Tud valaki jó tippet adni, hogy mivel lehet olcsón, tökölődésmentesen, szépen felpolírozni alkatrészeket, karcos polished alumínium vázat?
Veszek valami polírkorongot és autópolír pasztát nyomok rá, azzal elérek valamit?
Tud valaki jó tippet adni, hogy mivel lehet olcsón, tökölődésmentesen, szépen felpolírozni alkatrészeket, karcos polished alumínium vázat?
Veszek valami polírkorongot és autópolír pasztát nyomok rá, azzal elérek valamit?
@geri998: Másik 7 sebességes váltókarral igen,végig tudja váltani!
Sziasztok! Még kezdő vagyok és van nekem egy Scwinn-Csepel-em és rajta Sachs-Huret váltó.Szerintetek jó váltó és most ötsebességes hátul és ha kicserélném 7 sebességesre akkor azt is végig tudná váltani? A válaszokat előre is köszönöm!
@atika30: Igen,mivel a fogaskoszorú miatt asszimetrikus a fűzése a keréknek,az-az jobbra van huzatva a felni!
@atika30: így van, kicsit el kell tolni a fűzést, vagy ha engedi a váz és a láncvonal, akkor kialátétezni az egyik oldalt.
Sziasztok! Olyan problémám van hogy átcseréltem a a kerekemet agyváltósra és amikor beraktam a vázba(fix helyen van a tengely,nem lehet játszani vele)Arra jöttem rá hogy a z egyik oldalt,ahol a fogaskerék van a villától a kerék 3 centire,a másik oldalt pedig 1centire van.Pedig hátul a kerék,vagyis az agyváltó szinte középen van,fél centire van a középtől.Ez hogy lehet?nincs a váz elferdülve,új keróról van szó.A szerelő azt mondja hogy a küllőkön kell az egyik oldalt lazítani,csalni.Na de annyit?Segítsetek légyszi!
@Mclarenöcsi: A csavarokat nézd meg hogy meg vannak e húzva a tárcsa felfogatásnál,illetve a féket is nézd meg hogy nem lazák a csavarok-amik fogják a féktestet-meg hogy maga a fék középen van-legalább 1-1mm kell hogy legyen mindkét oldalon a tárcsától való távolsága a betéteknek!
@Mclarenöcsi: hatcsavaros a tárcsarögzítés? A berezonál alatt mit értesz? Rángat a fék? Esetleg beleér finoman a betétbe, és csiszol? Előbbi esetén lehet rossz betét, rossz tárcsa, laza tárcsarögzítés, szimplán gyenge hátsó háromszög, ami nem bírja el a fék erejét. Utóbbi esetén rossz beállítás, vagy nyolcas a tárcsába - azt ki lehet egyengetni, vagy veszel 2000-ért új RT51 tárcsát...
Sziasztok! Lenne egy olyan kérdésem,hogy adott egy hátsó 180-as tárcsás br-m445-ös műgyantás Shimano fék.Az a problémám,hogy állandóan berezonál a tárcsa.Mikor meghúzom a fékkart egy nagyon picit akkor pedig abba hadja.Úgy vettem észre ,hogy egy kicsit mintha közelebb lenne a pofa a tárcsához mint elől.Ez lenne a probléma vagy valami más. A kérdésem az lenne hogy mi a teendőm. A válaszokat előre is köszönöm
@Rober-to: Én ajánlani tudom ezt-nagyon jól elmagyarázzák és illusztrálják,43-oldalas-és azon belül is szétszórtan-címekkel ellátva vannak a leírások: http://bikemag.hu/rovat/tech
@ibizefrenki: szia!
Ha most 6-os fogsor van rajta, az nagyon jó eséllyel menetes rögzítésű. Viszont ha új agyat akarsz, akkor mindenképpen kazettást vegyél. Arra viszont jó lesz a 7-es fogsor egy hézagolóval, vagy egy 8 vagy 9-es hézagoló nélkül.
A váz sarutávolságával nem lesz baj, az ősidők óta 135 mm a montiknál.
@johnny336: Köszi! Én úgy gondolom, hogy a villa saru lesz majd az a pont amitől igazából függ, mivel új rendszert szeretnék hátulra, agy,felni stb... De köszönöm a választ mégegyszer!!! :) Jó tekerést!!
@johnny336: úgy értem, a jelenlegi hatos agyaddal könnyedén fel tudod pakolni a hetest, talán még alátétezni sem kell a racsni oldalon a kónusznál.
@ibizefrenki: függ a villasaru távolságtól, illetve az agytól. Hetes mindenképpen befér. De nyolcas is, kazettás aggyal. Én találtam Sunrace 11-32-es 8-as menetes racsnit, neccesen, de begyűrtem.
Sziasztok!
Egy régi 18 sebességű montit akarok felújítani. Tisztában vagyok azzal, hogy nem éri meg stb., de számomra érték ez a bringa. A kérdésem az lenne, hogy a 3x6-os sebességű váltórendszert ki lehet cserélni nagyobbra? Befér a hátsó villához mondjuk egy 7-es vagy 8-as fogaskoszorú?
Köszönöm a válaszokat!
Hali!
Tudnátok segíteni abban, hogy a 8x4-es küllőfuratú felnihez hogyan számoljak küllőhosszt? Vagy ugyanúgy kell, mint a sima 32 lyukashoz?
A válaszokat köszönöm.
@Lonly: Létezik ilyen is: http://ksikerekpar.mindenkilapja.hu/#/html/24155256
És ilyen is: http://www.surplace.fr/ffgc/
Valószínűleg letölthető programok is vannak, de hirtelenjében nem találok ilyeneket.
@Lonly: Valószínűleg ilyenre gondoltál: http://corollablog.wordpress.com/2012/02/28/bicikli-valto-agyvalto-attetel-szamitas-grafikon-lanc-es-cds-hajtashoz/
@Lonly: ha elosztod az első fogaskerék fogszámát a hátsóéval, akkor megkapod, hogy az adott fokozatban hányat fordul a hátsó kerék egy teljes tekerésre.
Ha megméred a hátsó kerék kerületét, akkor ebből könnyen megkapod, hogy mennyit teszel meg egy tekeréssel. De ezek csak viszonyszámok, csak akkor tudsz ebből bármiféle következtetést levonni, ha van mihez viszonyítani.
Ha van egy jellemző áttétel, amit gyakran használsz, akkor avval számolva esetleg láthatod, hogy mennyivel nagyobb vagy kisebb áttételeid lesznek egy adott fogkiosztású hajtóművel vagy fogsorral.
@johnny336: Köszönöm ,igen erre voltam kíváncsi ,már csak az a kérdésem ,hogy van erre valami kiszámítási mód? Amúgy minden tiszteletem. Kösz még egyszer. Lonly
@Lonly: az a lényeg, hogy a pedálfordulat és kerékfordulat milyen arányban áll egymással, ettől függ mekkora erőt tudsz "leadni" - első-hátsó váltóval ezt variálod. Példa: kistányér elől (24 fog), nagy lánckerék hátul (32 fog). Itt sokat pörög a pedál, keveset a kerék - emelkedőn ez ideális, nem sebességre dolgozol.
Másik példa: elől 44 fog, hátul 11 - itt egy pedálfordulatra négyet forog hátul a kerék. Mint látható, sokkal gyorsabb lesz a kerékforgása, de ehhez keményen taposnod kell a pedált, hogy ténylegesen át is forgasd.
Mire használod a kerékpárt? Inkább síkúton hosszútúrák? Akkor bőven jó a 28/38/48-as hajtómű, nagy végsebességre leszel képes. Ha terepezel, akkor érdemes elgondolkozni, hogy elől ugyanez a fogkiosztás, de hátul van mászófokozat, pl. 11-32-es sor. Ilyenkor majdnem elérheted az első példában leírtakat.
Remélem erre voltál kíváncsi, és nem feleslegesen gépeltem ennyit :D
@Gege: Szia tudom kusza az amit írtam az erőátvitelre lennék kíváncsi,vagy valami hasonlóra.Tegyük fel veszek 1. hajtóművet ami Shimano(Fogszám:42/34/24) vagy egy ilyen fogkiosztásút (48/38/28) ..most a nagyobb jobb ,vagy a kisebb? ugyan ez a problémám a fogaskoszorúval is. Van erre valami számítás? Újra szeretném építeni a Gepida Crisi-ámat ,mert ugrik a láncom. Köszönöm a segítséget.
@Lonly: Elég kusza az amit írtál :S Venni szeretnél vagy a tiéd és felszeretnéd mérni az állapotát?
Helló! Segítséget szeretnék kérni ,hátha valaki tudja a megoldást.Hajtómű (Fogszám:42/34/24)- Fogaskoszorú(Fogszám:11-34)kérdésben mert nagyon nem vágom ezt a fogas kérdést. :) Hogy mit nézzek rajta. :(( Aki tud azt kérem segítsen. Köszönöm
@Krupcheck: jó lett bele az a-head 1 1/8-as kormánycsapágy de azért kössz
@maxwebber: hali. ha a bringád az, ami a profilodon szerepel (kék össztelós), akkor 1"-os menetes kell neked.
A csapágycsésze külső átmérőjét nem tudom, de a kép alapján mindenképp ilyen fog bele kelleni.
légyszi segitsetek! azt szeretném megkérdezni hogy a bringám fejcsöve 33.5mm és hogy ebbe milyen kormánycsapágy való??
Egy horony nélküli tengelyen én valami német montázs spray nevű cuccal oldottam meg a rögzítést (elvileg fémalkatrészek összerögzítését segíti). Beállítottam a kónuszt kicsit lazábbra, megfújtam evvel a cuccal (körbetekertem egy papírcsíkot, hogy a csapágyazásba nem folyjon be), aztán rá a kontrát, annyira feszítettem csak össze, hogy a kontrával állítottam be gyakorlatilag a futását, aztán az is kapott ilyen sprét. Valószínűleg azóta is fut, 1-2 hónap után bringástól eladtam a pedált.
Félig kiszakadt menetű hajtókarhoz is használtam ezt. A pedál benne maradt, pedig taposom rendesen (fixin volt), sőt ki is lehetett szedni épen mindent. Lelazuló egyéb csavarokhoz is használom.
Nemtom honnan beszerezhető, de ha valakinek van Montage Spray nevű cucca, akkor ne féljen használni! (ennyi lenne a tanulság a fentiekből).
@XCode: Köszi, remélem tényleg sikerül, bár nem egy drága cuccról van szó, de akkor is zavarna ha ablakon kidobott pénz lenne.
@Xamara75: Jónak látszik, sőt! A pedáltengelyek sajnos többfélék (átmérő és hossz is különbözhet). Ha Fortuna szeret, mégis megoldhatod. Sok sikert!
@XCode: http://www.loctite.hu/cps/rde/xchg/henkel_huu/hs.xsl/loctite-5411.htm?iname=Loctite+243&countryCode=hu&BU=industrial&parentredDotUID=productfinder&redDotUID=000001FJSL Ezt néztem ki. Ha ez nem jön be, akkor van egy régi XB3 pedálom, tengellyel, azon van két bemarás és megvan, a hozzá tartozó alátét is, már csak az a kérdés, hogy a tengely átmérője egyezik-e.
@Xamara75: Bizonyos tengelyeken nem horony van, hanem marás mindkét oldalon, no és akkor az alátét nyílása is ehhez igazodik. Ha semmi rögzítés nincs, az bizony balszerencse. Vigyázz arra, hogy menetrögzítőből többféle van, hőálló, olajálló, nagy szilárdságú stb., sőt oldhatatlan kötésű is.
@XCode: Köszönöm, erre én nem is gondoltam, pedig a cég ahol dolgozom árul ilyen cuccot kis kiszerelésben, így nem is olyan drága:-) Már azon azon kezdtem el agyalni, hogy vágok egy nútot a tengelyre és megoldom az alátétes megoldással csak félő, hogy közben szétcseszem a menetet. Ha a menetrögzítős megoldás nem jön össze, talán belevágok.
@Xamara75: Találkoztam már hasonló esettel, igaz, az nem pedáltengely volt. Nem tudtam másként megoldani, mint menetrögzítő pasztával. Ez a pillanatragasztóhoz hasonló, de lassabban megkötő, igen drága katyvasz. A vele rögzített csavarok bizonyos erő hatására újra kioldhatók. A ragacsra rá is írják (többféle van), mekkora nyomatékot bírnak. Ennyi jut hirtelen eszembe. Várjuk mások ötleteit is.
Szevasztok! Pedál kónusz beállításhoz kérnék egy kis segítséget. Addig eljutottam, itteni fórumos segítséggel, hogy a porvédő sapkát hogy lehet "szakszerűen" levenni(roncsolással:-(). Innentől, a jól bevált rendszerre(cartridge ha minden igaz) számítottam: kónusz, egy alátét ami a tengelyen lévő nútba "kapaszkodik", szorító anya. Na most nút az nincs a tengelyen, így persze alátét sincs, de így értelme se lenne. Ami van, az a kónusz, ill. a szorító anya. A fő probléma ezzel csak az, hogy a pedáltesten belül, viszonylag mélyen vannak a csavarok, így csak dugó kulccsal lehet hozzáférni. Vagy a kónusz állítom 11-es kulccsal, vagy a szorító anyát 9-essel. A kérdésem az lenne, hogy van-e erre spéci szerszám, illetve v.milyen trükk arra, hogy fixálni lehessen a beállított csapágyat? U.I.:15-20 km után már lelazul és kotyog.
@Makky: Köszönöm a választ. Valóban, a tömegigények kielégítésére szánt agyak mind kónuszosak. Részben a hagyomány lehet az oka, részben az egyszerűség és olcsóság.
@XCode: Hát ez jó kérdés. A Shimano még köti az ebet a karóhoz a kónuszos tekintetében, de ez szerintem inkább üzlet politikai, mint szakmai okok miatt lehet. Elég annyi hozzá, hogy világkupán is látsz ilyet is, olyat is. Mind terepen, mind országúton. (Esetleg pályán nem használnak iparisat, de ebben nem vagyok otthon.) Vagyis egetverő különbség nincs közöttük. Szerintem a legalja és legteteje kategóriákban biztosan megmarad még sokáig. (A gagyi kategóriában talán még mindig olcsóbb egy kónuszos gyártási költsége.) Középkategóriában kérdéses, de azért nem vagyok jós. :)
@Makky: Már csak egy kérdés van. Vajon a kerékagyak esetében is szép lassan kihal a kónuszos rendszer, mint a hajtócsapágyak esetében? Úgy tűnik, hogy mezei bringásnak gyakorlatilag mindegy, milyen csapágyazású kerékaggyal teker. Az iparissal kevesebb baja van gyártónak, szerelőnek, bringásnak, tehát azé a jövő? A kónuszos rendszer azért még jól bírja magát, nyilván azért, mert olcsó és egyszerű. Habár árban, legalábbis belépő szinten, most már az ipari csapágy is felzárkózott. Vagy rosszul gondolom?
@kobormuki: Én még nem találkoztam olyan új biciklivel/aggyal, ami gyárilag jól lett volna beállítva. Tipikusan mindegyikben túl kevés zsír volt és túl is volt húzva mindegyik. Szerintem, ha már nincs jól beállítva egy kónuszos agy, akkor inkább kicsit lazább legyen, mint szoros, mert az jobban fut és kevésbé kopik. (Szerelőre pedig ilyet nem bízok! Az a biztos, amit én állítok be. Mondjuk biztos sokkal többet is szöszölök vele, mint egy szerelő.)
Az ipari csapággyal kapcsolatban azt mondjuk nem tudtam, hogy a csúcs DT (160) is kónuszos, igaz annak az árából (csak a hátsó mondjuk) egy átlag család 4-5 komplett bringát is vesz. Azért a bringán túl sok tengely irányú terhelést nem kap az agy. De ez kétségtelen előnye a kónuszosnak. Én edző gépeken az igénytelensége miatt törekszem az ipari agyakra, mert megy amíg megy, utána meg szinte csak kalapács kell a cseréhez és nem kell golyókkal szórakozni, meg beállítással, meg karbantartással. Verseny kerekeimben pedig van iparis is meg kónuszos is. Egy XTR, vagy Dura-Ace kónuszos agy (van mindkettőm) egész más kategória, mint a lényegesen olcsóbbak. Ezekben még nem csalódtam sose! Viszont van komolyabb iparis agyam is (Mavic QRM+, Ritchey WCS), amivel igazából egyikkel se vagyok maradéktalanul elégedett (van DT240-em is, de azzal még nem annyit, hogy véleményem legyen róla). Sokkal kevesebbet bírnak, igaz törődést nem igényelnek. Ezzel ellentétben van olcsóbb iparis agyam is (noname, B+), amik igen sokat bírnak, igaz jóval nehezebbek. Itt talán a tömítés a kulcskérdés.
@fifi: Az oldalirányú erőkkel szemben a kónuszos rendszer ellenállóbb. A "közönséges" golyóscsapágyak tengelyirányban sokkal gyengébbek, mint sugárirányban, a kónuszosak ebben jobbak.
@fifi: Mert sokkal szebb futás érhető el a "hagyományos" rendszerrel, vajon a DT a csúcs agyaiban miért használ kerámiagolyós kónuszos rendszert?
@azgabor: Kónusz és anya nem mozdul el, hanem a tengellyel együtt összenyomható. Rövid vasaknál a mérték nagyon kicsi, a hosszabb tengelynél azonban már tizedmilliméterekről van szó.
@kobormuki: "versenyében az ipari csapágyak maradnak alul...."
miért?
@azgabor: Nem mozdul el, az üreges tengelyt képes a gyorsszár nagyon picit összenyomni. Próbáld ki!
******** EZ A HELYES BEÁLLÍTÁS!!! ************
Aki nem hiszi nézzen utána az interneten egy bringaszerelési cikkben/könyvben/videóban. Sajnos a szerelők többsége lusta jól beállítani (remélem ezért a megjegyzésért nem köveznek meg), de új biciklik 90%-a nincs jól beállítva, tipikusan túl van húzva. Még egy fontos dolog a kotyogás ellenőrzését a kereket forgatva több pozícióban is el kell végezni!!!
Az utolsó megjegyzés, amivel szintén sokan nem fognak egyetérteni, hogy az ipari csapágyak vs. JÓ MINŐSÉGŰ és JÓL KARBANTARTOTT kónuszos csapágy versenyében az ipari csapágyak maradnak alul.... Itt nagyon fontos hangsúlyozni a JÓ MINŐSÉGŰ és JÓL KARBANTARTOTT-at
@Gege: így van, ha a kónusz és a kontra anya össze van kontrázva rendesen, nehogymár elmozduljon amikor rátekerjük a záróanyákat... gyorszárral meg főleg
@Makky: Hali
Hát nem tudom... Szerintem akkor már régen rossz ha a gyors zárral még tudsz húzni a kónuszokon!! Egyszerűen el sem tudom képzelni h hogyan lehetséges az amit írtál. Két két "anyát", ami össze van "tépve" hogyan tudna még egy gyorszár összébb tolni....
De hál istenek áttértem iparisra, így már nem kínlódok ilyenekkel
@mematyi: A RS-okhoz észrevételem szerint elég jó alkatrészellátottság van, de spéci szimmeringek kellenek hozzá, amit vízvezetékszerelő boltban nem kapsz... kerós webshopról annál inkább, valahol 5eFt/szett táján.
@mematyi: "vízszerelő boltban tömítést" milyen tömítés?
a vízszerelőknél "normál" tömítés az gumi, teflonszalag, esetleg kenderkóc...