki: Köszönöm a tippet, tetszik ez a váz ránézésre.

Amúgy, amíg beleásom magam mélyebben a témába, addig is túlfújtam a városi bicin a gumikat 7 bar-ra (vastag defektvédelmű CST salvo, hivatalosan 47 mm széles de inkább 37-40 a mért szélessége) illetve fejjel lefelé fordítottam a stucnit. (így kb. 1-2 centivel alacsonyabbra került a kormányom, élőrébb dőlt helyzetben tudtam ülni.)

És ezzel mentem 36-os tempót egy zöldhullámban, bár sajna így is meg kellett állnom pár lámpánál. Ha mellékutcán megyek, nincs lámpa de felgyorsítani sincs hely, szóval az se gyorsabb.

Azután kiszáradt a tüdőm, szóval az út további részén csak 20-al tudtam menni. De határozottan gyorsabb a bringa, ha azt előírt 5 bas-nál még kettővel feljebb fújom a kereket. (csak legfeljebb ha rásüt a nap akkor sok lesz neki a nyomás a levegő hőtágulása miatt, és bumm? nem tudom félek tőle kicsit...)

És most kicseréltem a 6 centis stucnit egy 12 centisre amit szintén fejjel lefelé tettem be, majd megyek ezzel is egy kört.

Elküldve: 2017.06.25. 11:12 OKdoki 

  • OKdoki avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Cross trekking csapat
  • Cross trekking csapat
  • hozzászólások: 683

@JPeti86: Mondjuk, a Marathon Recer pont 85 kilót bír 30-as szélességben. Lehet, hogy ezért is másoltad ide. Én ezt a gumit használom már bő 3000 kilométer óta, igaz 35-s szélességben. Úgy rémlik csak egy defektem volt. Szerintem, nagyon jó és gyors gumi, mivel az egyik legkönyebb a turing kategóriában. Van egy Rose prospektusom. Az egyik cikk egy Alaszkában biciklizgető németről szól. Több képen a régebbi biciklijével, egy patkófékes Rose-val és 28 széles gumijával járja a vadont, igaz elsősorban gravel utakat. Szóval, csak azt akartam mondani, hogy egy 30-as gumival egy nagyszerű kompromiszumhoz jutsz, főleg ezzel a fenti Schwalbe-val. A magam részéről, amugy is egy gravel/ adventure/cyclocross vázat keresnék, illetve az acélvázak általában ebbe a nagy közös kalapba tartoznak. Talán ez utobbi tűne az egyik legjobb választásnak a későbbi lehetőségek felöl szemlélve, de az alumíniumtól sem idegenkedek. Pl. ettől: http://www.planetx.co.uk/i/q/FRPXXLA/planet-x-xla-alloy-cyclocross-frame

Elküldve: 2017.06.24. 18:58 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

Azt szeretem ha merev a bringa, úgy értem hogy "egyben van", nem hajlong összevissza és nem feleslegesen rugalmas, nincs semmi lötyögés az alkatrészeken stb.

Meg jó lenne belső kábelvezetésű váz, a kinézet miatt.

Elküldve: 2017.06.24. 18:56 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

Igaz tényleg, hogy a keskeny, 25 mm-es körüli gumik csak 70 kiló terhelést bírnak kerekenként? Ja és ugye hátul lenne a súlyom nagyobbik része, montin kb kétszer annyi súly hátul mint elöl, de itt a más testhelyzet miatt ez az arány nyilván kisebb lenne de nem 1:1 azért... Magyarul mennyire merjek vékonyabb kereket bevállalni? vagy az esetemben a kicsit szélesebb jobban gurulna? pl egy ilyen: https://www.schwalbe.com/en/tour-reader/marathon-racer.html 30mm szélességben 85 kg terhelés a határa kerekenként, meg 7 bar, és raceguard védelmet tud, ami azért elég jó (tapasztalat, volt ilyen védelmű kerekem régebben) de nem dögnehéz még.

Elküldve: 2017.06.24. 17:52 covardale83 

  • covardale83 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • V01 MTB BUDAPEST csapat
  • V01 MTB BUDAPEST csapat
  • hozzászólások: 37

@JPeti86: Tudtam,hogy ez a téma beindítja a bringásokat :) Szerintem először a vázat ill. villát válaszd ki, ha megvan, utána a hozzá való féket. Ugye országúti villához nem tudsz V-féket felszerelni. A villa/váz merevsége is befolyásolja a fékerőt. Országútiknál is más a karbon, más az alu villa viselkedése.

Elküldve: 2017.06.24. 16:07 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

A karbontól szerintetek mennyire kell félni? törtétek már össze és meg lehetett szakszerűen ragasztani javítani? Mert az világos, hogy az alu meg az acél az fém, tehát a megfelelő eszközökkel lehetne hegeszteni vagy forrasztani.(Eddig mondjuk csak anyum vastag acél bicijét hegesztettem, azt nem volt lehetetlen, bár pár helyen túl vékony volt az anyag, oda TIG hegesztő kellett volna rutilos pálca helyett inkább)

Elküldve: 2017.06.24. 16:02 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

De ma voltam egy bringaboltban, és azt mondták, hogy a Shimano 105 az eléri a V fék erejét nagyjából. Ez mennyire igaz?

Elküldve: 2017.06.24. 15:56 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

@Cindercone82: Hát miután én is összehasonlítottam a madzagos V-féket a Shimano Saint M810-el, nyilvánvaló hogy melyiket választanám. Bár 4 dugattyús féket (talán) nem kellene outira tenni mert széttépi a fékerő a vázat (vagy kibírná?) Végülis gyorsan fogok menni ezzel is, meg volt hogy egy bamba csaj kilépett elém a kijelölt bringaútra és a hamburgerére koncentrált szétnézés helyett, kb 5 méterem volt megállni, satufék első keréken egyensúlyozva mire megálltam. A Vfékes géppel nehéz lett vola elkerülni a balesetet ilyen esetben. Meg az adagolás, bowdenesnél kb a nem fékez - közepesen fékez- satufék az össz adagolási opció, lassabb és erősebben kell húzni. Megszoktam a jót, na...

Az egy bajom, hogy mindig félve támasztom le a DH bringát tárolóba, nehogy elgörbüljön a tárcsa. (néha használtam városban tartaléknak is mikor a másik szét volt szedve)

Elküldve: 2017.06.24. 13:19 Cindercone82 

  • Cindercone82 avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 6

@dr.anonimus: Egy ideje már te is brungázol, gondolom akkor te sem gondolod komolyan hogy felni kontra tárcsa esetén azt kell szemelőtt tartani melyikkel lehet blokkolni a kereket. Maradjunk annyiban hogy ha blokkolni kell a kereket akkor az vagy vészhelyzet vagy valamit elcsesztél. A tárcsafék azért terjedt el mert hatékony, jól adagolható fékerőt biztosít eltérő körülmények között is.De mindenki azt használ amit akar. Vagyok olyan földhözragadt (ex)montis, hogy eszem ágában nem volt felnifékes országútit vagy CX gépet venni. Miután megtapasztaltam a tárcsafék hasznosságát nem fogok visszakanyarodni a régi kevésbé hatékony technika felé.

Elküldve: 2017.06.24. 01:29 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

Köszönöm a sokféle véleményt, javaslatot. Amúgy a tipikus távolságon szerintem kb legfeljebb 5 percet nyernék alapesetben, körülbelül. Anyagi szempontból nem biztos hogy emiatt megérné. de viszont a városi bicim vázát kicsit már kinőttem, csak kompenzálom magasabb első villával meg kormánnyal stb, de 12 évesen kaptam a bringát most meg 31 vagyok. Igáslónak boltba járni, csúnya gettós helyen lezárni továbbra is jó, de nagyobb aszfaltos távra talán kellene valami gyorsabb. A munkában van/lesz zárt tároló, szóval drágább gépet is be tudok tenni. Gondolkozok némi pedelec rásegítésen, bár nem tudom mit szól a modern technika, ha kap egy kicsit télen a mínusz 20 fokból.

A montis alkatrészek iránti vágyaim nem alaptalanok, tényleg tudom mi vált be eddig, ezt akarnám egy más fazonú bringán is élvezni. Jól adagolható hidraulikus tárcsaféket,vagy legalább a V-fékkel összemérhető féket, integrált hajtókart, DH tüskés pedált amiről nem csúszik le a cipő (és nem veszek fel SPD cipőt a bringa miatt!)

Nem bánom ha "ipari" meg nehéz meg "felesleges" egy megoldás, csak nehéz legyen tönkre tenni. Tudom hogy néha vadbarom vagyok, nem mehet tönkre ha leútpadkázom a gépet vagy esek egy nagyot. Volt már monoklim esés miatt.

Amúgy milyen "kuplungos" váltót mondotok,ez valami viccelődés ugye? én még csak autónál hallottam kuplungról, bringán egyszerűen vissza veszem a hajtóerőt váltáskor.

A tömeg a gyorsulásnál számít, a kerék felni meg ami rajta van az duplán számít a tehetetlenségi nyomaték miatt. de előbb utóbb emiatt még gyors lenne a bringa. Tehát szerintem a légellenállás az ami a végsebességet lefogja. Amúgy, a mostani városi bicim a 3 lezáró és sárvédők nélkül 16 kiló, gyorasabbnak éreztem amikor le volt csupaszítva felújítás miatt, bár csak könnyebben kezelhető lehetett inkább.

Elküldve: 2017.06.23. 17:24 OKdoki 

  • OKdoki avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Cross trekking csapat
  • Cross trekking csapat
  • hozzászólások: 683

Hogy szélesítsem egy kicsit a nézőpontot, akár egy ilyen egyeneskormányos biciklit is lehet építeni, ami szerintem azért elég gyors lehet. Egy hátránya van, a 29-es kerékméret. Persze csak a sebesség szempontjából hátrány. Akkor is inkább a kigyorsításnál. akos327 biciklije: https://foto.testbike.hu/index.php?p=foto&gid=16747&id=7

Elküldve: 2017.06.23. 15:24 dr.anonimus 

  • dr.anonimus avatar
  • virsli gumis/oútis
  • hozzászólások: 683

@Cindercone82: Várható volt hogy a tárcsafék kérdésbe bele lesz kötve. Felnifék eső kombó hülyeség. Olyan kicsi az aszfalt-gumi konataktfelület hogy még mindig simán blokkolod a kereket vizesen is. Persze ehhez evidens hogy jó fék+betét kombó kell pl 6800 ultegra meg R55C3 betét. nem törvényszerű hogy fullcarbon kereket kell venni. bár jó fékbetét meg normális fékfelület ott is megfog komoly erőbefektetés nélkül. Aláírom hogy vizesen több erőt igényel a fékezés, de ez minden fékrendszerre igaz(tárcsafék kontra fagypont körüli ónoseső). Persze földhözragadt montist nem győzök meg erről, mert az v-fék (rosszabb esetben canti) tárcsafék viszonylatban él. Én is használok tárcsaféket, tudom hogy jobb a fékteljesítménye. Csak épp miért lőnél ágyúval légyre? Miből gondolom hogy agymenés. A 2000es évek derekán kezdtek igazán elterjedni a tárcsafékek montin. 10 év alatt kvázi a futóbringán is tárcsafék lett. Miért tartott ennyi ideig, hogy átkerüljön országútra? Simán megoldható lett volna. CX-nél is elég régóta alkalmazott technika. Ha emlékeim nem csalnak 2008-9 tájékán a Storck cég csinált már 5 kiló alatti bringát tehát a tömegre nem fogható. Eljutottunk odáig hogy sem könnyebb sem aeróbb bringát nem tudnak már csinálni a gyártók, kellett valami új. Kicsit olyan mint anno a fékváltókarok montira. Amúgy sajnos wattmérőm nem volt hogy kimutatható legyen hogy az ÁLTALAM HASZNÁLT 3 szett kerék közül mekkora különbségek jöttek volna ki az 25ös mavic 38as zipp és 50es token között. De a token nyert volna messze úgy hogy az volt a legnehezebb felgumizva... De a jobban megy a bringa érzés elég markánsan érződött. Persze nem 25km/h-val haladásnál hanem 35-38nál Szumma én megmondtam neki hogy lehet a leggyorsabb. Egyébként: városba nem gyors bringa kell hanem megbízható. Forgalomba amúgy se tudsz könyökölni, mert az nettó életveszély, főleg Pesten. Többi pénztárca függésében nem probléma oda sem. Több értelme van mint fék nélkül instant kinyíratni magad(igen, fixim is volt) és nem, nem való pesti utcákra. Vidékre elfér ahol sokkal nyugisabb a forgalom.

Elküldve: 2017.06.23. 15:01 OKdoki 

  • OKdoki avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Cross trekking csapat
  • Cross trekking csapat
  • hozzászólások: 683

No, magamra vettem a kérdést. Valójában ez egy alapkérdés, ami érdemes a tárgylásra. dr.anonimus leírt itt egy komoly összegzést, de Ő a versenyzősebb irányból közelít. Ahhoz, hogy igazán tudjuk mi a legjobb irány (pl., kell e koskormányos bringa?) tisztázni kell az alapkoncepciót. Természetesen arról van szó, hogy gyorsabb szeretnél lenni, ami egyszerű kérdésnek tűnik. Igen ám, de mik a sarokpontok? Itt annyiféle jó koncepció születhet, amiből Te magad is tud egy szakajtóval csak lehet, hogy elkerüli a figyelmünket, illetve nem térképezted(tük) fel a teljes igényt, viszont valakinek eszébe jut valami, ami tovább szűkíti majd a témát. Szóval, egy kifejezetten ingázós, alapvetően aszfalt bicajra van szükséged, esetleg némi sóderút képességgel? Nem tervezed, hogy komolyabb erdei kirándulásokat fogsz vele tenni (mert, tartasz arra egy másik bicajt, stb.)? Soha? Ha így van, ez rögtön ad némi fogódzót. Egyrészt, valóban elég egy olyan váz, ami 28-30 milliméternél szélesebb gumit nem is tud befogadni. Az acél vázak általában ilyenek, de az alumínium is szóba jöhet. Kérdés, van elképzelésed egy ilyen váz kényelméről és ez bele fér e? Azonban, nem is ez az alapkérdés! Hanem, hogy gyorsabb hogyan lehetsz? Az egyik legkézenfekvőbb megoldás, ha kisebb homlokfelülete nyújtasz a légáramlatnak. Azaz, magad hajolsz jobban előre, a váz, a fejcső, stb. vastagsága elhanyagolható, ebben szinte biztos vagyok. Városi biciklit használsz, azaz közel felegyenesedett pozíció. Itt nincs kérdés, ez nem jó ebből a szempontból. Ez azonban nem jelenti még azt, hogy feltétlen koskormányos bicikli jöhet szóba (pl. fitnesz) vagy, hogy le kell mondani az MTB hajtás-váltásról, ha ahhoz ragaszkodsz. Ragaszkodjál-e ahhoz? Már vissza is kanyarodtunk az első ismeretlenhez. Ha nem tervezed, hogy sűrűn használod ismeretlen utakon túrázásra és a napi ingázásodon nem lesz nagy emelkedő, akkor az outi hajtás nem fog gondot okozni. A 11-28-as hátsó sor és a 34-es kistányér, még akár egy edzetlen embernek is elég egy kisebb emelkedőhöz, ha nincs nagy plusz teher (túra zsák +20 kg) a kerékpáron. Gondolt végig, mert mutatok én neked Pesten is olyan utcát, ahol valószínűleg leszállasz a 34/28-ról, ha csak nem vagy napi szinten hozzászokva, azaz elégé edzett. Ha ebben a kérdésben biztos vagy, nem lesznek komoly emelkedők, akkor lehet, nem kéne ragaszkodni az MTB hajtáshoz fékezéshez. Ez rögtön szétnyitja a lehetőséget, komplett használt biciklik vásárlása felé is. De maradhatunk csak a váznál, akkor is könnyebb és olcsóbb felszerelni egy ilyen vázat, csak országúti, illetve csak MTB hajtással (pl. ebből van inkább készlet). Na de térjünk vissza az előre dőléshez. Egy sport Monti is előre dőlős testpozíciót kiván. Jó, nem annyira, mint egy outi, de jobban, mint egy városi kerékpár és ez már számíthat. Egyrészt fontos a vázméret, de ha sportosabb váz, akkor is egy Monti hosszabb felső csőt jelent, mint egy outi és ezt még megtoldhatod egy hosszabb stucnival, ami szokatlan, de hátránya aligha lesz. kétlem, hogy lényegesen tompább lesz miatta az irányítás. igen ám, de egy Monti (cross, fitnesz) váz esetén kevesebb fogáspozíciód van. Azaz, ha nyújtottabb pozícióba vagy akkor nem foghatsz visszább egy kicsit. Viszont használhatsz itt is időfutam kormányt. Ekkor nem kell hosszabb stucni, esetleg eggyel nagyobb váz, hanem így fogsz előre hajolni. Az hogy ez mennyire adja ki? Azt nem tudom! Viszont a Monti, Fitnesz, Cross váz valamivel nagyobb mozgásteret ad, mint egy outi, és több helyzetben az irányítása is könnyebb, nem utolsó sorban a szélesebb kormány lehetősége miatt (aminek nem kel 70 centisnek lenni, lehet az 55 is). Vissza érkeztünk megint ahhoz a kérdéshez, hogy csak azon a bizonyos ingázó útvonalon akarod használni? Mert akkor, a könnyebb alkatrészek és akár vékony kerék ellenére is (30mm) egy Monti/Cross bicaj (még merev villával is) kicsit feleslegesen sok. Itt már csak a Fitnesz és az outi különböző változatai maradnak. Azaz, megmarad jó pár MTB alkatrész felhasználásának a lehetősége, hiszen a fitnesz vázak váltását hajtását könnyebb ilyen alkatrészekből felépíteni, kivéve tán az agyak, ha jól gondolom. Mindenesetre, a legegyszerűbb egy túrázósabb országúti/fitnesz acélvázra felépíteni egy ilyen kerékpárt. Olcsóbb lehetőség a Csepel acélváza akár újonnan. Persze, nem biztos, hogy a legjobb, de a célnak megfelel. És akkor itt most még egy csomó további kérdés is felmerülhet, Hátha sok jó ötletet írnak még a többiek!

Elküldve: 2017.06.23. 14:13 Cindercone82 

  • Cindercone82 avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 6

@dr.anonimus: "Tehát semmi szükség kuplungos váltóra meg tárcsafékre (ok ez szembemegy a mai trenddel de mindenkikapjabe típus vagyok, szvsz ez szimpla gyártói agymenés) Ide bőven elég egy 2 forgáspontos jobb féle 2 forgáspontos fék lehetőleg szériaazonos fékváltókarral meg egy sima váltó ami finom műszerként dolgozik az ipari XT-hez képest(igen, egy Ultegra váltásteljesítménye jobb mint egy XTR-é). Higgyél nekem, 3 ujj itt is elég egy előreszaltóhoz..." Amíg el nem kap az eső elég a felnifék.Na meg itt jöhetnek olyan finomságok hogy kopik a felni. Karbon cucchoz spéci fékpofa kell. földhözragadt hozzáállás ez a "nem kell tárcsafék" dolog. Ki kell próbálni és el lehet dönteni. Városban meglátásom szerint nagyobb hasznát veszi ha tárcsaféke van mintha aero karbon kereket venne. Itt jegyezném meg hogy elég magasan van az a szint ahol egy aero karbon kerék már indokolt. Nagyon kevesen érnek fel ahhoz a szinthez ahol tényleg elmondható, hogy humán oldalról mindent kimaxoltak, és már csak az ilyen "marginal gains" kategóriába tartozó beruházásokkal tudnak nagyobb teljesítményt nyújtani. FYI:https://www.youtube.com/watch?v=dxW-POwU49M

Elküldve: 2017.06.23. 13:13 dr.anonimus 

  • dr.anonimus avatar
  • virsli gumis/oútis
  • hozzászólások: 683

Üdv a pokolból!

Egy velejéig elrontott országútis hsz-e következzék. Nos első körben fogd meg a fejedben az összes mtb-vel kapcsolatos dolgot és baszd ki a kukába. Igen, így nyersen. teljesen más világ. Ne akarj XT váltót tenni outira merazmontinjóvolt. Mások a követelmények. Alapvetően kezdjük ott hogy országút. Sima burkolattal rendelkező gyors haladásra alkalmas út. Tehát semmi szükség kuplungos váltóra meg tárcsafékre (ok ez szembemegy a mai trenddel de mindenkikapjabe típus vagyok, szvsz ez szimpla gyártói agymenés) Ide bőven elég egy 2 forgáspontos jobb féle 2 forgáspontos fék lehetőleg szériaazonos fékváltókarral meg egy sima váltó ami finom műszerként dolgozik az ipari XT-hez képest(igen, egy Ultegra váltásteljesítménye jobb mint egy XTR-é). Higgyél nekem, 3 ujj itt is elég egy előreszaltóhoz, tapasztalat... Mitől leszel gyorsabb? Evidens hogy rendszeres edzéstől. De nézzük tech szempontból. általad feldobott dolog: Aero küllővel 40km-en max 1-2s-el leszel gyorsabb. Sturmey Archer pályaagy, a benne lévő csapágy RS tömítésén kívül SEMMI nem gátolja meg eső por sár etc bejutását. felejtsd el. Claris agy: full alap kategória futásteljesítménye egy rakat hulladék, persze mihez képest. Kínai tömörtengelyes menetesracsnishoz képest már űrtechnológia. Egy Ceramicspeed csapikkal feltunigolt Lightweight Meilenstein Obermayer kerékhez képes tényleg borzalom. Kettő közt van az igazság. Ebay-ről vagy aliról 1 kínai zárt csapágyas agyszett első körben, azt feltunigolod középkategóriás (pl EZO) csapágyazással lényegesen előrébb jársz. A másik küllők helyett aero felni. No nem ám holmi 25-30 magas, az még kicsi. 38-40mm től már érzed a különbséget. Persze ez vagy dög nehéz vagy mérhetetlen drága.(alu vs carbon) Gumi esetén is soktényezős a dolog. Szélesség, defektvédelem, tömeg, GÖRDÜLÉSI ELLENÁLLÁS, ár. tipikus válassz 2t max 3-at eset pl Schwalbe Spicer peremes 30c szélesség. Kvázi mindenen átmegy, igazi városi külső. 1x szúrta ki valami rugóacél tüske kb 1mm átmérőjű acél, rúd szép hegyes, tehát defektvédelmi szempontból okés. Ja és relative olcsó. Cserébe - Tufo szingóimhoz képest- cefet szarul gurul, meg 550g (össszehasonlításképp egy versenygumi 200 alatt van) példa 2 Tufo S33 Pro 24 + Tufo Sealant latexlötty. Ez szingó, zárt tömlő amit úgy kell felragasztani a szintén szingós felnire. Előny felüthetetlen, alacsony rendszertömeg konstrukicóból adódó alacsony gördülési ellenállás, Defekt nincs a tejnek köszönhetően, felütni nem lehet. Hátránya hogy vágások ellen nem sokat ér trutyi. sörösüvegtalp simán végzetes lehet. de fék+kormány megoldotta az ilyen szitukat. Ha mégis defektet kapsz kvázi nem javítható, egy komplett 3. szingót vinned kell magaddal. Ruházat. Testhezálló feszkós ruha, montisnál egy mérettel kisebb mez pl. rengeteget számít. Kormánydolog. a könyöklő kérdést jól sejted, lényegesen csökkenti a légellenállást, de jól kell belőni. ha túl alacsony összenyomod a tüdőd. ha túl magas nem nyersz vele annyit. koskormánynál kb ugyanez. alsó fogásban behajolva kb vízszintes hát a nyerő. Áttételezés. Sima útburkolat lehetővé teszi hogy azonos teljesítményleadással haladj. közben a pedálfordulatot céleszerű +-5-ös amplitúdójú tartományban tartani. ehhez nem igazán jó az 1x9 meg egy 11-36-os sor amin 2-3fogas ugrások vannak. tegyél fel szépen háta egy 11-25-ös sort vagy akár 11-23-at (domborzati viszonyok függvényében) meg egy compact (50-34) hajtókart ezzel tudsz a leghatékonyabban haladni. Itt eszedbejuthat dehát montin sram eagle-el mennek vk-n és az milyen jó. jah. Mert oda az kell. Elég drasztikus terepváltozások jellemzőek a sportágra(XCO), ott nem gáz ha egyet váltasz és 5-tel lassabban mész mert ilyenkor rendszerint az út 5%-al emelkedik hirtelen. Országúton az a jellemző, hogy a szervezet által optimálisnak tartott pedálfordulatot tartsad kb azonos nyomaték leadásával. ezt pedig olyan kazettával lehet amin egyesével lépkednek a lánckerekek nem 3 fogasával Mondhatsz akármit de ez 65 éve így van megoldva és nem véletlenül nem nyúltak bele túlzottan. váz. Kvázi mindegy mit veszel. Acél olcsó, kicsi a homlokfelülete, kényelmes, de nehéz és hajtásirányba is ruglmas. Alu árban elég változó, egyszerűbb darabok rosszabbak mint egy jobbféle csőből készült acél. Drágábbak meg olyan árban vannak mint egy olcsóbb carbon. általánossaágban az összes közül a legkényelmetlenebb vázanyag. relativ nagy homlokfelület nem túl aerodinamikus. hajtásirányban közepes merevség. Carbon. mérhetetlen drága. (nemis mert 150k körül kapsz ÚJ és JÓ vázat.) hajtásirányban merev, jól csillapítja az út felől érkező nemkívánatos ütéseket. Nagy homlokfelületet aerodinamikus kialakítással kompenzálják. és marha könnyű. Szvsz mindig is acél vagy carbon párton voltam. Az alu idehaza nagyon kényelmetlen tud lenni. Carbon támvillás típusok ára meg olcsó carbonéban van. pénztárcád kérdése mit engedhetsz meg magadnak. legjobban akkor jársz ha feltúrod a használtpiacot kinézel valami korosabb carbon Trek-et pl (135ért ment el egy nemrég 9s ultegra szettel és egy jól eladható kerékkel) meg veszel bele egy 35-50mm-es carbon kerékszettet. feldobsz rá egy könyöklőt és vidám is lehetsz kb 250ből vagy egy fullos bringád. Hibridek köszönőviszonyban sincsenek egy rendes országútival, ezt is tudom, mert volt, próbáltam. Amúgy nézz szét a galériáimban ott elég sok fázist megtalálsz. Monti, hibrid monti, acél outi, carbon outi (majd megint acél, de ez csúnya sztori)

Elküldve: 2017.06.23. 11:16 OKdoki 

  • OKdoki avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Cross trekking csapat
  • Cross trekking csapat
  • hozzászólások: 683

@JPeti86: Ja igen! A mai STI karok pozicionáltak, azaz általában egyet váltanak egy mozdulatra (ha többet az is egyértelmű, mert mélyebben kell tolni a kart). Az újabb karok közül, már az alapabb kategória is a fékkar illetve a mögötte lévő, rásimuló kar befelé lökdösésével vált le vagy föl. Szerintem ezek klasszak, kényelmesek, hamar megszokhatók és két fogásmódhoz is jó helyen vannak.

Elküldve: 2017.06.23. 11:03 OKdoki 

  • OKdoki avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Cross trekking csapat
  • Cross trekking csapat
  • hozzászólások: 683

@OKdoki: Folytatva. Ha ritkábban kell váltanod, akkor a covardale83 által javasolt váltó tűnik jó alternatívának az MTB hajtás, outi váltókar és kormány problematikájára. Egyébként van némi keverési lehetőség ezen a téren. Plusz, ott van még a Gevenalle váltókar, ami a V fék (vagy canti) problémájára is megoldás. https://gevenalle.com/shifters/ Több kompatibilitást kitárgyaló oldal is létezik. http://www.cyclingabout.com/wider-gear-range-road-shifters-gears-for-easier-hill-climbing/ http://www.jtekengineering.com/resources/shiftmate-compatibility/ Akkor (ahogy ezen az oldalon is tárgyalják) ott vannak a különleges kiegészítők, amik lehetővé teszik a szabadabb keverését az MTB és OUTI váltás-hajtás alkatrészeknek. https://www.wolftoothcomponents.com/products/roadlink https://int.oneupcomponents.com/products/rad-cage https://www.wolftoothcomponents.com/products/tanpan

Elküldve: 2017.06.23. 10:37 OKdoki 

  • OKdoki avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • Cross trekking csapat
  • Cross trekking csapat
  • hozzászólások: 683

@JPeti86: Ahogy rcs2003 mondta ez egy komoly mélységekkel rendelkező téma. Rögtön elkapod vele az egyik legtöbbet feszegetett kérdést, könnyű vagy aerodinamikus kerékpár. Itt hozzá is teszem, hogy ez a kérdés csak versenyszintű outik esetében értelmes. Ugyanis a válasz általában az, könnyű! Nyilván ha arról beszélnénk, hogy egy 7 kilós outi vagy egy 8,5 kilós aero outi, akkor itt el elehetne morfondírozni a légellenállás kérdésén. Már rögtön az, hogy egy koskormányos, alacsony fogáspontot (kényelmesen) lehetővé tevő biciklire váltasz, azonnal hozzá dob a légellenállás jelentős lészorításához. Ha nem teszel fel széles csomagtartót, "málhazsákkal" és komoly sárvédőt, azonnal egy aerobb kerékpár a jutalmad. Szerintem, a különél is a súly legyen a szempont. Lehetőleg a könnyebb értelmes árakon belül. A jobbaknak a szakítószilárdsága is nagyobb egy könnyebb küllő esetén (DT, stb), de valószínűleg a merevsége is, ami némileg a kényelem hátrányára válik. Főleg ha a fűzés mód is az outira hajaz. Ha 20 kilós bringád van akkor egy nehéz (12 kg) outi jellegű bicikli is nagy előny lesz. Igaz, van itt még egy másik kérdés. A könnyű bicikli előnye, erősebben jön ki a városi, meg-meg állós közlekedésben, illetve az emelkedőn. Tehát, ha te 9 kilométert sík úton szinte megszakítás nélkül tekersz, akkor bár gyorsabb leszel -8 kilótól (még úgy is, hogy ha Te 100 kilós vagy) ez ekkora távon nem fog tíz percet feltétlen számítani, bár az átlagot csak ettől felugorhat +1-2 km/h is (ami azért nem rossz, ha indokot keresel miért akarsz elkölteni plusz 200 ezer forintot). (Ja, az edzettségnek jobbat tesz a nehezebb bicikli! :))

Elküldve: 2017.06.23. 09:44 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

Az országúti váltókart hova teszik? Létezik belőle Rapidfire kialakítású? A frikciós az sose jött be, utoljára a városi bicim első váltója volt olyan, de utáltam, meg pontatlan, figyelni kell rá mennyit tol az ember... a másikkal csak kattintok és azonnal vált.

Elküldve: 2017.06.23. 09:39 Cindercone82 

  • Cindercone82 avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 6

6-7 km távolságon mire gondolsz mennyi időt fogsz nyerni? Egyébként ez egy rendkívül összetett dolog, és véleményem szerint ezen a szinten semmi értelme. Tekerj sokat, és idővel gyorsabb leszel! Vagy ha annyira komolyan gondolod a dolgot (sokat tekersz és az FTP-d 250W+) akkor invesztálj be egy full aero bringába aero karbon kerekekkel. Költözz be egy hétre egy szélcsatornába. Persze közben toljál egy kis spiro-t meg cortikosteroidot (persze csak orvosi javaslatra mint Wiggo). Garantált a siker!

Elküldve: 2017.06.23. 09:08 covardale83 

  • covardale83 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • V01 MTB BUDAPEST csapat
  • V01 MTB BUDAPEST csapat
  • hozzászólások: 37

@JPeti86: Rád bízom a súly kérdést :). Koskormányra nem ajánlom az MTB váltókart. Ami jó lehet Neked a Sunrace M90 váltókara, ami elég retro stílus, frikciós...de aluminium,tehát nem a régi gagyi műanyag. 9 fokozathoz tervezték, Shimanoval jól működik,XT-vel is (én is Sunrace-Shimano kombót használok). Az illik minden fajta biciklire. http://www.sunrace.com/en/products/detail/slr96

Elküldve: 2017.06.23. 00:09 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

A rövid kanalas Deore XT-t említed, és az tetszik is, 1x9-ben gondolkodok-akkor nem kell első váltó, és könnyebb a láncvédőt feltenni, esetleg láncfeszítő is odaférhet., 11-32 hátul kb 44-48 között amit kapok elöl, sík a terület nagyjából. rövid kanállal ezt lefedi, és saját tapasztalat szerint a váltás is sokkal gyorsabb rövid kanállal.

Vajon an MTB váltókar feltehető a koskormányra értelmesen? A fékkaroknál mi a helyzet fogás és felrakás terén?

A tömeg szinte egyáltalán nem érdekel, jelenjegi bringáim 20 kilósak, lezáróval stb együtt. ha az outi csak 10-15 kiló lezáró nélkül az oké lenne, csak én is 90 kiló felett vagyok most, meg jó erőben, inkább ne legyen rajta semmi karbon meg vékony törékeny versenycucc. használni fogom ha a megépítés mellett döntenék.

Ja, semmi gond, a GPS engem is becsap, rossz időben meg se találja hol vagyok, de napsütésben is mellém tippel 200 méterrel néha ha olyan a kedve.

Elküldve: 2017.06.22. 23:28 rcs2003 

  • rcs2003 avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 910

Bocsi elnéztem a gps logomat, egy 5.9km-es szakaszt tettem meg ennyi idő alatt, fel sem tűnt hogy képtelenséget írok amíg ki nem számoltad az átlagot. A 7km már valamivel több mint 13 perc volt. Nem offolok többet, bocsi. :)

Elküldve: 2017.06.22. 22:55 covardale83 

  • covardale83 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • V01 MTB BUDAPEST csapat
  • V01 MTB BUDAPEST csapat
  • hozzászólások: 37

@JPeti86: Összességében egy könnyű MTB kereket is jól meg lehet tekerni. A bringának összességében kell könnyűnek lenni (integrált hajtómű sokat segít,illetve egy jó alu vagy acél villa). A kerék gördülése még ami fontos,ipari csapis agyak,jó külsők,széles áttétel (hajtóműnél 24-34-44 vagy 46 fog, 11-28 vagy 11-34-es sor,7-es ill. 9-es fokozat esetén). Én MTB-t használok,zömében városi spintre,nézd meg a galriámat,hátha tudsz ötletet meríteni :)

Elküldve: 2017.06.22. 22:46 covardale83 

  • covardale83 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • V01 MTB BUDAPEST csapat
  • V01 MTB BUDAPEST csapat
  • hozzászólások: 37

@JPeti86: Sok a különbség, mervség,tömeg, fokozatok átfogása,rugó feszítés.Lehetnek átmenetek, pl. rövid kanalas Xt, vagy hosszú kanalas Sora, de ne vessz el a részletekbe. A 11-28-as sor egyébként egy nagyon jó áttétel,7-től 10-es fokozatig,városi sprintre kiváló.

Elküldve: 2017.06.22. 22:39 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

Feltehetek e országúti bringára mondjuk egy agyonüthetetlen Deore XT vagy Saint váltót és a hozzá való kart, vagy kénytelen leszek mondjuk Sora-t venni? (ez feleannyiba kerül de nem tudom mennyire bízzak benne, nehéz vagyok és nem lenne kímélve... váltottam már küllők közé gagyi kilazult váltóval, 30-nál nem lenne jó dolog. Mindkét bicimen Saint M810 van most.)

Elküldve: 2017.06.22. 22:28 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

Hát, 36-os átlaggal tekersz akkor, ami elég nagy edzettségre vall, vagy hátszélre / lejtőre. Én nem vagyok egy sprinter típus, de volt hogy letekertem 126 km-t egy nap alatt a DH bringán nagyrészt úttalan földutakon is, igaz hogy 15-ös átlaggal, meg megállva fotózni meg inni meg stb. nem vagyok edzetlen. A városi bringámmal kb 18-20 a kényelmes utazósebességem (felegyenesedett kényelmes helyzetben), ha van hely felgyorsulni és nincs lámpa az útban. Előre hajolva símán elérem a 30-at valameddig, ha akarom, de a közepesen erős tempóm is 23-25 lesz. Ezért gondolok a légellenállásra.

A példám kb 14-es átlag, lámpáknál való megállással meg utcasarkokkal együtt, belvárosból kifele menet, kb az első két km-en lassabb az átlagom emiatt, utána már bringa út van, néha kóbor gyalogosokkal itt ott. Amikor bringaúton vagyok akkor már tudok menni 20-al kényelmesen.

Elküldve: 2017.06.22. 22:10 JPeti86 

  • JPeti86 avatar
  • túrázgató/városi harcos
  • hozzászólások: 252

Még egy kérdés: van e eltérés az "országúti" és MTB hátsó fáltók között bármiben? vagy csak stimmeljen a fokozatszám, és annyi?

Elküldve: 2017.06.22. 22:04 rcs2003 

  • rcs2003 avatar
  • sima XC-s
  • hozzászólások: 910

Nagyon összetett a dolog, majd jönnek az outisok és elmerülnek a technikai részletekben, de egy valamit megjegyeznék ami általános. Abban 100%-ig biztos vagyok hogy a küllők formáján egy mikroszekundum sem fog múlni. Úgy gondolom elsősorban izmosabb láb és kapacitívabb tüdő kell ahhoz hogy valaki gyorsabban tudjon kerékpárral közlekedni, nem aero küllő. :) Én nem tartom magam edzettnek de a 7km-t 11 és fél perc alatt teszem meg a 26"-os terepjárómmal ha odalépek és nincs jelentősebb ellenszél.

Új hozzászólás:
(formázási lehetőségek)
kód eredmény
*dőlt* dőlt
**félkövér** félkövér
> idézet

szöveg
idézet
szöveg
\* *
* lista első elem
* lista második elem
* lista harmadik elem
  • lista első elem
  • lista második elem
  • lista harmadik elem
1. számozott lista első elem
1. számozott lista második elem
1. számozott lista harmadik elem
  1. számozott lista első elem
  2. számozott lista második elem
  3. számozott lista harmadik elem
[TestBike](https://www.testbike.hu) TestBike
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
paragrafus paragrafus paragrafus paragrafus

új paragrafus új paragrafus új paragrafus új paragrafus
Csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá! Lépj be vagy regisztálj!