Arra lennék kíváncsi, hogy ti betartjátok őket? Vagy csak mosolyogtok, hogy "hülyeség" az egész.
Arra lennék kíváncsi, hogy ti betartjátok őket? Vagy csak mosolyogtok, hogy "hülyeség" az egész.
@Solfrutta: ó jaj, buta buta oldalmotor...
Persze 2012. augusztus 24-étől hatályos, 54-es paragrafus hatos pontja, csak nem sikerült összehozni...
@Solfrutta: Persze előbb írtam mint gondolkodtam, egy pillanat alatt vissza tudtam keresni itt TB-n...
augusztus 24-étől hatályos:
§ (6) A kerékpárral éjszaka és korlátozott látási viszonyok között abban az esetben szabad közlekedni, ha a kerékpáron vagy a kerékpároson a) előre fehér-, hátrafelé piros színű, folyamatos vagy villogó fényt adó lámpát és fényvisszaverőt helyeztek el, és b) lakott területen kívül kerékpáros fényvisszaverő mellényt (ruházatot) visel.
@perelli: Egyébként a villogó lámpa már az előző módosítás óta szabályos (most nem keresem meg, de nem is olyan rég néztem ennek utána), csak a cikk alapján most még jobban szabályozzák a dolgot.
Új szabályok jönnek a bringásoknak
http://www.bama.hu/baranya/kozelet/uj-szabalyok-jonnek-a-bringasoknak-518635
Na ezek végre értelmes változtatások...
@Teaf: A méretezés nekem is megfordult a fejemben, alkatomból adódóan nekem se egyszerű göncöt találni magamra. @gyuladaniel94: Ha tudok valahol nézni több méretet, meglesem, legfeljebb varrattok egyet (van egy nagyon jó varrónő ismerősöm, tette már helyre a kesztyűmet is) @Supernova: A színe miatt nem igazán, direkt rákérdeztem a helyi mókusörsnél, meg is mutattam, az a lényeg, hogy 'neonződ' vagy sárga legyen, meg vigyorogjon rajta fényvisszaverő csík és a "jó estét kívánok, legyen szíves félreállni" jelenet elmarad :-)
@NorBEE300: Az a baj, hogyha webshopból rendelsz, nem lehetsz biztos a méretezésben, hacsak előtte nem találkoztál már a cuccal fizikailag is. Amit linkeltél pl.: L-es méret máshol akár XL-nek is elmegy. Nekem M-es kéne magasságra, mellbőségre viszont L-es. Tehát mindenképpen felpróbálnám előtte, főleg, hogy nem 500 pénz!
@NorBEE300: Pár száz forintosból is tudsz venni többféle méretet és akkor nem fog libegni. Nekem is nagyobb van, mint kéne, de így legalább alá tudok öltözni. Legutóbbi tekergésemnél nem bántam, hogy elfért alatta a vastag pulcsi. Nekem nagyon bevállt ez a párszázas láthatósági, még a szél ellen is véd elég rendesen, de nyáron sem izzadok bele, tehát tulajdonképpen a high-tech lélegzős, meg mittudomén milyen speckó anyagok tulajdonságaival rendelkezik.
@NorBEE300: Nagyon jó lehet ennyiért,de kötekedni fog a rendőr szerintem hogy miért nem sárga?!
Ha már a KRESZ-nél tartunk és a láthatóság címszónál, kérnék egy kis segítséget. Lassacskán szeretnék hosszabb távot is letekerni városon kívül, természetesen mellénnyel. Tudna-e valaki ajánlani valami jófajta, elérhető árú mellényt vagy pólószerűséget, ami passzos, esetleg rugalmas vagy állítható. Mert nem szeretem ezeket a pár száz forintos "kétszer beleférek" típusú mellényeket. Előre is köszönöm a válaszokat! Addig bogarászom a véleményeket meg a webshopokat, hátha találok valami értelmeset.
@Supernova: Igyekszik az ember :-) Sírhatnékom van, amikor éjjel megyek és látom, hogy valami pislákol, már majdnem telibe vágom ,mire kiderül, hogy egy biciklis... Ekkor fogadtam meg, hogy engem lássanak rendesen és ezen elgondolás alapján vettem az MTR-0025-öt.
@Teaf: Csak a te kedvedért megcsináltam a 150 méteres tesztet, épp most jöttem vissza :-). Az albumjaim között megtalálod az Egyebek mappában. Készítettem 150, 100 és 50 méterről is. A 150 és 100 méteres távnál csináltam optikai zoomosat is. Estére teljesen sötétben is csinálok még 15 méterről.
@Teaf: Okés, készítek majd ma akkor világosban és ha lesz módom rá, akkor sötétben is.
@NorBEE300: Majd lőjél egyet 150m-ről is, ha lehet, please! Kíváncsi lennék rá, mit lehet látni belőle. Főleg, hogy az átlagnál erősebb lámpád van, ergo a "nagyátlag" ennél csak rosszabb lehet :)!
@XCode: Majd készítek egyet teljesen sötétben. Na az lesz a meggyőző :) Fáj belenézni :)) Az első lámpámat is vadászgattam, hogy jó árban is legyen és lássak is vele. A maga 2200 Ft-os árával és a 3 Wattjával jó biznisz volt.
@NorBEE300: Van egy-két hátsó lámpám, de egyik sem ilyen erős fényű. Láttam a képeidet, meggyőzőek!
@XCode: Egy pár órát lesekedtem a webshopokban, mire kinéztem, hogy milyet vegyek és erre döntöttem. Nem bántam meg, ráadásul 3000 felett van egy kicsivel az ára. Bitang erős fénye van. Kb. két hete esti cirkáláson voltam és az egyik motoros ismerősöm megelőzött, majd visszalassított és kérdezte, hogy az mi ott hátul, mert azt hitte, hogy egy "robongó" (tudod az a cepp motor :-) ) megy előtte...
@XCode: Hát lehet hogy bevezetik majd ezt is,mondjuk az én lámpám tudja is amit írnak róla,amit linkeltél az is jó lámpa,és ugyebár ebben az országban sokan csak ezt engedhetik meg maguknak sajnos!
@Supernova: Egy ilyen lámpa, gondolom, elegendő hátulra. Nekem a következő is tetszik: Smart. Egy az egyben ugyanezt láttam 1500 forint körüli áron is, csak éppen nem volt rajta márkanév. Nyilván ugyanaz a gyártó. Arra szerencsére még nincs előírás, hogy a drágábbat kell venni! :)
@XCode: Ez így van,nekem ez van mondjuk-de az utolsó túrám alkalmával jót tett az biztos: http://www.testbike.hu/velemeny/lampa/sigma-hiro?rvid=35543 Ilyen idő lett a végére a túrámon: http://foto.testbike.hu/index.php?p=foto&gid=11019&id=611&pp=usrgl&uid=43315 nem is árt ha szabályozzák a világítási eszközöket,így is sokan nem használják sajnos!
@Teaf: Elvben nem volna szabad forgalomba hozni olyan kiegészítőket, melyek nem felelnek meg az adott országban érvényes szabványoknak, műszaki előírásoknak. A gyakorlat talán nem mindig igazodik a rendeletekhez. Bringa esetében, gondolom, az ellenőrzés lazább. Legutóbb például láttam a Cetsó polcain fehér színű küllőprizmát.
A "láthatóság" tekintetében bizonyára van iránymutatás a gyártók számára, ami megmondja milyen megvilágítás, időjárási viszonyok stb. esetén kell láthatónak lennie 150 méterről egy hátsó lámpának. A felhasználó tehát elvben bízhat a boltok polcaira kirakott termékben. Hogy ezzel kapcsolatban hányféle kérdés merül fel bennünk, az már egy egészen más kérdés... Példának okáért tök sötét mezőn, jó látási viszonyok esetén, 150 méterről egyetlen vörös LED fénye is kivehető. Városban, sűrű forgalomban, világítótestek özönében már nem árt egy vörös fényszóró.
KRESZ érdekességek 2.0
1. § (1) A kerékpárt fel kell szerelni
e) egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával
Kvázi ezzel azt is szabályozzák, hogy milyen minőségű és fényerejű lámpát kell használnom?? Most őszintén, valaki már kipróbálta, milyen, mennyire látható 150 méterről (7 lámpaoszlop a könnyebbség kedvéért), egy sima egy-két bulb ledes 2-3 centis villogó?? Tehát ajánlott minimum Blackburn Mars vagy Cateye Rapid 5 ledes (most csak ezek ugrottak be hirtelen) használata, vagy lassan hátulra is fel kell találni a reflektort?
@XCode: Hehe,hmm gyorsan is megyek,kell akkor,elvileg benn van a KRESZ-ben is,pontosan nem tudom hogy hány km/h-nál kell már!
@Supernova: Téged meg azért kapnak el, mert van rajtad sapka...
@XCode: Hát nekem ez van a bringámon+a sapka(mert esésnél megvéd az biztos+kerékpáros ruha)!: http://foto.testbike.hu/index.php?p=foto&gid=9784&id=166&pp=usrgl&uid=43315
http://foto.testbike.hu/index.php?p=foto&gid=9784&id=167&pp=usrgl&uid=43315
http://foto.testbike.hu/index.php?p=foto&gid=9784&id=170&pp=usrgl&uid=43315
http://foto.testbike.hu/index.php?p=foto&gid=9784&id=171&pp=usrgl&uid=43315
@Supernova: Én a régi szabályokhoz tartom magam, a könnyítéseket nem veszem figyelembe. Mint alább is írtam, még egy fehér prizmát beszerzek előre, mert az új KRESZ szövege ezzel kapcsolatban nem eléggé egyértelmű. Természetesen még így is rajtaveszthetek, ha valaki komolyan belém akar kötni. Mondjuk, mert nincs rajtam sapka...
@XCode: Hát ja gyere velem én se megyek sehová eset-kész mindent fel kell rakni és minden kell csinálni!
Gyerekek! Éppen azzal kezdtem reggel, hogy lehet is meg nem is. A KÖHÉM rendeletet nem módosították, a szerint tilos villogni, a KRESZ viszont most már megengedi. Nem vitázni akarok, hanem felhívni a figyelmet erre az "Okos Kata" helyzetre. Villogjon is meg ne is, legyen elöl fehér prizma meg ne is, igyon pálinkát a bicajos meg ne is...
@johnny336: valóban nem lehet villogóban használni.
Ezt büntetném a legjobban--lámpa nélkül menni este. Ha én autóval elütök egy bringást, lehet hogy miatta van, de életem végéig fog gyötörni a dolog, hogy pont én pont egy bringást ütöttem el.
@NorBEE300: de villogó üzemmódban tilos használni. Hiába lehetne jobban észrevenni a kerékpárost...
Látni és látszani. Nem azért kapcsol az ember világítást, hogy a rendőr ne baszogassa, hanem hogy lásson, illetve őt is lássák, és ne basszák telibe.
@edvin: Én betartom,de a legutolsó túrám végén a ködben láttam lámpa nélkül közlekedni autóst+kerékpárost is szörnyű felelőtlenség megy az utakon!
@Farbatosz29: A bringa is jármű, következésképpen - ha külön nem említik - a járművekre vonatkozó szabályokhoz kell tartanod magad. Tehát korlátozott látási viszonyok közepette be kell kapcsolnod a világítást. Azt a KRESZ nem mondja meg, mit jelent a "korlátozott". Nem látsz 150 méternél messzebbre? Tanácsos kivilágítanod magad. Különben, ahogy Norbee barátunk mondotta, a józan ész is azt diktálja: világíts, villogj, ölts mellényt, hogy ne lapítsanak ki.
@Farbatosz29: Ha nem akarod elüttetni magad, akkor kapcsolj világítást ködben, mindegy mekkora a látási viszony. Én ha ködben megyek, mindig kapcsolok és olyankor villogó üzemmódban használom a "világító és fényjelző berendezéseket", annál hamarabb észrevesznek. Nekem ez a meglátásom, más lehet nem így gondolja.
rossz látási viszonyokban be kell kapcsolni a világítást? konkrétan ködre gondolok. és ha be kell, akkor mekkora ködben kell?
@XCode: Én is hasonlóan teszek, természetesen a láthatóságra ügyelek, mivel szoktam 4 kerékkel is közlekedni, így tudom milyen az, amikor nem látom a bringást. Használok elől-hátul világítást (nem is gyengét, sokszor le is villognak :-) ), az alkoholt én nem erőltetem még mellékúton sem, mert olyan helyen találkoztam Polizei emberekkel a településen, hogy csak pislogtam, ezért nem reckírozom meg az ittas kerekezést sehol.
@NorBEE300: Motoszkál bennem a megoldás: elfogadom és megvalósítom mindazt, ami a józan észnek nem mond ellent és a gyakorlatban is kivihető. Egy fehér prizmát mindenesetre még vásárolok előre. Ezen már nem múlik. (Az alkoholt még meggondolom, természetesen csak mellékutakon. Eddig ugyan nem ittam, de a szabály az szabály...)
@NorBEE300: Ennél már csak az tetszik jobban, mikor olyanok rendelnek meg kerékpárút építést, és vesznek is át, akik soha nem ültek biciklin, max. gyerekkorban 50 éve. (pl.: mikor viacolor-ból készítik. Imádom!!) :(
@Teaf: Egyszóval zűrzavar van, amit ki is használhatunk a magunk javára, de meg is bukhatunk, ha mondjuk a rend derék őreinek parancs adatik a kötözködésre.
@Teaf: Való igaz, akkor a családban egyetlen egy bringa sem felel meg az alant leírtaknak. Nem is tudom, hogy vicc az egész vagy pedig szánalmas... Azt szeretem a legjobban, hogy az okosok kitalálnak dolgokat, de élesben fingjuk nincs róla, hogy ez így nem működik. A lámpák együtt ki- és bekapcsolása rész, viszont irtó gáz. Ennél a rendeletnél az összes villogó, lámpa, stb. megbukik. Az összes honatyát beküldeném egy mérőszalaggal egy kerékpár üzletbe meg egy adag villogóval és szereljenek, aztán meg méricskéljenek. Szánalmas...
Egy-két érdekesség a jelenleg érvényben lévő 6/1990. (IV. 12.) KÖHÉM rendeletből:
116. § (1) A kerékpárt fel kell szerelni f) hátul egy vagy két, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú, piros színű fényvisszaverővel - (kérdem én hova, a ferde támvillákra, hogy az ég felé verje vissza a fényt?)
(8) A kerékpár lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lenni, hogy a lámpák együtt legyenek be- és kikapcsolhatók. - (magyarán dinamós, nem???)
(9) A kerékpár világító és fényjelző berendezéseit a következőképpen kell elhelyezni: a) Az (1) bekezdés - d) pontjában említett lámpát, (első) - e) pontjában említett hátsó (piros színű) helyzetjelző lámpát és - f) pontjában említett hátsó (piros színű) fényvisszaverő(ke)t, valamint a (2) bekezdésben említett első (fehér) fényvisszaverőt a kerékpár hosszirányú függőleges felezősíkjában úgy, hogy - az úttesthez 0,35 méternél közelebb, - a lámpák az úttesttől 0,90 méternél távolabb, - a fényvisszaverők az úttesttől 0,60 méternél távolabb ne legyenek. - (kérdem én melyik kormány is van mondjuk 1 méter alatt, főleg, ha pl. duplavállas telód van, tehát ismét marad a régi, kerék fölötti dinamós lámpa. DE, telóra, hogy is kéne ilyet felapplikálni?
Szóval az én értelmezésemben a ma "forgalomban" lévő kerékpárok 90%-a nem felel meg a KÖHÉM-nek, ilyen-olyan technikai okok miatt, kivéve az ún. holland kerékpár típusok. Tehát, ha netán összeakadnánk egy jogbuzgó rendőri szervvel, akkor hiába hivatkoznánk mi a KRESZ-re, meg, hogy itt a lámpa, stb.(a KÖHÉM a KRESZ fölött áll, mint pl. alkotmány kontra törvény), úgy megb@szhat, mint a huzat, és teljesen jogosan. De hál'istennek a rendőrök nem ismerik a KÖHÉM ide vonatkozó részét! :) Ui.: a vastagon szedett a hivatalos szöveg
Ugyanúgy közlekedem, mint autóval. A szabályokat betartom, figyelek a többi közlekedőre.
Van, hogy átcsúszom egy piroson, esetleg megnézek egy záróvonalat, vagy gyorshajtok (pl. járdán bringával...).
Nem lehet mindig-minden szabályt betartani, a legfontosabb, hogy ésszerűen, biztonságosan, a saját és más személyi illetve anyagi épségét szem előtt tartsd.
@edvin: hát nagyjából betartom. Van lámpám, mellényem, nem pirosokzok, nem száguldok a járdán, az elsőbbségadást betartom, nem kacsázok. Néha lassan megyek a járdán, egyszer-kétszer záróvonalazok (a múltkor a rendőrautó csinálta megkül. jelzés nélkül). Pécsen egyre jobban hozzászoknak a sofőrök a bringásokhoz. Persze van mindkét oldalon elmebeteg.
@XCode: na a linket nem vettem észre. :) Érdekes, mikor olvastam a változtatásokat augusztusban,akkor is átsiklottam ezen. Nekem van fent, de érdekes.