@ArtWolf: Igazából csak hosszú távon, országúton érzem hátrányát a terepjárónak. Ha majd kifogyok a jelenlegiből, alighanem cross kerékpárra nyergelek. A széles köpenyeket akkor sem tudom majd nélkülözni. Remélem, ennek ellenére kicsit fürgébb leszek. (Rosszabb esetben addigra elaggok, és leeresztek, mint a kipukkadt léggömb...)
Minden viszonylagos - megmondta már Zweistein is. Egy 50 köbcentiméteres motor (kb. 3 lóerő teljesítményű) 40 km/h sebességgel is képes mozgatni kerékpárodat. Az ember teljesítménye ennek jó esetben a fele. Lehangoló.
Gyalog, hosszú távon, edzett ember tartani tudja a 4 km/h átlagot. Mint hernyó, mászunk a földön, ez a gyalogos léptéke. Kőkori elődeink talán többre voltak képesek.
Két keréken négyszer-hétszer sebesebben haladhatsz. Természetesen ehhez jó utakra is szükségünk van. Terepjáróval, úttalan utakon is képes vagy a gyalogos sebességének kétszeresére. Ez sem lebecsülendő eredmény.
Szkíta őseink lovascsapatai (becslés szerint) mintegy 28 kilométert tettek meg naponta. Én meg nyeregbe pattanok, s egy nap akár 170 kilométert is legyűrhetek. Egy jó lovas nagyjából ugyanerre képes. Más szóval, a kerékpárral elértük azt, amire ókori vagy középkori elődeink is képesek voltak. A kétkerekűt ellenben nem kell zabbal ellátni. Viszont kell neki olaj, karbantartás, istálló stb. Ezek után örvendjünk vagy búslakodjunk?