@S-Péter: Meggyőződésem, egy túrásított terepjáró kevésbé fürge, mint egy cross- vagy egy túrabicaj. A különbség hosszabb utakon nyilván nem jelentős. Szerintem 2-3 km/h-nál nemigen több. Adatokat persze nem tudok igazam mellett felsorakoztatni.
A gumik szélessége szerinti osztályozásnak nincsen akadálya. Kellő számú (harmincnál több) adatból már kisülhet valami.
Jómagam terepjáróval hajtok. Elsősorban a kényszer visz rá. Legtöbbet aszfalton utazok, de gyakorta hosszabb utakat teszek meg terepen is, többnyire laza talajokon. Széles köpenyekre van szükségem, hogy ne süllyedjek el pl. homokon. Az 55 mm széles Continental Traffic is megfeneklik olykor futóhomokon. A széles köpeny természetesen valamelyest visszafogja a sebességet aszfalton. Ellenben nem rázza annyira a járgányt és utasát.
Ha kimúlik a kecském, és még futja erőmből, mindenképpen cross szekeret veszek, természetesen szélesebb köpenyekkel, mert a homoki kalandokról nem akarok lemondani. Egyetlen hátránya ennek a választásnak: nem kapni akárhol és akármikor szélesebb 28 hüvelykes külsőt megfelelő mintázattal.
Rövid távolságon nem sokat számít a kerékpár típusa. Hosszú túrára túrakecske való, esetleg megfelelő szerelvényekkel ellátott, túrára felkészített cross vagy országúti bicaj. Túrásított terepjáró csak akkor hasznos, ha erdőn-mezőn is szándékszol gurulni, nem csak aszfalton.