@mcload21: Szia. Nekem is volt hasonló. A pedált kiszedve a hajtókarból, és zsírozva visszarakva megoldotta a problémát. Próbáld ki, hátha segít.
@mcload21: Szia. Nekem is volt hasonló. A pedált kiszedve a hajtókarból, és zsírozva visszarakva megoldotta a problémát. Próbáld ki, hátha segít.
Sziasztok! 2018-as Csepel Woodlands 29-es MTB vázba építettem Shimano Zee hajtóművet a hozzá adott smbb52 csapággyal. Kb. 400 km használat után kis erőltetés(normál hajtás)alatt cicergés, kis nyekergés jól hallhatóan, főleg egy bizonyos ponton. Kezdek agybajt kapni. Egy ilyen hajtóműtől nem ezt várom. Nem tudom mi lehet a gond. Szinte csak túrázásra használom a gépet, enyhe terep. Egy másik gépemben 8 éve négyszögtengelyes monoblokk van és még hibátlan, pedig azt nyúztam rendesen. Egy kínai acél monoblokk - cseréltetni akartam, de amikor kivették és megnéztük hibátlan volt és vissza lett téve, azóta is fut...
Hát jó kis tanulságos beszélgetés ez itt nekem. Kérdés: mi az ördögöt csináljak, h ne lazuljon le a hajtókar a tengelyről??
Sziasztok!
Remélem nem baj,hogy ide írok,nem akartam új témát nyitni!
Valaki tudna segíteni abban,hogy ehhez az oktalinkes hajtóműhöz, 43,5 láncvonalhoz milyen hosszú monoblock kell?
http://ebike.hu/termekek/hajtas/hajtomu/octalink/106194_shimano-claris-fc-2450-50-34/
Keresek egy ideje infót,de eddig semmi.Pedig nemsokára le kellene adnom a megrendelést bizonyos alkatrészekre.
Előre is köszi srácok!
@XCode: itt jön képbe az alkatrészek összhangja, ezért érdemes egy bizonyos szintet kinézni, és ha fejleszt az ember, akkor azt megcélozva válogatni az alkatrészeket.
Meglepő, mikor valami visszafogja az amúgy jó teljesítményt ígérő cuccok tudását.
@Krupcheck: Előkaptuk legott a szomszéd acélvázas szamarát, és bizony az is hajlik. Az én régi kecskéim is lengedeztek, valószínűleg, csak akkortájt nem figyeltem ilyesmire (jobban érdekelt a gyakorlat, mint az elmélet)
Egyszóval nem feltétlenül éri meg feljavítani a hajtást, a megnövelt teljesítmény reményében.
@XCode: pedig az acél az szeret nyúlni. Nyilván kialakítás kérdése, de az acél általában hajlékonyabbnak mutatkozik, mint az aluvázak. Node persze azok is képesek csodákra.
Még nem láttam a saját szememmel, én sem hittem ezt el.
Most meg azt néztem, hogy a vödörfülacél városi gépem integrált hajtással sokkal rosszabbul gyorsul, mint a cromo vázas gép négyszöges Csepel karokkal (mondjuk FSA a monoblokk, és csak 103 mm-es, ez sokat segít a helyzetén).
@Krupcheck: Ezek szerint nem képzelődtem, amikor szemmel látható kitérést tapasztaltam hajtás közben. Eddig a monoblokkot meg a hajtóművet gyanúsítottam, de most ellenőriztem a vázat, ahogy leírtad, és bizony hajlik, mint a nádszál. A monoblokk és a hajtómű áll, mint Sion hegye, pedig egyik sem híres darab (Shimano négyszögtengelyes, Prowheel acél). Bringás is holtig tanul. Korábbi acélvázas kecskéimnél ilyen nem volt (vagy nem vettem észre).
@Bence321: A 4szöges eléggé távol van az Octalink/ISIS-től (a kettő kb ugyanolyan szintű) de az ISIS-Hollowtech II közt nincs már akkora szóval szerintem elég lenne neked egy jó ISIS-es vagy Octalinkes kar
@Bence321: néztem milyen vázad van, nem egy csúcs valami, de bőven nem egy gyenge darab.
Ugyanis a hajtás merevsége egy dolog, a váz merevsége is sokat tesz. Erre akkor hívták fel a figyelmemet, mikor azt állítottam, hogy az integrált LX-nél nem merevebb a XT, sőt még az is képes kicsit hajlongani. Ekkor mondták, hogy nézzem meg, nem-e a vázam nyúlik. És az is nyúlt, pedig a TFS egy határozottan merev darab.
És saját városi gépem apropóján jöttem rá most arra, hogy cseszheti az ember az atom merev hajtást, ha a váz gyenge. Egy öreg, saját korában sem nagyszám acél vázban van egy integrált FSA-m. Hiába merev a hajtás, ha a váz kilengése centikben mérhető.
A tiédbe azért talán érdemes lehet beletenni egy integráltat, mert erősnek tűnik a váz. De amire ki akartam lyukadni az az, hogy a hajtással egy bizonyos szintig javítható a hatékonyság, de van egy pont, ahol előfordulhat, hogy a hajtás merevebb, mint a váz.
(Módszer: odaállsz a bringa mellé, a feléd eső hajtókar álljon lefelé, és taposd meg. Megtévesztő része, hogy ettől a kormány is elfordul, ami felnagyítja a mozgást, de a hátsó kereket ha nézed, meg ahhoz képest valamit (nekem pl. sárvédő), akkor ott látható ha nyúlik, meg érezhető is persze)
@Makky: Igen, beleér az első váltóba a lánc egyszer-egyszer, de mivel most lett felszerelve, lehet, hogy kisebb állítással ez orvosolható, nem néztem még meg. 85 kg körül vagyok. Valahogy az emberben pedig biztosabb érzést kelt, ha merevebb a hajtókar, bár tény, hogy ez már a szőrszálhasogatás kategória :) Köszi szépen a választ!
@semmiho: Köszi szépen neked is! Azt hittem, hogy sokkal rosszabb a helyzet, de hagyom még a mostani Alivio kart akkor a fentiek fényében. Azátn ha a későbbiekben cserélem, jöhet valami könnyebb/erősebb:)
@Bence321: Elég sokfélét hajtottam már. Beleértve a legolcsóbb négyszögestől (TY) a csúcs négyszögesen át Octalink-en keresztül az integráltig. A négyszögest inkább ne általánosítsuk. Az egyik verseny MTB-men a mai napig Race Face négyszögessel megyek (csapágy és kar is az, a Shinamo csapágyaknál sokkal merevebb és drágább is persze, ma már szinte beszerezhetetlen). Tömegben XTR szinten vagyok vele, bár az kétségtelen, hogy azért nem annyira merev, mint egy integrált. De hobby szinten ettől nem fogok versenyt veszíteni az biztos. Hány kg vagy? Miért zavar, hogy nem elég merev? Beleér az elsőváltóba kiállva, vagy valami más? Egyébként nekem a Deore Octalink-es kellemes meglepetés volt. Meglepően könnyű. Nekem 977g kompletten. (Alu nagytányér, a többi acél):
http://foto.testbike.hu/index.php?p=foto&gid=5414&id=14&pp=mygl
Az integrált LX is 899g, de annak alu a középső tányérja. Vagyis, ha a Deore-n is alura cseréled a középsőt, akkor már alig van különbség.
http://foto.testbike.hu/index.php?p=foto&gid=5414&id=4&pp=mygl
A régi négyszöges XT-m egy hozzá való LX négyszöges csapággyal (XT-t már nem lehet venni) nehezebb mindegyiknél 970g (alu nagy+középső tányér, kicsi acél).
Egyébként ezek közül talán a régi Octalink-es Deore éri meg ár/teljesítményben a legjobban. A régi négyszöges XT-nél érezhetően sokkal merevebb. Ha alura cseréled a középső tányért, akkor még könnyebb is. A HT2 LX ugyan talán még merevebb, de itt már nincs akkora különbség, mint amennyivel drágább. Aztán ehhez képest az XTR-nél én már nem is érzek pluszt merevség szempontjából. Igaz csak 60kg vagyok. A négyszöges Alivio nem egy túl merev cucc, de attól még lehet vele jókat tekerni!
A négyszögtengelyes karok is nagyon merevek, ismerek olyan versenyzőt, aki a mai napig ilyennel megy - igaz, az valamilyen ősrégi LX/XT szintű cucc. Sokáig használtam M442/M445-ös hajtókarokat a fent említett tengellyel, a 80+málha súlyommal, XC felhasználásra mindig jónak tűnt. (Van egy tartalékom ilyenből most is, fekete színben.) Aztán mikor felszabadult egy XT hajtókar XT tányérokkal, lecseréltem, de őszintén szólva a hajtás minőségében és merevségében sem érzek különösebb előrelépést - talán a váltás lett könnyebb kissé (főleg a lánc felkapatása). Viszont a tömegben jelentős csökkenés állt be, XT hajtókar középcsapágyastól, tányérokkal együtt kb. 890-900 gramm. Hátsó sor XT szintre cserélve és hajtókar XT-re annyit jelentett, hogy 13 kg-ról 12,3-ra csökkent a tartalék merevfarúm tömege, pedálokkal, konzolokkal, küllőprizmával. (+/- 20 gramm pontossággal mérve, kampós mérleggel mértem.) Szóval, ha csak azért cserélnél, hogy merevebb legyen a hajtókar, szerintem nem érdemes. Ha a tömegből szeretnél leferagni 200-300 grammot, akkor egy újabb Deore hatókar vagy egy szérián kívüli - ha jól emlékezem a kódjára - M552-es octalinkes hajtókar is megteheti.