Nos, a gravel is, mint minden más először egy marketing. Ha marketingre úgy nézünk, mint a felesleges túlfogyasztást ösztönző valamire, akkor igazat kell adjak és hülyeség az egész. Csakhogy, a biciklire nem tudok úgy gondolni, hogy felesleges túlfogyasztás, legalább is egy bizonyos szintig. (jó, ha valakinek tíz új bicikli áll a házában az már véleményes). Ez nem arról szól, hogy utazz el a világ másik végére rengeteg üzemanyag árán, hogy ott lógasd a vízbe a lábad, és ott taposd le a füvet. Persze a marketinget is meglehet máshonnan közelíteni. Nem akarom itt a védőbeszédét megírni, de nyilván sok induló cégnek vagy régi játékosnak segített hogy piaci szereplő legyen, egy régi téma,illetve egy egészen új irány felkarolása és a potenciális vásárlók figyelmének felkeltése. Igen, addig nem volt rá szükségük, de talán csak nem figyeltek fel rá. Nem kell mindég a nyáj után menni, de ha van választék és tudsz is róla, akkor sokkal jobban megtalálásod a te felhasználási körödhöz megfelelőbb terméket. Természetesen tájékozódás nélkül ez fordítva is lehet, de miben nem? Na ennyi elég is a marketingből.
Szóval, a gravel valódi fogalmát már az első országútik is lefedték? Valószínű. A termékben rejlő lehetőségek, a választék és a specializáció mértéke azonban nagyot változott azóta. A korai outik jellemzően sportosabb geóval rendelkeztek. Aki akkor biciklit vett közel átlagos célra, az nem így gondolkodott, mint ma. A hobbi és a szabadidő fogalma sem egyezett a maival. Persze már rég megjelentek a túra biciklik kos kormánnyal. Igen, általában acélból, bár ez nem meglepő. Ma is léteznek és népszerűek. Ez sem. Tartósabbak? A fenne tudja. Aluval nem lehet nagy súlyokat cipelni? Dehogynem! Egyrészt már több mint egy évtizede bizonyítják a trekking és cross bicajok, jobb-rosszabb minőségben. Viszont alu gravel (kifejezetten túraára tervezve) és karbon bicajok sem példa nélküliek az észak-amerikai piacon. Persze van titán is, de most arra ne menjünk el. Kényelmesebb-e egy karbon országúti, mint egy alu gravel? Erre a kérdésre rögtön jön egy kerülőút. Nem csak karbon országúti létezik. A többség (különböző okoknál fogva) megelégszik az alu outival. OK, annál biztosan kényelmesebb, de azzal nem mennek hatalmas túrákra. Nem vagyok benne biztos. Egyrészt mennek velük kétszáz kilométert is egyesek. Magam is a saját cross alu bicajommal százat. Másrészt, tesznek is rá csomagtartót, igaz csak hátra, kisebb terheléssel. Mondjuk én pont így használom a Gepidám. Nem feltétlenül akar mindenki európai körútra menni, de vágyhat a hajlított kormány adta nagyobb szabadságra az "ülőpozíció" terén. Persze ez is csak egy vásárlói réteg, akár csak az agyváltót használóké. Kérdés, hogy piacilag rentábilis tömeget képeznek e? Visszatérve a karbon outi kényelmére. Az biztos, hogy a hasonló jelegű alu outinál kényelmesebb. De a legtöbb karbon max. 28 mm széles gumikat tud fogadni, sőt némelyik csak 25-st. Ezzel rögtön adódik néhány probléma. Mind az útfelület kezelésével, mind a gumik nyomásával. Persze mondhatnánk, hogy van néhány outi ami 30-32-es gumit is fogad karbon vázzal. Ja, csak szinte kivétel nélkül gravelnek hívják őket a gyártók. Egy 32-35 gumit 5-6 Baron is nyugodtan lehet használni. Sokszor ez a max. Sokan mondták már azt, hogy többet ér, mint a karbon váz 8-9 Bar nyomással a rezgések elnyelésében. Sajnos én csak egyetlen párost tudok összehasonlítani, azt is csak egy rövidebb próba (azaz a karbonon csak 5-10 perc) erejéig, ami még időban is eltolódott. A Focus Mares CX és a Lapierre alu Cyclocross kerékpárt. Mondjuk én nem voltam meggyőződve, hogy lényeges lenne a különbség. Szóval a karbon outi is egy specializálodott kerékpár és csak nem olyan rég kezdett nyitni a marketing a kifejezetten hobbi vonal irányába, az úgymond endurance geometria kihangsúlyozásával. Igaz, eredetileg is megjelent a versenysportban a rossz utak biciklijeként, de előtte megpróbálkoztak az országúti teleszkóppal is a kilencvenes évek elején, ami meg most visszatért a Pinarellon csak nem az első villánál. Ezek szerint még mindég nem elégedettek a karbon kényelmével? Ne is beszéljünk a Cannondale Slate-ról, ahol meg elöl tér vissza egy alu vázban, igaz az Ő különleges villájukkal. Most hirtelen kifogytam a gondolatokból.